Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Zaujímavosti > InnoTrans Berlin 2014 2.časť

InnoTrans Berlin 2014 2.časť

 
Milí čitatelia. Ako sme v prvom dieli písali, v dňoch 23. - 26.9.2014 sa uskutočnil už desiaty ročník najväčšieho medzinárodného veľtrhu pre dopravnú a koľajovú techniku InnoTrans Berlin 2014. Tento výnimočný európsky veľtrh, zameraný na inovácie v oblasti koľajovej dopravy, sa tradične uskutočnil v areáli výstaviska Messe Berlin. Zúčastnil sa ho rekordný počet vystavovateľov a počet celosvetových premiér vystavovaných produktov dosiahol ohromný počet - 140. Doplnené !

 










Zastúpenie na veľtrhu mali hlavne domáci poprední výrobcovia, avšak svoje produkty tu predstavil aj veľký počet vystavovateľov z takmer celého sveta. V prvej časti sme písali o elektrických a motorových rušňoch všetkých kategórií a určení. Dnes sa pozrieme na elektrické a motorové dopravné jednotky a osobné vozne. Nebudeme Vám predstavovať také veci, ako plne klimatizovaný priestor, WiFi pripojenie, 230V zásuvky, vákuové WC, moderné - anatomicky tvarované sedadlá, posuvné bezpečnostné - centrálne ovládateľné dvere, alebo vysokorýchlostné podvozky s viacnásobnou kotúčovou brzdou, núdzovou koľajnicovou brzdou a účinným vypružením. Tieto komponenty sa dnes už berú ako samozrejmosť - ako štandard kvalitného a moderného vozidla, určeného pre dopravu osôb na krátke, ale aj dlhé vzdialenosti. Zameriame sa iba na stručný prehľad vystavovaných exponátov a najzákladnejšie technické parametre.


Elektrické jednotky


Prvou nami predstavenou elektrickou jednotkou je prímestská jednotka ALSTOM Coradia Continental s maximálnou rýchlosťou do 160 km/h, ktorá je schopná jazdy pod napájacími systémami 15 kV 16.7 Hz a 25kV 50 Hz. Jednotky sú v súčasnosti prevádzkované na železniciach v Nemecku, Švédsku, Holandsku, Dánsku, Fínsku, Francúzsku, Luxembursku a Veľkej Británii a prevádzkujú ich najmä súkromní dopravcovia.







Premiéru na veľtrhu mal aj taliansky rýchlovlak V300 Zefiro Frecciarossa 1000 spoločnosti Trenitalia od koncernu BOMBARDIER. Maximálna rýchlosť jednotky je do 400 km/h, váha 500 ton, výkon trakčných motorov až 9 800 kW a je schopná jazdy pod napájacími systémami
1.5 kV, 3 kV, 25 kV 50 Hz a 15 kV 16.7 Hz. Prvá kompletná súprava bola dodaná 26.3.2013 a dostala pomenovanie Pietro Mennea po držiteľovi svetového rekordu v behu na 200 metrov. Objednaných je celkovo 50 súprav, v súčasnosti sú vyrobené iba 4. Výroba týchto rýchlovlakov sa naplno rozbehla v lete tohto roku.






Detail na číslo a názov jednotky




Takto to vyzerá medzi jednotlivými článkami jednotky



Premiéru mala taktiež nízkopodlažná elektrická jednotka od firmy STADLER Flirt pre Železnice Srbije. Srbský dopravca objednal 21 týchto jednotiek, ktoré budú dodané do konca roku 2015. Maximálna rýchlosť jednotky je 160 km/h a je schopná jazdy pod napájacím systémom 25 kV 50 Hz.





České dráhy
predstavili taktiež známu jednotku z produkcie Škoda Vagonka Ostrava 640 005-5 s obchodným názvom RegioPanter. Svižný výkon jednotky má pod palcom 6 trakčných motorov s celkovým výkonom 2040 kW, maximálna rýchlosť činí 160 km/h a jednotka je schopná jazdy pod napájacími systémami 3 kV a 25 kV 50 Hz. Výrobca produkuje taktiež jednotky iba vo verzii pre systém 3 kV.





Firma BOMBARDIER taktiež predstavila elektrickú poschodovú jednotku Omneo Regio 2N určenú pre francúzske železnice SNCF. Dĺžka osemčlánkovej súpravy činí 109,9 m a maximálna rýchlosť je 200 km/h. Jednotka je vyrobené na princípe technológie BOMBARDIER ECO4 - energia, efektivita, ekonómia a ekológia. Celkovo dopravcovi bolo dodaných až 159 týchto jednotiek. Jednotka je schopná jazdy pod napájacími systémami 1.5 kV a 25 kV 50 Hz.







Ako poslednú si predstavíme elektrickú jednotku poľského výrobcu NEWAG Impuls 36WEa. Konkrétna jednotka na fotografii je poskladaná z troch článkov, avšak jednotku je možné poskladať z minimálne 2 a maximálne 6 článkov. Celková kapacita jednotky je až 922 osôb, z toho 218 miest je na sedenie a 704 na státie. Jej konštrukčná rýchlosť činí 160 km/h a je schopná jazdy pod napájacím systémom 3 kV.


Foto Hvizdo




Foto Hvizdo




Foto Hvizdo


Dieselové jednotky


Ako prvú si predstavíme známu motorovú jednotku STADLER Regio-Shuttle RS1 pre súkromného dopravcu Alpha Trains. Táto jednotka je vyrábaná už od roku 1996. Disponuje dvoma motormi o výkone 265 kW s maximálnou rýchlosťou do 120 km/h. Identické jednotky prevádzkuje tiež český štátny dopravca České dráhy pod značkou RegioSpider.








