Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Fotogaléria
Fotogaléria > Niečo na záver 
Návrat na náhľady Slideshow FOTKA 2/79 Predošlá fotka Ďalšia fotka
Zaradené v kategórii: Obrazové aktuality
Zobraziť celú fotku
Diskusia - Železnica v 21. storočí
Dnes sa v hoteli Sheraton Bratislava konala konferenčná diskusia na tému Železnica v 21.storočí. Pozvanie do diskusie prijali aj zahraniční hostia zo Švajčiarska, Španielska a zo susednej Českej republiky.


Na úvod by som napísal pár slov k diskusnej téme "Železnica v 21. storočí". Vedenie ZSSK sa potrebovalo "priučiť" ako funguje doprava v západných krajinách. Do diskusie prijali pozvanie:

Rodrigo Hilario Noailles, Riaditeľ stratégie španielskej národnej železničnej spoločnosti RENFE

Vo svojej prvej prednáške pripomenul, že za posledných 25 rokov Španielsko vybudovalo 2900
kilometrov (!) vysokorýchlostných tratí, po ktorých jazdia vlaky rýchlosťou až 350 km/h, čo vytvorilo
konkurencieschopný ziskový produkt popri leteckej aj automobilovej doprave. Inšpiratívna pre
Slovensko je služba Renfe Avant, ktorá prevádzkuje vlaky schopné jazdiť na vysokorýchlostných
(250 km/h a viac) i „normálnych“ (do 220 km/h) tratiach. Priemerná cestovná vzdialenosť v španielskych
podmienkach je 154 km, čo je zmysluplné aj pre slovenskú severnú i južnú „chrbticu“ koľajovej
dopravy.
(zdroj. oficiálna správa ZSSK)

Michael Sünder, Riaditeľ odboru regulačných a medzinárodných záležitostí Švajčiarskych
spolkových železníc (SBB)

Poukázal na to, že hoci je Švajčiarsko menšia krajina (41-tisíc km2) ako
Slovensko (49-tisíc km2), má 5 196 km železničných tratí (Slovensko 2 835 km) a 71 vlakových jázd na
obyvateľa ročne (Slovensko 11). Okrem vynikajúcej spolupráce medzi štátom, kantónmi a obecnými
samosprávami pri plánovaní verejnej dopravy je veľmi dôležité, že jeden zakúpený lístok slúži na
viacero spôsobov dopravy naraz a kdekoľvek. Vrátane SBB tak v praxi spolupracuje viac ako 240 (!)
spoločností, ktoré zdieľajú národný tarifný systém zahŕňajúci vlaky, autobusy a dokonca i lode,
pričom spolu obsluhujú cez 12-tisíc zastávok (SBB má 819).
(Zdroj. oficiálna tlačová správa ZSSK)


Páni vo veľmi pekných prezentáciách ukázali štatistiky, plány a stratégií ako sa dopracovali k tak vyspelej železnici. Prednášky oboch pánov boli v angličtine.


Libor Lochmann, Riaditeľ Spoločenstva európskych železničných podnikov a manažérov
infraštruktúry (CER)

Zdôraznil, že pre úspech verejnej dopravy je kľúčom infraštruktúra a investície
do nej. A práve v tomto Slovensko v porovnaní s ostatnými krajinami výrazne zaostáva.
„Štát musí zodpovedať za organizáciu dopravy a mobility a jej udržateľnosť. Je to jeho prvoradá
úloha pre zachovanie kvality života obyvateľov a ochranu životného prostredia. Rozvíjanie len
individuálnej motorovej dopravy je neplnenie zvereného politického mandátu,“ povedal Marek
Modranský, honorárny viceprezident Union Internationale des Transport Publics a predseda
Inštitútu verejnej dopravy. Zároveň poukázal na to, že ročný slovenský verejný výdavok
570 miliónov eur pokrýva len straty z výkonov vo verejnom záujme a takmer vôbec neobsahuje
investície do rozvoja a budovania novej infraštruktúry či vytvárania adekvátnej ponuky pre cestujúcu
verejnosť a jej každodennú mobilitu (trate, zastávky, záchytné parkoviská, prestupné body atď.).
Pripomenul, že aj pre Slovensko záväzná Biela kniha stanovujúca povinnosti členských štátov EÚ pre
vytvorenie udržateľného systému a znižovanie absolútnej spotreby fosílnych palív, ako aj zníženie
používania konvenčných áut v mestskej doprave do roku 2030 na polovicu a ich vylúčenie z miest
do roku 2050. To však bez zásadných investícií do verejnej dopravy, vrátane koľajovej, aj podľa
Modranského nepôjde.

Slovo mal aj náš predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK, Filip Hlubocký

Zdôraznil, že z dlhodobého hľadiska je jednostranné preferovanie záujmov individuálnej automobilovej dopravy krátkozraké.
„Kapacita cestnej infraštruktúry na najvyťaženejších úsekoch je naplnená a v mnohých
prípadoch neponúka alternatívu z pohľadu dennej dochádzky. Pridávanie ďalších cestných
pruhov v mestách nie je možné, no napriek tomu investície do koľajovej dopravy, ktorá má
najmenšie priestorové nároky, stagnujú. Od roku 1987 sa na Slovensku nevybudovala jediná
nová železničná trať. Pokiaľ severná trasa do Košíc nebude celá pripravená na minimálne
160 km/h a zahanbujúco zaostalá južná trasa nezíska zásadné investície, vrátane vybudovania
prepojenia Trnovec nad Váhom – Nitra, naše záväzky voči EÚ a životnému prostrediu nesplníme
a autodoprava v mestách nám aj tak skolabuje. Slovenský pomer 73 % neverejnej dopravy voči
27 % verejnej dopravy je žalostný,“ uviedol F. Hlubocký.

