Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotoprofil > Motorový rušeň T 478.2041 - 752.041- 4 / prvý diel /

Motorový rušeň T 478.2041 - 752.041- 4 / prvý diel /

 
Od 21. mája 2013 môžeme vidieť na tratiach ŽSR v krásnom modrom nátere „cargácky“ motorový rušeň 752.041 - 4.Pamätáme si ho od poslednej MH opravy v ŽOS Zvolen, ukončenej 30. marca 2005 s celistvým modrým náterom žalúzií chladičov po obidvoch stranách, ktorým sa líšil od ostatných rušňov.Vráťme sa však o niekoľko rokov späť, a zaspomínajme si na tento motorový rušeň.

 













Motorový rušeň pôvodného označenia T 478.2, inventárneho čísla 041, výrobného čísla 7408 bol dodaný na objednávku vtedajších ČSD pod číslom 21703/66-12 z 15. júla 1966, dodávateľom ČKD Praha o. p., závod Lokomotívka , zákazkové číslo výrobcu 457201005/II z 8. januára 1968 z prvej výrobnej časti tohto typu rušňa (no bol súčasťou II. výrobnej série) predaný dňa 30. novembra 1969 v ČKD Praha. Z výrobného závodu rušeň prišiel dňa 6.decembra 1969 do Rušňového depa Košice.

Technicko - bezpečnostnú skúšku pre overenie spôsobilosti k bezpečnej prevádzke na tratiach vtedajších ČSD vykonal dňa 7. decembra 1969 na traťovom úseku Michaľany - Slovenské Nové Mesto počas hmly, pri ktorej dosiahol najvyššiu rýchlosť 105 km/h na 2,7 dlhom kilometrovom úseku.V ten istý deň bol aj odovzdaný do Rušňového depa Košice. Do konca kalendárneho roka ubehol v prevádzke 4.267 kilometrov v čele nákladných vlakov. V nasledujúcich rokoch nemal žiadne väčšie poruchy, a tak do konca roka 1972 najazdil 233.808 kilometrov. Začiatkom januára 1973 odchádza na vykonanie strednej opravy R4 do dielní Česká Třebová. Dielne pre opravu vozidiel ju ukončujú dňa 25. januára 1973. Ponechaný je aj opravený pôvodný spaľovací motor číslo typu ČKD – K 6 S 310 DR, výrobného čísla 131005/205, ktorý dodal podnik ČKD Naftové motory Praha - Smíchov. Rušeň je následne nasadený do prevádzky. Dňa 22. októbra 1973 sa mu podarilo vykoľajiť všetkými osami pri vidlicovej jazde. Pri prehliadke boli zistené poškodené skrine ozubených prevodov na 2. a 3. prevodovej vani a poškodené pluhy na prednej a zadnej strane. Po oprave v depe Košice bol znova nasadený do prevádzky.

