Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > História a spomienky > Fanúšikom pomarančov...

Fanúšikom pomarančov...

 
...alebo, ako sa lučenecká päťka na pomarančový expres vybrala...

Pomaranč, cé-nula...kto by nepoznal tieto legendárne šesťnápravové rušne, ktoré boli charakteristické pre rušňové depo Zvolen. Nič sa nedá robiť a prevádzka na rušne, ktoré niesli označenie T 678.0 a T 679.0, nám v súčasnosti ostáva už len v podaní muzeálnych strojov T 678.0012 z KHT Zvolen a T 679.019 z MDC Bratislava. Ale čo sa tak preniesť o niekoľko rokov späť a zaspomínať si...

 









Pýtate sa na čo? No, tému už máme, o pomarančoch sa isto dá písať stále, ostáva jej dať už len nejakú konkrétnu udalosť. Čo si tak zaspomínať a fotografiami priblížiť, ako sa z Lučenca na výlet vybrala „lučenecká päťka“ T 678.0005 a odviezla spoločne so zvolenskou T 679.0015 zatiaľ posledný pravidelný pomarančový expres, teda známy Detvan ?





Takto to vyzeralo v depe Lučenec v roku 1991...čo poviete, nebolo to krásne stretnutie? (T 678.0005 / M 131.1473 / T678.0013)

Skôr, ako sa spomienkami vrátime k pomarančovému expresu, priblížme si niekoľko základných údajov o tomto rušni. T 678.005 – číslo, ktoré je z hľadiska zvolenských pomarančov významné. Áno, tento rušeň bol prvý, ktorý priamo z výrobných liniek pražskej lokomotívky prišiel 25.11.1962 do Zvolena. Niesol výrobné číslo 5639 a jeho cena bola 4,393.991.-Kčs. Dodaním ho predbehla jedine „deviatka“ 001, ktorá však svoj životopis začala písať už v Prahe. „Päťka“ začala svoju prevádzkovú históriu na tratiach v okolí Zvolena, hlavne do Vrútok. Na jar 30.4.1970 prechádza dielenskou opravu R 4 v ŽOS Nymburk, po ktorej sa sem ešte júly vracia z dôvodu vykonania garančnej opravy. Po nej, 4.9.1970, je zadelená do vozebnej stanice Lučenec, na zabezpečenie nákladnej dopravy ucelených vlakov s uhlím z bane Dolina Malé Straciny po peážnej trati cez Maďarsko. Pôsobí tu až do 23.5.1993, kedy tu odviezla svoj posledný vlak a nahradená bola zvolenskou T 478.3093. K zmene GVD začala od 27.5.1993 zabezpečovať postrkovú službu v Lovinobani. Posledný výkon v službách depa Zvolen vykonala 4.9.1996, kedy vytlačila vlak 51364 z Lovinobane do Kriváňa a v jeho závese bola prevezená do Zvolena. Dňom 1.11.1996 bola prevedená do neprevádzkového stavu a v posledný deň roku 1997 bola výnosom DŽKV 36/40-97-3021 Fa zrušená. Stala sa súčasne posledným zrušeným pomarančom na Slovensku.




Nezabudnuteľný a charakteristický pohľad na peážnu trať v rokoch 1970 – 1993, pomaranč T 678.0005 vezie nákladný vlak z Malých Stracín do Lučenca, zachytený je tesne po prejazde maďarsko-slovenskej štátnej hranice (15.11.1991)



A toto je pohľad na lučeneckú „päťku“ pri zastávke Kalonda... (16.11.1991)


Vráťme sa však do horúceho leta, v ktorom kalendár ukazoval dátum 17.7.1992 a ortuť teplomera sa blížila k tridsiatke. V tento deň prichádza na rannom nákladnom vlaku z Malých Stracín, ako to už bývalo pravidlom, lučenecká T 678.0005, ktorá však neostáva na stanici, ale posunuje do svojho depa. Z opačného smeru, asi o hodinu neskôr, prichádza z lovinobanských postrkov 775.010 (na postrkoch nahradená čmeliakom T 669.0021), ktorá bude v nasledujúcich dňoch jazdiť na Malé Straciny. Medzitým v depe nasleduje čistenie a príprava rušňa, ale povedzme si otvorene, „päťka“ bola v Lučenci vždy vzorne udržovaná a tak moc čistenia a práce nebolo. Naleštený rušeň bol okolo štrnástej hodiny pripravený na svoju cestu do Zvolena, na ktorú bral z Lučenca aj dva motorové vozne 810.413 na výstavu v žst. Zvolen osobná stanica a 810.672 na opravu do ŽOS Zvolen.




Lovinobanský postrk 775.010-2 je v Lučenci pripravený na „záskok“ za „päťku“ na peážnej trati. (17.7.1992)









Takéto pohľady v depe Lučenec sú nenávratnou históriou, 735.016 a T 678.0005 sa nie len stretávali na peážnej trati, ale patrili nerozlučne aj k miestnej rotunde...


