Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotoprofil > Šesťnápravové rušne radu 773

Šesťnápravové rušne radu 773

 
Prvá kapitola prevádzky uzavretá... I.
Patrili k samozrejmosti prevádzky nákladných vlakov zo Zvolena do Vrútok, Fiľakova, Prievidze či Plešivca, ako aj postrkoch zo Zvolena a Lovinobane na Kriváň, či z Banskej Bystrice na Čremošné. Mali, možno povedať, pomarančový náter, ale túto legendárnu prezývku nikdy nedostali. Áno, hovoríme o šesťnápravových rušňoch označenia 773, ktoré nenápadne a v tichosti opustili trate v okolí Zvolena a postupne sa odstavili za brány ŽOS Zvolen. Vyzerá to tak, že sa na náročné horské trate v uvedených končinách už nevrátia a vlastne tu uzavreli svoju prvú kapitolu prevádzky...

 





















Popisované rušne vznikli modernizačnou rekonštrukciu pôvodných rušňov 771 (T 669.1) prezývaných „čmeliak“, ktoré boli vykonané v podniku ZŤS Koľajové vozidlá a.s. Dubnica nad Váhom. Ako prvý bol na rekonštrukciu pristavený dňa 16.4.1997 zvolenský čmeliak 771.095-7 (výrobné číslo SMZ 0827), z ktorého vznikol prototyp označený 773.001-3. Pri rozsiahlej rekonštrukcii zostal zachovaný len hlavný rám rušňa a podvozky. Ako hnací agregát bol použitý nový naftový motor typu CATERPILLAR 3512 DITA/2 s výkonom 1.300 kW, EDB s výkonom 1.500kW, pričom celková hmotnosť rušňa bola 114,6t a maximálna rýchlosť 100 km/h. Dĺžka cez nárazníky činila 17 300 mm, objem naftovej nádrže bol 5 250 litrov. Veľkým prínosom z hľadiska práce rušňovodiča bolo výborne odhlučnené priestranné stanovište rušňovodiča. Prvých päť rušňov 773.001 až 005 malo na rozdiel od ostatných strojov „malé“ čelo natreté len na pomarančovo, žltá výstražná kombinácia bola použitá od čísla 006 a vyššie.










Koncom roka 1998 bol prvý stroj 773.001 pristavený na vykonanie predbežnej technicko-bezpečnostnej skúšky (TBS) na trati Zvolen – Hronská Dúbrava a späť, po ktorej bola zahájená skúšobná prevádzka na tratiach v okolí Zvolena, hlavne však na náročnej horskej trati cez Kremnicu či Čremošné do Vrútok . Táto zahŕňala ešte rôzne merania, skúšky a pod, po ktorej bolo Ministerstvom dopravy po výsledkoch skúšobnej prevádzky udelené povolenie zaradenia rušňa do pravidelnej prevádzky na ŽSR. Potvrdilo sa, že rušeň 773 bol v porovnaní s „jedničkovým čmeliakom“ úspornejší, veď napríklad pri zastavení vlaku v stanici mal spotrebu nafty pri voľnobežných otáčkach 11 litrov za hodinu, čmeliak 771 spotreboval cca 30 litrov. Podľa pôvodných rokovaní vtedajšieho GR ŽSR a ZŤS Dubnica bolo predbežne dohodnuté, že výhľadovo do roku 2005 bude rekonštrukcii podrobených celkom 35 rušňov, z ktorých sa ročne uvedie do prevádzky päť. Z dôvodu potrebného zásahu do podvozkovej časti rušňa bolo súčasne rozhodnuté, že sa nebudú na rekonštrukciu pristavovať čmeliaky 770 a „širokorozchodné“ 770.8 a 771.8. Zámyslom súčasne bolo modernizácia a ujednotenie rušňového parku ťažkých nákladných rušňov tak, aby sa vytvorila adekvátna náhrada za čmeliaky 770,771 a „sergeje“ 781. Ako zaujímavosť uvádzame ešte údaj, že tam, kde išiel nákladný vlak na stúpaní so „sergejom“ 781 rýchlosťou 40 km/h, vlak rovnakej hmotnosti a rovnakom úseku, vezený čmeliakom, mal rýchlosť len cca 25 km/h. Ďalšia výroba pokračovala tak, že ďalšie novo dodané rušne neboli už podrobené skúškam takého rozsahu ako 773.001, čím sa do prevádzky dostávali v kratšom časovom intervale. Vyrobených bolo nakoniec len desať rušňov označenia 773.001 až 773.010, ktoré boli sústredené v depe Zvolen.










