Merania elektromagnetickej kompatibility Pendolina na Kysuciach

railtrains.sk

Dátum:  27.08.2014 12:30   |   Rubrika:  Z tratí ŽSR a SŽDC   |   Vytlačené:  18.09.2019 7:18

 Dňa 26.8.2014 sa konali skúšobné jazdy elektrickej súpravy rýchlovlaku Pendolino 681 004-8 / 682 004-7 na tratiach ŽSR, pri ktorých sa overovala elektromagnetická kompatibilita snímačov kolies ELS 95 a RSR 180 s uvedenou jednotkou. Merania sa konali pri železničnej stanici Skalité (trať Čadca - Skalité) a v zastávke Dunajov (trať Žilina - Čadca).













Súkromné dopravné spoločnosti RegioJet a LEO Expres ohlásili novú dopravnú reláciu pre svoje vlaky vyššej kategórie. Jedná sa o trasu: PRAHA - OSTRAVA - ŽILINA - KOŠICE. České Dráhy zvažujú či sa zúčastniť na tejto dopravnej trase svojimi rýchlovlakmi Pendolino, aby tak uvedeným súkromným spoločnostiam konkurovali. Táto trasa sa tak stáva doslova hitom medzi dopravcami a dá sa očakávať, že vplyvom konkurenčného boja dôjde v krátkej dobe k výraznému skvalitneniu služieb, ako aj zlepšeniu dopravného spojenia na uvedenej trase. Toto je však pre České Dráhy podmienené vykonaním overovacích skúšok „elektromagnetickej kompatibility snímačov kolies ELS 95 a RSR 180“, ktoré sú ako nový traťový prvok inštalované na modernizovaných tratiach ŽSR. Skúšky boli vykonávané za účasti pracovníkov VVÚŽ-ŽSR, spoločnosť ZSSK poskytla rušňovodiča-pilota pre traťový úsek Čadca - Skalité.

Skúšky elektromagnetickej kompatibility boli rozdelené do dvoch etáp. Prvou je skúška so snímačom ELS 95 na trati Čadca - Skalité, ktorá prebiehala v dopoludňajších hodinách v čase vlakových prestávok. Jednotka Pendolino prišla v utorok 26. augusta 2014 ráno z Karvinej a z Čadce sa vybrala priamo do Skalitého. Následne sa začali skúšobné jazdy medzi žst. Skalité a Čierne pri Čadci, kde sa uvedené snímače nachádzajú. Skúšobné jazdy sa mali vykonávať pri rôznych rýchlostiach a pri rôznych režimoch jazdy (napríklad zdvihnutý alebo stiahnutý zberač, brzdenie koľajnicovou brzdou a podobne). Ukončené boli do poludnia, kedy sa jednotka presunula do žst. Čadca.


Fotografie z prvej etapy skúšok na trati Skalité - Čierne pri Čadci a príchod do Čadce :



Príchod do Čadce. Autor : Palo499




Bočnejší pohľad. Autor : Palo499


Po príchode do stanice Skalité. Autor : cerve



Taktiež pohľad na súpravu v stanici Skalité. Autor : Palo499



Fotografia so staničnou budovou nesmie chýbať. Autor : Palo499



Zaujímavá fotografia z nadhľadu v stanici Skalité. Autor : Palo499



Pendolino zachytené pri skúškach na trati : Palo499



Pohľad na súpravu po príchode do stanice Čierne pri Čadci. Autor : Palo499



Stanica Čierne pri Čadci aj so staničnou budovou: Palo499



Skúšobné jazdy pokračujú a na fotografii je jedna z jázd hneď za zhlavím stanice Čierne pri Čadci. Autor : Palo499




Po krátkej prestávke v Čadci sa jednotka presunula do Krásna nad Kysucou na vykonanie druhej etapy skúšok. Tentokrát sa jednalo o skúšku elektromagnetickej kompatibility snímačov kolies RSR 180, ktoré sú inštalované na trati Žilina – Čadca. Skúšobné jazdy prebiehali medzi Krásnom nad Kysucou a Kysuckým Novým Mestom v zastávke Dunajov. Opäť sa jazdilo počas vlakových prestávok. Jednotka dosahovala rôzne rýchlosti a rôzne prevádzkové režimy. Po ukončení skúšok sa jednotka podvečer presunula do Čadce, odkiaľ sa vrátila do Českej Republiky.


