RAILJET – lietadlo na koľajniciach

railtrains.sk

Dátum:  19.05.2010 0:00   |   Rubrika:  Fotoprofil   |   Vytlačené:  19.11.2019 0:31

 Maximálna rýchlosť 230 km/h, dĺžka 185 metrov, váha 330 ton, 408 sedadiel, sedem vozňov a lokomotíva Taurus. To je railjet. Nový vysokorýchlostný vlak spoločnosti ÖBB, ktorý je kombináciou rýchlosti, pohodlia, dizajnu, high-tech a kvality.








railjet – prvý koncept svojho druhu v Európe

Projekt railjet je začiatkom novej dimenzie v diaľkovom cestovaní v Rakúsku a v Európe. Za posledných 30 rokov neuskutočnili ÖBB (Österreichische Bundesbahnen – Rakúske federálne železnice) žiadne akvizície v segmente diaľkového cestovania. S investíciou vo výške 816 miliónov eur predstavuje railjet snahu o najväčšiu modernizáciu strojového parku v diaľkovom cestovaní v histórii spoločnosti.



Na rozdiel od iných svetových železničných spoločností dala ÖBB prednosť novému konceptu rýchlovlakov pred bežne používanými modernými elektrickými jednotkami typu ICE alebo TGV. V prípade railjetu ide o pevnú vlakovú súpravu zloženú z viacerých vozňov, ktorá je tlačená alebo ťahaná samostatnou vysokovýkonnou lokomotívou. Tento projekt zaraďuje ÖBB medzi najinovatívnejšie železnice v Európe, pretože takýto koncept v Európe nebol ešte nikdy realizovaný.


railjet – od prvého náčrtu po skutočnosť

Projekt railjet vznikol v rekordne krátkom čase. Prvé návrhy v roku 2005 a roll-out prvej kompletnej súpravy v roku 2008 delili len necelé 3 roky. V roku 2006 spoločnosť ÖBB zadala spoločnosti Siemens na základe verejnej súťaže objednávku na 23 railjetových vlakových súprav, ďalšia objednávka na 44 dodatočných vlakov bola zadaná v októbri 2007. Celkový koncept, výrobu vozňov a zariadenie interiéru realizovala spoločnosť Siemens Transportation Systems vo Viedni a v Grazi. Prvé komponenty (podvozok, strecha, koncová stena, rám kabíny vodiča a rám bočných stien) boli dodané do Viedne na kompletizáciu v lete 2007 a bola dokončená prvá kostra vozňa. Celková 80 percentná zaangažovanosť spoločnosti Siemens Rakúsko a vytvorenie nových 300 pracovných miest dáva projektu railjet ešte väčšiu pridanú hodnotu pre Rakúsko.



Medzičasom sa rakúske obyvateľstvo zhostilo hlasovania o dizajne railjetu. Nasledujúce fotografie zachytávajú postupne 1016.034 (Spirit of Salzburg, šedo-biely návrh), 1016.035 (šedo-červený návrh) a 1116.200 (Spirit of Vienna, vínovo červený návrh) s farebnými návrhmi grafického riešenia budúceho railjetu z dielne dizajnerského štúdia Spirit. Víťazným sa stal tradične červený návrh Spirit of Vienna.









railjet – bezpečnosť nadovšetko


Railjet bol detailne skontrolovaný v rámci viac ako 50 najprísnejších bezpečnostných testov. Program kontroly definovala spoločnosť ÖBB-Personenverkehr AG v spolupráci s ÖBB-Traktion GmbH, kompetentnými úradmi v Rakúsku (bmvit), vo Švajčiarsku (BAV), v Maďarsku (FFK) a Nemecku (EBA), ako aj v spolupráci s príslušnými odborníkmi na hluk, brzdy, podvozkovú technológiu, klimatizáciu a kúrenie atď. a s výrobcom Siemens AG Austria. Tieto rozmanité skúšky boli uskutočnené v súlade s medzinárodne platnými normami prevádzky železničných vozidiel v príslušných krajinách, v ktorých bude railjet pôsobiť. Miestne inšpekčné orgány následne vydali všetky potrebné licencie.



