Obrazom aj slovom > História a spomienky > Fanúšikom pomarančov...
Fanúšikom pomarančov...

Pomaranč, cé-nula...kto by nepoznal tieto legendárne šesťnápravové rušne, ktoré boli charakteristické pre rušňové depo Zvolen. Nič sa nedá robiť a prevádzka na rušne, ktoré niesli označenie T 678.0 a T 679.0, nám v súčasnosti ostáva už len v podaní muzeálnych strojov T 678.0012 z KHT Zvolen a T 679.019 z MDC Bratislava. Ale čo sa tak preniesť o niekoľko rokov späť a zaspomínať si...
Pýtate sa na čo? No, tému už máme, o pomarančoch sa isto dá písať stále, ostáva jej dať už len nejakú konkrétnu udalosť. Čo si tak zaspomínať a fotografiami priblížiť, ako sa z Lučenca na výlet vybrala „lučenecká päťka“ T 678.0005 a odviezla spoločne so zvolenskou T 679.0015 zatiaľ posledný pravidelný pomarančový expres, teda známy Detvan ?


Takto to vyzeralo v depe Lučenec v roku 1991...čo poviete, nebolo to krásne stretnutie? (T 678.0005 / M 131.1473 / T678.0013)
Skôr, ako sa spomienkami vrátime k pomarančovému expresu, priblížme si niekoľko základných údajov o tomto rušni. T 678.005 – číslo, ktoré je z hľadiska zvolenských pomarančov významné. Áno, tento rušeň bol prvý, ktorý priamo z výrobných liniek pražskej lokomotívky prišiel 25.11.1962 do Zvolena. Niesol výrobné číslo 5639 a jeho cena bola 4,393.991.-Kčs. Dodaním ho predbehla jedine „deviatka“ 001, ktorá však svoj životopis začala písať už v Prahe. „Päťka“ začala svoju prevádzkovú históriu na tratiach v okolí Zvolena, hlavne do Vrútok. Na jar 30.4.1970 prechádza dielenskou opravu R 4 v ŽOS Nymburk, po ktorej sa sem ešte júly vracia z dôvodu vykonania garančnej opravy. Po nej, 4.9.1970, je zadelená do vozebnej stanice Lučenec, na zabezpečenie nákladnej dopravy ucelených vlakov s uhlím z bane Dolina Malé Straciny po peážnej trati cez Maďarsko. Pôsobí tu až do 23.5.1993, kedy tu odviezla svoj posledný vlak a nahradená bola zvolenskou T 478.3093. K zmene GVD začala od 27.5.1993 zabezpečovať postrkovú službu v Lovinobani. Posledný výkon v službách depa Zvolen vykonala 4.9.1996, kedy vytlačila vlak 51364 z Lovinobane do Kriváňa a v jeho závese bola prevezená do Zvolena. Dňom 1.11.1996 bola prevedená do neprevádzkového stavu a v posledný deň roku 1997 bola výnosom DŽKV 36/40-97-3021 Fa zrušená. Stala sa súčasne posledným zrušeným pomarančom na Slovensku.

Nezabudnuteľný a charakteristický pohľad na peážnu trať v rokoch 1970 – 1993, pomaranč T 678.0005 vezie nákladný vlak z Malých Stracín do Lučenca, zachytený je tesne po prejazde maďarsko-slovenskej štátnej hranice (15.11.1991)

A toto je pohľad na lučeneckú „päťku“ pri zastávke Kalonda... (16.11.1991)
Vráťme sa však do horúceho leta, v ktorom kalendár ukazoval dátum 17.7.1992 a ortuť teplomera sa blížila k tridsiatke. V tento deň prichádza na rannom nákladnom vlaku z Malých Stracín, ako to už bývalo pravidlom, lučenecká T 678.0005, ktorá však neostáva na stanici, ale posunuje do svojho depa. Z opačného smeru, asi o hodinu neskôr, prichádza z lovinobanských postrkov 775.010 (na postrkoch nahradená čmeliakom T 669.0021), ktorá bude v nasledujúcich dňoch jazdiť na Malé Straciny. Medzitým v depe nasleduje čistenie a príprava rušňa, ale povedzme si otvorene, „päťka“ bola v Lučenci vždy vzorne udržovaná a tak moc čistenia a práce nebolo. Naleštený rušeň bol okolo štrnástej hodiny pripravený na svoju cestu do Zvolena, na ktorú bral z Lučenca aj dva motorové vozne 810.413 na výstavu v žst. Zvolen osobná stanica a 810.672 na opravu do ŽOS Zvolen.

Lovinobanský postrk 775.010-2 je v Lučenci pripravený na „záskok“ za „päťku“ na peážnej trati. (17.7.1992)



Takéto pohľady v depe Lučenec sú nenávratnou históriou, 735.016 a T 678.0005 sa nie len stretávali na peážnej trati, ale patrili nerozlučne aj k miestnej rotunde...
Rušňový vlak dostáva v Lučenci číslo Pn 62020 a krátko po 16.-tej hodine sa vydáva do 54 kilometrov vzdialeného Zvolena, ktorého jazdu dokumentujú spomienkové fotografie:

Tak čo, kto je krajší? Zvolenský sergej 781.174 alebo lučenecká T 678.0005? Zaiste by sme takéto stretnutie dnes neodmietli... (Lučenec 17.7.1992 Pn 62052 / 62020)

Zastavili sme vo Výhybni Podrečany a čakáme na križovanie s protiidúcim nákladným vlakom...

