Konečná stanica, vystupovať ! (časť druhá)

railtrains.sk

Dátum:  23.12.2011 0:00   |   Rubrika:  História a spomienky   |   Vytlačené:  18.02.2020 2:17

 Máme ďalší týždeň za nami a tým aj čas, aby sme sa opäť vrátili k našej téme, návšteve konečných železničných staníc na Slovensku. Nasledujú opäť známe, či menej známe končiny, pričom sa naďalej vyberieme len tam, kde koľajnice naozaj definitívne končia a nedávajú ani teoretickú možnosť pokračovať v ceste ďalej.













Poviete si, akú teoretickú možnosť? Sú aj také stanice, z ktorých sa dá pokračovať v ceste ďalej, stačí spomenúť napríklad staničku Skalica na Slovensku, počas školských prázdnin aj Horné Srnie... Je možné, že sa vrátime aj do týchto staníc, všetko chce svoj čas. Tak nech sa páči, môžeme pokračovať !

Radošina

Dvadsať kilometrov dlhá lokálka Zbehy – Radošina bola do prevádzky uvedená 26.novembra 1909. V mojich spomienkach sa uchovala hlavne vďaka prevádzke rušňov T 444.1 a T 466.0 v nákladnej i osobnej doprave, pričom to bola posledná trať, na ktorej boli pravidelne prevádzkované „Karkulky“ v osobnej doprave. Bolo to v GVD 1989/1990 na vlakoch Os 12103 / 12110, kde v zimných mesiacoch jazdila T 444.1038 zo Zlatých Moraviec, nakoľko ako jediná mala funkčný parný generátor. O nákladných vlakoch počas repnej kampane už ani nehovorím, tento obraz trate sa uchoval vo mne dodnes. Redukcia osobnej dopravy v roku 2003 postihla aj túto trať, spomienkové foto pochádza z mrazivého decembrového dňa, kedy kalendár ukazoval deň 27.12.2002. V tom čase sa už vedelo, že táto malebná trať ostane onedlho bez osobnej dopravy...











Trenčianske Teplice

O úzkorozchodnej železničnej trati Trenčianska Teplá – Trenčianske Teplice sa popísalo už veľmi veľa a myslím že sa nebudem mýliť ak napíšem, že o nej sme počuli všetci. Čo napísať k tejto malebnej, jednokoľajnej elektrifikovanej železničke ? Nikto nevie s presnosťou povedať, či bude, alebo nebude v budúcnosti zrušená. Jedno je isté, ak si chcete odfotografovať električku slnkom nasvietenú, treba to využiť do 30.9.2011, po tomto dátume príde redukcia spojov, ktorá prinesie zmenu, kedy bude jazdiť len v pracovných dňoch a to na dvoch spojoch skoro ráno a dvoch poobedných... Koncová stanica v Trenčianskych Tepliciach je naozaj architektonicky zaujímavá a dáva veľa námetov nielen fotografovi, ale aj modelárovi.













Lednické Rovne

Vynechať nemôžeme jednokoľajnú trať Nemšová – Lednické Rovne, ktorá bola do prevádzky uvedená 25.októbra 1910. Sedemnásť kilometrovú trať osobná doprava opustila začiatkom roku 2003, v čase plnej motorizácie každodenne vítala na svojich koľajniciach krokodíly M 286.0 z Trenčianskej Teplej, ku koncu svojej prevádzky aj M 262.0. Položená je v nadmorskej výške 270 metrov nad morom. Snímka zo dňa 16.8.1997 zobrazuje teplanskú 850.045 na MOs 12829 pred odchodom do Trenčianskej Teplej, ďalšie fotografie pochádzajú z posledného dňa prevádzky osobných vlakov, teda 31.januára 2003, kde osobný vlak Os 3610 z Trenčianskej Teplej vchádza s rušňom 742.387 do stanice Lednické Rovne, jeho zadná časť s motorovým vozňom 830.124 sa vracala späť ako Os 3613 do Nemšovej.













