Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Stretnutie na Gemeri...(3. časť)

Stretnutie na Gemeri...(3. časť)

 
Milí priatelia. Po úspešnej septembrovej akcii na Gemeri, sme sa rozhodli, že si výlet zopakujeme, aby sme navštívili aj ostatné miestne trate. Vybrali sme si koniec októbra, kedy býva príroda najkrajšia. Už len, aby počasie prialo...Tentokrát sme vyrazili na lov iba traja - Jano, Jaro a ja. V utorok 22.10.2013 večer sme sa stretli v Tomášovciach, rýchlo sme prehodnotili plán na zajtra a zaľahli sme k nočnému odpočinku.

 











V stredu 23.10.2013 nadránom, sme vyrazili do Rožňavy. Cesta prebiehala hladko a rýchlo. Prekvapil nás až rýchlik 801 POĽANA, ktorý bezprízorne postával na šírej trati pred Rožňavou. Ako sme si stačili v tej tme z auta všimnúť, na čele bol rušeň 754 055-2, ktorý nejavil ani najmenšiu snahu, pokračovať s rýchlikom na východ. Mykli sme ramenom, reku v Rožňave na stanici sa dozvieme viac.Na peróne postávalo asi 20 nádejných cestujúcich, z nich časť čakala na protismerný rýchlik 810 GEMERAN. Netrpezlivé pomrkávanie na hodiny PRAGOTRON, štipľavé poznámky na adresu železnice a postupné pribúdanie mobilov v rukách cestujúcich, ako neklamné znamenie toho, že sa pustili hľadať iné spojenie do cieľa svojej cesty naznačilo, že dnes bude z dopravy profitovať autobus.

My sme sa zatiaľ rozhliadli stanicou a zistili sme, že v koľajisku posunujú dve Cecane: 751 199-1, ktorá si chystala súpravu pre svoj manipulačný vlak 82211 do Veľkej Idy a 751 123-1, ktorá povezie vlak Mn 82231 do Dobšinej. V dopravnej kancelárii zatiaľ panoval čulý ruch. Dopravní zamestnanci sa snažili čo najskôr vyriešiť neradostnú situáciu rannej Poľany. Bolo rozhodnuté prerušiť posun jedného z „nákladných“ rušňov a poslať ho na trať pre uviaznutý rýchlik. K tomuto účelu poslúžila bývalá Komárňanská Bardotka 751 199-1, ktorá po prestavení časti záťaže, bola privolaná k dopravnej kancelárii a rušňovodič obdržal novú, bleskovú úlohu. Za okamih bol rušeň v pohybe a o pár minút už brzdil aj s nešťastným rýchlikom pri peróne. Medzitým výpravca spolu s dispečerským aparátom dojednal použitie tohto náhradného rušňa pre Poľanu až do Košíc. Všetko je schválené a potvrdené, tak sa zvolenský rušňovodič presťahoval z nefunkčnej 754 055-2 do nákladnej 751 199-1 a pokračoval s „rýchlikovou“ Cecaňou na východ.

Plešivecký rušňovodič aj s pracovnou výstrojou, sa ocitol bez pracoviska. Z domovského depa mu promptne posielajú druhý rušeň, tentokrát 751 059-7, s ktorým bude pokračovať v ďalšej práci. Medzitým bolo ohlásené meškanie protismerného vlaku R 810 GEMERAN, ktorý ostal stáť s neschopným HDV v zastávke Cestice. O aký rušeň sa jedná, sme nezistili. Každopádne sme boli svedkami toho, ako sa ohlásená doba meškania zmenila z pôvodných 30 minút na 60 a potom ešte na 100 minút, čo definitívne odradilo zvyšných čakateľov na cestovanie vlakom. Keď pri stanici zastavil mestský autobus a všetci sa doň nahrnuli, bolo nám jasné, že sa ním odvezú na autobusovú stanicu, odkiaľ budú cestovať konkurenciou.