Dvojkoľajka Lovinobaňa – Kriváň, nachádzame sa za zastávkou Píla...

Aj HL.Bzová, ktorá bola pôvodne výhybňou, patrí nenávratnej histórií na trati Lučenec – Zvolen...

Kto by nepoznal Podkriváň a jeho okolie ?


Prichádzame k Vígľašu...
Nastáva dátum 18.7.1992, v tento deň bol spoločne s T 679.0015 nasadený na pravidelný Ex 540 „Detvan“, ktorý viezli spoločne zo žst.Zvolen osobná stanica cez Banskú Bystricu do Martina, odkiaľ v opačnom zložení, teda T 679.0015 + T 678.0005 odviezli obratový Ex 541 „Detvan“ späť do Zvolena.Nikto v tom čase netušil, že sa jednalo o posledný pravidelný pomarančový expres...

Ex 540 „Detvan“ prechádza 22 tunelovou traťou Banská Bystrica – Odbočka Dolná Štubňa, zobrazený je medzi Uľankou a Harmancom 18.7.1992. Pre lučeneckú T 678.0005 to bola zaiste veľká zmena, vymeniť nákladný vlak za ťažký expres...
Pri čakaní na vlak pred zastávkou Harmanec to bol naozaj krásny zážitok, počuť „koncert“ cé-nulových motorov na stúpaní nad Uľankou, ktorý bol prerušený jedine v čase, keď vlak zmizol na krátko v tme tunelov...



Ex 541 „Detvan“, prenasledovaný prichádzajúcou letnou búrkou, vezú T 679.0015 + T 678.0005 cez Hornú Štubňu obec stúpaním na Čremošné.
Podobné to bolo pri Hornej Štubni, kde ho naopak bolo výborne počuť, ako prechádza stúpaním z Turčianskej kotliny smerom na Čremošné. Neostáva nič iné len dúfať, že sa raz niečo podobné ešte zopakuje...
Text a foto : Palo
Spracoval :

Komentáre
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Moravcan | Zaslaný: 25.04.2010 20:17
|
![]() ![]() Založený: 14.07.2009 Miesto: Čierne Kľačany,ZM Príspevkov: 617 |
![]() ![]() ![]() |
TheoKojak | Zaslaný: 22.04.2010 21:02
|
![]() ![]() Založený: 03.12.2007 Miesto: Kúty Príspevkov: 2254 |
![]() je to krásné, vzpomínám když jsme se s otcem v auguste 1998 dostali do depa Zvolen, akorát tam řezali 005ku
![]() |
710.622 | Zaslaný: 16.04.2010 21:26
|
![]() ![]() Založený: 22.08.2009 Miesto: Príspevkov: 44 |
![]() To ešte v 91-om boli v Lučenci M 131-tky?
fíhoj ![]() |
Richardino | Zaslaný: 16.04.2010 13:04
|
Spolupracovník ![]() ![]() Založený: 26.10.2009 Miesto: Bratislava, Dúbravka Príspevkov: 2105 |
![]() Ej veru, vtedy aj hrdých motorov ešte bolo...
|
Pepik | Zaslaný: 16.04.2010 10:57
|
![]() ![]() Založený: 05.07.2009 Miesto: Brno Príspevkov: 61 |
![]() Tak tohle je skutečně paráda !!!
![]() |
festo | Zaslaný: 16.04.2010 8:23
|
![]() ![]() Založený: 01.07.2009 Miesto: Príspevkov: 754 |
![]() Aj mňa takéto fotočlánky dokážu viac nadchnúť, ako reporty o taurusoch. Možno, ak dožijem, budem o dvadsať , tridsať rokov slintať aj pri taurusoch
![]() ![]() ![]() ![]() |
Palo | Zaslaný: 16.04.2010 7:16
|
Administrátor ![]() ![]() Založený: 30.11.2007 Miesto: kúsok od Bratislavy Príspevkov: 5052 |
![]() Jazda pomarančového expresu bola mimoriadna, išlo o nasadenie rušňov T 678.0005 a T 679.0015 na pravidelný "Detvan". Podobné nasadenie bolo v roku 1989 pri príležistosti osláv 150 rokov železníc v Československu, vtedy to bola T 679.0015 a známy, vzorne udržovaný pomaranč T 679.0025, ktorý bol turnusovo nasadzovaný na postrky Zvolen - Kriváň. Možno povedať, že to bola spomienka na časy, keď tieto legendárne stroje pravidelne jazdili na tomto a samozrejme aj iných expresoch, rýchlikoch či osobných vlakoch...
|
Maros21 | Zaslaný: 16.04.2010 1:10
|
![]() ![]() Založený: 29.08.2009 Miesto: Príspevkov: 1323 |
![]() Super report, milujem tieto historické
![]() |