Grand Prix SLOVENSKO 2012 – 14. ročník pretekov parných rušňov vo Zvolene

railtrains.sk

Dátum:  03.10.2012 0:00   |   Rubrika:  Zaujímavosti   |   Vytlačené:  29.05.2020 16:15

 Dňa 8. septembra 2012 (sobota) sa uskutočnili v priestore zvolenskej nákladnej stanice už po 14. krát tradičné preteky parných rušňov - veteránov. Už hneď zrána sa začal návoz návštevníkov na toto podujatie vlakmi z Banskej Bystrice a Krupiny. Z Banskej Bystrice prišla súprava súčasných osobných podvozkových vozňov 2. triedy ťahaná zvolenským „pištom“ radu T 466.0253. Návoz z Krupiny bol v réžií súpravy „hurvínkov“ M 131.1125 a vozňami radu Blm a Clm spolu s M 131.1443. Prázdne súpravy týchto vlakov vyrazili do Krupiny a Banskej Bystrice ešte za skorého rána zo Zvolena osobnej stanice.










Tento rok program začal o 8. hod. otvorením výstavky rušňov v rušňovom depe Zvolen pri kruhovej točni. Pred točňou sa verejnosti predstavili najmä zástupcovia motorovej trakcie z rady tzv. „okuliarnikov“ ale aj iných rušňov. Spomenúť treba hlavne rušne radov 750 300 (retro náter), 756 005 (ZSSK Cargo), 757 006 (jeden z najnovších rušňov tohto radu – rám a podvozky pôvodom z radu 753), už známeho zvolenského „okuliarnika“ T 478.3109 (753 109, pôvodný zachovaný rušeň z produkcie ČKD z roku 1973), 754 036 (retro náter) ale aj 751 126 (po oprave), 736 005 (ZSSK Cargo, po oprave) ako aj 746 005 (ZSSK Cargo). Zaujali aj domáci zvolenský „pomaranč“ T 678.0012 s transparentom na čele v retro štýle oslavujúci Deň železničiarov a postávajúca (už asi tretí rok je odstavená v priestoroch RD Zvolen) vlečková V60.16761 pôvodom z Poľnonákupu Breziny.

O 10. hod. sa začali preteky motorových vozňov radu M 131.1 „Hurvínkov“ v priestoroch nákladnej stanice. Týchto pretekov sa zúčastnili 3 kusy „hurvínkov“ a to M 131.1053, M 131.1443 a M 131.1125. Víťazom tejto časti pretekov sa stala posádka z Košíc s motorovým vozňom M 131.1125 alias „Magda“. Pred 11. hod. sa verejnosti predstavili sympatické zvolenské mažoretky z tanečnej školy Zuzana a jednotliví účastníci tohtoročných pretekov spolu s posádkami. Krátko po 11.30 hod výstrelom z malého stredovekého dela tak odštartoval 14. ročník pretekov parných rušňov - veteránov. Pretekov sa tento rok zúčastnili posádky zo Slovenska (2 ks rušňov – rad 422.0108 RD Zvolen a 464.001 RD Prievidza), Rakúska (rad 30.33 kkStB z roku 1897, výrobca Wiener Lokomotivfabrik Wiener Neustadt, tento stroj na sklonku svojej prevádzky v 60-tych rokoch minulého storočia pracoval pod číslom 600.2 v oceliarni VOEST Alpine Donawitz, teraz je deponovaný v múzeu Strasshof) a Maďarska (malá trojnápravová tendrovka č. 27 MÁV). Zástupcovia z Českej Republiky s rušňom radu 423.041 (depo Ostrava) sa pre technické problémy nemohli zúčastniť tohto ročníka pretekov. Rovnako tento rok neprišla ani posádka z Poľska. Súťažilo sa v tradičných disciplínach tak ako po minulé roky (šprint na 2x 100 m k cieľovej méte a späť, anglická pošta, pivo na spojnici, šprint s presnosťou zastavenia, pomsta Indiánov a dámy na koľajniciach). Tieto tradičné disciplíny boli jednak dynamické (náročné na rýchlosť), ale boli medzi nimi aj také, ktoré preverili dostatočne šikovnosť a zručnosť jednotlivých posádok (napr. Anglická pošta). Ešte pred samotnými pretekmi si mohli všetci záujemcovia vyskúšať jazdu v čerstvo zrekonštruovanom rušni radu 711.589 vo farebnej schéme fy. ZOS Zvolen (Zvolenská obchodná spoločnosť s.r.o). Jednalo sa o prestavbu „rosničky“, čiže pôvodného radu 710. Podľa pôvodného výrobného štítku na hlavnom ráme rekonštruovaného rušňa sa jednalo o stroj s rokom výroby 1965. Rušeň premával v obvode stanice Zvolen nákladná.