Ani v roku 1974 sa mu veľmi nedarí. 19. júna, bol na sústružení kolies v depe Košice, o necelý mesiac, dňa 11. júla na rušni zistili odtrhnutý kráľovský čap. Po oprave sa dostáva znova do prevádzky na nákladné vlaky. Prevádzku opúšťa už dňa 26. júla 1975 pre vadný spaľovací motor. Jeho oprava sa neprevádza, následne je pristavený na vykonanie strednej opravy R4 v ŽOS Česká Třebová, vtedy spadajúca pod ŽOS Šumperk. Stredná oprava bola ukončená dňa 25. septembra 1975. V nasledujúcich rokoch nemá problémy z technickým stavom, koncom mesiaca augusta v roku 1976 ,,oslavuje “ vyše 500.000 ubehnutých kilometrov v prevádzke nákladnej dopravy. V ďalších rokoch to ťahá v prevádzke do februára 1978, keď po celkom ubehnutých vyše 625.000 kilometrov sa dostáva do plánovanej RS opravy, ktorú ukončil ŽOS Nymburk, závod Kolín dňa 11. apríla 1978. Zmena dislokácie depa bola prevedená od septembra 1978, keď jeho novým domovom sa stáva Pobočné rušňové depo Plešivec. Tu jazdí na nákladných vlakoch bez problémov do konca marca 1980. Krátko si odskočí na RV prehliadku do Pobočného rušňového depa Humenné. Do prevádzky sa vracia v máji 1980. Zaradený je do turnusovej skupiny číslo 88 - T, ktorá platí od 1. júna 1980. Priemerný denný beh rušňa je 158 kilometrov. Spolu s rušňom T 478.2045 zaradeným s ním v turnuse sa na dlhé roky striedajú na manipulačných nákladných vlakoch. T 478.2041 vozí manipulačné nákladné vlaky čísiel 81001 a 81002. Prevádzkové ošetrenie a RM prehliadky sa vykonávajú v Rušňovom depe Plešivec. Motorový rušeň T 478 2045 zase vozí nákladné vlaky čísiel 81000 a 81003. Prevádzkové ošetrenie vykonávajú na rušni pracovníci opravárne v depe Fiľakovo. V turnusovej skupine 2045 pôsobí len do marca 1981, kedy v posledný deň odchádza vlakom 8911násled do Rušňového depa Humenné, na vykonanie MV prehliadky. V turnuse ju na výkonoch zaskakujú rušne T 478.1116, T 478.1194, T 478.1072.

Rušeň T 478.2041 sa od 31. mája 1981 dostáva do turnusovej skupiny 89 – T spolu s rušňom T 478. 2045. Vozia tie isté čísla manipulačných vlakov. Na sústruženie kolies do Rušňového depa Košice odchádza T 478.2041 dňa 3. júla vlakom 8967 záves. Do Plešivca sa vracia 5. júla vlakom 45236. Od 21. júla si v turnuse z 2045 vymieňajú čísla vlakov. Po vlaku číslo 81000, dňa 24. júla sa rušeň T 478.2041dostáva po prvý krát do depa Fiľakova, na prevádzkové ošetrenie. A tak sa každý štvrtý deň objavuje pravidelne na prevádzkovom ošetrení v remíze depa Fiľakovo. Tieto vlaky vozí do 24. októbra, kedy po oprave odpojovača batérii sa dostáva znova na ,,svoje“ vlaky. No nevozí ich dlho. Dňa 10. novembra 1981 po vlaku 81002 je odstavený do opravy na závadu turbíny. Oprava sa už neprevádzala, nakoľko má od RS opravy v roku 1978 už ubehnutých 307.644 kilometrov a naplánovanú strednú opravu. Do Kolína odchádza dňa 19. novembra vlakom 61807/1326 na RS opravu. Prevzatý do opravy je dňa 24. novembra. V turnuse ju zaskakuje znova na nákladných vlakoch T 478 2045. Za 2045 je zaradená do turnusu T 478.1194 a T 478.1072.

