Jedno lanské letné popoludnie ...

railtrains.sk

Dátum:  20.09.2013 0:00   |   Rubrika:  História a spomienky   |   Vytlačené:  29.05.2020 14:46

 Na stanici v Spišských Vlachoch, ležiacich na hlavnom ťahu medzi Košicami a Žilinou, panovalo po odchode Os 7813 do Košíc ticho, aj keď bol normálny pracovný pondelok. Slnko pražilo, ale vzhľadom na to, že bolo krátko pred treťou popoludní, bolo vcelku príjemne. Bol jeden z teplých augustových dní, ktorý by teoreticky mohol nastať v tejto stanici aj cez nadchádzajúce leto. Odstavené nákladné vozne tam budú čakať na svoju príležitosť zasiahnuť do prevádzky asi stále, ale jeden vozeň, stojaci na koľaji 8a, ležiacej zboku od staničnej budovy, tam už určite nenájdete.













Osamotený „motor“, číselne 812.008, jediný stroj tejto rady v prevedení LUX ( klimatizácia , letecké usporiadanie sedadiel ) , tam čakal na svoj Os 8607 do Spišského Podhradia. Od 9.decembra 2012 bola tejto 9-kilometrovej lokálke zastavená osobná doprava, čo pre túto trať s nulovou nákladnou dopravou znamenalo takpovediac „upadnutie do bezvedomia“.



1.augusta 2012 sa v Spišských Vlachoch ocitol Maarek, ktorý si s pekným násvitom šotol 812.008, chystajúcu sa na Os 8605 do Podhradia.




Drobná 812-ka v kontraste s mohutným Spišským Hradom prichádza do Spišského Podhradia.



Prichádza Os 7808 od Košíc – tvorený košickým peršingom 163.050 a obvyklými štyrmi „knedlíkmi“. Pozorujem ho už z interiéru 812-ky. Na trati do Podhradia je zavedený samoobslužný výpravný systém, a tak rušňovodič kontroluje lístky. Pristupujeme posledných pár cestujúcich od „Košičana“ a takmer 25-minútová cesta pod majestátny Spišský Hrad sa môže začať. Cestou medzi miestnymi prebieha diskusia o ich turnusovej „Haničke“, motoráčiku 812.018, ktorý mal 27.júla 2012 nehodu s osobným autom na priecestí pri Bystranoch na Spiši na rannom Os 8601.Od vtedy tam jazdila 812.008. Trať vedie poliami , len na poslednom úseku medzi Katúňom a Podhradím sa na jednom mieste skrýva medzi dvoma lesmi. Po príchode do Podhradia bežím na notoricky známy „flek“ so Spišským Hradom. O chvíľu sa začne ozývať blízke priecestie, Os 8608 odchádza do Vlách. Fotka mi ale veľmi nevychádza. Po jeho prechode pokračujem v pochode smer Katúň.



Sediac na schodíkoch skladu, cvakám Luxku v lúčoch pomaly zapadajúceho slnka. Kedy si tu najbližšie niekto odfotí pravidelný osobný vlak ...



Už naštartovaná Osmička je pripravená na odchod do Podhradia.


Na návrat motoráčika som sa rozhodol počkať pod korunami jabloní, na mieste, kde trať vchádza do lesa. Vidím odtiaľto aj Spišskú Kapitulu, ktorá je spolu so Spišským hradom a Spišským Podhradím zapísaná v zozname UNESCO. Čas do prechodu Os 8609 cez moje miestečko sa skracuje, sem-tam mi za chrbtom po ceste z Katúňa do Podhradia prejde auto. Neďaleké priecestie o chvíľu začne hrať svoju jednotvárnu melódiu, a ja vyliezam na vyhliadnutý balík slamy, ktorý však na poslednú chvíľu mením. Po odfotení si sadám na balík a sledujem, ako sa osobáčik zmenšuje, prechádza oblúk pred stanicou a mizne mi z dohľadu.



LUX-ka, v súčasnosti domovom v Nových Zámkoch, brzdí v Spišských Vlachoch meste s ranným Os 8602 6.júla 2012. Foto patrikk23



11.09.2012 už koľaje trate 187 opäť obrusovala Hanička. S osobákom 8609 stojí v Katúni. Foto patrikk23


