Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Krátky silvestrovský pozdrav zo Sabinova

Krátky silvestrovský pozdrav zo Sabinova

 
Prelom rokov nie je práve tradičným termínom na fotenie železnice, keďže väčšina z nás sa sústredí na úplne iné aktivity. V mojom prípade to však už zopár rokov neplatí a fotoaparát si neodpočinie ani v tomto rušnom období. Nachádzať sa totiž budem v Sabinove a prečo, to sa dozviete už o chvíľu z tejto krátkej fotoreportáže.

 











Silvestrovské oslavy sú ideálnou príležitosťou na stretnutie s kamarátmi. Chaty a penzióny praskajú v tomto období vo švíkoch a veľká časť populácie sa pripravuje na náročný večer, ktorý tvrdo preverí naše tráviace ústrojenstvo :D Už niekoľko rokov si tieto chvíle vychutnávam v ďalekom Sabinove so skvelou partiou starých kamarátov a vetrom ošľahaných morských vlkov. Navyše v útulnej chatke, ktorá sa nachádza - a teraz prichádza hlavná pointa celého príbehu - pár metrov od železničnej trate č. 188! No nechoď tam potom. Jednoducho All-inclusive pobyt, na ktorý sa každý rok nesmierne teším.

Sabinov a vlastne celá trať do Plavča nie je na železničných weboch práve najznámejšia. Len málokedy sa objaví fotografia z týchto miest - to je aj jeden z dôvodov, prečo som sa rozhodol pripraviť tento krátky článok. Tohtoročná návšteva Sabinova bola už tretia v poradí a za ten čas sa mi podarilo nazhromaždiť niekoľko záberov, ktoré poctivo čakali na svoju šancu. V tajomných zákutiach môjho disku som ich takmer nenašiel. Nebude to však nič špeciálne, keďže hlavnou náplňou môjho pobytu boli predsa len iné záležitosti. Času na hľadanie dych berúcich fotoflekov bolo navyše málo. Napriek tomu dúfam, že vás fotografie z tejto menej známej lokality aspoň trochu zaujmú.

Osobná doprava na trati č. 188 smeruje podobne ako v ďalších regiónoch do horúcich autobusových pekiel. A niekedy ani do tých autobusových. Od nového grafikonu je v úseku Lipany - Plaveč takmer zastavená osobná doprava. O tom jednom páre vlakov v piatok a v nedeľu škoda hovoriť, to je skôr vtip ako reálna železničná prevádzka. Navyše tých výnimiek je toľko, že človek si pri študovaní cestovného poriadku pripadá ako na matematickej olympiáde pri riešení zložitých diferenciálnych rovníc o troch neznámych. Našťastie v mojom prípade sa ma táto obludnosť netýkala, keďže po Lipany nedoznala premávka väčších zmien. Posťažovať som sa však musel. Čo by to bol článok o slovenských železniciach, v ktorom by sa človek neposťažoval. Osobná doprava na trati 188 je však pomerne pestrá. Ak si odmyslíme nákladnú dopravu s dvojičkami 131 (tie som však ako na potvoru videl vždy len za tmy), stretnúť sa môžeme s elektrickými jednotkami 460, 671 a stále aj s klasickými súpravami s košickými 163.




Jedna z mojich prvých fotografií zo Sabinova - v kalendári je dátum 31.12.2010 a pantograf (Os 8768) opúšťa zasnežené mesto smerom na Plaveč. Fotka vznikla počas prechádzky v malom, ale o to krajšom pohorí Bachureň, ktoré ohraničuje Sabinov zo západnej strany. Konkrétne sa v tejto chvíli nachádzame na peknej vyhliadke v tesnej blízkosti malej jaskyne s poetickým názvom „Džandžurova džura“. Niektoré pramene hovoria, že sa nejedná ani tak o jaskynu ako o stredovekú podzemnú štôlňu. Údajne je pomenovaná podľa zbojníka menom Džandžur, ktorý si tu schoval svoje poklady. To sa mi však zistiť nepodarilo, keďže zatiaľ čo som fotil vlaky, ostatní odchádzali z podozrivo plnými vačkami a bundami...



A sme v novom roku - 1.1.2011 vchádza do Sabinova Os 3301 na čele s pekným zeleným „peršingom“ 163.060. Nech je mu zem ľahká, dnes je z neho vysoko spoľahlivý, modernými technológiami nabitý a západnými krajinami obdivovaný rušeň 361.002. Zaujímavý je však aj samotný vlak, ktorý bol svojím číslovaním značne odlišný od ostatných spojov - malo sa totiž jednať o medzištátne spojenie Krakowa s Košicami. Tušíte dobre, skončilo to v rovine úvah, hoci spoje Os 3300 / 3301 boli dokonca písané aj v GVD 2010/2011. Poliaci nakoniec tesne pred začiatkom platnosti nového grafikonu od tohto zámeru ustúpili. GVD 2010/2011 bol prvým cestovným poriadkom, od ktorého sa prerušila osobná doprava na cezhraničnom úseku do Muszyne.



