Návrat k RENDEZU 2018

railtrains.sk

Dátum:  23.07.2018 0:00   |   Rubrika:  Z tratí ŽSR a SŽDC   |   Vytlačené:  23.10.2018 7:06

 V dňoch 16. a 17. júna sa konal jubilejný 20. ročník celoslovenského zrazu historických železničných vozidiel - Rendez 2018 v priestoroch starého rušňového depa Bratislava východ. Na podujatí bolo možné vidieť veľa historických vozidiel z rôznych klubov zo Slovenska aj zo zahraničia, ale aj viaceré súčasné vozidlá.






















Na začiatok si zhrnieme čo sme mohli vidieť na podujatí.


Na tohtoročnom Rendezi nesmel chýbať ani popradský "papagáj" 477.013 a bratislavský "albatros" 498.104. (foto: BranoD400)





Po dlhšom čase sa verejnosti ukázala aj "mazutka" 555.3008, opatrovaná Klubom priateľov histórie železničnej dopravy. (foto: BranoD400)





Tradične sa na Rendezi ukázali aj vozidlá z Rakúska. Jednou z dvoch parných rušňov bol 109.13. (foto: BranoD400)





Najstarším rušňom bola "maďarka" 310.433 z roku 1896 v starostlivosti Spolku Výhrevne Vrútky. (foto: BranoD400)




Na Rendezi sa zišlo aj veľa motorových rušňov. (foto: BranoD400)





Pod strechou sa skrývala aj súprava šiestich "krabičiek" rady M 152.0 a prívesných vozňov. (foto: BranoD400)





"Krabičky" dopĺňala aj päťvozňová súprava "hurvínkov" s prívesnými vozňami. (foto: BranoD400)





Vrútočania sa zúčastnili taktiež so "šlachtičnou" 475.196, ktorá mala ozdobu na dymnici v podobe československej vlajky. (foto: BranoD400)





Aj keď je Rendez najmä o historických vozidlách, nesmeli chýbať ani vozidlá zo súčasnosti. ZSSK sa prezentovala "mravcom" rady 813.1 a prenajatým Vectronom (v tom čase ešte neprítomným)... (foto: BranoD400)





ZSSKC Cargo sa prezentovalo dvoma rušňami krátko po EH, konkrétne "esom" 363.102-5 a "laminátkou" 240.003-4. (foto: BranoD400)





Rakúšania neboli jediní účastníci zo zahraničia. Na Rendezi sa zúčastnil tiež Klub přátel kolejových vozidel z Brna so svojou "bardotkou" 749.254-9 a s parným rušňom 213.901. (foto: BranoD400)





Na konci bol skrytý aj zvolenský "okuliarnik" T 478.3109 (753.109) so súpravou požiarneho vlaku. (foto: BranoD400)





Tiež tam bol aj "hektor" T 458.1141 a "čmeliak" T 669.1069 súkromného dopravcu Puš, s.r.o., Dvůr Králové nad Labem. (foto: BranoD400)





V sobotu sa v nočných hodinách uskutočnilo aj nočné fotenie. Zapózovali si tu všetci účastníci vrátane moderných rušňov v pozadí. (foto: BranoD400)





Najmodernejší rušeň na výstave, Siemens Vectron spoločnosti S Rail Lease s.r.o. v prenájme u ZSSK, pózoval so svojimi kolegami, ktorí vozia nákladné vlaky u dopravcu ZSSK Cargo. (foto: BranoD400)





Pohľad na moderné rušne z opačnej strany. V pozadí vidieť aj "mravca" rady 813.1. (foto: BranoD400)





Pred halou pózovali "sergej" T 679.1168, "karkulka" T 444.1082, "hektor" 721.073-5 a "mravec" 813.118-6. (foto: BranoD400)





Na nedeľnom slnku sa vyhrievali "mravec" 813.118-6 ZSSK, "karkulka" T 444.1082 a aj ďalšie rušne. (foto: Luko3105)





Vrútocká "šlachtičná" postupne presúva všetkých svojich 11 náprav na točňu. (foto: Luko3105)





Za točňou pózoval aj "Stříbrný šíp" spolu s parným rušňom 213.901. (foto: Luko3105)


Počas podujatia boli vypravené aj rôzne mimoriadne vlaky. V čele vlakov sa vystriedalo veľa rušňov z dnes už bývalého Československa, ale aj zo zahraničia.


SOBOTA



Prvým vypraveným mimoriadnym vlakom bol parný vlak z Trenčína cez Nové Mesto nad Váhom, Piešťany, Leopoldov, Trnavu a Pezinok do Bratislavy východ. Do čela vlaku sa postavil bratislavský "albatros" 498.104. (foto: ceece)





Druhým mimoriadnym vlakom bol parný vlak z Malaciek do Bratislavy. Súpravu tvoril "papagáj" 477.013 v opateri Klubu železničných historických vozidiel Poprad s jedným vozňom Bai, súpravou poschodových vozňov Bp 930 a "sergejom" T 679.1168 ŽM SR, Spolku Výhrevne Vrútky (foto: suflo)






Na krátkom úseku zo stanice Bratislava-Rača do areálu podujatia bol v čele súpravy vrútocký "sergej" T 679.1168 (foto: Kubo57)





(foto: BranoD400)





Počas dňa premával aj motorový vlak medzi hlavnou stanicou a areálom podujatia. Súpravu tvorili motorové vozne M 152.0 s prívesnými vozňami. (foto: suflo)





