''Ragulin day'', alebo Ragulin na IC vlakoch v Maďarsku

railtrains.sk

Dátum:  24.07.2013 0:00   |   Rubrika:  Zo zahraničných tratí   |   Vytlačené:  19.07.2019 17:15

 Keď sa na začiatku 70-tych rokov v Ruskom Lugansku začali vyrábať motorové lokomotívy typu TE109 nikto nemohol tušiť, že tieto rušne budú v roku 2013 bežne nasadzované na vlaky kategórie IC v Maďarsku. Jednalo sa o lokomotívu s usporiadaním CO“CO“ , výkonom 2208 kW a hmotnosťou 124 ton. Palivová nádrž má objem 5400 litrov.













Rušne typu TE109 boli v rámci RVHP dodávané najmä do DDR /spolu bolo v rôznych variantoch dodaných viac ako 700 ks rušňov typu TE109/ boli určené hlavne pre ťažké nákladné vlaky, ale neskôr keď pokročili v DDR dodávky vozňov s elektrickým vykurovaním sa začali vyrábať aj verzie so zabudovaným vlakovým vykurovaním , čo umožňovalo aj vozbu ťažkých expresov.Dva kusy rušňov typu TE109 boli dodané aj do bývalého Československa / depo Brno Maloměřice /, ale po vyhodnotení prevádzky / od 1971 do 1975/ boli rušne predané do Bulharska , ktoré v tom čase malo už 90 ks obdobných rušňov a bohaté skúsenosti s prevádzkou.Rušne počas svojej prevádzky získali niekoľko typických pomenovaní ako napr. '' IVAN '', Vysávač a pod. , ale najviac prischli týmto rušňom prezývky '' LUDMILLA'' / používané najmä v Nemecku / a '' RAGULIN '' / obľúbené najmä u nás , prezývka vznikla podľa mohutného hokejového obrancu Ragulina/.
K začiatku GVD 2012/2013 musela spoločnosť GYSEV vyriešiť problém s vozbou vlakov IC v úseku Szombathely – Csorna s ďalším pokračovaním do Budapešti. Do konca roka 2012 vozbu zabezpečovali rušne M41 štátnej spoločnosti MÁV , ale k ďalšej dohode o pôsobení M41 nedošlo musel GYSEV narýchlo hľadať iné rušne na uvedenú vozbu.Voľba nakoniec padla na spomínané rušne „Ragulin“ pôvodne v Nemecku označené ako rada 232.Rušne patrili spoločnosti Railion Deutschland , ktorá ich odpredala /resp. vložila ako podiel / do svojej pobočky DB Schenker Romania. V roku 2012 prišlo medzi DB Schenker Romania a GYSEVom k dohode o prenájme troch rušňov pre vozbu vlakov IC.Turnusová potreba pre GVD 2012/2013 je dva kusy a jeden rušeň / dorazil v uplynulých dňoch/ bude pôsobiť ako záložný.Jedná sa o nasledovné rušne:
232 559 DB – 651.003 dodaný na DR v roku 1978 / predaný do Rumunska v roku 2009
232.598 DB – 651.004 dodaný na DR v roku 1979 / predaný do Rumunska v roku 2009
232.682 DB – 651.008 dodaný na DR v roku 1981 / predaný do Rumunska v roku 2009

Rušne sú štandardne vybavené vlakovým zabezpečovačom PZB a kontrolou bdelosti SIFA. Pre prevádzku na tratiach GYSEV bol na rušne dosadený vlakový zabezpečovač EVM120. Keďže tieto informácie sme mali už dávnejšie naštudované, bolo len otázkou času, kedy pôjdeme Raguliny navštíviť aj osobne. Voľba padla na sobotu 20.07.2013. Avšak ešte deň pred našou plánovanou návštevou urobil PRIESKUM v Szombathely Marek. Po jeho kladnom oznámení nám už nič nestálo v ceste a Ragulin Day mohol začať. Nasledovné snímky Vám priblížia prevádzku týchto mohutných, ťažkých a zároveň krásnych rušňov v čele vlakov IC.A začneme Marekovou návštevou 19.07.2013.