Zmeškaný rýchlik 801 POĽANA s rušňami 751 199-1 a 754 055-2 na čele, je pripravený na odchod z Rožňavy do Košíc a Prešova (Richardino)



Pre manipulačný vlak 82211 do Veľkej Idy, bol z domovského depa vypravený náhradný rušeň 751 059-7 (Richardino)


Stanica po komerčnej stránke osirela. Ostali iba dva manipulačné vlaky, ktoré si medzičasom pripravili svoje súpravy a chystali sa opustiť centrum Gemera. Nakoľko dnešná doprava pokulhávala v meškaniach, toto nám umožnilo fotografovať ranný dobšinský manipulák už od Rožňavy. Ešte, že nie sme závislí na dokonalom násvite. Ostatne, prišli sme hlavne z dokumentačných dôvodov, preto hľadať nejaké umelecké podtóny vo fotografiách, nemá zmysel.
Začali sme na bývalej zastávke Rožňava predmestie, ktorá svoju niekdajšiu funkciu prezrádza už iba typickou uhorsko-železničnou architektúrou. Žiadne nápisy, žiadne tabule, žiaden telefón, perón... nič, čo by prezrádzalo, že tu kedysi vystupovali a nastupovali cestujúci osobných vlakov. Neubehlo ani desať minút a prebúdzajúcim sa mestom zaznel hluk rozbiehajúcej sa Zamračenej. O malú chvíľku sa objavila v zákrute a ladne prebehla popri nás.



Rožňava predmestie: hrdina dňa, 751 123-1, vezie svoj ranný vlak Mn 82231 do Dobšinej (Richardino)


Ďalšou zastávkou je Betliar. Na stanicu sme prišli zároveň s vlakom. Z koľajiska stanice vychádza vlečková koľaj, na ktorej sa čulo nakladá drevo. To je aj dôvodom dlhšieho pobytu manipuláku smerom do Dobšinej. Rušeň obslúži vlečku tak, že najskôr vytiahne naložené vozne do stanice a pripraví si ich na vedľajšej koľaji na spiatočnú cestu. Následne zatlačí na vlečku prázdne vozne, určené na nakládku a pokračuje so zvyšnou záťažou smerom do Nižnej Slanej.



Cecaňa 751 123-1 obsluhuje vlečku v Betliari (Jaro)



Úsmev na tvárach značí plnú spokojnosť... (Jaro)



Obsluha vlečky prebieha v dvoch cykloch - vytiahnutie naložených vozňov a zatlačenie prázdnych (Richardino)



Áno, aj napriek zlému počasiu, je nálada stále dobrá... (Richardino)



Ranný manipulák vchádza do zastávky Gemerská Poloma (Richardino)



O tristo metrov ďalej je fotografovaný na oceľovom moste za zastávkou (Jaro)



Pred Nižnou Slanou sa nám vlak „stratil“ z dohľadu. Po rýchlom brífingu počas jazdy, sme sa rozhodli pokračovať do Dobšinej. Tu sme si naň museli počkať asi 15 minút. Je teda zrejmé, že ešte niekde stál. Buď v Nižnej Slanej, alebo vo Vlachove.



Vlak je v cieli svojej cesty. Stanica Dobšiná, kedysi koncová stanica dôležitej Uhorsko-Gemerskej trate, je dnes iba miestom nakládky dreva. Inak by sem nechodil ani ten manipulák... (Richardino)



Čelný pohľad na zamračenú lokomotívu v krajne zamračenom počasí (Jaro)



Mašinka sa presúva z jedného miesta nakládky na druhé - na opačný koniec stanice (Richardino)



Rušeň 751 123-1 počas prestavovania vozňov musel zájsť až do tupíka k bývalej remíze. Vedľa remízy sa dodnes nachádza nakladacie zariadenie pre azbest, ktorý sa v Dobšinej kedysi vo veľkom ťažil (Jano)