Po oprave 2041 opúšťa dňa 5. januára 1982 Kolín a dostáva sa do depa 10. januára vlakom číslo 61 449 po 15 – tej hodine. Do Plešivca z opravy rušeň prešiel celkom 967 kilometrov. Dňa 11. januára sa na rušni vykonáva prevádzkové ošetrenie a po ňom nastupuje na vlak číslo 81002. Od januára 1982 je zaradený do turnusovej skupiny číslo 89 T, ktorá platí od 27.septembra 1981. Dňa 23. mája 1982 je zaradený do turnusovej skupiny 83 - T. Vozí tie isté čísla nákladných vlakov. Od 9. júla je odstavený na závadu spaľovacieho motora, vadný 5. valec spaľovacieho motora. Opravu Plešivčania ukončujú 23. júla. Na konci mesiaca októbra ,,oslavuje“ už vyše milión ubehnutých kilometrov na nákladných vlakoch. V ďalších mesiacoch je bez vážnejších prestojov v prevádzke. Odstavený je z prevádzky väčšinou len na plánované prevádzkové ošetrenia a MM prehliadky v depe Plešivec. V roku 1983, v mesiaci auguste vykonali RV prehliadku pracovníci depa Prešov. V roku 1984 je zaradený v turnusovej skupine 82 T, platná od 29. mája1983. V mesiaci marec, po vykonaní MM prehliadky je dňa 22. odstavený na prvé tlapové ložisko dvojkolesia. Na opravu odchádza dňa 28. marca do rušňového depa Košice. Rušeň 2045 zaňho znova vozí vlaky. Za 2045 je do turnusu zaradený T 478.1078 a T 478.1074. Po odvážení 31. mája sa 2041 dostáva do prevádzky. V ďalší deň je odstavený na vadný štvrtý trakčný motor. Do prevádzky sa dostáva až 13. júna. Na nákladných vlakoch jazdí do augusta 1985. Dňa 2. septembra je odstavený na závadu pojazdu, ďalej už má prípravu pred opravou, kedy mu pred plánovanou generálnou opravou (MG) vymenia podvozky z rušňa T 478.1046. Od 9. septembra je na oprave v Kolíne. MG oprava je ukončená dňa 23. októbra. ŽOS Kolín opúšťa 31. októbra 1985. V novembri je odstavený na násilné poškodenie. Oprava je ukončená dňa 7. februára 1986 v ŽOS Kolíne. Počas opravy vozí vlaky zaňho znova 2045. Za 2045 je v turnuse zaradený T 478.1078 a T 478.1194. Rušňové depo Prešov navštívil rušeň 2041 v mesiaci október na vykonanie MV prehliadky. V roku 1989 pôsobí v turnusovej skupine T – 83. Vozí čísla manipulačných vlakov 81040 a 81043. Začiatkom januára je odstavený na vadný štvrtý trakčný motor. Po váhe v Haniske je od 19. januára znova v prevádzke. V nej sa drží do mesiaca mája 1989, kedy má prípravu pred MS opravou v Českej Třebovej . Na cestu do Českej Třebovej sa vydáva 5. júna. V turnuse na vlakoch ju zastupuje 751.056. Dňa 13. júna1989 je pristavený, no neprevzatý do MS opravy. Dôvodom neprevzatia bolo zistené násilné poškodenie hlavného rámu. Na čelníku, pod nárazníkmi mierne prehnutý hlavný rám na ľavej zadnej, pravej prednej a pravej zadnej strane. Predná časť rušňa je prehnutá smerom dole o 2 – 3 centimetre. Po premeraní hlavného rámu bol prevzatý na opravu. Dodaný po oprave má aj vlakový zabezpečovač LS IV a opravený spaľovací motor výrobného čísla 131005/ 276.
Do Plešivca prichádza vlakom číslo 45236 násled dňa 24. augusta 1989. Vtedy ešte má červený náter skrine s čelnými žltými pásmi a ponechané aj pôvodné odlievané tabuľky "T 478.2041". Do prevádzky nastupuje už nasledujúci deň na vlak 81040. V roku 1990 je zaradený v turnusovej skupine T – 83, znova spolu s rušňom 752.045. Od júna je znova v tej istej skupine na vlakoch číslo 81200 a 82103. Ďalšie mesiace robí bez väčších prestojov v prevádzke. Z nákladnej vozby odchádza začiatkom septembra 1991 na vykonanie MV prehliadky v Prešove. Do prevádzky sa dostáva v polovici mesiaca októbra. Ďalej sa na vozbe vlakov drží bez väčších neschopností až do roku 1994.

