Fotoprofil 2017

railtrains.sk

Dátum:  04.01.2018 0:00   |   Rubrika:  Z tratí ŽSR a SŽDC   |   Vytlačené:  19.01.2018 10:38

 Milý čitatelia. Opäť je tu ten čas, kedy sme vymenili kalendáre, kedy nám uplynul ďalší rok do histórie. Týmto článkom sa chcem s vami podeliť o moje zážitky, ale predovšetkým o výber fotografií, ktoré som za tento rok vytvoril. Rok 2017 bol odlišný ako som očakával, netvrdím že zlý, ale bol iný… Nebudem sa tu zbytočne vypisovať, poďme rovno na to.










Začneme rovno Novým rokom. Zatiaľ len pár dní celkom zaujímavého nasadenia českých ''banánov'' na ''mikulášskych osobákoch''. To som však nečakal príjemné prekvapenie v podobe čelného polepu v dizajne loga ČD na uvítanie Nového roka.





Celkom tuhá zima, ktorá sa tohto roku vydarila (na súčasné pomery), kedy opäť po štyroch rokoch bolo na takmer celom území Slovenska nasnežené a vydržalo to pomerne dlhý čas. Počas sviatku Troch kráľov bol prísľub jasného dňa a rušeň 750.300-6 (ešte pred skyselinovatením) veľkým lákadlom ísť k trati. Tak sme aj s kamarátom, ktorý kvôli nemu prišiel až z Prahy, aj urobili. Na teplomeri u nás ráno bolo niečo okolo -22°C a vonku poriadne silný vietor. Po štyroch hodinách v týchto podmienkach sme sa nakoniec ani “tristovky” nedočkali, ostala neschopná v Žiline, no čistá ''blonski'' súprava v snehu tiež potešila. Celkom otrepaný rušeň 754.082-6 na otrepanom fleku v na Os 7507.





Pri predchádzajúcom snímku som spomínal celkom slušnú snehovú nádielku, no tá v tú zimu prišla do Košíc až neskôr. To ma však neodradilo od vyskúšania nového miesta na trati, kde toho príliš veľa nejazdí a už vôbec tam nik nefotí. Tak som sa po škole vydal na toto miesto a keď už som z autobusu videl na nákladnej stanici stáť nachystané '' eso'' tak som vedel že je dobre. Po polhodinke čakania sa naozaj ukázalo, v plnej kráse s ucelenkou kotlov ZSSKC do Maďarska





Na záver januára sme s partiou fotili na hlavnom ťahu, no informácia o nasadení 752-ky a 746-ky navyše na vlaku zo Zvolena do Žiliny nás podnietila k tomu aby sme si spiatočný vlak odfotili. Nebolo tomu úplne tak. Šlo totiž o novú vozbu uhlia z ČR do Žiaru nad Hronom ktorá šla naozaj v ''hodine dvanástej'' nakoľko po prejdení vlaku o pár minút zaliezlo slnko za kopec.





V tom čase sa v depe Plešivec uskutočnilo aj ''znovuzrodenie'' známeho rušňa 752.021-6, ktorý bol na pokraji zrušenia. Známy svojou hrdzou, špinavosťou a nesmrteľnosťou už teraz trošku vizuálne pozmenený, no stále s presvitajúcim logom ŽSR na oboch čelách som ho odchytil na dobšinskom manipuláku počas výpomoci v depe Plešivec.





Počas jarných prázdnin som síce nevychytal príliš pekných dní, no jeden bol mimoriadne šťastný. Pre mňa ako milovníka týchto nádherných strojov to bolo niečo ojedinelé. Magických sedem žltých ''laminátok'' za deň, bez informovanosti a auta neodfotí bežný fotograf každý deň. Z toho sa mi najviac páčila "po-EH-čková" 240.099-2 na pravidelnom NExe 46600 zo Žiaru nad Hronom.





