Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotografia na nedeľu > Keď trať do Radošiny nachvíľu sčervenie...

Keď trať do Radošiny nachvíľu sčervenie...

 
Ubehlo už takmer jeden a pol roka, čo sa na malebnú ponitriansku trať s číslom 142 vedúcej z obce Zbehy do Radošiny vrátila vôňa spálenej nafty a pískanie legendárneho motorového vozňa prezývaného Hurvínek. Vybral sa tam aj spolu s prívesným vozňom, ktorý bol s týmito motorovými vozňami používaný v lokálnej vozbe v 60. rokoch minulého storočia.

 









Najskôr si ale pripomeňme, o čo vlastne išlo... Dňa 9.7.2011 usporiadalo občianske združenie Čango v spolupráci so Spoločnosťou Považskej Dráhy Žilina jazdy motorovým vozňom M131.1443 po trati 142. Jednalo sa o dva páry mimoriadnych osobných vlakov, ktoré počas dňa pendlovali zo Zbehov do Radošiny a späť. Poďme si preto prostredníctvom fotografií pripomenúť túto jazdu na trati, ktorá na jeden deň sčervenela...




Začíname fotografiou ranného rýchlika 721 Bojnice, ktorý som si popri hodinovom čakacom čase na Hurvínka vyfotil pri vchode do stanice Zbehy. Topánky som od blata čistil ešte niekoľko minút




Oproti staničnej budove sa nachádzajú skelety starých vozňov ŽSR, ktoré slúžia podľa neporiadku v interiéri hlavne na opiáše miestnej mládeže. Tento jediný je asi výnimkou, pretože do jeho interiéru sa bez kľúčov nedostanete.



No vozeň vedľa je na tom o poznanie horšie. Stopy po umelcoch ulice či bordel v interiéri značia o jeho častom využívaní.



Po hodinke čakania na čerstvom vzduchu v pokojnej staničke sa pomaly vyberám na zhlavie stanice, keďže čas príchodu motoráku sa blíži. Len čo som dobehol, Hurvínek sa pomaly približoval a nič mi nebránilo vyfotiť si ho s budovou starej haly pre traťovákov, ktorá má zjavne najlepšie časy dávno za sebou.



Len čo vlak zastavil pri nástupišti, vyhrnul sa z neho dav ľudí, ktorí si chceli Hurvínka vyfotografovať pri obiehaní prívesného vozňa.



Obiehanie prebieha, ľudia nadšene fotia, nálada je výborná.



Pomaly sa približujeme k prívesu, spojíme, sprechodujeme a môžeme sa vydať na cestu do Radošiny, ktorá bude pre mnohých ľudí "na stojáka".



V cieľovej stanici sa po výstupe ešte väčšieho davu ľudí Hurvínek vybral obehnúť svojho kamaráta.



V blízkosti staničnej budovy som si všimol aj zrúcaninu hradu, ktorý má tiež svoje svetlé časy s pravidelnou údržbou za sebou, ako aj trať samotná.




Prívešák obehnutý, spojený s Hurvínkom, čas odchodu sa pomaly blíži. Ľudia sa stále hrnú do plnej súpravy, cesta pre mnohých znova "na stojáka". Vidno, že akcia mala hlavne u miestnych veľký úspech. Kde sú tie časy, kedy praskali vo švíkoch mnohé lokálky...




Ešte posledná rýchla fotografia so staničnou budovou a šup do súpravy, aby som sa vôbec zmestil.



Po príchode do Zbehov nás opustilo množstvo cestujúcich, ktorým jedna jazda stačila. Niektorí však odchádzali s hlavou v smútku, pretože im ušiel prípoj na Nitru, keďže nás nechali zbytočne čakať na vchode do odjazdu osobného vlaku



Pred druhou cestou do Radošiny som sa v Zbehoch zvítal s nečakanou návštevou, s kamarátom EC-Transalpinom , ktorého pozdravujem  . Popri debate o železnici cesta plynula veľmi rýchlo, už sme si našťastie našli miesto aj na sedenie. Plán v Radošine bol jasný- žiadne fotenie, treba zbehnúť do miestneho pohostinstva na niečo chladené skôr, ako nám ubudne posledná kvapka tekutín z tela.




Čas v Radošine ubehol veľmi rýchlo, nakoľko sme sa stretli celkom veľká a známa partia železničných fanúšikov. Cesta späť bola tiež náporová, keďže sa z Radošiny viezlo mnoho ľudí, čo tam zostalo z prvej jazdy. Sadol som si teda do prívesného vozňa úplne dozadu, skadiaľ som sledoval trať. V Nových Sadoch nás netrpezlivo čakal detský folklórny súbor Pelikánik, ktorý nám zaspieval i zatancoval. Pre deti to musel byť veľký zážitok, previesť sa po tejto trati vlakom...



Po príchode do Zbehov sa svižným tempom presúvam na zhlavie k stavadlu, kde si vyfotografujem osobný vlak 5112 smerujúci z Nitry do Leopoldova.



Opäť nasleduje svižný presun do stanice, kde Hurvínek posledný krát obieha prívesný vozeň. Našťastie som obeh stihol v pravý čas.



Opatrne nabiehame k prívešáku...



Ešte kúsok...


A je to! Spojíme, chvíľku postojíme a môžeme sa vydať do Piešťan, odkiaľ sa na druhý deň ráno vydáme do Vrbového. Akciu hodnotím veľmi dobre a pozitívne, ďakujem všetkým organizátorom, ktorí sa o ňu pričinili.


Na záver iba dodám,že po tejto akcii sa v Radošine ďalší mimoriadny osobný vlak objavil až na rok takmer presne, dňa 7.7.2012,kedy sem v rámci akcie Klubu Modrý Horizont zavítala väčšia súprava vedená rušňom T444.0060 z bratislavského Múzejno-Dokumentačného centra zložená s historických vozňov radu Ci.

Autor: Marek Halás

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Somatko
Zaslaný: 25.11.2012 13:06  
Založený: 08.11.2011
Miesto: Banská Bystrica
Príspevkov: 4004
 Re: Keď trať do Radošiny nachvíľu sčervenie...
Marek super článok, aj fotky :-) mňa najviac chytili tie okuliarniky :papa:
Maros21
Zaslaný: 27.11.2012 16:18  
Založený: 29.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 1319
 Re: Keď trať do Radošiny nachvíľu sčervenie...
Veru si to, Marečku, krásne zachytil. Klobúk dole, aj popis a sprievodný text krásne pripomenuli túto peknú akciu :number one: :super2:
cas


Alfréd
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 38 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 38

Viac ...