Pokládka koľajníc na bratislavskej hlavnej stanici

railtrains.sk

Dátum:  11.04.2014 0:00   |   Rubrika:  Z tratí ŽSR a SŽDC   |   Vytlačené:  14.12.2019 3:21

 Na hlavnej stanici v Bratislave prebiehalo kladenie nových koľajníc počas víkendu 15.3. 2014 a 16.3.2014. Samotné tieto práce som zachytil prostredníctvom fotoaparátu práve počas spomínaných dvoch dní cez víkend. Súprava pracovného vlaku po skončení prác v nedeľu dňa 16.3.2014 okolo obeda bola zatlačená do areálu koľajiska pred Dopravným múzeom. Je preto možné, že tieto práce prebiehali už pred samotným víkendom či dokonca ešte aj krátko po jeho skončení na začiatku ďalšieho pracovného týždňa.











Táto pokládka koľajníc sa realizovala na hlavných prejazdných koľají č. 6 a č. 8. ležiacich medzi 2. a 3. nástupišťom.Začiatok kladenia koľajníc bol niekde na úrovni konca nástupišťa č. 2 na vinohradskom zhlaví hlavnej stanice v Bratislave a koniec kladenia niekde v oblúku pred tunelmi smerom na Lamač. Koľajnice sa ukladali v počte po 2 ks priamo z pracovného vlaku vedľa seba len voľne položením na betónové pražce medzi stávajúce koľajnice, bez ich upevnenia k samotným pražcom. K ich výmene za nové, samotnému upevneniu k pražcom a ich samotnému vzájomnému zvareniu prišlo až neskôr, cez nasledujúci pracovný týždeň (po 16. marci 2014). Práce na kladení koľajníc prebiehali za pomoci špeciálneho pracovného vlaku ŽSR z Vrútok na čele s dieselelektrickým rušňom radu 730 617 ŽSR.

Tento rušeň bol vyrobený v lokomotívke ČKD Praha pod výrobným číslom 15012 v roku 1988 a pôvodne niesol označenie T 457.0518. Bol dodaný z výroby priamo pre Traťovú dištanciu (TD) Vrútky. Prečíslovanie rušňov radu T 457.0, dnešného radu 730 (na Slovensku málo sa vyskytujúceho) dodaných z výroby do odvetvia traťového hospodárstva (Železničné stavby, Traťové strojové stanice alebo pre rôzne vojenské útvary – Trenčín, Pardubice, Sklenné pri Handlovej, Veliteľstvo ženijného vojska Bohumín, rôzne ŽOSky atď.) bolo systémom pripočítania celej stovky k inventárnemu číslu a odrátania jednotky od poslednej cifry. Ich inventárne číslo tak vždy začína číslicou 6. Motorové rušne radu 730 sú mne osobne svojim vzhľadom veľmi sympatické.

Spomínaný pracovný vlak ŽSR ako celok má domovskú stanicu vo Vrútkach – areál Vrútky explózia. Zaraditeľom vozňov pracovného vlaku je Zvarovacie a regeneračné stredisko ŽSR Vrútky. Vlak pozostáva z viacerých plošinových podvozkových, špeciálne upravených vozňov a jedného staršieho podvozkového prerobeného osobného vozňa slúžiaceho ako ubytovňa pre posádku vlaku. Jednotlivé vozne pracovného vlaku majú na pozdĺžnych nosníkoch nápis: „Vozeň nesmie opustiť územie SR“, čiže celý pracovný vlak sa smie pohybovať len na sieti ŽSR. Celá táto pracovná súprava ŽSR aj s rušňom 730 617 bola následne videná odstavená priamo v žst. Bratislava Vajnory dňa 23.3.2014.

Nasledovné fotografie názorne približujú samotné kladenie koľajníc a priebeh prác pri ich kladení na bratislavskej hlavnej stanici cez víkend 15. a 16.3.2014.




Po vystúpení z osobného vlaku, ktorým som prišiel od Vinohradov na hlavnú stanicu som hneď zbadal tento pre bratislavskú hlavnú stanicu netradičný rušeň 730 617 ŽSR.



Práve som prišiel, keď ponorka 730 617 bola odpojená od súpravy, aby ju celú obehla a pripojila sa k nej na opačný koniec v smere od tunelov. Na fotografií je zachytená spolu s okrídleným kolesom ako dominantným znakom bratislavskej hlavnej stanice ako posunuje na vinohradské zhlavie stanice.



Pracovný vlak je na pár minút bez svojho rušňa.









Rušeň po obehnutí vlaku a pripojení sa na jeho opačný koniec tlačí súpravu po skončení prác smerom do „dvora“.



Ponorka posunuje strojovo po zatlačení vozňov smerom k tunelom.



Žltý ex bulharský plecháč 242 288 s cisternovou súpravou prechádza už okolo „odparkovanej“ ponorky s „obývačkou“.



Odpočívajúci rušeň 730 617 ŽSR spolu s „obývačkou“ na odstavnej koľaji pred tunelmi.



Detail označenia rušňa 730 617 ŽSR s jeho výrobným štítkom.



