Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Zaujímavosti > Jano v krajine zázrakov... III.

Jano v krajine zázrakov... III.

 
.......alebo jednokoľajnicová nadzemná železnica mesta Dubaj
Výstavba začala v marci 2006 a bola aj keď s meškaním ukončená v júli 2008. Predchádzalo tomu 3 roky plánovania a vyše 50 podrobných štúdii, kde sa posudzovali okrem iných kritérií aj možné vplyvy gigantického projektu na udržanie ekologickej rovnováhy či minimalizáciu negatívnych vplyvov na život miestnych obyvateľov. Celý projekt sa má dokončiť za dva roky. Zatiaľ je v prevádzke pre cestujúcich trasa v dĺžke 5,45 km. Dňa 30.4.2009 bol spustený a daný do prevádzky verejný tranzitný systém jednokoľajnicovej nadzemnej železnice ako prvý železničný systém v celých emirátoch, v Perzskom zálive a na Blízkom východe. Spája mesto Dubaj s umelým ostrovom Palm Jumeirah Island.

 










pohľad na hotel Atlantis s traťovým telesom (foto intrenet)

pohľad na riadiaci vagón a tvar súpravy

vnútrajšok súpravy

napájanie súpravy

Po dodaní vozidiel v novembri minulého roka a prebiehajúcej skúšobnej prevádzke ako aj po zaškolení pracovníkov vo firme Hitachi v Japonsku bola železnica daná do prevádzky dňa 6. mája tohto roka pre širokú verejnosť. Počas skúšobnej prevádzky, emirátsky dopravný úrad RTA spolu s Britisch Rail ako aj developerská firma Nakheal spoločne pracovali na dokončení železničných pravidiel a predpisov, ako aj bezpečnosti dopravy ale aj zariadení, ktoré tvoria jednokoľajnicovú nadzemnú železnicu. Vystavený je aj certifikát na bezpečnosť prevádzky a údržbu činností, ktoré súvisia s prevádzkou trate. Zapracované sú tu aj medzinárodné uznávané postupy a normy, ktoré sú veľmi náročné. Vzhľadom aj na to, že prebieha ešte celá výstavba súčasne. Rozostavaná je trasa metra, stanice metra ako aj prestupová stanica metra a nadzemnej železnice, začala sa výstavba depa, dokončuje sa výstavba operačného a riadiaceho strediska ako aj celková výstavba v meste. Zapracované sú tu aj havarijné cvičenia ako aj certifikované pravidelné a nezávislé audity po celú dobu životnosti prevádzky. Na vysokej úrovni je tu zabezpečený plne integrovaný signalizačný a komunikačný systém ako aj automatický systém kontroly súprav na trati pre automatický vlak, kde všetky etapy prevádzky od rozjazdu až po presné zastavenie vlaku riadi počítač.


spodok súpravy s gumokolesom

piliere do tvaru V

súprava na trati

pohľad na podmorský tunel s traťou nad zálivom

V prevádzke sú zatiaľ štyri samostatné súpravy na prepravu cestujúcich. Skladajú sa z dvoch riadiacich jednotiek s vloženým vozňom. Tvar súprav je riešený tak, aby vyhovoval klimatickým podmienkam pre vysoké teploty ako aj nepríjemný piesok a aby taktiež zapadal do celkového prostredia. Výrobca súprav je japonská firma Hitachi Ltd. Súpravy sú priechodné. Vnútorné vybavenie s luxusnými sedačkami pre 70 a státie pre 100 cestujúcich. Samozrejme nechýba ani informačný systém ako aj veľkoplošné obrazovky. V spodnej časti súpravy gumené pneumatiky slúžia nielen na prenášanie pohybu ale zároveň sú na zvýšenie výkonu súprav ale aj na utlmenie hluku. Pneumatiky tlmia hluk s dotykom nosníkovej dráhy. Hodnoty hluku boli stanovené tak, aby hranica hluku do 10-tich metrov od súpravy nepresiahla hodnotu 65 decibelov. Kontrola celej trate pred začatím prevádzky je zatiaľ vykonávaná prejazdom celej trasy súpravou asi hodinu pred prvých odchodom súpravy. Na trati je zavedená pravostranná premávka. Priemerná rýchlosť súpravy je na trati 35 km/h, na niektorých úsekoch trate dosahujú maximálnu rýchlosť 70 km/h. Napájané sú 1500 voltovou jednosmernou sústavou.
Trať dráhy je postavená na podperách v tvare písmena V. Tieto zabezpečujú oporu pre súvislé 145 metrov dlhé piliere dráhy s váhou 80 ton. Rozpätie medzi jednotlivými piliermi je 29 metrov. Čiže 5 podpier s priemerom vyše jedného metra pod každým nosníkom znižuje otrasy a vibrácie, ktoré vedú k tichšiemu chodu súprav. Teleso dráhy je v priemernej výške asi 10 metrov nad povrchom. V najvyššom bode dosahuje výšku 24 metrov. Vedie z ochrannej hrádze na vlnolame, prechádza ponad morskú hladinu v dĺžke 1 000 metrov a pokračuje stredom celého kmeňa palmy ostrova až na pevninu v meste. Minimálne polomery oblúkov na trati sú 100 metrové a stúpanie 6 % na dĺžke 70 metrov.



