Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Fotogaléria
Fotogaléria > Stanice, zastávky, hradlá 
Návrat na náhľady Slideshow FOTKA 2/192 Predošlá fotka Ďalšia fotka
Zaradené v kategórii: Všeličo od vás
Zobraziť celú fotku
Stanica Hrušovany nad Jevišovkou a jej história...
Deň voľna a na november nezvyčajne teplé a slnečné počasie som využil na dlhšie plánovaný celodenný výlet na južnú Moravu...
Na úvod trochu histórie o tejto zaujímavej a dodnes modernizáciou nedotknutej stanice Hrušovany nad Jevišovkou:
Pôvodný názov stanice bol Grussbach -Schönau. Koncesnou listinou z 1. 12. 1868 získala St.E.G (Spoločnosť štátnych dráh) povolenie k stavbe niekoľkých nových železničných tratí, ktoré mali doplniť existujúcu sieť. Najvýznamnejšou z nich sa stala trať Stadlau - Laa an der Thaya - Grussbach/Schönau (dnes Hrušovany) - Frischau (Fryšava (Břežany)) - Strelitz (Střelice). V Střelicích bola trať zaústená do brnensko-rosickej dráhy. Z Hrušovan nad Jevišovkou bola vybudovaná odbočka do Znojma. Najprv bola sprevádzkovaná trať z Brna cez Hrušovany nad Jevišovkou do Znojma, a to 15. 9. 1870. Dňa 24. 11. 1870 bola slávnostne zahájená doprava na úsekoch Hrušovany nad Jevišovkou - Stadlau - Viedeň. Trať zo Stadlau cez Hrušovany nad Jevišovkou do Střelic tvorila súčasť spojenia Viedne s Brnom a zároveň umožňovala spojenie severnej a juhovýchodnej časti siete St.E.G bez nutnosti použitia trate cez Břeclav, ktorá bola prevádzkovaná spoločnosťou K.F.N.B (Severná dráha cisára Ferdinanda). Po celej dĺžke bolo teleso železničného spodku postavené ako dvojkoľajné, položená však bola iba koľaj vľavo. Koľajnice široké 10,5 cm, vysoké 12,5 cm o hmotnosti 37,2 kg / m dodali železiarne v Anine (dnes v Rumunsku), pražská železiarska spoločnosť a časť aj francúzske podniky. Hlavná trať mala štrkové koľajové lôžko, odbočka z Hrušovan do Znojma mala len pieskový podklad. Celková dĺžka tratí Viedeň - Střelice činila 142.414 km, úsek Hrušovany - Znojmo 25.215 km. Druhá svetová vojna trať značne poškodila. Jej opätovné sprevádzkovanie sa uskutočnilo v úseku Hevlín - Hrušovany už 11. 10. 1945, oprava mostov medzi Laa an der Thaya a Hevlínom prebiehala však až do 30. 6. 1946. Netrvalo dlho a mosty boli znovu v dôsledku totalitného režimu strhnuté a súčasne s nimi boli rozobraté aj koľaje. Tým bola prerušená prevádzka nielen medzi Laa a.d. Thaya a Hevlínom ale aj najkratšia spojnica centra Rakúsko-Uhorskej monarchie (Viedne) a Brna.
V Hrušovanoch nad Jevišovkou sa nachádza cukrovar, ktorý začal písať svoju históriu v roku 1851. Export cukru bol do Anglicka, Ruska, severských štátov, Juhoslávie alebo na blízky a stredný východ či Hongkong. Novodobú históriu začal cukrovar písať v roku 1969, keď sa staval nový závod.....

Aktuálne je stanica Hrušovany nad Jevišovkou zaradená do plánu rekonštrukcií infraštruktúry SŽDC na najbližšie roky. No kým k tomu naozaj príde, prejde ešte nejaký ten čas....Náročná rekonštrukcia si bude vyžadovať okrem iných aj prestavbu koľajiska a výstavbu nových nástupíšť, kompletnú prestavbu oboch zhlaví a výmenu návestidiel za svetelné a ovládanie výhybiek. No minimálne však by sa už mala začať v blízkom období rekonštruovať staničná budova.
Nápis (skôr jeho otlačok), ktorý zdobí budovu noclahárne z čias už minulých....a ktorý vítal cestujúcich od Břeclavi a krátko aj od Rakúska....

"Mechanické" pozadie, ktoré má zaiste aj dnes svoju neopakovateľnú atmosféru a čaro:

Mne osobne sa stanica páči v podstate taká aká je teraz, hlavne s mechanickými návestidlami, no pokrok a modernizáciu nezastavíš....Len o pár km ďalej smerom na Břeclav už je kompletne rekonštruovaná stanica Mikulov na Moravě......
Informácie o fotke
Názov albumu:Stanice, zastávky, hradlá
Trvalý odkaz:http://www.railtrains.sk/modules/xcgal/displayimage.php?pid=33926
Autor:volod  
vlak:
miesto:Hrušovany nad Jevišovkou
dátum vyfotenia:2.11.2018
Veľkosť:1125 KB
Rozmery:1600 x 1067 pixelov
Zobrazené:534 krát
Foťák:NIKON CORPORATION - NIKON D3100
Clona:f/10
Exp. čas:0.003 s (1/400)
Ohnisko:35 mm
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
cas


Daniel
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 32 Používateľov v sekcii
Fotogaléria: 20

Registrovaných: 0
Anonymných: 32

Viac ...