Počas skúšobných jázd v traťovom úseku St. Valentin – Amstetten bol pokorený aj dovtedy platný rakúsky rýchlostný železničný rekord, keď súprava railjet dosiahla rýchlosť až 275 km/hod. A aj keď súpravy railjet dnes jazdia rýchlosťou „len“ 200 km/hod, od roku 2013 to bude po dobudovaní novej západnej línie (neue Westbahn) až 230 km/hod. Napríklad trvanie jazdy z Viedne do Salzburgu sa skráti zo súčasných 2 h 37 min na 2 h 15 min do roku 2013.


railjet – Premium, Business, Economy

Každú súpravu railjet tvorí 7 vzduchotesne spojených vozňov a vysokovýkonná lokomotíva Taurus. V prípade taurusov ide o rušne rady 1116 ÖBB špeciálne upravené na prevádzku vo Švajčiarsku, Taliansku a Nemecku (3. zberač, upravený software, zakrytovaný podvozok medzi nápravami). Na účel railjet boli vybrané rušne 1116.200 až 225 a každý z nich nesie aj svoje vlastné meno (Spirit of ...). Nesmieme zabúdať že 1116 pochádzajú z rodiny rušňov, ktoré držia svetový rýchlostný rekord 357 km/hod (ďalší vývojový stupeň, rada 1216).


1116.222 čaká na odvezenie IC 402 Šariš v Bratislave Petržalke

Samotné vozne ponúkajú cestujúcim až 408 miest v 3 stupňoch komfortu – 1. triedu Premium, 1. triedu (Business) a 2. triedu (Economy). 1. triedu Premium môžeme nájsť v riadiacom vozni a tvoria ju samostatné oddiely pre každého cestujúceho ako v business triede skutočného lietadla. Sedadlá v prémiovej triede môžu byť prispôsobené, pokiaľ ide o sklon a výšku, a sú tiež vybavené opierkami na nohy, košmi na odpadky, elektrickými zásuvkami a vešiakmi na kabáty. Sedadlá v triede Premium umožňujú viacero polôh sedenia. Táto trieda tiež poskytuje opierky na nohy, pohodlné vankúše a stolíky na prenosné počítače.



Premium Class Railjet, nadštandardná 1. trieda, interiér riadiaceho vozňa

Pohodlné cestovanie sa transformuje do štandardu s ergonomickými sedadlami vo všetkých triedach. Všetky sedadlá poskytujú súkromie, majú dostatočnú šírku a stabilitu.



Business Class Railjet, interiér vozňa 1. triedy



Economy Class Railjet, interiér vozňa 2. triedy

Zloženie súpravy railjet:
73 81 80-90 7xx-x – Afmpz (riadiaci vozeň v dizajne Taurus, 1. trieda premium)
73 81 19-90 6xx-x – Ampz (1. trieda business)
73 81 85-90 5xx-x Arbmpz (bistrobar, 1. trieda business)
73 81 22-90 4xx-x Bmpz (economy, 2. trieda)
73 81 22-90 3xx-x Bmpz (economy, 2. trieda)
73 81 22-90 2xx-x Bmpz (economy, 2. trieda)
73 81 22-90 1xx-x Bmpz (economy, 2. trieda)
rušeň rady 1116 ÖBB



Bistro, interiér bistro vozňa railjet


railjet – v prevádzke od roku 2008

K ostrému spusteniu projektu railjet došlo pri zmene cestovného poriadku v decembri roku 2008. Prvým pravidelným nasadením bolo spojenie miest Budapešti a Mníchova (cez Viedeň) a späť až 3x denne. V úseku Budapešť – Viedeň sú vlaky tvorené 1 súpravou railjet, v úseku Viedeň – Mníchov sú súpravy už zdvojené.



1116.204 v čele RJ41 do Budapešti prechádza Gramatneusiedl neďaleko Viedne


1116.204 tlačí RJ60 cez Karolyházu z Budapešti do Viedne

Počas poslednej zmeny v roku 2009 k nim pribudlo spojenie Viedeň – Salzburg – Innsbruck - Bregenz – Zurich. Spojenia Viedeň – Graz – (Ľubľana/Záhreb) a Viedeň – Villach – (Benátky) budú pridané postupne od roku 2010.




Aktuálna schéma nasadenia vlakov railjet






Autor: Juraj Streber
Sprc :




Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=253