Na skok do Kodane

railtrains.sk

Dátum:  25.06.2010 0:00   |   Rubrika:  Zo zahraničných tratí   |   Vytlačené:  16.06.2019 1:28

 1 hodina 25 minút. Toľko trvá 135 km dlhá cesta vlakom z Bratislavy do Trenčína alebo 1150 kilometrová cesta lietadlom z Viedne do Kodane. Do hlavného mesta Dánska ma začiatkom tohto týždňa zaviali pracovné povinnosti. Napriek pracovnej zaneprázdnenosti sa mi podarilo utrhnúť na pár minút a tak sa môžem s vami podeliť o pár fotografických postrehov.











Kodaň, po dánsky København, je s 500 tisíc obyvateľmi najväčším mestom Dánskeho kráľovstva. Leží na dvoch ostrovoch - Sjælland a Amager - vo východnej časti Dánska. Pamätník i miesto posledného odpočinku tu má svetoznámy spisovateľ Hans Christian Andersen a nachádza sa tu aj bronzová socha malej morskej panny z jeho rozprávok, ktorá sa stala symbolom Kodane. Jej socha sa však toho času nachádza na svetovej výstave Expo v Šanghaii, takže ju na jej obvyklom mieste nenájdeme.


Medzi najväčšie atrakcie mesta patrí zábavný park Tivoli a zámky Amalienborg, Charlottenborg, Christiansborg (bývalý kráľovský palác, dnes sídlo parlamentu), Rosenborg a Frederiksborg. Za pozornosť tiež stojí pevnosť zo 17. storočia Kastelet a architektúra starého mesta. V centre mesta je veľké množstvo parkov, ktoré boli vytvorené po zániku mestských hradieb v roku 1894. Medzi najznámejšie patria Rosenborg have, Botanisk have (s botanickou záhradou) či Orsteds parken a mnoho ďalších.





Kodaň – vkusný mix historickej a modernej architektúry

Ako správny fanúšik železníc som však nemohol vynechať ani miestne železnice. Vďaka letnému počasiu nad Kodaňou a ešte skoršiemu východu Slnka ako u nás, som sa skoro ráno vybral do hlavnej kodanskej stanice Vesterbrogade, ktorá sa nachádzala hneď vedľa môjho hotela.


Ešte pred odletom som si zbežne pozrel čo tu môžem očakávať a okrem všadeprítomných prímestských „prísaviek“ tu možno pri troche šťastia stretnúť aj známe švédske rýchlovlaky X2000. To že to bolo pol šiestej ráno som neoľutoval v momente, keď som zbadal X2000 nachystanú ako IC 484 do švédskeho Göteborgu.


Dánska železničná sieť má približne 2 600 km železníc, elektrifikované sú však len prímestské trate v okolí Kodane a hlavná tranzitná trať do Nemecka (Helsingør – Kodaň - Padborg) a Švédska (Malmö – Goterborg – Stockholm). Preto pre mňa nebolo prekvapením, že všadeprítomné boli aj novšie dieselové lokomotívy rady GM-16.635E3B, nasadzované v regionálnej osobnej doprave. Tie museli ustúpiť predovšetkým známym Nohab-kám, s ktorými sa môžeme ešte sporadicky stretnúť v dánskom vnútrozemí.






1500vky v čele push-pull súprav kodanskej regionálnej dopravy

Kostrou prímestskej dopravy Kodane sú neodmysliteľne elektrické jednotky IR/4 vyzerajúce ako prísavky a novšie širšie súpravy S-Bane (prímestské esko). S IR/4 sa môžeme stretnúť najmä v 15-minútovom takte na kodanské letisko s pokračovaním do švédskeho Malmö.


Prísavka smerujúca zo švédskeho Malmö do Kodane zastavila pod kodaňským letiskom Kastrup

Červené S-kové súpravy obsluhujú zase bezprostredné okolie Kodane. Zatiaľ čo na Slovensku je železničná prímestská doprava v podobe moderných jednotiek ešte len v plienkach, wifi internet v tých dánskych je už bežnou záležitosťou (s tým sa u nás nestretneme ani vo vlakoch InterCity).




Cestou na letisko sa mi podarilo „vymáknuť“ ešte dve X2000. Prvá práve odchádzala z Vesternbrogade ako IC 546 do švédskeho Štokholmu, druhá s IC 550 taktiež do hlavného mesta Švédska ale z kodanského letiska Kastrup.




Ako je možné z predchádzajúcich riadkov vyčítať, spojenie so Švédskom hrá v dánskom dopravnom systéme dôležitú úlohu. Do roku 2000 bolo doménou lodných trajektov, no na prelome tisícročí sa sen stal skutočnosťou – Dánsko so Švédskom spojil cestno-železničný most. Zložité technické dielo s názvom Oresund Fixed Link, voľne preložené ako Oresundská pevná linka, meria spolu 16 kilometrov a tvorí ho 4 kilometre dlhý podmorský tunel, ktorý z dánskeho letiska Kastrup ústi na 4 kilometre dlhý, umelo vytvorený ostrov Pepparholmen, z ktorého pokračuje 8 kilometrov dlhým mostom vysoko nad morom. V strede sú dva 204 metrov vysoké piliere, ktoré držia konštrukciu vysutej časti, pod ktorou prejdú plavidlá až do výšky 57 metrov od morskej hladiny. Most má dve úrovne – cestnú s 2 pruhmi v každom smere, a dvojkoľajnú vlakovú v spodnej časti. Most Oresund je zároveň najdlhším železničným mostom v Európe a niekoľkohodinovú cestu trajektom skrátil na neuveriteľných 10 minút.
V prípade krásneho počasia aké panovalo počas môjho odletu domov, sa cestujúcim naskytne dych vyrážajúci pohľad na novodobú dominantu mesta Kodaň.



Autor: Juraj Streber

Sprc :


Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=295