Súkromné „NÁVŠTEVY“ v Bratislavskej Petržalke

railtrains.sk

Dátum:  25.02.2011 0:00   |   Rubrika:  Z tratí ŽSR a SŽDC   |   Vytlačené:  29.05.2020 16:39

 Jedna z viacerých bratislavských železničných staníc, stanica Bratislava - Petržalka prináša v posledných rokoch pre fotografov snáď už asi nevyčerpateľný zdroj možností odfotografovať si rôzne vlakové súpravy, na čele ktorých stojí pomerne často nejaký zaujímavý rušeň niektorého zo súkromných dopravcov či už zo Slovenska alebo zahraničia /hlavne Česká republika, Rakúsko/. Deje sa tak vďaka blízkej polohe rakúskej a maďarskej hranice, ktorú využívajú títo súkromní dopravcovia.










Tento rozmach nastal vďaka liberalizácií železničného trhu v nákladnej doprave na Slovensku ako jednej z členských krajín EÚ ako aj vstupu Slovenska do schengenského priestoru, čím sa zrušila v stanici colnica, ktorá viac-menej zakazovala fotografovať v priestoroch stanice /výnimku snáď asi tvorilo len 2. nástupište, keďže na 1. nástupište sa chodilo len cez colnú kontrolu/. Súkromní dopravcovia využívali stanicu aj v minulosti, keď sa jednalo hlavne o logistické vlaky pre závod ZSNP Žiar nad Hronom v podobe prepravy petrolkoksu ako paliva pre pece hlinikárne. Išlo o tzv. „just in time“ prepravy – preprava v krátkom čase bez potreby výmeny rušňa pri prechode na cudziu železničnú správu. Objem prepráv tovaru cez petržalskú stanicu časom ale narastal. Boom v zvýšenej frekvencií prepráv tovaru cez stanicu nastal zhruba v rokoch 2008 až 2009 a dá sa konštatovať, že pozvoľná narastá. Práve vtedy pribudlo na slovenskom trhu nákladnej dopravy niekoľko nových dopravcov a tí dopravcovia, čo už na Slovensku pôsobili, začali jazdiť častejšie.

Stanica zažíva doslova takmer každý deň nejakú tú „súkromnú“ návštevu. Ide buď o odovzdanie vlaku z/na Slovensko niektorému z rakúskych či slovenských dopravcov alebo prejazdy súprav z/do maďarskej pohraničnej stanice Rajka. Petržalská stanica je domovským depom spoločnosti LTE – Logistik und Transport Gmbh Graz, ktorá ju využíva na odstavovanie svojich vozidiel. Stanicu často využívajú hlavne dopravcovia LTE, Expressrail, Lokorail, Lokotrans, Wiener Lokalbahn Cargo A.G., BRKS /momentálne už bez licencie/, sporadicky aj IDS Olomouc /Inžinierske a dopravní stavby/, SŽDS, Adria Transport Graz, RTS Rail Transport Service Gmbh Graz, PSŽ /Prvá slovenská železničná/, CagoServ, lokomotívy z poolu Dispolok či MRCE alebo OKD Doprava /po novom AWT – Advanced World Transport/. V posledných týždňoch nového roku 2011 sa často objavuje v stanici dopravca LOCON z Nemecka s rušňami radu 189. Nemožno zabudnúť ani na raritu medzi rušňami súkromných dopravcov pôsobiacich na Slovensku a vôbec ako na rušeň francúzskych štátnych dráh prevádzkovaný na sieti ŽSR – stroj 475 109 SNCF „FRET“ z lokomotívnej rodiny Prima (označenie FRET znamená niečo asi ako u nás ZSCS – odvetvie štátnych nákladných železníc vo Francúzsku). Rušeň po svojom príchode začínal v službách dopravcu BRKS, po strate licencie BRKS na prevádzku po sieti ŽSR momentálne jazdí pre dopravcu Lokotrans.

V tejto reportáži som sa snažil vytvoriť fotografický prierez nielen rôznymi typmi vozidiel dopravcov ale aj rozmanitosťami tvarov /dizajnu/ rušňov, farebných riešení ale aj rokov výroby vozidiel, čo ide hlavne do kontrastu s našimi dopravcami využívajúcimi viac menej staršie vozidlá /česť výnimkám.../.

Tematika tejto reportáže presahuje ale možnosti jej zhrnutia do jedného článku, takže snáď bude z mojej strany v blízkej budúcnosti nejaké to pokračovanie...
Tak sa poďme spoločne pozrieť na ten dizajnovo-farebný „koktail“. Fotografie sú systematicky radené dátumovo od najstaršej po najnovšiu.



