Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria

Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom

Od nedele do nedele

Vzhľadom, že som nemal toľko času, aby som urobil pokračovanie článku z Odesy ako som sľúbil, tak som sa rozhodol, že napíšem niečo a pridám pár fotiek z mojej prvej cesty na Ukrajinu v tomto roku. Dúfam, že aj v tomto článku nájdu niektorí čitatelia pár zaujímavých vecí.

Ešte koncom januára som napísal môjmu priateľovi Vaskovi do Kolomije, že asi v priebehu februára ho prídem navštíviť. Vaska - starý dobrý kamarát totiž zbiera známky so železničnou tématikou. Chcel som ho potešiť a priniesť mu pár nových kúskov, ktoré som zohnal. Ja som mal v pláne vybehnúť niekam na trať v smere do Jasine a urobiť si pár zimných záberov zo zasnežených hôr. Karpaty v bielom šate sú totiž nádherné! V zimnom období sem jazdí priamy vlak Kyjev - Rachov, kde asi na šestnásť vozovej súprave vždy vidieť trojicu lokomotív M62. Myslel som si, že by bolo úžasne zachytiť modrého hada, ktorý sa plazí v dolinách v krásne zasnežených hôr a počuť dunenie trojice Marusii. Proste, železničná to romantika!

No, plány sú jedna vec a realita druhá. Vo februári som dostal chrípku a z mojej cesty, tak ostalo, iba pri plánoch. Preto som kamarátovi znovu napísal, že moja cesta sa pre chorobu odkladá na iný termín.

Keďže čas neskutočne letí a zima je na pokraji aj v týchto končinách, tak som musel celý plán mojej cesty kompletne prepracovať. Príčinou boli aj ďalšie stretnutia s novými ľuďmi ktorých som chcel navštíviť a osobne spoznať. No, problém bol cestovať na rôzne miesta dosť vzdialené od seba. Preto som túto prvú cestu naplánoval na viac dní.

Z domu som vyrazil v nedeľu ráno na R 601 do Košíc a ďalej do Čiernej n. Tis. Potom som pokračoval s prestupom do Čopu. Tam ma už čakal môj dobrý kamarát Michal, ktorý pracuje v neďalekej stanici, ako výpravca. Keďže bola nedeľa a ja som nevedel, ako budú dostupné lístky na vlaky smer Ľvov, tak som priateľa poprosil, aby mi lístky vopred zakúpil. Po srdečnom stretnutí som si musel vymeniť peniaze, aby som za lístky mohol zaplatiť. Bol som veľmi milo prekvapený, keď som realizoval výmenu 1.€ ku 30. UAH. A to som sa dozvedám, že pár dní nazad to bolo skoro 1. ku 40. Proste hrozný to prepad. Po výmene peňazí som pozval Michala na kávu. Popri debate som si prezeral lístky. Ležadlový lístok do Ľvova som si dal kúpiť na R 108 Chadžibej. T.j. Užgorod - Odesa. Vzdialenosť 288 km do Ľvova ma vyšiel na 74 UAH. Druhý lístok z Ľvova do Kolomije som si už dal kúpiť lôžko na vl. 668, ktoré stálo 101.UAH. Vlak z Ľvova odchádzal krátko po jednej hodine a to som sa už do Kolomije chcel jednoducho trochu vyspať. Vystúpiť z vlaku som mal niečo pred 6.00 hod. ráno.

Asi po hodinovej debate sme spolu s Michalom odišli na žst. Tam sme sa rozlúčili. Priateľ sa vybral pomaly domov a ja do vlaku zložiť si svoju batožinu. Po pár minútach mierne vrznutie v podvozkoch dalo vedieť, že Chadžibej sa pohol. Čiže o 18.40. sme odišli z Čopu. Vyše päť hodín dlhú cestu som počúval hudbu a lúštil sudoku. Cesta pomaly ubiehala a ani som sa nenazdal a môj vlak zastavil v Ľvove. Asi tridsať min. čakania na prestup som sa trochu poprechádzal po stanici. V hlave mi prebleskla myšlienka. " Po koľký raz som už v tomto meste?" No, nechcelo sa mi to počítať, lebo to bolo skutočne veľa krát. Preto som sa pomaly vybral na štvrté nástupište čakať môj vlak z Koveľa do st. Černovci. Po príchode vlaku v čele s M62.1361 som zaujal svoje miesto v kupé. Uložil som sa na lôžko a veľmi rýchlo som zaspal. Únava totiž urobila svoje. Prebudil ma až sprievodca s oznamom, že o pár minút bude stanica Kolomija. Po rannej toalete som sa pripravil a čakal až vlak zastaví. Z vlaku som vystúpil a veľký batoh som ihneď zaniesol do úschovne. Začal sa pre mňa druhý deň cestovania a ja som bol ráno o 6.30 hoď. v Kolomii, kde som si vychutnával rannú kávu čakaním až sa rozvidnie. Trochu ma znepokojovala silná hmla. No, dúfal som, že sa skoro rozplynie a ja urobím aj zopár ranných záberov.

