Vo Zvolene opravená, v Žiline oživená...

railtrains.sk

Dátum:  24.07.2009 1:00   |   Rubrika:  Zaujímavosti   |   Vytlačené:  28.01.2020 17:22

 Pri potulkách pod jednosmerných trolejom si my, starší fanúškovia, často zaspomíname na staré, nezabudnuteľné rušne pôvodného označenia E 499.0, neskôr rady 140 „bobiny“. Zastihnúť ich na Slovensku je už veľká vzácnosť, nakoľko známe pravidelné každodenné SŽDS „nexáky“ skončili a tak sa s trochou šťastia môžeme na trati Horní Lideč – Púchov – Žilina stretnúť s vlakmi LokoRail-u, kde v čase písania tohto príspevku jazdili vo dvojici 182.072 + 140.079, neskôr už so 140.042 vrátenou zo Slovenska späť do Českej republiky.








Ešte žilinská 140.058 v spoločnosti 162.010 v domovskom depe Žilina 25.8.93



Stretnutie 183.027 a 140.058 v domovskom depe.

V júny sa však v Žiline spomienky prebudili ešte viac, nakoľko sem prišla krásavica zo Zvolena, opravená 140.058-9. Už z diaľky na seba bobina upozorňovala pôvodným náterom a možno povedať, v depe Žilina priamo žiarila...


Pracovný vlak so 730.617 prechádza okolo 140.058 v žst.Žilina



Na osobnom vlaku do Popradu...


Malým pohľadom do histórie zisťujeme, že popisovaný stroj bol vyrobený vo výrobnej sérií 12 E5 v podniku Závody V.I.Lenina (ŠKODA) Plzeň v roku 1957 pod výrobným číslom 3588. Pôvodne bol označený E 499.058 a 6.februára 1957 dodaný do depa Praha hlavní nádraží, kde o mesiac neskôr vykonal úspešnú technicko-bezpečnostnú skúšku. Od januára 1960 prechádza ako ostatné elektrické rušne, do nového depa Praha střed, odkiaľ na jeseň 15.novembra 1960 prechádza na Slovensko do depa Žilina, kde jazdil až do svojho definitívneho odstavenia.


Stretnutie generácií – 163.116 a 140.058...


110.014 a 140.058 v depe Žilina, bobina nemá ešte na čele nalepené číslo, to sa
dosadilo tesne pred odchodom na skúšobnú jazdu.

Vo vrchole prevádzky, teda polovici osemdesiatich rokov, bola táto bobina zaradená v turnusovej skupine č.1, kde jazdili spoločne s E 499.0001,21,34,38,41,42,53,58,59,62,67 a 87 na vozebných ramenách Žilina – Přerov napr.R 602, R 730“Beskyd“, Žilina – Púchov, Púchov – Čierna nad Tisov (rýchlik Dargov), Žilina – Košice (napríklad R „Petrov“) a samozrejme na osobných vlakoch smer Púchov, Bohumín a Ružomberok. Vozil aj posilový rýchlik Šarišan do Prešova i Kysučan do Čadce. V letnom období nastupoval na veľmi zaujímavý výkon a to na rýchlik „Favorit“, ktorý vozili žilinské rušňové čaty z Púchova do Prahy Libne, rušeň však jazdil až do žst.Vraňany.





Prvé metre za Žilinou na skúšobnej jazde do Púchova. 16.6.2009


V deväťdesiatich rokoch podstúpila 140.058 „omladzovaciu kúru“ v podobe EH opravy v ŽOS Vrútky (ukončená 26.9.1994, po nej boli opravené už len dve bobiny a to 140.067 a 076), počas ktorej dostala pôvodný továrenský náter. Do prevádzky sa dostala hlavne na nákladné a manipulačné nákladné vlaky do Púchova, no súčasne tvorila prevádzkovú zálohu pri mimoriadnostiach v osobnej doprave.




Jazda z Púchova do Žiliny pri Kotešovej a Hričovskej priehrade.

Na svoj definitívne posledný traťový výkon nastúpila dňa 23.3.2008, kedy odviezla svoje „kolegyne“ 140.045 + 067 zo Žiliny do depa Poprad, kde boli deponované s nejasným osudom. Podtatranské depo Poprad opúšťa už ako neprevádzková a spoločne so 45 + 67 dňa 22.7.2008 v manipulačnom nákladnom vlaku do Spišskej Novej Vsi, odtiaľ ďalej cez Košice do Zvolena, kde sa za nimi zatvorením brány v miestnych ŽOS definitívne uzavrela história prevádzky, možno napísať, v štátnych službách slovenských železníc.


...kto je rýchlejší a krajší ?



Jazda sa vydarila, bobina čaká na povolenie posunu do depa Žilina zo žst.Žilina

zriaďovacia stanica.

V ŽOS Zvolen sa postupne podrobili komplexnej oprave a ako prvá bola úspešne ukončená 140.058-9, ktorá bola aj v najlepšom technickom stave. Večer 6.júna.2009 bola dotiahnutá zo Zvolena na žilinskú zriaďovaciu stanicu, odkiaľ sa stiahla na deponovanie do depa Žilina. O desať dní neskôr, 16.júna 2009, vykonala v poobedňajších hodinách so zástupcami ŽOS Zvolen skúšobnú jazdu po trati Žilina – Púchov a späť. Po vykonaní skúšobnej jazdy ostala odstavená v depe Žilina s týžm, že podľa dostupných informácií sa mala presunúť do Přerova. Toto sa neuskutočnilo, naopak, v piatok 17.júla 2009 bola prepravená späť do ŽOS Zvolen. Ostáva teda otázne, aký osud ju čaká a kam ju nakoniec železničné koľaje dovedú...



Text a foto :Palo
Spracoval :

Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=8