Ceckatý špeciál z východu 2016

railtrains.sk

Dátum:  16.11.2017 0:00   |   Rubrika:  Z tratí ŽSR a SŽDC   |   Vytlačené:  13.12.2017 6:36

 Ako by som začal? Najskôr sa ale musím vrátiť o rok späť, keďže fotografie a zážitky z výletov a ciest zvyknem premieňať na fotoreportáže až po roku. Jednu dovolenkovú trojkombináciu oddychu, cyklistiky a fotenia, ktorú som popisoval v minulom cestopise som už mal za sebou, no leto ani zďaleka nekončilo. To bol akýsi signál, aby sme so skvelým kamarátom podnikli cestu do východnej časti našej republiky.













Tam, kde som vždy túžil nazrieť skrz hľadáčik fotoaparátu sa mi podarilo vycestovať aspoň na štyri dni. Dni, ktoré som využil na maximum a okrem odreagovania som niečo aj zachytil vo forme fotografií. Počasie bolo takmer ukážkové a tak môžeme začať.




1. - Pôvodne to mal byť výlučne nákladný „Cargo report“, no predsa jeden „žopkársky“ záber privesím. Jediný poriadny vlak osobnej dopravy, ktorý v piatky a nedele prechádza po trati zo Strážskeho do Prešova je posilový bratislavský rýchlik, donedávna vedený v kategórii InterCity...757 025-2 ZSSK, R 1502 Šarišan, Nemcovce, 14. august 2016




Osobná doprava u mňa tentokrát nehrala dôležitú úlohu, iba ak počas presunov v kombinácii bicykel- vlak- bicykel. Cieľ bol jasný, naplno sa zamerať na pomerne solídnu nákladnú dopravu v okolí železničného uzla Humenné. Stroje, ktoré obsluhovali väčšinu výkonov zaiste netreba zvlášť predstavovať, veď majú stále nespočetné množstvo nadšencov nielen zo Slovenska ale aj Českej republiky i Veľkej Británie.




Začíname priamo v stajni východniarskych prevažne modrých Pegasov. Fotografia má za úlohu zdokumentovať krásne patinovanú 752 026-5, žiaľ neprevádzkovú. 15. august 2016, rušňové depo Humenné





Z opačnej strany okrem odstavených strojov čakajú na svoje výkony aj prevádzkyschopné stroje. 752 018-2, ďalej náterom i patinou jedinečná 751 072-0, vtedy neprevádzková 742 001-1 a 752 021-6. 15. august 2016, rušňové depo Humenné





Ďalšia vizuálne silno opotrebovaná sa nám predstavuje 752 021-6. V čase začiatku písania reportáže bola v rušňovom depe Plešivec znovu oživená a verím že ju čakajú lepšie zajtrajšky. 15. august 2016, rušňové depo Humenné





Následne sa presúvam k trati, ktorá vedie k poľským hraniciam do Lupkówa. Medzištátne nákladné vlaky ale aj motorky radu 810 už patria do minulosti. 752 023-2, Mn 81250 ZSSKC, Udavské, 15. august 2016





Ten istý pegas sa z Humenného vydal na stakčínsku lokálku ako rušňový vlak pre záťaž v podobe dreva. 752 023-2, Kamenica nad Cirochou, 15. august 2016





S naloženými vozňami sa ešte bude posunovať, ale my sa vydávame až na konečnú stanicu Stakčín aby sme stihli ešte jeden manipulák. S dvadsať trojkou sa zatiaľ lúčim





Na konečnej máme čas iba na vyhotovenie staničného záberu, čas nás tlačí a radi by sme sa za svetla dostali na miesto nášho nocľahu. 752 030-7 ZSSKC & 861 003-6 ZSSK, Stakčín, 15. august 2016





Zároveň nám strojmajstri z humenského depa dopriali jediný používaný stroj, ktorý má ešte pôvodné záveskové uloženie skrine rušňa na podvozkoch. Keďže takýchto strojov postupne ubúda tak neváhame a fotíme. Manipulačný vlak je opäť vyťažený. 752 030-7, Mn 81240 ZSSKC, Stakčín, 15. august 2016





Nasledujúci deň sú na programe opäť manipulačné vlaky na lokálkach smer Medzilaborce a Stakčín. Po zistení dopravnej situácie roztáčam kolesá bicykla a vydávam sa na prvú menovanú lokálku. Najskôr dokumentujem posun k nákladisku v stanici Udavské, neskôr sa vlakom presúvam do Koškoviec. Keďže je dostatok času tak spiatočnú cestu do Humenného absolvujem gumokolesom, kde ešte stíham stakčínsky manipulák.