Lokomotíva 185 514 dopravcu EMN – Eisenbahnbetriebe Mittlerer Neckar odstavená dňa 7.2.2009



Stretnutie dvoch rôznych dopravcov z tej istej krajiny – rakúskeho štátneho ŐBB a súkromného Wiener Lokalbahn Cargo A.G v podobe taurusov ES 64 U2-023 a 1116 163 ŐBB dňa 21.3.2009



Lokomotíva dopravcu Lokorail, pôvodne ČD Cargo 230 045 si preberá dňa 22.5.2009 súpravu nemeckých vozňov od dopravcu RTS /viď oranžový taurus 1216 902 v pozadí/



Stretnutie rôznych strojov dňa 10.7.2009 – zľava ER 20 005 Regiorail a posunujúceho dielu s lokomotívami 742 001 ZSCS, 1016 035 s reklamou na rakúske rýchlovlaky RAILJET s nápisom „RAILJET AB 2008“ a 1016 036 ŐBB



Slnečné stretnutie rušňov 2016 903 a 2016 904 dopravcu LTE s ER 20 005 Regiorail dňa 12.7.2009



Novotou voňajúce kocúre 742 627 a 742 616 dopravcu Lokotrans CZ odstavené dňa 25.7.2009



740 870 BRKS spolu s 742 627 a 742 616 v čele cisternového vlaku dňa 8.8.2009



Lokomotíva 771 507 SŽDS vezie „dlhý“ nákladný vlak od Rajky dňa 31.8.2009



Tá istá lokomotíva 771 507 SŽDS míňa v stanici rakúsky taurus 1116 249 ŐBB a zálohu 742 001 ZSCS



Lokomotívy dopravcu SŽDS 740 641 a 740 873 v čele cisternového vlaku dňa 3.10.2009



Lokomotívy dopravcu LTE 2150 901 a 2150 902 odpočívajú v stanici dňa 7.10.2009



Lokomotívy 740 569 a 740 037 ex Lokotrans Slovakia po úprave v dielňach v Dubnici nad Váhom pripravené na export do Talianska, kde budú pomáhať pri vozbe stavebných vlakov odstavené dňa 14.12.2009



Čierny taurus ES 64 U2-067 „Bosporus Sprinter“ vezie cisterny do Rakúska dňa 21.1.2010



Odstavené lokomotívy 740 883 a ER 20 2007 Siemens dňa 31.1.2010



Strieborná lokomotíva ER 20 2007 Siemens na pozadí modernej architektúry dňa 7.2.2010



Nocujúce 753 324 Lokotrans Slovakia, 770 527 a 740 595 BRKS dňa 7.2.2010



Stroje 742 529 a 742 522 dopravcu IDS Olomouc /ex VVÚř Praha/ vezú dňa 14.2.2010 cisterny do Rajky



Odstavený čmeliak 770 527 v službách dopravcu BRKS odfotografovaný dňa 14.2.2010



Stroje 2143 005 „hydra“ a 2016 905 „herkules“ dopravcu RTS vezú spolu dňa 2.3.2010 zásielku hnojiva zo spoločnosti Duslo Šaľa



Tri stroje 1216 901, 1216 902 RTS a strieborná „hydra“ 2142 010 MÁVÉPCELL.HU vezú hnojivo do Rakúska dňa 7.3.2010



Moderný motorový rušeň 285 107 dizajnovo vychádzajúci z elektrických rušňov radu 185, toho času v službách Expressrailu stojí v čele cisternového vlaku smerujúceho na bratislavskú ústrednú nákladnú stanicu /ÚNS/ dňa 23.7.2010



Dvojica 240 093 ZSCS a 240 128 PSŽ v čele odstaveného cisternového vlaku dňa 30.7.2010



Čierna „rakva“ alebo herkules ER 20 009 MRCE v prenájme spoločnosti Expressrail vezie dňa 30.7.2010 cisterny pre Slovnaft a.s.



Odstavený stroj 1216 920 dopravcu Adria Transport spolu s nemeckým taurusom 182 022 DB v čele Pn vlaku do Rakúska dňa 25.9.2010



Príjemné prekvapenie na záver roka v podobe mimoriadnej návštevy taurusu 1216 940 Salzburger Lokalbahn č. 91 spolu so strojom 1216 910 odfotografované dňa 18.12.2010



Lokomotíva 475 109 SNCF FRET v mrazivom večere dňa 28.1.2011 čaká v bratislavskej Petržalke na cisternový vlak od Rakúska, ktorý doviezla 1216 950 WLB Cargo



Dňa 30.1.2011 odchádza kontajnerový NEX smerom do Rakúska na čele s rušňami ES 64 U2 – 020 a ES 64 U2 – 024 dopravcu Wiener Lokalbahn Cargo A.G.




Autor textu a fotografií : Ing. Vladislav Bokora, nick „volod“

Sprc:



Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=480