V Dobšinej sú dve miesta nakládky. Hneď na začiatku stanice vedľa vchodového stavadla, ktoré je už dlhé roky nevyužívané a na opačnom konci stanice, pri remíze. Po obsluhe oboch nakládok, si rušeň zostaví súpravu a vracia sa späť do Rožňavy a Plešivca (Richardino)



Čata má súpravu hotovú. Ešte treba urobiť brzdu, zahlásiť sa dispečerovi a môže vyraziť na spiatočnú cestu (Jaro)



Keď bola práca na nakládke hotová, rušeň si zostavil správne poradie vozňov do súpravy a začala sa úplná skúška brzdy. Usúdili sme, že sa už nič zaujímavé nebude diať, tak sme sadli do auta a presunuli sme sa do stanice Vlachovo, kde sme si na spiatočný vlak, idúci ako Mn 82230, počkali.



Bardotka 751 123-1 odchádza z Dobšinej... (Jaro)



Ako prvú dopravňu po ceste, má stanicu Vlachovo, odkiaľ odbočuje vlečka do závodu Kovostroj (Jano)



Dopoludňajší manipulačný vlak sa vracia z Dobšinej do Rožňavy. Fotografia ho zachytáva na bývalej zastávke Gočovo, ktorú pripomína už len nástupište „Sudop“, lampy a budova zastávky. Ovšem bez tabúľ... (Jaro)



Záber z opačnej strany cesty. V pozadí obec Gočovo. Tu sa objavujú aj dnešné prvé slnečné lúče (Richardino)



Vlak sa pomaly spúšťa k Rožňave. Zastihli sme ho aj v Henckovciach na moste (Richardino)



Iný pohľad na vlak v Henckovciach (Jaro)



A sme naspäť v Betliari. Tu sa vlak opäť dlhšie zdrží. K rannej súprave, ktorú si pripravil na vedľajšiu koľaj, je treba pridať súpravu z Dobšinej, plus medzitým naložené ďalšie vozne z vlečky. Tiež je potrebné zoradiť skupiny vozňov v súprave podľa smerovania, čo zaberie dlhší čas pri posune. Stanici Betliar dominujú veľké množstvá dreva, ktoré doslova lemujú južné zhlavie (Jaro)



Slnko sa nám ukázalo v plnej kráse, čo sme hneď využili na opakované snímkovanie Cecane 751 123-1 (Richardino)



Melancholický záber na Cecaňu 751 123-1 počas posunu v Betliari (Jaro)



Krásny pohľad na celú dolinu nám poskytuje zastávka Nadabula. Mračná sa rozišli a slniečko zalialo okolie krásnou zlatavou žiarou (Jano)



Manipulačný vlak 82230 s rušňom 751 123-1 prechádza zastávkou Nadabula (Richardino)


V Nadabule sme náš vlak opustili a zamierili sme na obed. Stravovacia prevádzka v Brzotíne nám dokázala, že mimo sezónu služby v tomto regióne odpočívajú a nerátajú s náporom turistov. 60 minút čakania na tri obedové porcie, pričom v putyke okrem nás boli iba dvaja ďalší stravníci, je trošku moc. Servírovanie slabé, obsluha zabúdala, čo sme si objednali, na šalát, či tatársku omáčku sme museli čakať dovtedy, pokiaľ nám hlavné jedlo nevychladlo - skrátka rapídny obrat v kvalite služieb, oproti septembru. Rozhodli sme sa, že Brzotín už nikdy viac...

Po obede sme zamierili k hlavnej trati, kde sme dúfali v nejaký - ten nákladný vlak, prípadne až podvečerné rýchliky. Vybrali sme sa do Jovíc, aby sme sa zoznámili s okolím trate. Za malú chvíľu sa na nás vyvalil nákladný vlak, šibujúci dole kopcom od Lipovníka k Rožňave. Na čele bola dvojica 736 a v závese dvojica 751. Následne za nimi utekal aj rýchlik 830 IPEĽ.