Na hranici rušňového depa Humenné už čakajú na svoju prácu dvojkové modré Pegasy 752 030-7 a 752 023-2





Jediný modrý pegas ( patriaci pod SRT Košice, pracovisko Humenné ) so štvoricou LED-kových svetiel sa nám predstavuje v zástupe rušňov. 752 046-3, 751 073-8, 751 072-0 a za nimi v tom čase neprevádzkové 742 001-1 a 752 021-6





Modrý pegas priváža súpravu prázdnych vozňov na nakládku dreva. 752 023-2, Mn 81251 ZSSKC, Udavské, 16. august 2016





Rušeň sa presúva na opačný koniec súpravy aby prestavil časť vozňov k nákladisku miestneho drevospracujúceho podniku





Po odstavení vozňov sa rušeň vráti späť do čela súpravy zvyšných vozňov, z ktorých časť ešte odstaví na nakládku dreva v Koškovciach





Posun v stanici Koškovce som nestihol zachytiť a počkal som už iba na odchod vlaku,ktorý pokračoval do stanice Radvaň nad Laborcom. 752 023-2, Mn 81251 ZSSKC, Koškovce, 16. august 2016





Ďalšia fotografia zobrazuje železničný uzol Humenné, kde už na odchod vyčkáva manipulačný nákladný vlak do Stakčína. 752 018-2, Mn 81241 ZSSKC, Humenné, 16. august 2016





Po presune na bicykli vlak vyčkávam na šírej trati v úseku Humenné – Hažín nad Cirochou





V neďalekej stanici Kamenica nad Cirochou vlak zastavuje za účelom odvesenia vozňov – ako inak, na nakládku dreva





Prázdne vozne treba roztriediť a kým sa tak stane tak sa presúvam o kúsok ďalej neďaleko zastávky Kamenica nad Cirochou dvor





752 018-2, Mn 81241 ZSSKC, Kamenica nad Cirochou dvor, 16. august 2016. Tu moje putovanie za manipulákom končí a na túto trať sa opäť vydám nasledujúci- posledný deň





Po ceste do základného tábora ešte stíham odfotiť v tom čase jedinú červenú ceckaňu s LEDkami. 751 056-3 posunuje na pravé poludnie v stanici Strážske. Ako doplňujúcu informáciu už ostáva iba uviesť, že druhou jedničkovou ceckaňou, ktorá v rámci MH opravy v ŽOS Zvolen dostala LED-kové svetlá je 751 074-6





V posledný dovolenkový deň sa moja plánovaná cesta domov posúva až na neskorý večer. Plány mení a na stakčínsku lokálku ma láka veľmi fotogenický stroj, čo myslíte, ktorý? ...bola to 751 072-0, Stakčín, 17. august 2016





Kým sa vlak dá do pohybu, stihnem odfotiť ešte jeden, najskôr v jeho východzej stanici. 751 073-8, Mn 81242 ZSSKC, Kamenica nad Cirochou, 17. august 2016





Do času odchodu ešte ostáva pár minút, preto opäť presun na dvoch kolesách k šírej trati. 751 073-8, Mn 81242 ZSSKC, Hažín nad Cirochou, 17. august 2016





Manipulák zo Stakčína sa medzitým pohol, no vďaka šibovaniu a doberania záťaže v Snine prichádza pred objektív tesne po západe slnka. Nevadí, svetlo ešte stále postačuje na vyhotovenie aspoň dokumentačnej fotografie. 751 072-0, Mn 81240 ZSSKC, Belá nad Cirochou, 17. august 2016




Netušil som, že aj za krátke štyri dni stihnem fotografiami naplniť obsah reportáže ktorá preto vznikla a oči fanúšikov týchto strojov dúfam potešila. Niekedy by som sa sem chcel ešte vrátiť. Možno niekedy nabudúce.


Autor textu a foto: Jurro754


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1815