Krátko pred siedmou sa už brieždilo a ja som už na peróne pomaly očakával rýchlik č.457 z Kyjeva a osobáky z Ivano Frankovska a Rachova. Hmla neustupovala a vlaky pomaly prichádzali.

Ako prvý zastavil rýchlik z Kyjeva. No, ja čakám najskôr osobný vlak z Rachova v zostave DPL1-002. Hnacie vozidlo je myslím, že 2M62-1114A. Po vystúpení cestujúcich odchádza súprava do depa.

Konečne prišiel aj osobák z Ivano Frankovska. Na tomto vlaku bola pre zmenu nasadená jedna zo šiestich motor. jednotiek, ktoré jazdia na UZ a to DEL.02-006. V depe Kolomija je v prevádzke, iba tento jeden kus a v tomto čase aj to, iba v polovičnej verzii. Pre poruchu druhej časti bol vzadu zavesený ČME3-2900.

Spomenutá druhá časť vlaku s ČME3-2900 tvoria ucelenú súpravu. Teraz už pripravený, ako osobný vlak do Rachova, na odhlášku za rýchlikom č.457.

Hmla neustúpila a ja som preto zašiel zdokumentovať aj vlak 457. Kyjev - Rachov. Ostávalo pár minút do odchodu. Štvornohý kamarát mi spestril záber. Ťahúňmi na tomto vlaku boli naozaj tri stroje a to 2M62-0274A,B + 2M62-0996A.

Urobil som ešte pár záberov z iných pozícii a pre ten okamih som s fotením skončil.

Krátko po ôsmej hodine mi zazvonil mobil. Tušil som, kto mi volá. Vybral som telefón z vrecka a videl som, že moja predtucha bola správna. Bol to môj priateľ Vaska. Chcel vedieť, či som už v Kolomiji a v poriadku. Oznámil som mu, že hej. Preto sme si dali na obligátnom mieste stretnutie. Asi po pol hodine sme sa konečne stretli. Keďže kamarát sa musel ešte vrátiť do práce riešiť nejaké problémy, tak sme spolu odišli na jeho pracovisko. Asi po dvoch rokoch od posledného stretnutia sme skutočne prebrali mnohé témy. Taktiež mi prezradil, že táto zima bola na sneh veľmi skúpa aj v Karpatoch. Vraj sneh mali, iba pár dní a ja preto nemusím nič ľutovať. Potom sme spolu urobili aj malú a rýchlu exkurziu po depe a stanici.

V depe som nevidel nič nové. Vystihol som moment, kedy z depa odchádzala jednotka DPL1-002 do stanice pripravená na osobný vlak smer Černovci.

Maďarské motorové jednotky "Ganz" stále jazdia aj napriek tomu, že sa vraj viac opravujú, ako jazdia. Čakajúca časť jednotky D1-799-1.

Slniečko už začalo trochu lepšie svietiť a vtedy sa stanicou prehnal náklad ťahaný 2M62U-0327.