ZSSK identifikovala viacero investícií, ktoré by zásadne zlepšili atraktivitu koľajovej dopravy, odľahčili
cesty v mestách a pomohli životnému prostrediu. Medzi ne patrí napríklad tretia koľaj medzi
Bratislavou a Trnavou určená len pre osobnú dopravu, nová trať Trnovec nad Váhom – Nitra,
elektrifikácia celej južnej trasy (Bratislava) – Zvolen – Košice a druhá koľaj trate Prešov – Košice.


Osobne som počas diskusie žiaľ nestihol položiť otázky všetkým, stihol som rozhovor len s pánom Michaelom Sünderom. Na otázky ktoré som mu položil celkom pekne a výstižne odpovedal

1. otázka:

Čo si myslí o bezplatnej preprave, či je toto správny systém ako dostať ľudí do vlaku a či si vie takýto systém predstaviť vo svojej krajine?


Odpoved' bola:

Počul som o tom a nie len na Slovensku, ale aj vo viacerých mestách a štátoch kde tento biznis plán plánovali. Myslím, že toto je veľmi nesprávny systém a pri takýchto krokoch železnica nikdy nebude v profite. Myslím, že ľudia by nemali problém si zaplatiť cestu, je veľa možností ako urobiť cestovanie výhodnejšie. Možnosť je mať zľavovú kartu, alebo pri častejšom cestovaní ponúknuť cestujúcim benefity. Tak isto pre cestujúce rodiny.

Pán Sünder sa vôbec nestotožňoval s bezplatnou prepravou pre určité skupiny, preto si tento spôsob nevie ani predstaviť a ani by ho nepodporil.

2. otázka:

Prečo sa zatiaľ krajiny západnej Európy vyhýbajú zavedenia nových liniek so Slovenskom? Čo je príčinou, že železnice v Európe spolu nespolupracujú?


Odpoved':

(smiech) a pochvala za dobrú otázku,
Do teraz bol veľký problém s nespoluprácou ZSSK s ostatnými dopravcami. V skratke pán Sünder dodal že verí že tieto spolupráce sa so Slovenskom rozrastú. Spomenul taktiež o aktuálnych rokovaniach s ÖBB, SBB a ZSSK o novom vlakovom spojení medzi Bratislavou - Viedňou - Innsbruckom a Zürichom. Ako dopadnú tieto rokovania sa necháme prekvapiť. Pán Sünder dodal žeby bol rád za takéto spojenie a uvažuje sa o ňom už budúci grafikon. Dosť záleží aj od stanoviska ÖBB. Určite budeme ZSSK držať palce, aby sa slováci vedeli priamym spojením za prijateľné peniaze dostať aj do Švajčiarska či Talianska.

Posledná otázka na pána Sündera bola:

Čo si myslí o aktuálnam stave železníc na Slovensku? Čo robia železnice dobre, čo zle a v čom sa môžeme zlepšiť?

Pri tejto otazke si pán Sünder zaspomínal na výlety vlakom ktoré absolvoval so svojou rodinou pred 10 rokmi, odvtedy sa vo vlaku ZSSK neviezol. Zaspomínal si na časy ked' bol v Tatrách, v Banskej Štiavnici, ale aj na výlet v Bratislave. " Pred 10 rokmi bola železnica na Slovensku vnímaná dobre", človek sa dostal kam potreboval. S nadväznosťou spojov alebo víkendovým cestovaním vlakom to už bolo horšie". Na otázku čo robí ZSSK zle, bola odpoveď "že celý tento systém je zlý a s týmto systémom sa nikdy ďalej nepohneme". Zároveň Slovensko pochválil, že za 10 rokov čo na Slovensku nebol sa veľa toho zmenilo. Pochválil aktuálnu modernizáciu vozového parku, pochválil zjednotený integrovaný systém (IDS) a na otázku čo by Slovensko malo zmeniť odpovedal: "Celý biznis plán je urobiť železnicu prioritou, mať odvetie na financovanie čisto len pre železničnú dopravu a nie všeobecne pre dopravu z ktorej sa aktuálne čerpá viac na cestnú dopravu, ako na železničnú".
Na záver dodal že drží Slovensku palce s modernizáciou, no podotkol že aktuálna rekonštrukcia koridoru na 160 km/h na našom území je nelogická.

Poďakovaním a podaním ruky sa lúčim s pánom Sünderom a diskusia sa medzitým prehupla do druhej časti.
Žiaľ z pracovných dôvodov som sa jej nemohol zúčastniť.

Pevne verím, že si predstavitelia z kvalitných prezentácií a rozprávania "vyspelejších" krajín odniesli veľa pozitívneho a že naše železnice čakajú radikálne zmeny, zmeny k lepšiemu. Dúfam, že sa konečne dočkáme toho aby začala fungovať nadväznosť vlak - bus - vlak. A počas špičky bude reálny 15 minútový takt a veľa ďalších pozitívnych zmien.

Informácie o fotke
Názov albumu:Niečo na záver
Trvalý odkaz:http://www.railtrains.sk/modules/xcgal/displayimage.php?pid=32025
Autor:michalBA  
vlak:-
miesto:Bratislava - Sheraton
dátum vyfotenia:12.3.2018
Veľkosť:812 KB
Rozmery:1600 x 1198 pixelov
Zobrazené:1340 krát
Foťák:HUAWEI - LON-L29
Clona:f/2.2
Exp. čas:0.029 s (1/35)
Ohnisko:3 mm
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
cas


Alfréd
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 20 Používateľov v sekcii
Fotogaléria: 15

Registrovaných: 0
Anonymných: 20

Viac ...