V Žilinskom kraji budú jazdiť nové elektrické vlaky

railtrains.sk

Dátum:  06.03.2018 8:50   |   Rubrika:  Z tratí ŽSR a SŽDC   |   Vytlačené:  22.06.2018 17:30

 • ŠKODA TRANSPORTATION v konzorciu so ŽOS Trnava dodá ZSSK 25 moderných elektrických jednotiek
• Projekt je spolufinancovaný z eurofondov prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020
• Takmer všetky vlaky budú montované na Slovensku
















Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dnes podpísala zmluvu so ŠKODA TRANSPORTATION a. s. a ŽOS Trnava na dodávku 25 elektrických jednotiek (EJ) v hodnote 160 miliónov eur. Projekt bude financovaný z fondov Európskej únie, konkrétne prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, ďalej z prostriedkov nenávratného finančného príspevku zo zdrojov Kohézneho fondu, zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov.




Ing. Tomáš Ignačák, MBA (Škoda Transportation) a Mgr. Filip Hlubocký (ZSSK)





podpis zmluvy na elektrické jednotky predstavitelia ZSSK a Škoda Transportation





podpis zmluvy na elektrické jednotky predstavitelia ZSSK a Škoda Transportation



Ide o doteraz najväčšiu investičnú zmluvu, aká kedy bola podpísaná od vzniku ZSSK v roku 2005. Prvé výberové konanie na dodávku EJ bolo vypísané už v septembri 2015, avšak z rozhodnutia súčasného predstavenstva ZSSK bolo zrušené v decembri 2016. Novú súťaž ZSSK vyhlásila v apríli minulého roka. Priebeh tohto tendra bol vďaka ústretovým úkonom, zohľadnení námietok, ako aj transparentnému prístupu v koordinácií s EK bezproblémový, čoho dôkazom je okrem schválenia výsledkov verejného obstarávania aj to, že v elektronickej aukcii boli dvaja veľkí hráči (ŠKODA TRANSPORTATION a Stadler Bussnang AG). Víťaznou sa napokon stala ponuka ŠKODA TRANSPORTATION a. s. v konzorciu so ŽOS Trnava, a.s.




vizuál novej elektrickej jednotky ZSSK priestor pre cestujúcich





vizuál novej elektrickej jednotky ZSSK priestor pre bicykle




vizuál novej elektrickej jednotky ZSSK interiér




Moderné elektrické jednotky sú pre regionálnu dopravu v okolí Žiliny a našich cestujúcich skutočne kľúčové. Preto ma veľmi teší, že sme túto dôležitú súťaž úspešne končili. V rámci súťaže boli predložené zaujímavé ponuky od významných výrobcov vlakov. V priebehu súťažného dialógu sme v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní s uchádzačmi intenzívne komunikovali, odpovedali na ich otázky a odstránili drobné pochybnosti, ktoré sa v procese vyskytli. Uchádzači sa v konečnom dôsledku v celom rozsahu stotožnili s podmienkami tendra. Sme presvedčení, že jednotky úspešného uchádzača budú kvalitné a budú spoľahlivo fungovať. S cieľom dodržania potrebnej kvality tohto vozňového parku sme v rámci vyhláseného tendra nastavili náročné zmluvné kritériá kontroly kvality a prevádzkyschopnosti vozidiel. Navyše s podobnými jednotkami, ako tie, ktoré majú byť dodané, máme už dnes pozitívnu skúsenosť, takže aj v budúcnosti predpokladáme hladký priebeh dodania, ako aj udržania ich kvality,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Naše konzorcium uspelo nielen kvôli cene, ale predovšetkým kvalitou a technickým riešením už osvedčeného a obľúbeného moderného vozidla, ktoré jazdí v ČR pod názvom RegioPanter,“ hovorí Jaromír Jelínek, obchodný riaditeľ ŠKODA TRANSPORTATION a. s. Škodovka vyrobí, vyskúša a zhomologuje prvé dve súpravy, vrátane všetkých najnovších zmien podľa priania ZSSK. Pre ďalšie objednané vozidlá následne vyrobí hrubé stavby skríň, podvozky a trakčné sety, ktoré pristaví do montáže vozidiel na Slovensko. „Som rád, že vozidlá budeme montovať na Slovensku v spolupráci so ŽOS Trnava, kde majú mnohoročné skúsenosti s týmto typom prác. Verím, že sa naša spolupráca osvedčí a spoločne dodáme ZSSK moderné a vysoko kvalitné vozidlá pre regionálnu dopravu,“ dodáva J. Jelínek.

Nové elektrické jednotky budú nasadené do regionálnej dopravy na elektrifikovaných tratiach pre rýchlosť 160 km/h a napätie 3 kV a 25 kV. ZSSK budú dodané do 24 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy, a to v dvoch verziách: kratšej s dĺžkou 80 m a s kapacitou 247 sediacich cestujúcich (13 ks) a dlhšej, 106-metrovej, s kapacitou 343 sediacich cestujúcich (12 ks). Každý vozeň súpravy bude mať klasické usporiadanie dvoch podvozkov a každá elektrická jednotka bude mať tri hnacie podvozky. Vďaka tomu budú mať súpravy vynikajúce jazdné vlastnosti na všetkých elektrifikovaných tratiach Slovenska a umožnia spoľahlivé dodržiavanie cestovného poriadku aj v náročných zimných podmienkach.

Široké nástupné dvere spolu s priechodným moderným interiérom bez vnútorných dverí umožnia rýchly a plynulý pohyb cestujúcich. Nástup do vozidla bude vo väčšine prípadov štandardných nástupíšť s výškou 550 mm nízkopodlažný, v ostatných prípadoch bude zabezpečený pomocou výsuvných schodov. Cestujúci určite ocenia najmä pohodlné sedenie, elektrické zásuvky, klimatizáciu, štýlové LED osvetlenie interiéru a vybavenie vozidla priestorným moderným WC. Súpravy ponúknu aj informačný a komunikačný systém, monitorovanie bezpečnostnými kamerami a wi-fi pripojenie na internet. V každej jednotke bude aspoň jedno oddelenie pre imobilných cestujúcich aj so špeciálne prispôsobeným WC, ako aj priestor na prepravu detských kočíkov a bicyklov (min. v počte 1 bicykel na 40 sediacich cestujúcich). ZSSK plánuje nasadiť nové elektrické jednotky do regionálnej dopravy v Žilinskom samosprávnom kraji.

Fotografie, ktoré tvoria prílohu tlačovej správy, sú iba ilustračné, finálna podoba sa môže od vizuálov trocha odlišovať.



Tomáš Kováč
riaditeľ odboru komunikácie a hovorca


Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. odbor komunikácie
Rožňavská 1 | 832 72 Bratislava 3 | Slovenská republika

Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1865