Rada ÖBB 2143 „Vrtuľníky“

railtrains.sk

Dátum:  10.05.2010 0:00   |   Rubrika:  Fotoprofil   |   Vytlačené:  19.11.2019 0:49

 Dnes sa pozrieme na dieselové lokomotívy rady 2143 ÖBB, ktoré sa tešili veľkej obľube nielen v domácom Rakúsku ale i u nás.









Rušeň rady 2143 je 4-osá dieselhydraulická lokomotíva. Medzi rokmi 1964 a 1977 bolo vyrobených spolu 77 kusov. Vďaka nízkej hmotnosti 65 ton mohli byť nasadzované aj na vedľajších tratiach s menej kvalitným koľajovým lôžkom. Ako pohonný agregát slúži 12-valcový štvortaktový dieselový motor z dielne SGP (Simmering Graz Pauker) T12c s výkonom 1 115 kW. Pre vykurovanie osobných súprav je rušeň vybavený aj vykurovacím dieselovým agregátom. Od výrobného čísla 2143.034 vyššie boli lokomotívy vybavené aj možnosťou viacčlenného riadenia. V 80-tych rokoch obdržali rušne 2143.001 až 022 nový 8-valcový motor Caterpillar, ktorý sa vyznačuje predovšetkým nižšou spotrebou a tichším chodom pri rovnakom výkone.

Rušne rady 2143 boli prevažne nasadzované na východe Rakúska. Domovskými depami boli Viedeň východ, Wiener Neustadt, Graz, Knittelfeld, St. Pölten, Krems a Gmünd. V roku 2001 sa objavili prvé nástupnícke rušne rady 2016 „Herkules“, a staršia rada 2143 im začať postupne ustupovať. Keďže sa Herkulesmi (100 ks) nepodarilo pokryť všetky výkony „Vrtulníkov“, 30 kusov 2143 uniklo autogénu a tak sa s nimi môžeme na rakúskych tratiach stretnúť až dodnes.

Technický popis rady 2143:
Usporiadanie pojazdu: B'B'
Celková dĺžka: 15 760 mm
Hmotnosť v službe: 65 t
Maximálna rýchlosť: 110 km/h
Výkon: 1 115 kW (1 495 koní)
Max. ťažná sila: 191 kN


Dlhé roky boli nákladné vlaky medzi Laa an der Thaya a Pernhofen-Wulzeshofen v pevnej ruke 2143, avšak na jeseň roku 2009 boli nahradené radou 2070. Fotografia zachytáva 2143.022 s VG 74208 dňa 21.07.2009 krátko za Laa an der Thaya – mesto.



Jeden z posledných pravidelných výkonov 2143 na osobných vlakoch bol vlak pre cyklistov zo St.Pölten Hbf do St.Aegyd am Neuwalde. Na fotografii vidíme 2143.029 krátko po obiehaní súpravy v konečnej stanici St.Aegyd am Neuwalde dňa 26.07.2009.


V ten istý deň sa objavila 2143.029 aj na R 6791, tu pri vjazde do stanice Traisen.



Minulosťou je aj nasadzovanie 2143 na fotograficky veľmi atraktívnej trati Korneuburg – Ernstbrunn, ktorá je dnes tiež v pevných rukách 2070. Keď jej vládli ešte 2143, podarilo sa mi tam dňa 06.08.2008 zachytiť 2143.029 medzi Naglern-Simonsfeld a Wetzleinsdorf.



Baštou 2143 je naďalej bezpochýb trať Schwarzenau - Zwettl - Martinsberg-Gutenbrunn vo Waldviertel neďaleko Viedne, kde je možné stretnúť 2143 dokonca v 3-člennom radení. Fotografia z 06.08.2007 zachytáva 2143.034 a jej sesterské lokomotívy pri najprudšom stúpaní trate pri prechode cez Obernondorf smerujúc do cieľovej stanice Grafenschlag.



Pre účely nostalgických jázd dostala 2143.35 nie len typický historický krvavo oranžový náter ale aj znak okrídleného kolesa. Tento rušeň je nasadzovaný predovšetkým na mimoriadnych vlakoch ako 15.08.2009 v čele známeho Reblaus-Expressu, zachyteného pri Ober Hoflein.



Ďalšou raritou medzi 2143 je 2143.40, ktorá dostala nostalgický jedličkovo zelený lak, zachytená 24.07.2009 pri jazde do Laa an der Thaya – mesto.



Minulosťou sú aj manipuláky medzi Wiener Neustadt a Puchberg am Schneeberg, kde sa dnes môžeme stretnúť už len s Herkulesmi 2016. Dňa 17.08.2006 keď tu boli 2143 ešte všadeprítomné, prechádza 2143.046 popri zaspatej dedinke Unter Höflein.



Každoročná repková sezóna sa ešte nedá absolvovať bez výdatnej pomoci 2143. Na fotografii je možné vidieť 2143.058 so svojou sestrou v čele plne naloženého repkového nákladu na ceste do cukrovaru v Siebenbrunn-Leopoldsdorf.



Aj na Statzendorferskom kopci je stále možné stretnúť rušne rady 2143. Nasledujúca fotografia z 23.07.2009 zachytáva 2143.058 a 2143.043 pri Herzogenburg-Wielandstal s ucelenkou kotlov smerujúcu do mestečka Krems.



V decembri roku 2007 sa spolu s našimi okuliarnikmi skončilo nasadzovanie 2143 na vlakoch medzi Viedňou a Bratislavou. To čo sa kedysi javilo ako samozrejmosť, je už dnes žiaľ minulosťou. Nasledujúce fotografie zachytávajú rakúske vrtuľníky v rotunde bratislavského hlavného depa ako aj na kultovom fotofleku na Červenom moste na Železnej studienke s ER 2533 Grassalkovich.






Koniec rady 2143 v Rakúsku ešte nie je našťastie v dohľadne, a tak nám neostáva nič iné ako dúfať, že nám budú robiť radosť ešte niekoľko rokov. Želáme im veľa šťastných kilometrov!





Autor foto a text: Lukas Császár (Lukas 1010)
Sprc :



Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=249