Postup uvedenia do prevádzky bol taký, že po prevzatí u výrobcu bolo vozidlo presunuté do Zvolena, kde bolo vykonané kontrolné váženie v ŽOS Zvolen a vykonanie predbežnej TBS na trati Zvolen – Hronská Dúbrava a späť. Po uvedených úkonoch bolo vozidlo zaradené do skúšobnej prevádzky ako „prenajaté vozidlo“, po ktorej bola v Dubnici vykonaná kolaudačná prehliadka rušňa. Po opätovnom návrate do Zvolena a kontrolnom vážení, sa do Hronskej Dúbravy vykonala druhá TBS, potrebná pred nasadením vozidla do pravidelnej prevádzky. Druhá TBS sa vykonávala na trati Vrútky – Žilina – Vrútky z dôvodu preverenia funkčnosti vlakového zabezpečovača MIREL VZ 1 na kódované trate. Dňom 9.4.2001 bolo vykonané schválenie nového typu HDV 773 ministerstvom dopravy. Pre zaujímavosť uvádzame, že od 7.1.2002 bolo na rušňoch 773.006 -010 zavedené jednočlenné obsadenie na nákladnej doprave do Fiľakova a postrkovej službe Zvolen – Kriváň a Lovinobaňa – Kriváň, kde boli rušne vybavené rádiostanicou a rušňovodiči mali služobné mobilné telefóny. Rádiostanica slúžila v tom čase ako spojenie rušňovodiča s výpravcom v obvode staníc Zvolen, Lovinobaňa, Lučenec a Fiľakovo. Počas ich prevádzky nedošlo k ich vážnejším násilným poškodeniam .










Isté je, že na rozchode 1435mm definitívne uzavreli prvú kapitolu histórie prevádzky a romantické horské trate nad Zvolenom či Južný ťah definitívne opustili a tým dali aj bodku za prevádzkou „šesťkolákov“ v týchto končinách. V nasledujúcich dvoch dieloch si v stručnosti priblížime slovom i obrazom každý jeden rušeň 773.001 až 773.010, takže o týždeň, dovidenia priatelia !

Text a foto : Palo, Lajos, Jano, JuRa736
Spracoval:


(pokračovanie)

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Maros21
Zaslaný: 23.11.2009 8:56  
Založený: 29.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 1323
 Re: Šesťnápravové rušne radu 773
Vedel by mi niekto vysvetliť, prečo ich vlastne stiahli z prevádzky? lebo nepočul som ešte informáciu od fundovaného človeka...škoda, tieto mašinky som mal celkom rád, páčili sa mi, potiahli niekoľko nákladných vlakov a zrazu preč z tratí...nerozumiem...
drjozef
Zaslaný: 23.11.2009 17:41  
Založený: 20.09.2009
Miesto: Zilina
Príspevkov: 29
 Re: Šesťnápravové rušne radu 773
No to bych aj rad vedel preco ich stiahly z obehu .... uz sa tesim na dalsie pokracovanie clanku :papa: :papa:
Martin_08
Zaslaný: 23.11.2009 18:21  
Založený: 20.07.2009
Miesto: Stará Turá
Príspevkov: 819
 Re: Šesťnápravové rušne radu 773
stiahli ich preto lebo sa v ŽOS Zvolen prerábajú na široký rozchod
lajos
Zaslaný: 23.11.2009 21:27  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13656
 Re: Šesťnápravové rušne radu 773
Martin zo Starej Turej: Maťo, otázka je, co je příčina a co je důsledek - což by jsi jako vysokoškolák už měl rozeznat...
Nejprve došlo "něco" jako hospodářská krize neboli recese, a teda pokles výroby, úměrně či možno až neúměrně propad nákladní přepravy. Takže máme nadbytek mašin. Co jde nejdřív od válu ? Zvolen už postupně odstavil 2 x 753, také spřežení 2 x 751 už není, co bývalo. Zato 2 x 736 je dost pro nynější rozsah vozby. A tak se pojízdné rovnače oblouků a kolejové brusky řady 773 odstavily. A hledá se pro ně práce. Nejlépe na ŠRT, kde mohou nahradit stávající 770/771.
Martin_08
Zaslaný: 24.11.2009 16:12  
Založený: 20.07.2009
Miesto: Stará Turá
Príspevkov: 819
 Re: Šesťnápravové rušne radu 773
no vysokoškolák zatiaľ nie som ešte treba dva roky počkať a zle som pochopil otázke tak sa ospravedlňujem :papa: :kvetinka:
Guco
Zaslaný: 25.11.2009 6:47  
Založený: 25.11.2009
Miesto: Podbořany/ČR+Dubriniči/UA
Príspevkov: 2
 Re: Šesťnápravové rušne radu 773
Možná by pro širokorozchodnou mělo smysl zakoupit nějaký odstavený ČM5 od Ukr.zaliznic. Osobně vyhrát ve sportce, tak už si jí vezu domů. Pěkný den přátelé.
cas


Július
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 123 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 123

Viac ...