V roku 2012 priamo na veľtrhu InnoTrans podpísali nemecké železnice DB zmluvu s firmou PESA na dodávku až 470 prímestských jednotiek Link I., Link II. a Link III. Prvá dodaná jednotka mala premiéru na veľtrhu tento rok a jedná sa o identické jednotky ako pri dodávkach pre České dráhy. Jednočlánková jednotka je poháňaná motorom s výkonom 565 kW, dvojčlánková s dvoma motormi o výkone 390 kW a trojčlánková s dvoma motormi o výkone 565 kW. Všetky tri typy jednotiek sú stavané na prevádzkovú rýchlosť do 140 km/h a disponujú ako oddielom prvej triedy, tak bezplatným Wi-Fi pripojením.






Detail na číslo jednotky a jej prevádzkovateľa










Interiér jednotky PESA Link



Na veľtrhu bola predstavená aj nám všetkým dôverne známa jednotka z dielní ŽOS Vrútky 861 014-3 pre štátneho dopravcu ZSSK. Oproti predchádzajúcim 12 kusom z prvej série sa nová séria líši vonkajšími kamerami miesto zrkadiel, prepracovaným pluhom a novými deformačnými prvkami na čele jednotky. Jednotky dostali nový motor MAN s technológiou AdBlue spĺňajúci normu EURO 6. V interiéri pribudlo Wi-Fi pripojenie. Jednotka disponuje dvoma motormi o výkone 588 kW a maximálna rýchlosť jednotky činí 140 km/h. K súčasným 12 kusom bolo objednaných celkom 20 týchto jednotiek.




Nemecký správca infraštruktúry DB Netz AG predstavil motorovú jednotku 612 901/902 na účel testovania infraštruktúry v Nemecku a iných európskych krajinách. Jednotka slúži na testovanie zvršku tratí a ich technického stavu.




Poslednou dieselovou jednotkou, ktorú si predstavíme, je ALSTOM Coradia LINT 54 pre privátneho dopravcu VLEXX. Ide o prímestskú dvojčlánkovú jednotku s maximálnou rýchlosťou 140 km/h, ktorú poháňajú 4 dieselové motory s výkonom 390 kW. Jednotky boli montované v poľských Katowiciach a nemeckom Salzgittri. Vyrábané sú v dvojčlánkovej a trojčlánkovej verzii.






Osobné vozne


Ako prvý si predstavíme vozeň od našich južných susedov z Maďarska. Jedná sa o vozeň Bpmz pre projekt
IC+ MAV. Celkovo boli pre tento projekt zrekonštruované dva vozne s maximálnou rýchlosťou 200 km/h. Vozeň disponuje kamerovým systémom, vnútorným aj vonkajším audiovizuálnym systémom a nechýba ani Wi-Fi pripojenie na internet. Vozne boli projektované a vyrábané v dielňach MAV v meste Szolnok.












Interiér vozňa pôsobí veľmi zaujímavo



Ako ďalšiu premiéru veľtrhu si predstavíme poschodovú súpravu pre dopravcu DB fungujúcej na báze push-pull, BOMBARDIER Twindexx Vario. Celková dĺžka súpravy (riadiaci vozeň + 4 vložené vozne + rušeň) činí 154,3 m a je stavaná na rýchlosť do 160 km/h. Dopravca podpísal kontrakt na 27 týchto vratných súprav a jazdiť budú s rušňami Traxx P160 AC. Tieto jednotky by postupne mali nahradiť na vlakoch kategórie IC staršie vozne.






Pojazd súpravy




Informačná tabuľa v interiéri súpravy




Interiér Twindexx Vario



Slovenský štátny dopravca ZSSK a.s. predstavil už pomerne známy model osobného vozňa z dielní ŽOS Vrútky Bdmpeer. Oproti vozňom radu Bmpeer sa líši väčším priestorom pre bicykle (6 miest), štyrmi tenšími vnútornými displejmi od firmy R&G Mielec, avšak oproti svojmu predchodcovi má o 4 miesta na sedenie menej. Vozeň je vybavený podvozkami Siemens SF300 a je stavaný na rýchlosť do 160 km/h. Nechýba taktiež Wi-Fi pripojenie k internetu. Vozne budú prioritne nasadené na osobné vlaky na východe Slovenska, nakoľko sa jedná o nákup z eurofondov pre integrované dopravné systémy v Bratislave a Košiciach.





Ako posledný osobný vozeň si predstavíme očakávanú premiéru z dielní ASTRA Vagoane Calatori Arad a dopravcu RegioJet Bpmz 20-90. Ide o vozeň v dĺžke 26,4 metra a šírke 2,82 metra, ktorý je stavaný na rýchlosť 200km/h a prioritne bude zaradený vo vlakoch kategórie IC v trase Praha-Košice. Tomuto vozňu ako aj dopravcovi sme venovali samostatný článok.






LED informačná tabuľa




Vstupné schody do vozňa




Interiér vozňa



Tým by sme dnešné putovanie na poli najmodernejšej železničnej techniky ukončili. Ostáva nám ešte posledná - tretia časť, v ktorej sa budeme venovať nákladným vozňom, električkám a zvyšku vonkajšej výstavy.


Zdroj informácií: firemné materiály, Wikipedia, Železniční magazín, internet
Autor textu: Bocco, Maarek
Autor foto: Bocco, Hvizdo

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Reluk
Zaslaný: 17.10.2014 14:43  
Založený: 16.07.2010
Miesto: Palárikovo
Príspevkov: 2663
 Re: InnoTrans Berlin 2014 2.časť
Dobre zdokumentovaná rôznorodosť súprav. U mňa ale vyhráva český design. :bingo:
cas


Eugénia
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 28 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 28

Viac ...