Malý výlet do Prievidze alebo, vyhrievanie na jarnom slnku...

railtrains.sk

Dátum:  14.03.2011 0:00   |   Rubrika:  Z tratí ŽSR a SŽDC   |   Vytlačené:  29.05.2020 15:52

 Bolo to v štvrtý marcový deň roku 2011, keď som sa vybral odfotografovať si nákladný vlak spoločnosti PSŽ a.s. do Prievidze. Bolo krásne jasné, mrazivé ráno, bol piatok a nálada s blížiacim sa víkendom bola výborná. Plán som mal jednoduchý a jasný, pôjdem do Prievidze na nákladnú stanicu, odfotografujem si vláčik PSŽ, potom hurá na križovanie bagiet do Chrenovca, po ktorom si počkám niekde na „handlovskej“ trati spomenutý nákladný vlak a za hodinu tu nemám čo robiť... Takže potom hurá domov a cestou už len na náhodu nejaké to foto ! V tejto chvíľke som netušil, ako strašne som sa mýlil...











Sadám do auta a vyrážam na cestu. Cestou sledujem, ako sa slnko pomaly ale iste vydáva na svoju dennú púť od východu na západ, ako jeho lúče príjemne hrejú cez predné sklo, ako sa blíži pekný, príjemný deň. Na nákladnú stanicu v Prievidzi prichádzam po malom blúdení krátko pred deviatou. Teraz už viem, že sa treba držať Košovskej cesty, potom odbočiť na Priemyselnú ulicu, pokračovať Teplárenskou a nakoniec ísť na Garážovú ulicu, ktorá vedie pri garážach „elegantnou“ poľnou cestou, ktorá Vás privedie priamo ku koľajisku nákladnej stanice. Po mojom príjazde tu všade vládne kľud, nákladná súprava spoločnosti PSŽ a.s. s uhlím do Nižného Hrabovca je už pristavená, dva farbou voňajúce rušne 740.044 + 049 posunujú na jeho koniec, ale kde sú ďalšie dva ? Odchod bol plánovaný na 9.37 hod, takže majú ešte čas. Poriadne som si ani neobliekol bundu a v diaľke vidím približovať sa rušeň, ktorý niesol označenie T 448.0606. Tento na chvíľku pri mne postál a rušňovodič mi s úsmevom hovorí : „Dnes máte veru šťastie, na Handlovú ide nie len náš čmeliak, ale aj súkromníci s PSŽ !“ Po tejto informácií som spozornel, nakoľko ma ani vo sne nenapadlo, že nejaký čmeliak a k tomu „vlečkový“ budem dnes fotiť ! Takže zmena plánu, križovanie bagiet v Chrenovci ruším... čmeliak je predsa len vzácnejší ! Tento, s označením T 669.1514 Hornonitrianskych baní v Prievidzi, svoju cestu s nákladným vlakom začínal v Zemianskych Kostoľanoch a na nákladnej stanici v Prievidzi stál len päť minút, ale to mi stačilo, aby som ho odfotografoval a rýchlo opustil Prievidzu...
















Vychádzam štátnou cestou I/50 z Prievidze na Handlovú a pred Chrenovcom už sledujem železničnú trať a miesta pri nej, kde by sa dal čmeliak odfotografovať. Nakoniec som zvolil výjazd z miestnej staničky, v ktorej nákladný vlak aj zastavil. Takto sa dal fotograficky zachytiť jeho odjazd z nej a nakoľko v tiahlom stúpaní nejazdí rýchlo, dostihol som ho aj tesne za zastávkou Ráztočno.



















Nastal čas sa vrátiť späť pred Chrenovec, kde som neustále kontroloval ubiehajúci čas. V týchto chvíľach som dostal aj informáciu, že na svoj prvý výkon do Trenčína nastupuje elektrická jednotka 671.002, ktorú som teoreticky mohol ešte stihnúť. Opätovným pohľadom na hodinky mi bolo už jasné, že vlak PSŽ nestihne vybehnúť na trať pred osobným vlakom č.5609 idúcim do Hornej Štubne a tak sa vraciam späť na nákladnú stanicu do Prievidze. Nákladný vlak PSŽ s rušňami 740.826 + 722 na čele a postrkovými 740.044 + 049 nedočkavo čakal na návesť „Voľno“, ktorá sa mala rozsvietiť podľa informácie, ktorú som tu dostal, o 10.50h...







Takže rýchlo nastupujem do auta a opäť sa vraciam na Chrenovec. Minúty opäť letia ako splašené a už viem, že ak nákladný vlak vypravia z Prievidze v čase, ktorý mi povedali, tak bude určite v Chrenovci križovať s osobným vlakom č.5609 do Prievidze. Mechanické vchodové návestidlo je stále v polohe „Stoj“ a tak prestávam veriť, že spomínaný vlak pôjde. Ale čo to, konečne počujem od Prievidze približujúce sa trúbenie vlaku, tak predsa len idú ! Už aj návestidlo konečne zdvihlo svoje rameno, pripravujem sa na dlho očakávané fotografovanie, pozerám do diaľky, ale čo to ? No to nie sú oni ! Prichádza nakoniec rušňový vlak s dvoma „zamračenými“ 751.027 + 751.033, ktoré ma však veľmi potešili. Stihol som ich odfotografovať pred stanicou, v kľude sa presunúť za ňu a tu aj stihnúť spomínaný MOs 5609, na ktorého konci bola bageta „Eliška“ 813.033.






















Po vykrižovaní pokračoval Rv vlak ďalej vo svojej ceste na Hornú Štubňu a mne nastala chvíľka matematiky, počas ktorej som prepočítaval všetky varianty, kedy by vlak PSŽ mohol byť v týchto končinách. Predchádzajúci Rv vlak, pomaly sa otáčajúce slnko i nejaký vnútorný hlas mi súčasne zavelili, aby som z miesta, kde som „zamračené“ fotografoval, neodchádzal. V chvíľach čakania mi zazvonil mobil a v ňom sa ozvala dlho očakávaná veta – odchod vlaku PSŽ z Prievidze bol o 11.41 hod ! Tak idú, konečne idú, som si radostne v duchu povedal a uprene hľadel na druhú stranu stanice. Už bolo počuť trúbenie od Prievidze, ale otáčam sa aj na trať zo smeru Handlová, po ktorej prichádza opäť čmeliak T 669.1514 a zastavuje naozaj na excelentnom mieste. Darmo, musí počkať, kým sa nákladný vlak PSŽ „schová“ do stanice... Je zbytočné popisovať pohľady a pocity, ktoré sa mi v týchto chvíľkach naskytli. Tie dopovedia posledné fotografie, ktoré sa nesú v tradícií – to najlepšie na koniec...



















Vlak sa strácal v diaľke na stúpaní do Handlovej a pre mňa to bola bodka za fotografovaním, ktoré bolo uskutočnené v piatok 4.marca 2011. Bolo to z pôvodne plánovaných 60 minút pri trati o nejakých 120 viac, ale ktoré určite, aspoň z môjho pohľadu, stáli za to !

Text a foto : Palo
Sprc :



Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=491