Os 8775 v podaní 460.039 vchádza do Sabinova cez krátky mostík ponad potok Šomka (1.1.2012). Toto miesto tesne pred vchodovým návestidlom do žst. Sabinov sa stalo mojím obľúbeným. Nie však kvôli svojej kráse, ale kvôli tomu, že je najbližšie k vykúrenej chatke :)



Odchod zo Sabinova prebieha samozrejme cez Prešov a krátku prestávku som 2.1.2011 využil na zdokumentovanie ďalšieho zeleného peršingu - 163.056 na Os 8767. Aj tento krásavec je bohužiaľ minulosťou a koľaje dnes brázdi (či skôr nebrázdi?) ako 361.005.



Počas druhej návštevy na prelome rokov 2011/2011 bolo počasie tak hnusné a zábava tak dobrá, že som našiel jedinú použiteľnú fotku. 460.030 + 460.032 prechádza okolo vchodového návestidla žst. Sabinov ako Os 8775 (Lipany - Košice). V pozadí sa týči masív spomínanej Bachurne, ktorý v zimnom období takmer zabraňuje slnku, aby na týchto miestach poriadne zasvietilo.



A sme sa v súčasnosti. Tohtoročná cesta na východ začala v R 605 Dargov a pri pohľade na Tatry som ticho závidel všetkým fotografom, ktorí sa práve ponevierali v okolí tatranských tratí. Lúku som však prepásol, takže počet fotičov neviem hodnoverne dokladovať :)



V Spišskej Novej Vsi vykukujem z alkoholom nasýteného kupé a čo nevidím. Hviezda posledných dní a týždňov - novoveská rakaňa 183.005 s obnoveným lakom - posunuje na stanici (30.12.2012).



Prestup v Kysaku na Os 8774 je bezproblémový, pantograf 460.057 + 460.058 však fotím až počas tradičnej prestávky v Prešove. Ani 460tky teda nakoniec neušli „blonskizácii“. Čomu však zázračne ušiel tento jedinec je viditeľné na prvý pohľad - „graffitizácii“. Bodaj by mu to vydržalo čo najdlhšie.



V Prešove ešte na chvíľu zostaneme. 17.11.2012 som podnikol so sieťovým lístkom cestu po Slovensku a v Prešove som neváhal zdokumentovať odpočívajúceho hektora 721.051. V pozadí možno vidieť pomník s parným rušňom U 47.002, ktorý pripomína niekdajšiu pionierskú železnicu vedúcu z Prešova na Zlatú Baňu.


Asi je vhodné spomenúť aj niekoľko základných historických faktov. Železničná trať č. 188 je jednokoľajná elektrifikovaná trať, ktorá spája Košice a pohraničné poľské mesto Muszyna cez Prešov a Plaveč. Jej výstavba prebiehala v niekoľkých etapách, prvý úsek Košice - Prešov bol uvedený do prevádzky 1.9.1870, druhý úsek Prešov – Plaveč o takmer tri roky neskôr (1.5.1873) a dokončenie celej trate sa udialo 18.8.1879. Pohraničná železničná stanica Plaveč je spolu so stanicou Skalité významným dopravným uzlom v železničnom spojení s Poľskom a samotná trať predstavuje dôležitý severojužný železničný koridor smerom do Maďarska. Už v polovici 80. rokov sa tak začalo uvažovať o elektrifikácii, ktorá mala výrazne pomôcť najmä rozvoju nákladnej dopravy. Práce na elektrifikácii prvého úseku Prešov - Lipany začali v júli 1995 a dokončené boli 22.10.1996. Nasledovali ďalšie etapy: Lipany - Pusté Pole (prevádzka od 3.1.1997) a Pusté Pole - Plaveč (od 5.6.1997). Úsek do Prešova bol elektrifikovaný už oveľa skôr v roku 1978. Okrem výstavby nového trakčného vedenia zahŕňali práce aj výstavbu ďalších objektov technického a prevádzkového charakteru, či rekonštrukciu budov železničných staníc v Plavči, Lipanoch a Sabinove. Zaujímavosťou je, že priamo v Prešove bolo vyvinuté unikátne kríženie trakčného vedenia železníc s trakčným vedením trolejbusovej dráhy. Po Lipany prebieha trať relatívne rovinatým územím, v úseku Lipany - Plaveč má však horský charakter s maximálnym stúpaním 16 promile.