Teraz do odchodu dnešného posledného vlaku z Podhradia zostáva jeden a pol hodiny. Pomalým tempom sa vraciam do stanice. Tu panuje tá pravá ospalá atmosféra letného podvečera. Žiadnych cestujúcich nevidno, a ani domácich. Tak vyťahujem foťák a dokumentujem motoráčik zo všetkých možných aj nemožných uhlov. Idem sa pozrieť aj k dvojmiestnej remíze , kde motorový vozeň cez noc „prespáva“. Keď už mám všetko zdokumentované, sadám si na schodíky schátralého skladiska a pozorujem posledných turistov, ktorí vyliezajú hore na hrad, či naopak tých, ktorí sa už nabažili histórie a krásneho výhľadu na Spiš a schádzajú dole. Z mojej pozorovateľne majú veľkosť asi polovičnú oproti špendlíkovej hlavičke. Cez priecestie, ktoré pretína vzdialenejšie (koncové) zhlavie občas prejde auto s turistami, smerujúce na parkovisko pod hrad, ale častejšie ním prechádzajú „počerní domáci“ s káričkami, ktorí za priecestím pravdepodobne našli niečo speňažiteľné. Pri rozjímaní nad tunajšou idylkou rýchlo prejde čas , robím posledné zábery a nasadám do už na jazdu pripraveného motoráčika.




Hanička sa vracia do Vlách s Os 8608 a Patrik ju cvaká v lesíku pred Katúňom. Foto patrikk23



O 8 dní neskôr, 19.09.2012, si Patrik opäť počíhal na Haničku. S vlakom 8607 sa blíži do Spišského Podhradia. Foto patrikk23



„Majster“ tento krát nemá veľa práce s lístkami, okrem mňa nastupuje len dvojica slečien, ak si dobre pamätám, turistiek z Česka. Čakáme posledných pár chvíľ, rušňovodič odbrzdí a ide sa. Za stanicou sa obzerám po svojom „fotobalíku“. O pár minút zastavujeme v Katúni, aj to len kvôli dodržaniu grafikonu, lebo nikto nevystupuje. Zaujímavé je, že dedinu celý čas nevidno - je až za kopcom. Rušňovodič spomínal, že mu kolega raz vravel, že „Katúň ani Hitler nenašiel“. V ďalšej zastávke, spomínaných Bystranoch na Spiši, tiež nikto nenastúpil. Prvá zmena (tiež jediná) osádky motoráčika nastáva až v Spišských Vlachoch meste, kde pristupuje pár cestujúcich. Zástavka je od vlašskej hlavnej stanice vzdialená ani nie jeden a pol kilometra. Z oblúku pred stanicou už vidím svoj Os 7814 na smer Liptov. Náš vláčik prechádza „10-kou“ priecestie tesne pred výhybkami stanice a zastavuje pri krátkom peróne. Vystupujem, lúčim sa s rušňovodičom a presadám do posledného vozňa Os 7814. Na čele štyroch vagónov je košický „bundáš“ 163.105. Skladám si batoh do kupé a pri okne čakám na prechod R 440 Excelsior, ktorý o chvíľu preletí so žilinským „peršanom“ 162.004 a pestrou skupinkou vozňov ČD a ZSSK. Vychádzam na chodbičku a pozorujem motoráčik. O chvíľu sa dáva do pohybu a za priecestím mi mizne z dohľadu. Vraciam sa do kupé, odchádzame aj my. Po skontrolovaní sprievodcom si do uší dávam slúchadlá s dobrou hudbou, zatváram oči a snažím sa vryť si do pamäte čo najviac z posledných hodín. Mal som zvláštny dojem, že som vlakom bol v Spišskom Podhradí prvý a posledný krát. Nemýlil som sa...



Len pár dní po zakúpení nového Nikonu D5100 som sa s členom 754.071-9 vybral na Lidl okružnú cestu zo Zvolena cez Košice a Vrútky domov. Z rýchlika R 610 som v plnej rýchlosti cvakol Haničku, ktorá si užívala pauzu medzi vlakmi 8606/8607. Zdravím kolegov fotičov, ktorí naopak fotili náš vlak :)



Posledný deň prevádzky na lokálke si nenechal ujsť Martin. Hanička naposledy vychádza z remízy s Spišskom Podhradí. Ostáva len dúfať, že sa sem vlaky niekedy vrátia. Foto XxXcompany



Martin v Podhradí odfotil aj veľmi dojemný moment. Pán rušňovodič, ktorý odslúžil nespočet šícht na tejto trati, si Haničku naposledy fotí v Spišskom Podhradí. Foto XxXcompany



Po fotení v stanici sa Maťo presunul pred stanicu, kde si cvakol odchod pred-pred-posledného osobáku z Podhradia do Vlách. Foto XxXcompany



S Haničkou sa lúčili nielen železničný fanúšikovia, ale aj domáci. Škoda, že toľko cestujúcich sa lokálkou nevozilo aj v bežných dňoch. Foto XxXcompany



Prečo píšem o tejto trati v zdrobneninách ? Na rozdiel od hlavného ťahu je tu všetko menšie. Motoráčik, budovy či nástupištia. Čo je malé, to je milé – pri tejto trati to platí dvojnásobne !

Autor textu a foto : 742.286

Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1122