Rajec

A sme na lokálne v údolí Rajčianky, na 21 kilometrov dlhej trati Žilina – Rajec. Na nej je osobná doprava zabezpečovaná dodnes, jazdia tu motorové jednotky 813 + 913, nákladná doprava je v réžií žilinských čmeliakov, čo je zaiste riadnym magnetom pre každého fanúšika. Pri tejto trati si spomínam, ako som čakával, sediac na paneloch pripravovaného staveniska cestnej estakády na Čadcu a Bratislavu u babky v Záriečí na osobný vlak, ktorý vozili do Rajca opäť „Karkulky“ T 444.1 s dvojnápravovým poštovým a dvoma štvornápravovými starými Bai-kami vozňami. Vždy som im mával a nestalo sa, aby mi rušňovodič nezatrúbil trúbou na pozdrav... Z Rajca prinášam jeden dokumentačný obrázok, na ktorom je zachytená žilinská 830.220 v prvý augustový deň roku 1996.





Trstená

Malé zastavenie musíme urobiť na Orave, kde obísť nemôžeme v klimaticky drsných podmienkach položenú koncovú stanicu, ktorá nesie názov Trstená. Položená je v nadmorskej výške 615 metrov nad morom a primát koncovej stanice dostala po ukončení platnosti cestovného poriadku 1970/71, kedy bola zastavená doprava do 14 kilometrov vzdialenej stanice Suchá Hora. Celkový pohľad na stanicu v Trstenej, kam v osobnej doprave jazdia motorové jednotky 813 + 913, pochádza zo dňa 4.mája 1996, pre úplnosť s motorovým vozňom 830.185.





Makov

Kysucami som veľa krát prechádzal a trať Čadca – Makov mi utkvela v pamäti vďaka žilinským „pištom“ T 466.0. Popisovaná, 27 kilometrov dlhá trať bola do prevádzky uvedená 9.júla 1914. Z jej konečnej stanice prinášam dve podvečerné fotografie okuliarnika 750.167 depa Čadca, ktorý sem v ôsmy decembrový deň roku 2002 priviezol osobný vlak 4014 z Čadce.








Banská Štiavnica

Presuňme sa z Kysúc na Stredné Slovensko do známeho banského mestečka Banskej Štiavnice. Vedie sem „Trať mládeže“ Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica dlhá dvadsať kilometrov, bola do prevádzky odovzdaná 30.októbra 1949. Tesne pred zhlavím konečnej stanice sa nachádza jediný tunel na nej, „Banskoštiavnický“, ktorý má dĺžku 194 metrov. Na snímke z 8.augusta 2002 je zachytený turnusový zvolenský motorový vozeň 810.656 a z 25.februára 2006 zvolenská 851.008 a „býček“ 422.0108.











Veľký Krtíš

Dnešné rozprávanie ukončíme na zaujímavej a určite známej železničnej trati Lučenec – Veľký Krtíš. „Peážna trať“ vedúca cez Maďarsko, bola významná hlavne z hľadiska nákladnej dopravy, ktorá prepravovala a prepravuje uhlie z bane „Dolina“ Malé Straciny. Po túto stanicu jazdili vlaky od 12.septembra 1951, kedy bol do prevádzky uvedený novovybudovaný úsek (Ipolytarnóc) Bušince – Malé Straciny. Nuž ale, ako by to vyzeralo, keby neďaleké okresné mesto Veľký Krtíš nemalo železnicu ? Takto sa pristúpilo k stavbe tri kilometre dlhej trate Malé Straciny – Veľký Krtíš, ktorá bola odovzdaná do prevádzky 30.mája 1978. Posledný osobný vlak prešiel celú trať Lučenec – Veľký Krtíš v nedeľu 2.augusta 1992, tvorený bol lučeneckým motorovým vozňom 810.413 a niesol číslo 21403 / 21402, od pondelka 3.augusta 1992 jazdili osobné vlaky len po pohraničnú zastávku Kalonda.Na snímke zo dňa 11.júla 1994 je zachytený motorový vozeň 830.121 depa Čadca, pri mimoriadnej jazde do Veľkého Krtíša.







Druhé pokračovanie nášho seriálu máme za sebou. Dúfam, že sa pri treťom, záverečnom, sa o týždeň spoločne stretneme, takže zatiaľ „Dovidenia !“

Text a foto : Palo



Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=585