Rada 1014 ÖBB – Sissi

railtrains.sk

Dátum:  03.06.2010 23:31   |   Rubrika:  Fotoprofil   |   Vytlačené:  26.08.2019 2:15

 1014 sú štvornápravové, dvojsystémové lokomotívy Rakúskych spolkových dráh ÖBB, ktoré boli vyvinuté pre stredne ťažkú rýchlikovú a nákladnú dopravu. Sissi mali nahradiť už zastaralú radu 1146.











Idea lokomotív rady 1014 vznikla ešte tesne pred spoločnou rakúsko-maďarskou výstavou Expo, ktorej organizátorom boli mestá Viedeň a Budapešť. Avšak modernizovanej trati medzi nimi chýbali dvojsystémové lokomotívy pre rakúsky a maďarský napájací systém, ktoré by v čo najkratšom čase spojili tieto dve veľkomestá. A práve Sissi mala splniť tento ambiciózny cieľ.

Technické parametre lokomotívy rady 1014:

Množstvo: 18
Rok výroby: 1993 - 1994
Usporiadanie náprav: Bo'Bo'
Dĺžka cez nárazníky: 17.500 mm
Hmotnosť: 74 t
Max. rýchlosť: 175 km/h (povolená 160 km/h)
Výkon: 3.000 kW
Ťažná sila: 190 kN
Napájací systém: 15 kV / 16,7 Hz~ a 25 kV / 50 Hz~


Mechanickú časť lokomotívy, ktorá konštrukčne pochádza z rady 1822, dodala rakúska spoločnosť SGP. Elektrickú výzbroj dodal rakúsky závod Elin, okrem 005 a 012, kde bola výzbroj dodaná firmou Siemens. Prvá 1014 bola predstavená v závode v závode SGP dňa 22.9.1993. Medzi rokom 1993 a 1994 bolo vyrobených celkom 18 kusov 1014, z toho boli 3 označené ako 1114 (išlo o 002, 017 a 018). Ich domovským depom sa stalo južné viedenské depo Wien Süd.



1014.002 v čele letného cyklistického vlaku EZ 2699 do Neusiedl am See, 19.4.2009


1114 sa od pôvodných 1014 líšili tým, že z nich boli odňaté balastné závažia za cieľom zníženia ich prevádzkovej hmotnosti. Takto modifikované Sissi navyše disponovali naklápacími skriňami, ktoré mali byť využívané pre rýchlejší prejazd oblúkmi s naklápacími osobnými súpravami. Zatiaľ čo klasické 1014 mali hmotnosť 74 ton a ťažnú silu 210 kN, u 1114 to bolo 66 ton a 190 kN. Ako posledná bola ÖBB odovzdaná 1114.018 dňa 24.10.1994. Táto posledná 1114 absolvovala dokonca skúšobné jazdy s naklápacím Pendolinom talianskych železníc skúšobné jazdy medzi Viedňou a Villachom. Tento krok sa však neosvedčil. Následne bolo do všetkých 1114 vrátene balastné závažie a lokomotívy boli prečíslované na radu 1014.



1014.017 v čele poschodového Wieslu z Bratislava prechádza Bruck an der Leitha, 15.10.2006


Ďalšou zaujímavou epizódou 1014 bol redizajn 3 kusov Sissi (1014.005, 007 a 010) do farieb City Airport Train (CAT) spájajúceho Viedenské centrum s letiskom Schwechat. Keď však vysoká poruchovosť 1014 spôsobila, že cestujúci ostali niekoľkokrát visieť na polceste na letisko, ÖBB sa rozhodlo konať a Sissi nahradila dvoma 1116. CAT 1014 boli opäť premaľované do schémy ÖBB, avšak ako jediné majú na rozdiel od ostatných nové logo spoločnosti (slovom napísané ÖBB namiesto znaku Pflatsch).



Neexistujúca 1014.007 CAT v už neexistujúcej stanici Wien Südbf., rok 2005


Redizajnovaná päťka v čele REX 2629, Mönchhof-Halbturn, 20.07.2009


Aj keď sa s lokomotívami rady 1014 plánovalo aj v stredne ťažkej nákladnej doprave, neuspeli. Nákladné vlaky si pre nízku hmotnosť Sissi vyžadovali väčšinou dvojzáprah 1014, avšak trpeli plochými kolesami a väčšinu času trávili odstavené pre poruchy spôsobené nadmernou záťažou v domovskom depe. Akútny nedostatok lokomotív a drahý leasing 1014 donútil ÖBB objednať si u firmy Siemens armádu lokomotív rady 1x16, prezývaných aj Taurus. Tieto novšie, modernejšie, výkonné, vysokorýchlostné lokomotívy odsunuli Sissi do osobnej dopravy medzi Viedeň a Bratislavu, resp. českú Břeclav, kde pred v roku 2009 aj doslúžili.



Aj slovenské IC vlaky do Viedne sú už minulosťou, 1014.003 v čele IC 403 Gerlach, Wien Penzing, 08.04.2006



IC 402 Gerlach v čele s 1014 opúšťa pohraničné mestečko Kittsee, v pozadí Bratislava, rok 2006



1014 s IC 405 Tatran sa blíži k slovenským hraniciam cez typickú krajinu východného Dolného Rakúska, 31.3.2008



Okrem trati do Bratislavy bola doménou 1014 aj severná trať do Čiech. 1014.008 v čele EC 105 Sobieski sa zrkadlí v Dunaji vo Wien Lobau, 30.08.2009


V súčasnosti sú lokomotívy odstavené v novom depe Wien Matzleinsdorfer a Grillgasse kde čakajú na svojho nového kupcu. 1014.003, 014 a 015 sú sporadicky nasadzované na mimoriadne vlaky a meracie jazdy v Rakúsku, 001 a 006 slúžia ako zdroj náhradných dielov pre svoje kolegyne.



Prvý deň nového grafikonu. Všetky 1014 sú už odstavené v depe Wien Süd, 12.12.2009


S rušňami rady 1014 sa rozlúčime s azda najkrajšou Sisi, jedinou reklamnou, 1014.011 vo farbách Rail Carga Austria, privážajúcej EC 370 do Břeclavi spolu s reklamným futbalovým taurusom EM Schweden k EURO 2008.




Dočkáme sa prekvapenia?




Autori: Juraj Streber, Lukas Császár, Michal Póňa
Sprc :

Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=274