Víťazom tohtoročných pretekov sa stala posádka z Maďarska s malým tendrovým rušňom č. 27 MÁV, ktorá tak bola so svojou mašinkou najšikovnejšia a najobratnejšia pri plnení jednotlivých súťažných disciplín. V popoludňajších hodinách po skončení pretekov a vyhlásení výsledkov program pokračoval ďalej. Boli zavedené mimoriadne vlaky pre verejnosť do blízkych zaujímavých miest. Išlo o súpravy smerujúce do Banskej Bystrice (parné HDV 464.001), Kriváňa (M 131.1053), Banskej Štiavnice (M 262.004), Krupiny (T 678.0012), Kremnice (M 131.1125 a M 131.1443) a Prievidze (parné 464.001).

Pri príležitosti týchto pretekov sme si zároveň pripomenuli 140. rokov fungovania rušňového depa Zvolen a 40. rokov od počiatku výroby 1. série rušňov radu T 478.3 (rad 753, roky 1971 a 1972).

Čo dodať na záver? Počasie vyšlo aj keď sa poobede zatiahlo, záujem zo strany verejnosti bol už tradične veľký, radosti a obdivu tých dymiacich a fučiacich strojov s veľkými kolesami v tvárach najmenších detských divákov bolo tiež dosýta. Snáď len v porovnaní s minulými ročníkmi chýbala akási pestrosť medzi prezentovanými rušňami. Stačí spomenúť posádku z Poľska so svojimi rušňami po minulé roky (parné aj motorové – veľký šesťkolák SM 31 093), alebo rumunské reštauračné vozne ponúkajúce rôzne špeciality tejto balkánskej krajiny, parný rušeň Great Western z Anglicka alebo parný rušeň č. 507 „Energie“ z Belgicka, či pápežský vlak alebo príchod mimoriadneho vlaku z Maďarska s „nohabkou“ M61.020 ako aj príchod našich českých susedov, ktorí doviezli zo sebou vždy nejaký zaujímavý motorový rušeň (posunovacia 709 001 alebo „okuliarnik“ 755 001). Ale to už je iná téma.....Poďakovanie na úplný záver samozrejme patrí Klubu historickej techniky pri RD Zvolen a všetkým sponzorom ako aj tým, ktorí sa akokoľvek podieľali na príprave a zabezpečení tohtoročného už 14. ročníka pretekov.

Pozrime si fotogalériu z podujatia GP Zvolen 2012, tak ako som osobne zachytil jeho atmosféru a dianie.




Rušeň 746 006 priváža konvoj od Vrútok. Zostavu tvoria modelárske vozne KŽM Vrútky a „hurvínek“ M 131.1443 s prívesným vozňom Blm.



Rušeň 240 102 v čele konvoja smerujúceho od Bratislavy. Za sebou má rakúsky parný rušeň 30.33 z Rakúska (múzeum Strasshof), ubytovací vozeň 1. ÖsEK, maďarský parný rušeň č. 27 spolu s ubytovacím vozňom MÁV a motorový vozeň M 262.004.



Rušeň V60.16761 čaká zatiaľ na svoju lepšiu budúcnosť. Tento rušeň bol vyrobený v závodoch LEW Hans Beimler Hennigsdorf Nemecko. Celkom bolo do bývalej ČSSR z tohto typu dodaných 144 ks rušňov. V tomto prípade sa jedná zrejme o posledný zachovaný kus z tejto rady na území Slovenska!



Rušne 556.039 „Štoker“ a 240 002 v podvečernom slnku.



Rušeň 750 300 v spoločnosti „Hurvínkov“ M 131.1053 a M 131.1443 a zvolenskej 422.0108 v posledných lúčoch slnka. Kulisu dotvára motorový rušeň 746 005.



Prestavba pôvodného radu 753 v podobe „okuliarnika“ 757 006 z produkcie ŽOS Zvolen. Rušeň má rok výroby 2012.



Rušeň 750 300 v retro nátere, ktorý si pamätáme v modrobielom prevedení s žltými lomenými pruhmi po obvode.



Zvolenská T 466.0253 odchádza so súpravovým vlakom do Banskej Bystrice pre návštevníkov pretekov.



Modernizovaná 711.589 vozila najmä deti po koľajisku nákladnej stanici.



