Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotoprofil > Rakúske motorové rušne 2016

Rakúske motorové rušne 2016

 
V dnešnom diely o hnacích vozidlách jazdiacich po slovenských tratiach sa v stručnosti pozrieme na rakúske motorové rušne 2016 , jazdiace z Viedne do Bratislavy na medzištátnych regionálnych vlakoch. Elegantné a inteligentné, tak by sa dali v stručnosti charakterizovať popisované stroje, ktoré sú právom pýchou rakúskych železníc ÖBB.

 







REX 2522 „Adebar“ vezený 2016.035 prechádza Červeným mostom za zastávkou Bratislava Železná studienka. (14.5.2007)


Dnes už história, stretnutie 2016.008 na REX 2525 a 2143.037, ktorá priviezla na hlavnú stanicu v Bratislave ER 2520 „Grassalkovich“ za bratislavskú 754... (11.6.2007)


Aj takéto pohľady boli na ER vlaky z Viedne, na príprahu neschopnej 754.004 vchádza 2016.027 s ER 2520 dňa 6.7.2007 do žst.Bratislava hlavná stanica...



Samotná výroba bola vykonaná, možno opatrne povedať, v súvislosti s modernizáciou motorovej trakcie v Rakúsku, kde železnice ÖBB podali v roku 1998 prvú objednávku na 40 kusov nových univerzálnych rušňov označenia 2016, ktorá bola o rok neskor zvýšená na 70 kusov. Týmto počtom sa dodávky neukončili, nakoľko bolo objednaných ďalších 30 rušňov, teda po číslo 2016.100

Výroba Herkulesov (názov prináleží len rušňom 2016 ÖBB) s typovým označením ER 20, bola vykonaná firmou SIEMENS Transportation Systems Mníchov v rokoch 2002 až 2004. Jedná sa o univerzálne štvornápravové rušne Bó Bó s hmotnosťou 80 ton, dĺžkou 19 275 mm a maximálnou rýchlosťou 140 km/h. Použitý bol naftový motor MTU 16V 4000 R41 s výkonom 2000 kW.


ER 2529“Carpatia“ s 2016.019 prechádza malebným traťovým úsekom Marchegg – Devínska Nová Ves (31.1.2008)




Bočný dokumentačný záber „Herkulesa“ 2016.097 z hlavnej stanice (29.12.2006)


Dodávky pre rakúske železnice ÖBB boli vykonané nasledovne :
2016.001 – 032 výr.čísla 20575 – 20606 rok výroby 2002
2016.033 – 070 výr.čísla 20607 – 20644 rok výroby 2003
2016.071 výr.číslo 20995 rok výroby 2003
2016.072 – 089 výr.čísla 20996 – 21013 rok výroby 2004
2016.090 výr.číslo 21144 rok výroby 2004
2016.091 – 100 výr.čísla 21015 – 21024 rok výroby 2004

V skutočnosti prvým dodaným rušňom bol 2016.002, dodaný 14.1.2002, nasledovali 2016.001 + 003, dodané 16.2.2002 Posledný stroj pre železnice ÖBB, 2016.100 bol dodaný 2.11.2004. Ďalšie podrobnosti, ako aj prehľad rušňov dodaných pre súkromných dopravcov, nájdete na internetovej stránke railcolor.net.




Stretnutie „unifikovaných“ 240.113 a 754.004 s posledným dodaným Herkulesom 2016.100 (23.4.2008)