Poobede sa na poschodovej súprave vymenil „sergej“ T 679.1168 so „šlachtičnou“ 475.196, taktiež opatrovaný členami Spolku Výhrevne Vrútky. V tomto zložení sa vydali na trať ako prvý parný vlak na trase Bratislava východ – Bratislava-Lamač – Bratislava-Nové Mesto – Bratislava-Vajnory - Bratislava východ. (foto: kvixo)





Ten istý parný vlak uháňa posledné stovky metrov k vchodovému návestidlu ŽST Bratislava-Lamač. (foto: BranoD400)


 Na požiarnom vlaku sa striedal "okuliarnik" T 478.3109 ŽM SR, Klubu historickej techniky pri Rušňovom depe vo Zvolene s "hektorom" T 458.1141 súkromného dopravcu Puš, s.r.o. Dvůr Králové nad Labem. Na fotke vyšli z tunela z hlavnej stanice a ťahajú do kopca smerom na Lamač. (foto: kvixo)







Od Lamača sa vďaka úvrati do čela dostal popradský "papagáj" 477.013. (foto: Kubo57)






Na požiarnom vlaku sa taktiež vďaka úvrati dostal do čela "hektor" T 458.1141 firmy Puš, s.r.o. Dvůr Králové nad Labem. (foto: kvixo)






20 minút po požiarnom vlaku prišiel aj výletný motorový vlak z Bratislavy východ do Zohoru, Rohožníka a Záhorskej Vsi. (foto: Kubo57)





Posledným vlakom na trati bol druhý parný vlak, ktorý krátko po devätnástej hodine uháňal z Petržalky do Rače, odkiaľ sa vrátil naspäť na Rendez a ukončil tak mimoriadne jazdy tohto dňa. (foto: BranoD400)


NEDEĽA
V nedeľu sa jazdilo od ranných hodín. Už o 8:45 vyrážal z Nitry parný vlak cez Leopoldov do Bratislavy. Okrem toho sa chystali súpravy na dva parné vlaky - jeden z Petržalky do Devínskej Novej Vsi a na Rendez, druhý taktiež z Petržalky do Bernolákova, Senca a na Rendez. Obe zo súprav mali rovnaký čas odchodu z Petržalky a po stanicu Bratislava-Nové mesto išli súbežne.



Parný vlak z Nitry na Rendez uháňa cez Alekšince. (foto: Dodes)





Necelú hodinu pred odchodom uháňa "sergej" 781.312-4 so súpravou parného a požiarneho vlaku do Petržalky. (foto: kvixo)





O dvanásť minút prichádza aj maďarská "mazutka" 424.247 MÁV Nosztalgia so súpravou vozňov Bp 930, jedným vozňom Bai a s "mazutkou" 555.3008 ŽM SR, Klubu priateľov histórie železničnej dopravy (foto: Kubo57)






Obidve súpravy sa o 10:00 vydali z Petržalky na dvadsaťminútovú súbežnú jazdu do stanice Bratislava-Nové Mesto, kde sa ich cesty rozdelili. Táto súbežná jazda však nedopadla podľa predstáv siedmych fotografov čakajúcich na zhlaví Ústrednej nákladnej stanice, ktorým sa "mazutka" 555.3008 so svojím vlakom skryla za popradského "papagája" 477.013. (foto: Kubo57)





Na požiarnom vlaku sa objavila celebrita - "sergej" 781.312-4 ŽM SR, Podvihorlatského železničného spolku Humenné, ktorý si pred 22 rokmi v zeleno-krémovom kabáte zahral vo filme Peacemaker (foto: Kubo57)





Na konci parného vlaku z Petržalky do Devínskej Novej Vsi a na Rendez bol rakúsky parný rušeň 109.13 spolku 1. Österreichischer Straßenbahn- und Eisenbahnklub, ktorý sa vďaka úvrati dostala v úseku z Devínskej Novej Vsi na Rendez do čela vlaku. (foto: BranoD400)





Pár minút za parným vlakom išiel aj požiarny vlak ťahaný humenským "sergejom". (foto: BranoD400)





Poobede sa jeden nostalgický vlak zatúlal aj do Dunajskej Stredy. Bol ním výletný motorový vlak tvorený z dvoch historických motorových vozňov rady M 152.0 a jedného prívesného vozňa (foto: kvixo)





Výletný motorový vlak čaká v Podunajských Biskupiciach na vykrižovanie s osobným vlakom dopravcu Regiojet. (foto: BranoD400)

Na Rendez sa návštevníci vedeli dostať aj pomocou mestskej hromadnej dopravy. Okrem pravidelných liniek premávali aj historické vozidlá na bezplatných mimoriadnych linkách. Električková linka H5 premávala medzi Slovenským Národným Divadlom a Komisárkami a autobusová linka H56 premávala od Cintorínu Rača (bývalá zast. Detvianska) na Rendez. Na ich spoločnej zastávke Cintorín Rača prebiehal vzájomný prestup medzi linkami.



Najstarším vozidlom vypraveným na linku H5 bol "päťokeňák" BMEŽ 31 z roku 1938. (foto: Kubo57)





Ďalšou historickou električkou premávajúcou na linke H5 bola ČKD Tatra T2 z roku 1959. (foto: Kubo57)






Na linke H56 sme sa mohli väčšinu času stretnúť len s Tambusom TAM 232 A 116 M z roku 1995. (foto: Kubo57)






Treťou električkou, s ktorou sme sa na linke H5 mohli stretnúť, bola ČKD Tatra K2 z roku 1971. (foto: Kubo57)


Autor textu: Kubo57
Autori fotografii: Kubo57, kvixo, BranoD400, Luko3105, suflo, Dodes, ceece


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=1919