súprava nad zálivom

nezvyčajný pohľad

pohľad na trať z vodného parku

v zajatí paliem

Zatiaľ je v prevádzke trať pri hoteli Atlantis zo stanicami: Atlantis Aquaventure Station (postavená na ochrannom vlnolame) - Palm Mall Station - Trump Tower Station (postavené na kmeni palmy) - Gateway Station (postavená na pevnine). V staniciach na kmeni palmy Palm Mall a Trump Tower súprava zastavuje bez nastupovania a vystupovania, stanice ktoré sú súčasťou budov ešte sú vo výstavbe. Stanica Gateway je zatiaľ konečnou stanicou, zároveň slúži aj ako napájacia stanica. Je súčasťou budovy s rozmermi 270 metrov dlhou a 80 metrov širokou základňou. Pripravuje sa zároveň výstavba podpier a nosníkov pre pripojenie na stanicu Tecom Station, ktorá je plánovaná na prepojenie nadzemnej železnice s „dubajmetrom“ v dĺžke vyše jedného kilometra.



pohľad na stanicu z podhľadu

bočný pohľad na stanicu Atlantis Aquaventure

konečné koľaje na stanici Atlantis Aquaventure

automaty na cestovné čipové lístky

Súpravy premávajú od 8:00 hod. ráno do 22:00 hod. večer. Cestovný lístok na jednosmernú trasu je za 15 AED (arabsko-emirátsky dirham - asi 3 eurá), obojsmerný 25 AED. Súprava chodí v 15 minútových intervaloch, v čase špičiek to má byť každé tri minúty. Počíta sa s prepravou až 6000 cestujúcich za hodinu po celom ostrove. Zároveň má byť celkom v prevádzke 9 samostatných súprav vlakov.


výber trasy

čipový cestovný lístok

turnikety vo vestibule

zoskenovať si čipový lístok

Po zakúpení si elektronického cestovného lístka v automate vo vestibule stanice (bankomatovou kartou sa ešte platiť nedá), sme sa cez turniket dostali priamo z vestibulu stanice cez pohyblivé dvere priamo do súpravy. Pohodlne sme sa usadili a čakáme na odchod. Súprava je doprevádzaná uniformovaným strážnikom. Blíži sa čas odchodu, pohľadom hľadáme rušňovodiča, aby pripravil súpravu na odchod, no po chvíli sa dvere na súprave ticho zatvárajú a celá súprava sa dáva do pohybu sama - bez obsluhy. Po prekonaní menšieho šoku sme si všimli pozerajúc okolo seba v kombinéze pomenšieho pána s vysielačkou. Po rozhovore s ním sa dozvedáme, že zabezpečuje len technický doprovod súpravy. Dovolil nám aspoň si pozrieť uzatvorený riadiaci pult, kde má doprovod možnosť manuálne zastaviť súpravu pred prekážkou na trati alebo nejakou mimoriadnou udalosťou. Doprovod je v spojení s riadiacim centrom vysielačkou. Cestou míňame v protismere súpravu. Zo súpravy je nádherný pohľad na celkové okolie. Či už na spomínaný hotel, vodný park ale aj na celý ostrov. V staniciach Palm Mall a Trump Tower súprava zastavila bez otvorenia dverí. Keďže ešte nie sú vybudované stanice a ani celkové budovy, súprava pokračovala ďalej a za chvíľu už vystupujeme na konečnej stanici Gateway.



z vestibulu priamo do súpravy

stanica vo výstavbe Palm Mall (foto Internet)

názvy staníc aj s dátumom otvorenia

Celú trasu sme prešli za vyše 8 minút. Musíme opustiť súpravu a ísť do vestibulu stanice. Čakanie si krátime pozeraním záberov z výstavby ostrova a budovania trasy železnice na veľkoplošných obrazovkách vo vestibule stanice. Po chvíli opúšťame vestibul , znova cez turnikety a schádzame po pohyblivých schodoch o poschodie nižšie, kde je reštaurácia, no tá je tiež ešte vo výstavbe, a tak ideme znova o jedno poschodie nižšie, kde je už vybudované parkovisko pre automobily. Usmievavý taxikár nás volá do svojho taxíka. Odmietame ho s tým, že čakáme na vlak. Nechápavo krúti hlavou, prichádzajúc o biznis odchádza. Vraciame sa znova cez turnikety do priestorov stanice a hľadáme našu súpravu, ktorá by nás mala odviesť späť. Je na tom istom nástupišti ako sme vystúpili, no po chvíli sa dáva do pohybu smerom na konečnú koľaj. Zastavuje. A vidíme, ako sa oddelil úsek koľaje na pravej strane za súpravou a prestavil sa do polovice priestoru trate v protismere medzi obidvoma úsekmi trate. To isté sa udialo aj na ľavej strane úseku trate a tak sa vytvorila výhybka na prestavenie našej súpravy. Súprava sa prestavila na druhú stranu nástupišťa, na pravú stranu v smere jazdy. Úsek trate po prestavení súpravy sa presunul znova do priameho smeru. Súprava samozrejme zastala presne oproti otvárajúcim sa nástupným dverám vo vestibule stanice. Kedže sme si zakúpili spiatočný lístok, prechádzame vestibulom znova cez kontrolu turniketu na stanici a nastupujeme do súpravy. Cestou znova míňame protiidúcu súpravu a za chvíľu vidíme z trate záliv a hotel Atlantis. Je tu konečná stanica Atlantis Aqaventure. Vystupujeme zo súpravy. Opúšťame už vysvietenú stanicu a odchádzame do hotela.



výhybka v konečnej stanici Gateway



názvy staníc aj s tvarom stavby




pohľad na súpravu s vodného parku




takýto pohľad ma z izby hotela turista

Poďakovanie a ochota patrí pánovi Jurajovi Valachovi s manželkou Beatou z Trnavy.

Autor textu a foto: Jano Lajtoš , september 2009.
Spracoval :

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
cas


Marína
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 96 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 3

Registrovaných: 0
Anonymných: 96

Viac ...