Po troch mesiacoch opätovného nasadenia ''banánov'' na nočných vlakoch EN 444/445 Slovakia sa mi konečne podarilo ešte pred vyučovaním odfotiť slávnu ''dvestodevinu'' na dlhšie vyhliadnutom mieste.





Presunieme sa na sever Slovenska na Oravu. V krásny jasný jarný deň sa po dlhšom čase prebehol moderný rušeň po našej trati s ucelenkou poľských “véesákov” do OFZ Široká (ako už tradične väčšina vlakov chodí). Po niekoľkých jazdách sa však už tento ''EuroRunner'' a ani nič moderné na našej trati zatiaľ neobjavilo.





Prvého apríla (už ani neviem ako som k tomu nápadu prišiel) som sa vydal do Českej republiky, pre mňa celkom netradične mimo letných prázdnin (kedy využívam “jízdenku na léto”). Za pre mňa najvzácnejšiu fotku odtiaľ považujem určite túto, nakoľko ''Renátka na český spôsob'' sa momentálne podrobuje hlavnej oprave vrámci ktorej dostane korporátny lak.





Rok 2017 sa určite niesol aj v znamení vectronov. Okrem troch nových, ktoré k ZSSK v rámci prenájmu prišli pred novým grafikonom bolo určite zaujímavé nasadenie vectronov EP Cargo 193.823 na vlakoch ZSSKC a vectrona 193.222 od LokoTrainu na vlakoch ZSSK. Napriek tomu že sa usadil na obrate IC 523/524 sa dal asi 2x odfotiť aj na obrate R 603/612. Na druhom spomínanom rýchliku prechádza jarne sfarbenou krajinou na východe Slovenska.





Tento rok bol aj posledným rokom, kedy sa jazdilo po starom moste v Trenčíne a “stavba storočia” alias nový most bola konečne dokončená. Tak som sa prakticky z minúty na minútu rozhodol si tam ísť odfotiť ešte nejaký ten vlak. Plánoval som to dlho, no vždy to nejako padlo, až jedného (u nás doma) zamračeného dňa som zistil že je tam jasno a na R 608 ide modrá krásavica 362.011-9. Nebolo o čom, sadol som do R 606 a v Trenčíne som si ju cvakol, trošku netradične oproti tomu ako sa tam fotievalo, no bolo to pre mňa jediné riešenie.





Za TOP fotku roka 2017 považujem pre mňa veľmi cennú foto rušňa 363.096-9 s Pn vlakom z Hidasnémeti. Túto trať som si celkom obľúbil a rád tam chodievam čakať nejaký ten vlak, hoci vždy je to lotéria a často odídem naprázdno. Tento krát však nie a po odfotení "esá" 092 som si počkal a predsa prišlo aj druhé. Navyše repka, ktorá sa skorej vyskytuje na západe Slovenska tomu dáva tú pravú májovú atmosféru





V máji sa novozámocká "Dášenka" opäť pozrela na stredné Slovensko v rámci výpomoci depu Zvolen. Od začiatku však s ňou bolo viac problémov ako úžitku, no napriek tomu sa mi ju podarilo odfotiť činnú na vlaku REx 1782 ako práve vyšla z Besníckeho tunela a začala klesať v údolí rieky Hron do Banskej Bystrice





Začiatok júna sa už tradične nesie v znamení akcie MDD Vrútky a jázd okolo. Na vlaku z Prievidze do Vrútok sa posledné roky objavovala v čele 751.131-4 no tento krát bola na požiarnom vlaku. Do čela rýchlikovej súpravy sa postavil vrútocký ''štoker'' 556.036





Medzi ďalšie z TOP záberov roka by som určite zaradil aj dlho vytúženú fotku “banána” 209 s osobným vlakom na mieste s pozadím hradu Strečno. Najprv však bol prvý šok, kedy všade jasno len v Strečne hmla a druhý prišiel keď som zistil, že nemám baterku vo foťáku (ostala v nabíjačke, ktorú som mal v batohu). Po čase sa nakoniec hmla rozplynula a vlak mohol prísť.





