Zahájenie elektrickej prevádzky CEBU - GM

railtrains.sk

Dátum:  14.06.2010 0:00   |   Rubrika:  Z tratí ŽSR a SŽDC   |   Vytlačené:  16.06.2019 16:39

 V piatok 11. júna 2010 bol vypravený prvý elektrický vlak z Českých Budějovíc do rakúskeho Gmündu NÖ.










Železničná trať České Budějovice – České Velenice - Gmünd NÖ je v českom cestovnom poriadku vedená pod číslom 199. Prevádzka na tejto trati bola zahájená už v roku 1869 a jej dlhá história tak siaha až do čias cisára Franza Jozefa I. Tento traťový úsek bol súčasťou strategickej cisárskej tzv. Franz-Josephs-Bahn, dôležitej dopravnej tepny spájajúcej Viedeň s Prahou, Českými Budějovicami a Plzňou. Výstavba 455 km dlhej trate trvala takmer 4 roky a pracovalo na nej až 150 tisíc robotníkov. Aj keď pôvodne patrila súkromnej spoločnosti, ktorá jej výstavbu aj financovala, trať bola v roku 1884 zoštátnená.


O takmer 130 rokov neskôr stratila trať aj posledné zvyšky svojho historického nádychu. Na jar roku 2009 boli odstránené všetky mechanické návestidlá, ktoré nahradili modernejšie s najnovším zabezpečovacím zariadením. Dunivý zvuk dieselových rušňov a pískanie "šukafónov" o rok neskôr vystrieda bzučanie moderných elektrických rušňov českých a rakúskych železníc.


Investorom prestavby trate bola česká Správa železničnej dopravnej cesty (SŽDC), štátna organizácia, Stavebná správa Plzeň. Cieľom optimalizácie bolo uvedenie traťového úseku a železničnej stanice České Velenice do technického stavu zodpovedajúcemu európskym parametrom a štandardom železničnej dopravy. Maximálna rýchlosť bola stanovená na 100 km/hod a elektrifikácia bola realizovaná pre striedavú trakciu 25 kV 50 Hz. Rekonštrukcia a elektrifikácia trate vyšla ČD až na závratných 850 miliónov českých korún.

Nasledujúce fotografie zachytávajú stanicu České Velenice pred rekonštrukciou.





Pri príležitosti zahájenia elektrickej prevádzky na tejto trati bol v piatok 11. júna 2010 vypravený mimoriadny slávnostný vlak ČD. Súprava sa skladala z rušňa rady 340.062 (modrá laminátka, rakúskych 15 a českých 25 kV), vozňov SR 041, Bp282 a salónneho vozňa Tomáša G. Masaryka. Vlak s označením R 11001 bol z Českých Budějovíc vypravený o 14. hod. a do Českých Veleníc dorazil o 14:56 hod. Potom vlak pokračoval do rakúskeho Gmündu.


Opačným smerom sa vybral do Českých Veleníc rakúsky Taurus 1116.184 so súpravou poschodových vozňov City Shuttle Wiesel.


Po krátkej prezentácii v Gmünde sa súprava s českou 340 vrátila späť do Českých Veleníc, kde sa uskutočnilo slávnostné otvorenie elektrifikovanej trate za účasti predstaviteľov generálneho riaditeľstva ČD, starostov oboch pohraničných miest a hajtmanov krajov.





O 17:26 sa mimoriadny vlak R 11000 vybral z Českých Veleníc späť do Českých Budějovíc avšak bez salónneho vozňa T.G.M, ktorý bol po skončení akcie schovaný do dielní ŽOS České Velenice.




Autor foto a text: Ladislav Tománek (Tomala)
Sprc:


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=286