Rušňový vlak dostáva v Lučenci číslo Pn 62020 a krátko po 16.-tej hodine sa vydáva do 54 kilometrov vzdialeného Zvolena, ktorého jazdu dokumentujú spomienkové fotografie:




Tak čo, kto je krajší? Zvolenský sergej 781.174 alebo lučenecká T 678.0005? Zaiste by sme takéto stretnutie dnes neodmietli... (Lučenec 17.7.1992 Pn 62052 / 62020)



Zastavili sme vo Výhybni Podrečany a čakáme na križovanie s protiidúcim nákladným vlakom...



Dvojkoľajka Lovinobaňa – Kriváň, nachádzame sa za zastávkou Píla...



Aj HL.Bzová, ktorá bola pôvodne výhybňou, patrí nenávratnej histórií na trati Lučenec – Zvolen...



Kto by nepoznal Podkriváň a jeho okolie ?






Prichádzame k Vígľašu...

Nastáva dátum 18.7.1992, v tento deň bol spoločne s T 679.0015 nasadený na pravidelný Ex 540 „Detvan“, ktorý viezli spoločne zo žst.Zvolen osobná stanica cez Banskú Bystricu do Martina, odkiaľ v opačnom zložení, teda T 679.0015 + T 678.0005 odviezli obratový Ex 541 „Detvan“ späť do Zvolena.Nikto v tom čase netušil, že sa jednalo o posledný pravidelný pomarančový expres...




Ex 540 „Detvan“ prechádza 22 tunelovou traťou Banská Bystrica – Odbočka Dolná Štubňa, zobrazený je medzi Uľankou a Harmancom 18.7.1992. Pre lučeneckú T 678.0005 to bola zaiste veľká zmena, vymeniť nákladný vlak za ťažký expres...
Pri čakaní na vlak pred zastávkou Harmanec to bol naozaj krásny zážitok, počuť „koncert“ cé-nulových motorov na stúpaní nad Uľankou, ktorý bol prerušený jedine v čase, keď vlak zmizol na krátko v tme tunelov...










Ex 541 „Detvan“, prenasledovaný prichádzajúcou letnou búrkou, vezú T 679.0015 + T 678.0005 cez Hornú Štubňu obec stúpaním na Čremošné.


Podobné to bolo pri Hornej Štubni, kde ho naopak bolo výborne počuť, ako prechádza stúpaním z Turčianskej kotliny smerom na Čremošné. Neostáva nič iné len dúfať, že sa raz niečo podobné ešte zopakuje...



Text a foto : Palo
Spracoval :


Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Moravcan
Zaslaný: 25.04.2010 20:17  
Založený: 14.07.2009
Miesto: Čierne Kľačany,ZM
Príspevkov: 617
 Re: Fanúšikom pomarančov...
:ejha: :apl:
TheoKojak
Zaslaný: 22.04.2010 21:02  
Založený: 03.12.2007
Miesto: Kúty
Príspevkov: 2254
 Re: Fanúšikom pomarančov...
je to krásné, vzpomínám když jsme se s otcem v auguste 1998 dostali do depa Zvolen, akorát tam řezali 005ku :ee:
710.622
Zaslaný: 16.04.2010 21:26  
Založený: 22.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 44
 Re: Fanúšikom pomarančov...
To ešte v 91-om boli v Lučenci M 131-tky?
fíhoj :-o
Richardino
Zaslaný: 16.04.2010 13:04  
Spolupracovník
Založený: 26.10.2009
Miesto: Bratislava, Dúbravka
Príspevkov: 2105
 Re: Fanúšikom pomarančov...
Ej veru, vtedy aj hrdých motorov ešte bolo...
Pepik
Zaslaný: 16.04.2010 10:57  
Založený: 05.07.2009
Miesto: Brno
Príspevkov: 61
 Re: Fanúšikom pomarančov...
Tak tohle je skutečně paráda !!! :ejha:
festo
Zaslaný: 16.04.2010 8:23  
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 754
 Re: Fanúšikom pomarančov...
Aj mňa takéto fotočlánky dokážu viac nadchnúť, ako reporty o taurusoch. Možno, ak dožijem, budem o dvadsať , tridsať rokov slintať aj pri taurusoch :ejha: :ejha: :ejha: :papa:
Palo
Zaslaný: 16.04.2010 7:16  
Administrátor
Založený: 30.11.2007
Miesto: kúsok od Bratislavy
Príspevkov: 5052
 Re: Fanúšikom pomarančov...
Jazda pomarančového expresu bola mimoriadna, išlo o nasadenie rušňov T 678.0005 a T 679.0015 na pravidelný "Detvan". Podobné nasadenie bolo v roku 1989 pri príležistosti osláv 150 rokov železníc v Československu, vtedy to bola T 679.0015 a známy, vzorne udržovaný pomaranč T 679.0025, ktorý bol turnusovo nasadzovaný na postrky Zvolen - Kriváň. Možno povedať, že to bola spomienka na časy, keď tieto legendárne stroje pravidelne jazdili na tomto a samozrejme aj iných expresoch, rýchlikoch či osobných vlakoch...
Maros21
Zaslaný: 16.04.2010 1:10  
Založený: 29.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 1323
 Re: Fanúšikom pomarančov...
Super report, milujem tieto historické :-) mám otázku, ten pomarančový expres, to sa robievalo častejšie? koľko ich asi bolo do roka?
cas


Albín
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 189 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 9

Registrovaných: 0
Anonymných: 189

Viac ...