Na konci mesiaca Jún som absolvoval zaujímavý fotovýlet po Poľsku. Pre mňa boli hlavným cielom okuliarniky r. 754 ktoré si poľský dopravca PKPIC prenajíma od Českých dráh. Tie sa nám podarilo odfotiť dva. No však celkom príjemné potešenie bol určite zelený ''sergej'' či ''gagarin'' ST44-089 PKPC v čele vlaku na východe Poľska, vlak pravdepodobne smeroval do Litvy.





Moja posledná fotka “gorily” s číslom 14 v modrej verzii náteru ''kakadu'' dopadla podľa predstáv, konečne otočená stranou s okienkami a na predný zberač smeruje do Košíc v čele rýchlika 609 ktorý vďaka nevhodnej časovej polohe nemá príliš veľa miest na fotenie.





Jedna zo zaujímavostí tohto roka - klasická súprava na ''cigánskej'' (ŽSR 131). K jej nasadeniu došlo z dôvodu nedostatku motorových jednotiek po nehodách. Ku koncu roku nasadená 749.162-4 bola po zmene GVD nahradená 750.096-0 a časom došlo aj k zmenám v radení súpravy. No občas sa stalo že 096 bola neschopná a tak musela prísť aj náhrada za ňu. Okrem PSŽ ''okuliarnika'' a aj ''cecane'' KŽC sa objavil druhý okuliarnik KDS a to 753.197-3 ktorého sa mi podarilo zachytiť.





Intenzívne fotím už vyše 2 roky a to prevažne pod jednosmerným trolejom, no na ''dvojičku'' po hlavnej oprave a laku sa mi pošťastilo len raz. Pod Tatrami zachytená v letné ráno ako klesá so zmeskou ďalej na východ Slovenska. Po jej opätovnom videní o štyri mesiace neskôr by ste ani nepovedali že mala tohto roku nový lak.





Opäť som sa vybral do ČR, s jízdenkou na léto. Počas môjho prvého výletu som mal šťastie na jednu z dvoch (v súčastnosti poslednú) ''hrbatú'' v polomáčanom nátere s prúžkom. V jedno chladné letné ráno smeruje s ucelenkou “innofreightov” zrejme do elektrárne Opatovice.





Medzi prvým a druhým výletom do ČR som sa na pár dní usadil na východe Slovenska, kde sa v tom čase konal aj presun Légiovlaku v čele s nalešteným humenským ''sergejom'' 781.312-4. Pôvodný plán fotenia bol iný, no však vďaka meškaniu vlaku už z Popradu mne aj zvyšným fotografom ostalo jediné miesto.





Okrem ''sergeja'' som si konečne doprial aj dlho vyhliadnuté manipulačné vlaky, v čele ktorých som postretal takmer všetky rušne rád 751 a 752 depa Humenné. Pre mňa však boli 752-ky prioritou, nakoľko všetky jazdia vzialenejšie od môjho domova. Po odfotení najnižšieho čísla z nich – 018 som šliapol do pedálov bicykla a stihol som manipulák odfotiť ešte dva krát.





Opäť v Českej republike som sa konečne vybral na dlho vytúženú Šumavu kde od nového GVD 2017/2018 jazdí dopravca GWTR. Trať je veľmi fotogenická a pre mňa by bola škoda si tam neodfotiť nejakého pekného ''okuliarnika''.





Na koniec prázdnin som sa ešte v posledný jasný deň vybral si znovu odfotiť ranný rajecký manipulák. Do čela prvého Mn sa postavil posledný nulkový ''čmeliak'' - žilinský 770.058-6





Posledné mesiace roka 2017 vznikol ''retro ošiaľ'' kôli dvom novým a jednému obnovenému retro náteru na ''okuliarnikoch'' 754.034, 084 a 036. Prvý menovaný vyšiel v septembri a na jednej z jeho prvých jázd mi počasie doprialo si ho odfotiť (čo sa o dalšich povedať nedá ale aspoň mám čo robiť v roku 2018).





