Tri hodiny v Hidasnémeti...

railtrains.sk

Dátum:  14.08.2011 0:00   |   Rubrika:  Fotografia na nedeľu   |   Vytlačené:  14.10.2019 10:31

 V sobotu 30. júla som sa s kamarátom zúčastnil jazdy historického vlaku do Medzilaboriec a Lupkówského tunela. Keďže po návrate do Košíc bolo do odjazdu nášho polnočného rýchlika Zemplín ešte ďaleko, padol návrh pozrieť sa do maďarského Hidasnémeti. Po trati číslo 169 sme sa ešte vlakom neviezli a čo sme počas niekoľkých hodín v pohraničnej stanici MÁV videli, o tom je táto reportáž.











Maďarská železničná stanica Hidasnémeti leží na hlavnej trati Košice - Miskolc - Budapest. V minulosti predstavovala významnú spojnicu Uhorska a Haliče. Prvé plány a prípravy výstavby tejto železnice sa uskutočnili už v polovici 19. storočia, revolučné udalosti v rokoch 1848-1849 však výstavbu na niekoľko rokov oddialili. Rovinatým územím bola prevádzka na železničnej trati do Košíc zahájená 14. augusta 1860 Spoločnosťou Tiskej železnice. Dĺžka jednokoľajnej trate Košice - Hidasnémeti je 28 kilometrov a traťová rýchlosť 100 km/h. Elektrifikácia sa uskutočnila v troch etapách: Košice - Barca (-Nižná Myšľa) 18.1.1962, Barca - Čaňa 7.11.1984 a z Čane do Hidasnémeti bola otorená elektrická prevádzka 5.6.1997, kedy prvý slávnostný elektrický vlak vezený gorilou 350.012 bol vypravený zo stanice Plaveč, nakoľko otváral aj elektrickú prevádzku na trati Plaveč - Pusté Pole (trať Plaveč - Prešov). Zaujímavosťou je, že elektrifikácia nadväzujúcej hlavnej trati z Miskolca dosiahla do Hidasnémeti až o tri roky neskôr, v roku 2000. Slovenský úsek trate je napájaný jednosmernou sústavou 3 kV a maďarský striedavou "šťavou" 25 kV 50 Hz, zmena trakčnej sústavy je na štátnej hranici.
Pohľad do súčasného cestovného poriadku trate 169 ŽSR je neradostný. Cestujúci môže využiť iba dva páry IC vlakov Košice - Budapest a to IC 532/533 Rákoczi a IC 536/537 Hornád. Druhý pár IC vlakov predstavujú vlastne "priame vozne" z Prahy, keďže EC 272/273 Jaroslav Hašek (Praha - Budapest) pokračuje ďalej do Košíc aj s turnusovou gorilou radu 350 práve na IC 536/537. Do 1. mája jazdili aj dva páry osobných vlakov Košice - Gyňov. Veru, do Maďarska sa dnes už osobným vlakom návštevník nedostane...



Slovenský peršing 362.007 odstupuje z IC 533 Rákoczi, vystrieda ho V43.1369 MÁV.



Na nástupišti, ktoré má mimochodom veľmi nezvyčajný pôdorys, sa stretáme aj s motorákom Bzmot 250



Bzmot s maďarským hlavným návestidlom






IC 533 odchádza do Budapešti



Staničná budova má podobné usporiadanie, aké za minulého režimu vznikali aj na Slovensku



Z opačnej strany železnice je odstavený Ikarus prímestskej dopravy



Ďalšia V43 so súpravou osobného vlaku



Výmenové návestidlo podľa maďarských predpisov



Pohľad z cestného nadjazdu na staničné zhlavie od Miskolca





Z dôvodu dostatku času a slabej vlakovej prevádzky sme sa boli pozrieť aj v priľahlej obci s približne 1200 obyvateľmi, ktorá dala železničnej stanici názov. Dva zábery na záver už po zotmení predstavujú modernú tvár maďarských železníc - elektrickú jednotku FLIRT, ktorá bude nasadená na osobnom vlaku.


Text a foto: mirec116



Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=605