Zvolenská 422.0108 (malý býček) a maďarská č. 27 MÁV (maďarská Kačena) pred rotundou RD Zvolen. Maďarská posádka vykonáva prípravu svojho rušňa na preteky.



Rakúska 30.33 na točni zvolenského rušňového depa.



Spoločná fotografia rušňov pred rotundou RD Zvolen za spoluúčasti divákov. „Rozrobený“ parný rušeň nesie č. 354.1178.



„Hurvínek“ M 131.1053 sa predvádza na točni. Zakrátko nato sa všetky motorové vozne M 131 presunuli na nákladnú stanicu, aby vzájomne pretekali.



Retro okuliarnik 754 036 bol ale trošku zamastený viac ako by asi mal byť (viď hlavný rám.....).



Čerstvo opravené rušne ZSSK Cargo radu 736 005 a 751 126 sa taktiež predstavili verejnosti.



Zvolenské „okuliarnikovo“, alebo pätica rôznych okuliarnikov pokope. Sprava môžeme vidieť stroje radu 756 005, T 478.3109, 750 300, 754 036 a 757 006.



Prievidzská „ušatá“ 464.001 vchádza so súpravou, ktorá vezie návštevníkov z Prievidze do zvolenskej nákladnej stanice na preteky.



Fotografia v štýle retro zachytáva posun rušňa 464.001, ktorý ide zbrojiť vodu z hasičskej cisterny.



Iný pohľad na predvádzané rušne pred točňou RD Zvolen. Okuliarnikov dopĺňa čerstvo opravená a nalakovaná „zamračená“ 751 126.



Spoločný pohľad na rušne radu 757 006, 754 036 a 750 300.



Preteky začínajú tradičným vystúpením zvolenských mažoretiek.



Pripraviť sa, pozor !, štart !, preteky sa začínajú výstrelom z malého dela. Zľava sú rušne 464 001, parný rušeň č. 27, rakúska 30.33 a domáca 422.0108.



Lávka pre peších dostáva zabrať....Malý maďarsky rušeň č. 27 suverénne vedie.



Posledná zo súťažných disciplín - gúľanie sudov s pivom po koľajniciach beží v plnom prúde. Vľavo na pozadí vidno maskota Želka (súčasťou pretekov bola aj tzv. Želkova škôlka, ktorá mala za cieľ formou kresieb vysvetliť najmenším priaznivcom železnice, ako sa majú správať nielen vo vlaku, ale aj na stanici a všade tam, kde sa môžu stretnúť s vlakom).



Rušeň 464.001 je pripravený vyraziť ako zvláštny vlak s cestujúcimi do Banskej Bystrice.



Zaujali aj papierové modely okuliarnikov v mierke 1:25 modelára Juraja Ševčíka z Novej Dubnice. Ide o rušne (zľava) 750 093, 754 012 ČD, 754 033 a 754 055 (Renátka).



Vystavený dieselagregát (motor) zn. Caterpillar s trakčným alternátorom Siemens, ktorý sa montuje v rôznych variantoch takmer do všetkých modernizovaných dieselových rušňov nielen na Slovensku ale aj v Českej Republike a inde vo svete.



Zvolenské motorové legendy sa na pár minút ocitli vedľa seba na zvolenskej nákladnej stanici. Vľavo je zvolenský pomaranč T 678.0012 a pilštyk T 466.0253. Mimoriadny osobný vlak s pomarančom smeruje do Krupiny, kde je už niekoľko rokov na tejto trati č. 153 zastavená osobná doprava (okrem úseku Šahy-Čata).



Úspešne sme dorazili do cieľa do žst. Krupina. Cestou sme míňali množstvo fotografov, ale aj obyčajných ľudí, ktorých prekvapil duniaci osobný vlak na tejto trati.



V dnešnej dobe už väčšinou prázdna krupinská stanica predsa len na pár desiatok minút ožila. Mimoriadny osobný vlak do Zvolena zakrátko vyrazí na svoju cestu. Fotografia zachytáva predmetnú súpravu spolu s dominantou miestnej stanice – malým vodojemom.



Na záver som sa rozhodol pridať fotku malého parného rušňa 323.006 v novom „kabáte“ z areálu RD Zvolen, ktorý sa nachádza v parčíku hneď za vstupnou bránou do depa.



Zdroje informácií: propagačné materiály k podujatiu, web stránka KHT Zvolen

Autor textu a fotografií: Ing. Vladislav Bokora, nick: volod

Tento článok nájdete na stránke railtrains.sk http://www.railtrains.sk

URL tohoto článku je: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=917