Veľké poďakovanie za pomoc a ochotu pri tvorbe tohto článku patrí pánovi: Petrovi Chlumeckému, Jankovi Krajčimu, Štefanovi Lackovičovi, Jarovi Matúšekovi a Richardovi Plunárovi . Cenné informácie, dokumenty, materiál ako aj fotografie som čerpal aj z archívu Pala Kukučíka, pri ktorom mi pomáhala jeho manželka Blanka.




osvedčenie o akosti a kompletnosti výrobku ČKD Praha



Rušňový grafikon dopravy v RD Plešivec, január 1981



Zoš.cest.poriadok pre trať 115, platný od 2. júna 1985



Zoš.cest. poriadok pre trať 115, platný od 2. júna 1985



Ukončenie neplánovanej opravy v ŽOS Kolín 7.februára 1986



Telegram o presune z Rd Plešivec do Rd Lučenec 25.júla 1994



Žst. Lučenec , dňa 8.septembra 1994



Žst. Lučenec , dňa 19.septembra 1994



Grafikon vlakovej dopravy, rok 1994 – 1995



Grafikon vlakovej dopravy, rok 1995 – 1996



Zošitový cestovný poriadok trate 117, platný od 28.mája 1995



Zošitový cestovný poriadok trate 117, platný od 1.júna 1997



Zošitový cestovný poriadok trate 117, platný od 1.júna 1997



Grafikon obehov mot. rušňov, platí od 1.júna 1997



Grafikon obehov mot. rušňov, platí od 24.mája 1998



Grafikom obehov mot. rušňov, platí od 30.mája 1999



Mn 84301 v úseku M. Straciny – V. Krtíš, 23.júla 1996



Žst. M. Straciny, 23.júla 1996



Mn 84303, M.Straciny, 21.marca 1997



Mn 84303, v úseku M.Straciny – V. Krtíš, 27.júla 1998



Žst. M. Straciny, 1.apríla 2000



752 041 prechádza zastávkou Rárospuszta, dňa 31.3.2001



Prechod zastávkou Ipolytarnóc, dňa 31.3.2001



Pn 63800, žst. M. Straciny, 13.decembra 2001



Vleč. 84087, M.Straciny – V. Krtíš, 28.marca 2002


Koniec 1. časti



Autor textu: Jano Lajtoš
Autori fotografii: Peter Chlumecký, Ján Krajči, Pavol Kukučík, Jaroslav Matúšek a Jano Lajtoš.

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
rozok
Zaslaný: 11.10.2013 14:14  
Založený: 19.05.2013
Miesto: Topoľčany
Príspevkov: 5260
 Re: Motorový rušeň T 478.2041 - 752.041- 4 / prvý diel /
Kvalita :klanacka: :super1: teším sa na 2. časť :emo03:
Richardino
Zaslaný: 11.10.2013 15:04  
Spolupracovník
Založený: 26.10.2009
Miesto: Bratislava, Dúbravka
Príspevkov: 2099
 Re: Motorový rušeň T 478.2041 - 752.041- 4 / prvý diel /
Janko, nemá to chybu... :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl: :apl:
sapphire
Zaslaný: 12.10.2013 18:11  
Založený: 15.12.2010
Miesto: Zvolen
Príspevkov: 8111
 Re: Motorový rušeň T 478.2041 - 752.041- 4 / prvý diel /
Články nekomentujem skoro vôbec no tento musím, pre mňa ako fanúšika rušňov 751/752 je to jednoducho radosť čítať.
Teším sa na 2. časť a v kútiku duše dúfam že niečo podobné bude aj o 752.047

Fakt skvelá práca a pre mňa výborný čitateľský zážitok. Keďže som v tej dobe nežil tak takýto článok je pre mňa na nezaplatenie. :bingo: :kvetinka: :papa:
Luko3105
Zaslaný: 13.10.2013 10:02  
Spolupracovník
Založený: 23.04.2012
Miesto: Podhájska
Príspevkov: 16218
 Re: Motorový rušeň T 478.2041 - 752.041- 4 / prvý diel /
Naozaj skvelý článok, výborne sa to čítalo :number one:
Najviac ma potešila fotka Mn 84303, má takú príjemnú zimnú atmosféru ... radost2
cas


Ľudomila, Ľudmila
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 44 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 6

Registrovaných: 0
Anonymných: 44

Viac ...