Dvojica 736 na čele s 011-8 pred zastávkou Jovice (Richardino)



V závese je dvojica Zamračených. Na konci je rušeň 751 173-6 (Jaro)



Rýchlik 830 IPEĽ na čele s Humenským Hybridom 750 365-9, ktorý bol dlhé roky Novozámocký (Jaro)



Rovnaký vlak s rovnakým rušňom, fotený za oblúkom pri hradle Podhradie (Richardino)


Po jeho prechode sme sa usalašili v Joviciach a čakali na hocijaký vlak. Obloha sa opäť zatiahla a zatiahla sa aj prevádzka. Do zotmenia sa na trati už nič neukázalo. Počkali sme ešte na prechod večerného rýchlika 813 SITNO, na ktorom bol pre zmenu Zvolenský Hybrid 750 181-0. Tento sme však už nefotili.

Nasledoval nákup v hydromarkete a odchod na ubikáciu. Po večeri sme plánovali zajtrajší program a relaxovali. Dlho však nie, lebo od štyroch ráno toho bolo akurát tak dosť. Po šláftrunku sme sa oddali zaslúženému nočnému odpočinku.

A ako to bolo ďalej? To Vám prinesieme v ďalšej - poslednej časti rozprávania.




Dovidenia.


text: Richardino
foto: Jano, Jaro, Richardino

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
remorker
Zaslaný: 27.11.2013 10:59  
Založený: 25.02.2013
Miesto: Nová Lhota
Príspevkov: 13
 Re: Stretnutie na Gemeri...(3. časť)
Proč je na Slovensku takový problém se normálně naobědvat? To co popisujete je bohužel standard a solidní obsluha naopak výjimkou.
Richardino
Zaslaný: 27.11.2013 14:54  
Spolupracovník
Založený: 26.10.2009
Miesto: Bratislava, Dúbravka
Príspevkov: 2099
 Re: Stretnutie na Gemeri...(3. časť)
Tento problém je naozaj vidieť po celej republike a nielen v stravovacích prevádzkach. V službách všeobecne. Výkonní pracovníci majú mzdy ešte horšie, než mizerné a v drtivej väčšine prípadov aj takého "dobrého" nadriadeného, pre ktorého sa neoplatí robiť niečo navyše. Keď niekto stojí na nohách 14 - 15 hodín denne a dostane 400,- Eur mesačne a majiteľ podniku mu povie: "zvyšok máš na tringeltoch", to hovorí samo za seba. To sa samozrejme netýka podniku o ktorom som písal (aj keď ktovie), ale všeobecne je u nás toto najväčším problémom. Štát škrí podnikateľov a tí to pochopiteľne prenášajú na svojich zamestnancov. A v konečnom dôsledku si to odnesie zákazník. A tak je to u nás so všetkým. Ale to nebolo podstatou článku... :-(
mathew
Zaslaný: 27.11.2013 17:18  
Založený: 10.07.2012
Miesto:
Príspevkov: 5123
 Re: Stretnutie na Gemeri...(3. časť)
Opäť ďalšie veľmi príjemné čítanie z tvojej dielne Rišo a fotky pekných momentov na "polomŕtvej" trati.. :number one: ..len mi v dobrom naskakuje úsmev na tvár, keď čítam´, ako ty - "beusák", označuješ autobusy za "konkurenciu".. :-) (dúfam, že ma nabudúce nevyhodíš, keď k tebe nastúpim..) radost1
carchye
Zaslaný: 28.11.2013 7:11  
Založený: 28.01.2010
Miesto:
Príspevkov: 156
 Re: Stretnutie na Gemeri...(3. časť)
Len taký detail, 365-ka je pokiaľ viem stále košická.
Richardino
Zaslaný: 02.12.2013 10:00  
Spolupracovník
Založený: 26.10.2009
Miesto: Bratislava, Dúbravka
Príspevkov: 2099
 Re: Stretnutie na Gemeri...(3. časť)
správne, Karči. Vidím, že dávaš pozor... :papa:
cas


Urban, Vanesa
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 25 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 3

Registrovaných: 0
Anonymných: 25

Viac ...