651.008 v depe Sopron Autor foto: Mik -trainfoto




651.004 v čele IC 913 "Isis" ( Szombathely - Budapest Kel.pu. ), Szombathely Autor foto: Mik -trainfoto









Prvým ranným vlak je IC919 s „ragulinom“651.003 zo Szombathely do Csorny. Vlak sme zachytili na vjazde do stanice Csorna , kde sa jednokoľajná neelektrifikovaná trať pripája k hlavnej tranzitnej tepne zo Sopronu. Samozrejme sme sa snažili každý po svojom a trošku z iného miesta,aj keď veľa miesta na improvizáciu nebolo. Autor foto: Bocco, Taurus, Volod





Po odstúpení od vlaku IC919 čaká rušeň 651.003 v stanici Csorna na obratové IC910.
Autor foto: Taurus, Bocco



Vlak IC910 z Budapesti sa v stanici Csorna delí na dve časti. Najskôr predná časť vlaku pokračuje s elektrickou trakciou do Sopronu a rušeň 651.003 môže po jeho odchode nastúpiť na zadnú časť s ktorou pokračuje do Szombathely. Na snímke stretnutie Ragulina a odchádzajúceho dielu IC910 do Sopronu.
Autor foto: Taurus






posun na vlak IC910
Autor foto: Taurus,Volod






Vlak IC910 sa rozbieha zo stanice Csorna....
Autor foto: Taurus, Bocco









Nasledujúcim vlakom na fotenie bolo IC917 s rušňom 651.004 zo Szombathely , ktorý sa nám podarilo zachytiť pri prejazde zastávkou Vámoscsalád. Opäť každý z nás volil iný pohľad.
Autor foto: Taurus, Volod, Bocco






Rušeň 651.003 sa musí po odvezení vlaku IC910 /príchod 9.02 do Szombathely/ vhodne prepraviť späť do Csorny. Najčastejšie je prepravovaný ako rušňovlak , ale v prípade vhodného nákladného vlaku je možné jeho použitie aj v nákladnej doprave. Na snímke 651.003 ako rušňovlak na výjazde zo stanice Répcelak.
Autor foto: Taurus,Volod





Jedinou zastávkou vlakov IC na 72 km dlhom úseku Szombathely – Csorna je stanica Répcelak.
Snímky približujú vjazd a pobyt vlaku IC912 v stanici Répcelak z miestneho nadchodu pre peších. Autor foto: Taurus






Rozjazd vlaku IC912 v čele s rušňom 651.004 zo stanice Répcelak.
Autor foto: Volod, Bocco









Nasledujúcim IC na fotenie v čele s rušňom „Ragulin“ je IC922 ktoré sme takto zachytili v traťovom úseku Pósfa-Porpác.
Autor foto: Taurus, Bocco






Snímka zachytáva vlak IC 915 pri odbočovaní z hlavnej elektrifikovanej trate v stanici Porpác na neelektrifikovanú trať do Csorny. Trolejové vedenie končí prakticky o niekoľko metrov ďalej. Aj keď to bolo v totálnom protisvetle,aj tak sme neodolali.
Autor foto: Volod ,Taurus



Opäť sa vraciame pre mestečko Csorna , kde vyčkávame vlak IC913 zo Szombathely do Budapesti. Vlak práve brzdí do stanice Csorna v čele s rušňom 651.003.
Autor foto: Bocco






Posun v stanici Csorna medzi vlakmi IC913 a IC924.
Autor foto: Taurus, Volod









Posledný vlak dnešného dňa pre nás bolo IC924 ktoré sme zachytili pri odchode zo stanice Csorna. Autor foto:Taurus,Volod,Bocco



Stanovište rušňa 651.004.Autor foto : Taurus



Pevne verím , že Vás zaujala táto krátka reportáž o týchto v našich končinách netradičných rušňoch. Samozrejme okrem „Ragulinov“ sa nám podarilo spraviť množstvo iných záberov železnice v Maďarsku , o ktoré by sme sa s Vami radi podelili v druhej časti.


Autor textu : Taurus
Autor foto : Mik-trainsfoto, Bocco, Volod,Taurus

Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1092