Nakukol som aj od priestorov starého depa, kde sa na moje potešenie nachádzalo niekoľko odstavených rušňov radu 751 a 752. Na prvej fotografii je to postupne 751.056 (bez tabuľky), 752.018 a 752.070.



Na vedľajšej koľaji stáli ďalšie dva rušne - 752.052 a 752.023.



Celkový pohľad na odstavené bardotky v Prešove. Nie som odborníkom na tento typ HDV, takže snáď tu len čakali na svoj ďalší výkon a nemusia sa obávať niečoho nekalého.



Späť do Sabinova, kde mám po dvoch rokoch konečne šťastie na slnečné počasie. Opäť okupujem svoje miesto pri potoku Šomka, ktoré v diaľke už tradične dotvárajú dve vežičky miestnej sýpky. Čo je však najpodstatnejšie - do Sabinova prichádza zafúľaný poschoďák 671.002 ako Os 8771 (31.12.2012).



Od GVD 2011/2012 prichádza k častému križovaniu osobných vlakov práve v Sabinove. Po prechode 671.002 preto neodchádzam od trate a čakám na protiidúci Os 8766 so 163.057. Samozrejme situácia umožňuje fotiť len v protisvetle, ale kašlať na to - som tu len raz do roka. Navyše mojim zámerom bolo dostať na fotku ruinu koľajovej váhy, ktorá sa nachádza v priestoroch zdevastovaného manipulačného koľajiska na lipianskom zhlaví. Z koľajiska sa odpája niekoľko vlečiek do okolitých fabrík - sú však v rovnako biednom stave.



Detailnejší pohľad na zničenú koľajovú dráhu v priestore manipulačného koľajiska. Bližšie informácie o histórií týchto priestorov sa mi bohužiaľ zistiť nepodarilo.



Niektoré časti mechanizmu sú ešte na svojom mieste, ale čoskoro sa určite nenávratne stratia aj tie...



Slniečko zasvietilo plnou silou a opäť tak vybieham z chatky ku trati. 163.057 sa totiž vracia do Košíc na Os 8773. Snáď ju nečaká podobný osud ako jej kolegyne 163.056 a 163.060.



Vravím si, že by to chcelo aj nasvietenú fotku pantografu, keď sa už podarila 671 aj 163. Vydávam sa teda hlbšie do útrob mesta, ale ideálne miesto nenachádzam. Z opačného smeru to jednoducho nepôjde. Nevadí, toto miesto tesne vedľa Torysy ma mimoriadne zaujalo aj napriek menším svetelným nedostatkom. Po krátkom čakaní sa objavuje 460.054 + 460.053 (Os 8770) a ja som spokojný. V popredí si môžeme všimnúť tunajšiu svetoznámu atrakciu - modernú dráhu pre korčuliarov :)



Slnko definitívne zmizlo za náhle vzniknutú oblačnosť. Presúvam sa do tiahleho oblúka pred stanicou (smerom na Prešov) a vyčkávam príchod Os 8770, kde sa napokon ukazuje 971/671.002.



Bleskurýchlo sa otáčam a fotografujem jednotku aj z opačnej strany. Z blízkej záhradky vykukuje postarší pán a nedôverčivo na mňa hľadí. Človek s fotoaparátom a reflexnou vestou pravdepodobne indikuje potenciálne nebezpečenstvo pre jeho aktivity. Nakoniec však mizne v útrobách svojho skromného príbytku a policajná helikoptéra s kukláčmi neprichádza.



Zostávam stáť na mieste, keďže v Sabinove dochádza k ďalšiemu križovaniu. Naspäť do Košíc sa vracia pantograf 460.053 + 054 ako Os 8775.



Opäť si nenechávam ujsť príležitosť aj na druhý záber jednotky, ktorá rýchlo mizne v oblúku.




Nakoniec posledná fotka z môjho tohtoročného silvestrovského pobytu v Sabinove. Naposledy prichádzam k objektu schátranej váhy a takmer za tmy sa pokúšam o záber Os 8772 v čele s 163.108.


Ďalšie chvíle v Sabinove sú už vyslovene v znamení blížiacich sa silvestrovských osláv. Všetci to asi poznáte - zdravá strava, nealkoholické nápoje, joga a o 21:00 do postele. Ok, nebudem klamať. Hora chlebíčkov a chipsov, rôzne voňavé likéry, po ktorých človek na druhý deň nechápavo hladí do latríny, delobuchy a ohňostroje, lietajúce ruky a nohy, anarchia na námestiach. Nech sa vám v novom roku darí podľa predstáv!