Po prvý krát prišiel do Bratislavy „Herkules“ dňa 8.10.2004, pričom ich pravidelná prevádzka na vlakoch Viedeň – Bratislava bola zahájená od 11.12.2005 na vlakoch kategórie SPR, ER vlaky vozili naďalej bratislavské 754. Súčasne dochádza na tomto ramene k obmedzeniu prevádzky starých hydraulík 2143, ktoré ho ukončením platnosti GVD 2006/2007 podobne ako bratislavské 754 opúšťajú definitívne. Od GVD 2007/2008 začali „Herkulesy“ plne zabezpečovať vozbu všetkých vlakov Viedeň – Bratislava. Z pohľadu práce rušňovodiča je počuť na ich adresu len chválu. Najviac si pochvaľujú priestranné klimatizované stanovište rušňovodiča s polohovateľným sedadlom, prehľadné usporiadanie prvkov na riadiacom pulte, signalizáciu porúch, spätné zrkadlá s ovládaním zo stanovišťa, ľudovo povedané, je to dokonalý stoj, na ktorom je „radosť“ jazdiť, v ktorom sa nájdu sa nájdu aj drobnosti, ktoré majú svoje opodstatnenie a význam...



Tiež už historické stretnutie vlakov – 2016.014 REX 2517 „Belvedere“ a 560.015 na Os 3029 (15.6.2007)


Popri vchádzajúcom EC 279 vezeného gorilou 350.012 odchádza do Viedne ER 2523 „Roland“ na konci s 2016.098. (23.1.2008)


Dvojica „Herkulesov“ 2016.096 + 027 odchádza s REX 2529 do Viedne z bratislavskej hlavnej stanice 6.7.2007


Dnes jazdia spojené so súpravami s riadiacim vozňom 80-73 tak, že „Herkules je otočený smerom na Bratislavu, čím sa tu dá výborne fotografovať hlavne od rána do obeda. Námetov je aj na krátkom Slovenskom úseku veľa, stačí spomenúť napríklad Železnú studienku, okolie Lamača, úsek Devínska Nová Ves – Marchegg či bratislavský tunel. Zaiste každý z nás je vďačný fotografií so spoločnosťou niektorého z našich rušňov, čomu plne vyhovuje bratislavská hlavná stanica, zaujímavé sú aj križovania vlakov v Marcheggu. Preto ak Vás „Herkules“ zaujal, treba vycestovať do Bratislavy a blízkeho okolia, určite sa Vám podarí spraviť záber podľa Vašich predstáv. Ako lákadlo či malý námet Vám možno poslúžia aj fotografie, ktoré sme priložili, aj keď niektoré z nich patria už histórií...


Pravidelné križovanie ER 2515 „Asparagus“ a ER 2510 „Roland“ v pohraničnej žst.Marchegg (7.5.2009)


Text a foto : Palo

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
lajos
Zaslaný: 03.12.2011 18:08  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13128
Online!
 Re: Rakúske motorové rušne 2016
Příjemné čtení a pokoukání na velmi sympatické lokomotivy.
První návštěva na území bývalého Československa proběhla již počátkem září 2002. Tehdy se na EC "Smetana" do Prahy dovezl novotou vonící stroj 2016.007 ÖBB, aby se převezl na ŽZO a tam s ním 8. 9. 2002 proběhly "vlivové" zkoušky s měřicím vozem. Lokomotiva se pak nevázaně provětrala na velkém okruhu, kde hravě dosáhla rychlosti 150 km/h, aniž by to bylo na jejím stanovišti cítit, nebo slyšet. Šestnácticylindrový motor MTU je třída !
Od prosince 2002 začala řada 2016 jezdit do Znojma se spěšnými vlaky z Vídně, v úseku Retz - Zn obsazeny strojními četami ČD.
Obdobně se vlastně "herkulové" obsazují i mezi Bratislavou a Marcheggem.
lofofor
Zaslaný: 04.12.2011 12:05  
Založený: 05.07.2010
Miesto: NM
Príspevkov: 3125
 Re: Rakúske motorové rušne 2016
musím povedať, že občas na ne trošku nadávam :-D človek má pár minút na fotenie, vybehne k trati, dlho nič nechodí, konečne sa v diaľke ozýva vlak a vyrúti sa "len" herkules :lol: ale sú to krásne mašiny!
cas


Branislava, Bronislava
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 45 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 5

Registrovaných: 1
Anonymných: 44

lajos, Viac ...