Prvá PUSH-PULL"princezná"

railtrains.sk

Dátum:  01.06.2010 0:00   |   Rubrika:  Z tratí ŽSR a SŽDC   |   Vytlačené:  12.11.2019 9:05

 Posledný májový deň roku 2010 bola pristavená do ŽOS Zvolen prvá 263 určená na prestavbu pre súpravy PUSH-PULL. Tou vyvolenou sa stala 263.012 ZSSK.










Len pred pár dňami Železničná spoločnosť Slovensko predstavila novú prímestskú jednotku rady 671 „Jánošík“ pre okolie Žiliny a Košíc. Ďalšou väčšou investíciou by malo byť 10 dvojposchodových súprav PUSH-PULL (rada 951) určených na prepravu cestujúcich na ramene Kúty-Bratislava-Nové Zámky a Leopoldov-Bratislava.
Čo to vlastne PUSH-PULL v železničnom žargóne znamená? V prípade PUSH-PULL (PP) ide o vlakové súpravy určené na prepravu cestujúcich pričom na jednom konci je zapriahnutá lokomotíva, ktorá súpravu tlačí (PUSH) alebo ťahá (PULL). Na opačnom konci sa nachádza riadiaci vozeň, z ktorého rušňovodič ovláda rušeň na konci súpravy v prípade jazdy riadiacim vozňom vpred.




Prvým rýchlovlakom typu PUSH-PULL v Európe sa stal rakúsky Railjet


Súpravy PP nie sú na Slovensku žiadnou novinkou. Stretnúť sa s nimi môžeme v bratislavskej Petržalke, kam k nám zachádzajú PP súpravy patriace rakúskym ÖBB (2-podlažné Wiesel a prízemné City Shuttle). Okrem rušňov rady 1014, ktoré už patria minulosti, sa na nich môžeme stretnúť prevažne s rušňami radu 1144 (ex 1044 prerobené na systém PP), výnimočne s rušňami 1116 Taurus.








Prvýkrát sa ZSSK začala vážnejšie zaujímať o PP súpravy ešte v roku 2006, keď sa do Trnavy prišla predstaviť firma Bombardier nemeckých DB. Nakoniec sa však rozhodla pre objednanie súprav u výrobcu 671 v českom závode Škoda Vagonka a.s.


218 DB sa vracia so súpravou Bombardier z prezentácie v Trnave, Bratislava Petržalka 2006


Dvojposchodová jednotka 951 ZSSK typu PUSH-PULL (PP) bude zložená z jedného upraveného hnacieho dráhového vozidla série 263, dvoch poschodových vložených vozňov (PVV) a jedného poschodového riadiaceho vozňa (PRV). Maximálna prevádzková rýchlosť súprav bude 160 km/h. Nasledujúce fotografie dokumentujú prepravu prvej 263 určenej na prestavbu na príprahu R 811 Horehronec v úseku Bratislava – Zvolen.



Vytláčanie súpravy R 811 z bratislavského odstavného do hlavnej stanice, vlaková je 242.214



R 811 Horehronec s princeznou na príprahu je pripravený na odchod...



Aj keď sa deň len začína, R 811 prechádza Ivankou pri Dunaji v posledných zábleskoch slnka



Križovanie R 811 s Ex 530 v Úľanoch nad Žitavou



Zásielka z Bratislavy dorazila do osobnej stanice vo Zvolene



263.012 osamotená v areáli ŽOS Zvolen

Na záver sa rozlúčime so záberom spred pár dní, o ktorom som nevedel, že bude na dlhú dobu posledným. 263.012 v čele R 370 Záhorie prechádza Železnou studienkou. Držíme princeznej palce, aby sa tam opäť čoskoro vrátila, avšak už so súpravou PP.






Autor text: Juraj Streber
Foto: Juraj Streber, ing.Jozef Kutenič
Sprc:

Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=271