Autor textu a foto : Martin Mačanga (lofofor)

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Luko3105
Zaslaný: 11.02.2013 15:17   Upravený: 11.02.2013 15:22  
Spolupracovník
Založený: 23.04.2012
Miesto: Podhájska
Príspevkov: 16506
 Re: Krátky silvestrovský pozdrav zo Sabinova
Veľmi podarený článok ,zujal ma, a tak isto aj podarené fotky.
emhadeckar
Zaslaný: 11.02.2013 19:02  
Založený: 08.07.2012
Miesto:
Príspevkov: 5
 Re: Krátky silvestrovský pozdrav zo Sabinova
Velmi pekný článok hlavne preto že s tejto kúte slovenska až tak vela tých fotografií nieje :super2: a neviem či to je tak ale tie bardotky čo tam boli tak to vraj tam nebolo depo ale skôr hlavne niejaké dielne atd.depo sa asi nachádzalo smerom na hanisku-taktiež je to opustené. :-(
XxXcompany
Zaslaný: 11.02.2013 19:18  
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13343
 Re: Krátky silvestrovský pozdrav zo Sabinova
Výborné :super1: :number one:
Hron22
Zaslaný: 12.02.2013 9:11  
Založený: 21.12.2012
Miesto:
Príspevkov: 101
 Re: Krátky silvestrovský pozdrav zo Sabinova
Maťo super článok a fotečky :super1: ,škoda ze sa uz posledne rocniky nemozem dostavit na spominanu velkolepu "akcijku" ... snad na nejakej inej chate, ak bude moznost, vybehneme ... :emo03:
Maros21
Zaslaný: 12.02.2013 22:57  
Založený: 29.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 1321
 Re: Krátky silvestrovský pozdrav zo Sabinova
Výborne, Maťko, ja oceňujem okrem záberov najmä ten geograficko-sprievodný nádych reportáže - také ja hlcem ani čerstvo nakrájanú domácu tlačenku! :-D Mne osobne teda učarovala fotka toho peršinga zeleného už v svojej pôvodnej forme nebohého, ale i tie panťáčiky no a samozrejme TATRY s majestátnym nebotyčným Kriváňom potešili moju dušičku, momentálne na dlhý čas mimo Slovenska pôsobiacu. :number one: Samozrejme, čo u mňa dominuje reportáži, je skvelá atmosféra na chate a práve tá podčiarkuje aj veselé výlety za vlakmi v jej blízkom i vzdialenejšom okolí :-) :super2:
lajos
Zaslaný: 13.02.2013 15:39  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13329
 Re: Krátky silvestrovský pozdrav zo Sabinova
Moc pěkné ! :emo37:
Text - radost číst, jako obvykle.
Depo - na severním zhlaví žst. Prešov jsou snad pozůstatky něčeho, čemu se říkalo "staré depo". Tam bývalo, než se v 70. letech vybudovalo nové, moderní a dnes - bohužel, čo sa dá robiť - opuštěné.
Sabinov - nejen pro moji generaci, ale starší chlapy je to synonym pro vojenský kriminál, kam se tak za "komára" tak hodně posílalo k výkonu trestu.
Plavečská trať: pro mne zase elektricky skoro neznámá, asi dvakrát jsem ji elektricky projel. Pro sebe ji mám zafixovanou jako rejdiště početných prešovských "sergejů", "pegasů" a "okaní". Samozřejmě i nezmarů řady M 262.0 (830).
lofofor
Zaslaný: 14.02.2013 17:19  
Založený: 05.07.2010
Miesto: NM
Príspevkov: 3125
 Re: Krátky silvestrovský pozdrav zo Sabinova
ďakujem všetkým za pozitívne ohlasy! :kvetinka:

Maros21: fotky zelených peršingov sú takého provizórnejšieho rázu, vtedy mi ešte fotenie moc nehovorilo. Nie že by to v súčasnosti bolo ideálne :-D Škoda, že niektoré zmeny na železnici prichádzajú tak rýchlo. A pohľad na Tatry, och, to musí každého roduverného Slováka chytiť za srdce! :)

Lajos: Kriminál funguje perfektne dodnes, je hneď veľa železničnej stanice a izba s výhľadom na trať bude asi veľmi cenená :-D Sergeje a Pegasy, to musela byť skvelá show, hlavne v horských úsekoch za Lipanmi smerom na Plaveč...
cas


Richard
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 39 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 8

Registrovaných: 0
Anonymných: 39

Viac ...