Koľajový manipulátor s robotickými rukami SDK II – 250 si práve posúva jedným ramenom koľajnice. Prejazd manipulátora je možný medzi jednotlivými vozňami po koľajovej dráhe. Táto dráha pozostáva z dvoch koľajníc, uložených rovnobežne nad jednotlivými pozdĺžnymi nosníkmi jednotlivých vozňov. Tento koľajový manipulátor môže voľne prechádzať po koľajovej dráhe medzi jednotlivými vozňami. Koľajové prechody medzi jednotlivými vozňami zabezpečujú špeciálne hranaté koľajnice, ktoré majú spodný pás mierne zaoblený (je to kvôli jej zvýšenej tuhosti, keďže na tomto mieste nie je ničím koľaj podopretá, aby sa nadmerne neprehýbala) a sú zafarbené výstražnou žlto-čiernou farbou. Viac je z tohto detailu vidno na fotografiách nižšie. Zaujímavé môže byť ale chovanie sa takejto súpravy s pevnými (?) koľajovými prechodmi pri jej prejazde oblúkmi (?), keďže vlastne takto napevno spája jednotlivé vozne .















Pohľad na jednotlivé plošinové vozne pracovného vlaku ŽSR určeného na kladenie koľajníc.






V druhý deň prác už bolo sychravejšie počasie. Pracovný vlak som práve zachytil medzi 2. a 3. nástupišťom.



Ponorka 730 617 ŽSR z profilu.....



Ponorka 730 617 ŽSR so svojim pracovným vlakom otočená smerom k bratislavským tunelom.



Detail na výrobný štítok podvozku pojazdnej štvorosovej obývačky. Píše sa na ňom, že bol vyrobený v závode VEB Waggonausrűstungen Vetschau – Bauart „Gőrlitz“ (konštrukčný typ podvozku).



Pojazdná štvorosová „obývačka“ pre posádku s nápisom na boku skrine „Zvarovacie a regeneračné stredisko Vrútky“.









Koľajnice sa spúšťajú z posledného vozňa. Robotníci ich dočasnú polohu upravujú pomocou drevených palíc.






Na konci vozňa sú umiestnené šikmé oceľové žľaby, po ktorých skĺznu konce koľajníc na podvaly tak, aby nepadli voľne z veľkej výšky.



Pojazdný manipulátor SDK II – 250 pomáha svojimi robotickými rukami vysunúť voľné konce koľajníc tesne pred ich spúšťaním na podvaly. Ako vidno z fotografie, poloha koľajníc pred vysúvaním je zabezpečená ich prevlečením cez hranaté kovové oká na poslednom vozni.












Prebiehajúce vysúvanie koľajníc krok za krokom.....



Pracovná súprava ŽSR v plnom nasadení s pozadím bratislavských Kramárov...



Skúsil som prejsť aj na iné nástupište a odfotografovať súpravu aj z druhej strany taktiež s pozadím Kramárov.....



Súprava pracovného vlaku na čele s ponorkou 730 617 ŽSR ide pomaly vpred smerom k môjmu objektívu. V oblúku pred tunelmi sa práve spúšťajú z pracovného vlaku koľajnice.



Spoločná fotografia ponorky 730 617 ŽSR s peršingom radu 363 098 ZSCS, ktorý sa strojovo vracal z Devínskej Novej Vsi netradične cez prvé nástupište.



Nesmie chýbať ani klasická bratislavská staničná fotka pre bratislavskú hlavnú stanicu netradičného „hosťa“ v podobe rušňa 730 617 ŽSR s domčekom vonkajšieho výpravcu. Rušeň práve obieha súpravu, aby ju následne zatlačil do areálu „dvor“ na bratislavskej hlavnej stanici.



Práce pre tento deň skončili a súprava je tlačená do „dvora“ na koľaj k Dopravnému múzeu.






Ponorka 730 617 ŽSR usilovne tlačí pracovný vlak do „dvora“....Detail na koľajový manipulátor SDK II – 250, ktorý je upevnený na vozni pomocou lanových závesov, aby nedošlo pri preprave k jeho samovoľnému pohybu. Na fotografií je dobre vidno aj pruhovanú prechodovú koľajnicu umožňujúcu prechod manipulátora medzi jednotlivými vozňami.






Dvojica motorových rušňov radu 736 102 ZSSK a 730 617 ŽSR v areáli koľajiska „dvor“.



Rušeň 730 617 ŽSR po zatlačení súpravy do „dvora“ odchádza strojovo pred bratislavské železničné tunely, odkiaľ zacúva pred štvorosovú „obývačku“, kde ostane odstavený.



Robotníci na kapote rušňa 736 102 ZSSK? Nie, nie to len za stojacim posunujúcim dielom s osobnými vozňami stojí motorový vozeň MVTV 02-04 na streche ktorého pracujú robotníci na odpojení medeného káblového zvodu, ktorý zabezpečoval miesto prác kde sa kládli koľajnice, aby pri prácach nebolo v troleji napätie a aby práce mohli prebiehať bezpečne. Káblový zvod dočasne usmernil tok elektrického prúdu z troleja do koľajníc.



Popri motorovom vozni MVTV 02-04 posunuje žltá súprava DESIRO dopravcu RegioJet.



Spoločná fotografia vozňa MVTV 02-04 a posunujúceho plecháča ČD s číslom 242 247.



Detailná fotografia na zvary už nanovo položených koľajníc.


Dúfam, že čitateľov zaujali tieto riadky a fotografie pre Bratislavu nevšednej koľajovej súpravy zachytenej objektívom môjho fotoaparátu pri jej práci v koľajisku bratislavskej hlavnej stanice.


Autor textu a fotografií: Ing. Vladislav Bokora, nick (volod)

Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1239