Fotky z druhej etapy skúšok na trati Krásno nad Kysucou - Kysucké Nové Mesto :




Jednotka vchádza do stanice Krásno nad Kysucou. Autor : cerve



Súprava v Krásne nad Kysucou. Autor : vlakyZSSK



Taktiež v Krásne nad Kysucou. Autor : vlakyZSSK



Pohľadom z perónu stanice Krásno nad Kysucou. Autor : David


Stretnutie s osobným vlakom. Autor : cerve



Pohľad z perónu. Autor : vlakyZSSK


Pohľad na súpravu zozadu. Autor : David



Pohľad na čelo súpravy počas pobytu v Krásne nad Kyysucou. Autor : alex192560


Táto fotografia zachytáva súpravu v Kysuckom Novom Mesto. Autor : alex192560


Pohľad z perónu v Kysuckom Novom Meste. Autor : alex192560



Traťový záber, ktorý zachytáva jednotku za Kysuckým Novým Mestom smerom na Ochodnicu. Autor : alex192560



A opäť Krásno nad Kysucou... Autor : Majo771



Bližší pohľad na jednotku v Krásne nad Kysucou. Autor : Majo771



Z vnútorného oblúku v stanici Krásno nad Kysucou. Autor : Majo771



Stretnutie s nákladným vlakom v Krásne nad Kysucou. Autor : Majo771



Nemáme informácie o výsledkoch meraní, ale pravdepodobne sa s jednotkami Pendolino budeme v ostrej prevádzke stretávať. Konkurenčný boj medzi spoločnosťami RegioJet, LEO Expres a ZSSK stúpa. Príde ku kvalitatívnemu zlepšeniu cestovania v uvedenej relácii. Okrem dvoch českých dopravcov bude na tejto trase figurovať aj slovenský štátny dopravca ZSSK. Pri nasadení jednotky Pendolino sa podľa zatiaľ dostupných informácií uvažuje o tom, že by mala byť jednotka nasadená na pár vlakov Ex 122 a Ex 123 Košičan / číslo vlaku je v zatiaľ platnom GVD /, čiže pôjde o nasadenie na tzv. štandartné vlaky ZSSK, v rámci tzv. vyrovnávky kilometrov medzi ZSSK a ČD. Z vyjadrenia ŽSR ohľadne tejto problematiky vyplýva, že firma RegioJet objednala (a ŽSR potvrdili) tri páry vlakov kategórie IC, na trati Bratislava - Žilina - Košice, jeden pár vlakov kategórie EC, na trati Košice - Žilina - Ostrava - Praha a jeden pár vlakov kategórie EC na trati Martin - Žilina - Ostrava - Praha. Firma LEO Expres objednala jeden pár vlakov kategórie EC na trati Košice - Žilina - Ostrava - Praha, ale nakoľko nemá so spoločnosťou ŽSR zatiaľ uzatvorenú zmluvu o prístupe na železničnú infraštruktúru, nedá sa v tejto chvíli tvrdiť, či od nového grafikonu 2014/2015 LEO Expres túto vozbu spustí. Dá sa však predpokladať, že patričné zmluvy budú uzavreté a čierne luxusné jednotky si zajazdia až na východné Slovensko.Tretím elementom predmetnej vozby je slovenský štátny dopravca ZSSK, ktorý objednal štyri páry vlakov kategórie IC na trati Bratislava - Žilina - Košice, sedem párov vlakov kategórie R, na rovnakej trati, jeden pár vlakov kategórie R, na trati Bratislava - Žilina - Košice - Humenné a tri páry vlakov kategórie R na trati Košice - Žilina - Praha. Toľko vyplýva z vyjadrenia ŽSR pre Hospodárske noviny. Viac na oficiálnej stránke : >>odkaz (http)<<


Ako dopadne plnenie týchto objednávok a s akými vlakmi sa cestujúca verejnosť skutočne bude môcť prepravovať v uvedených trasách? Nechajme sa prekvapiť. Každopádne to vyzerá tak, že sa na týchto hlavných tratiach osobná doprava konečne pohne k lepšiemu.

Foto : Palo499, Majo771, cerve, vlakyZSSK, alex192560, David
Text a popisy fotografií : Railtrains.sk


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1304