Môj veľmi dlho vyhliadnutý vlak bola vozba uhoľného prachu z Dětmarovic do Hanisky pri Košiciach. Za tento rok sa tam prestriedalo hneď niekoľko rušňov. Po skončení prenájmu na 182.072-9 a odídení do EH opravy a následnej opätovnej služby ČDC začal vlak voziť rušeň 182.166-9 ODOS. Ten však po vykoľajení bol nahradený 183.010-8 prenajatým od BTS. Vďaka nepravidelnosti vlaku som však naň skoro vôbec nemal šťastie. Až napokon v jedno jesenné ráno ešte pred školou sa mi dostal pred objektív. Krátko potom bol na vozbu tohto vlaku nasadený “vectron” 193.823.





Medzi novinkami bol aj začiatok pôsobenia dopravcu CarboRail na východe slovenska. K prenajatým rušňom 363.036-5 a 122.002-9 sa časom pridala aj 182.096-8. Mňa však najviac zaujala ''uhliarka'' radu 122 keďže jej nasadenie na týchto tratiach bolo nezvyčajné. V čele novozavedeného no už pravidelného vlaku z Plavča do Hidasnemeti som mal šťastie na túto najbrt dvojku s ňou v čele.





Po neplánovanej a ani nechcenej prestávke vo fotení v októbri a fotograficky príliš nezaujímavom novembri som 1. 12. využil nádielku snehu nielen na Orave. Žilinský ''kocúr'', ktorý zväčša zachádza do vlečky KIA sa objavil na Orave a ako mimoriadny manipulák bol stiahnuť naložené drevo v rumunských vozňoch z Oravského Podzámku, ktoré vďaka tomu, že stáli počas sneženia na stanici boli krásne zasnežené.





Až po Vianociach som si konečne niečo opäť odfotil a takmer na záver roka moje najobľúbenejšie - rušne r. 240. Zaujímavý, pravidelný vlak - NEX 46600 zo Žiaru nad Hronom ako prechádza popri známej aleji topoľov.





Na záver roka na severe Slovenska trochu nasnežilo. Predposledný deň roka ako tradične sa konala rozlúčková jazda SVV Vrútky do Trstenej a späť. Na spiatočnej ceste zachytená cecaňa 749.248-1 na jednom z tých známejších miest na Orave pod Bielou skalou.






Na záver malé spočítanie. Za rok 2017 som odfotil celkovo 1018 fotiek (z toho 617 ''nasvietených'', 171 ''nenasvietených'' a 230 ''stanicoviek''), čo je síce menej ako v roku 2016, no fotky sú pre mňa vzácnejšie a aj kvalitnejšie.
Pre niekoho je to veľa, pre niekoho možno málo ale je to isté že keď sa na to pozerá samostatne, nepovedal by som že to číslo je tak vysoké.Okrem iného som prekročil aj ''míľnik'' 200 záberov rušňov r. 362


Zostaviť tento výber určite nebolo ľahké, viaceré fotografie som musel z neho aj vyhodiť nakoľko by bol veľmi dlhý. Možno si teraz vravíte ''bol odlišný ako som čakal, no ale predsa toľko fotiek…'' Ja aj odpoviem: novoročné predsavzatia a očakávanie bolo iné (-:

To je milí čitatelia všetko. Verím že sa vám výber páčil a dúfam že nový rok 2018 bude minimálne tak dobrý, ako bol tento. Veľa zdravia, šťastia a hlavne dobré svetlo do nového roka Vám želá Peter Káčer !

Autor foto a text: Peter Káčer (PeTTo13)



Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1838