No, počas pobytu u kamaráta v práci som už pomaly vybavoval program na ďalší deň. Z Kolomije som mal cestovať do Ternopolu, kde som chcel na tretí deň osobne stretnúť Alexandra. Ďalšieho veľmi dobrého kamaráta, ktorý medzitým vo svojej práci dosť povýšil. Po telefonáte s nim som sa dozvedel, že na uvedený ( tretí deň ) bude služobne vzdialený. Saša sa ma preto spýtal, či sa nedostanem ku nemu ešte v ten deň, aby sme sa vôbec stretli. Preto zisťujeme najrýchlejšie spojenie. Vlak bol až po 15. hod. No, okolo obeda sme našli priamy autobus s príchodom do Ternopolu o 17.00 hodine. Okamžite som zavolal Sašovi a oznámil mu, ako a tiež kedy pricestujem. Povedal, že je to super. Čas, ale pomaly dával vedieť, že bude treba rozlúčiť sa aj s priateľmi v Kolomii a tak som teda aj učinil. Po rozlúčke som cestoval ďalej. Odišiel som na autobusovú stanicu. Po ceste som si ešte vyzdvihol batožinu a opäť som cestoval. No, sedieť päť hodín v maršrutke je hrozné! Vydržal som to! Presne o 17.00 som vystúpil z autobusu. Medzitým sa veľmi rozpršalo, ale Saša, ako skutočný kamarát, poslal po mňa auto, ktoré ma odviezlo už na vybavenú ubytovňu. Tam sme sa konečne aj stretli. Mňa už chytal poriadny hlad a tak sme spolu zašli na večeru a pivko. Pri večeri mi Saša prezradil, že všetko, čo som ho prosil je vybavené. Ten tretí deň sa vraj môže realizovať podľa mojich plánov. Samozrejme som sa veľmi potešil a zo srdca mu poďakoval. V tichosti sme si spomenuli aj na nášho spoločného priateľa Vladimíra z depa Čop, ktorý nás vlastne zoznámil a asi pred rokom nás veľmi rýchlo opustil. Keby nebolo jeho, tak som sem totiž asi nikdy neprišiel.

Po príjemnom posedení a dobrom pive som sa za všetko poďakoval a znovu lúčil s ďalším skvelým človekom a odišiel na ubytovňu. Tešil som sa, lebo ma čakala hosťovská izba, ale hlavne riadna posteľ.

Tretí môj deň na cestách sa začal v Stanici Berezovica Ostrov neďaleko Ternopolu. Práve tu som bol pred štyrmi rokmi fotiť najstarší prevádzkový čmeliak. A tu som vtedy spoznal aj kolegu pána Mirona, ktorému som priniesol fotky. Dozvedel som sa, že podnik už nepracuje a môj kolega je už na dôchodku.

Žel. stanica Berezovica Ostrov. Keďže fotografovať stanicu proti slnku sa mi nedalo, použil som fotku z augusta 2011.

Napriek tomu, že svetelné podmienky síce neboli veľmi vhodné, ale posunujúci stroj ČME3-4502 som si chcel znovu zdokumentovať.

Po pár minútach zastavil v stanici aj náklad vedený lok. 2M62-0929. Cvakol som si ho a potom som sa pobral odniesť na uvedené miesto fotky pre pána Mirona.

Všetko bolo, tak, ako mi kamarát Saša vravel. Podnik bol zatvorený, ale dostať sa k najstaršiemu čmeldovi bolo vybavené. V podniku ma už čakali. Ale lok. ČME3-018 som si už teraz mohol vyfotiť, iba ako stojaci cez bránu, ktorú mi otvorili. Samozrejme, že som bol rád aj s týmto návrhom. Pár krát som si tohto deduška zdokumentoval na pamiatku, že som tu po rokoch znovu bol.

Najstarší prevádzkový čmeldo teda stále existuje, ale žiaľ zatiaľ nepracuje. Dúfajme, že šťastena bude pri ňom aj naďalej a my sa dočkáme znovu jeho užitočnej práce.

Pridávam ešte jednu historickú fotografiu, keď som bol fotiť tento stroj počas riadnej prevádzky a to ešte v roku 2011. Kolega sa mi vtedy na okamih ukázal v Okne.

V podniku som sa poďakoval a zaželal všetko dobré. Nechal som tam aj kamarátove fotky a vrátil sa do mesta. Potom som už, iba navštívil obe depá, aby som vyfotil posledné čísla čmeldov, ktoré som potreboval doplniť.

Po ceste do depa som prechádzal cez nákladnú stanicu. Nechcel som veriť vlastným očiam, keď som tu uvidel pracovať na zvážnom pahorku stroj ČME3-3311 z depa Čop. Bol to posledný kus, ktorý mi stále chýbal z celkového stavu uvedeného depa. Veľmi som sa potešil a konečne si ho niekoľkokrát zvečnil.

Medzitým som pomaly prišiel do depa. Nič extra ma tu nezaujalo. Okrem veľkého počtu chátrajúcich Marusii tu bolo tiež vidieť neprevádzkové stroje ČME3-1864 + 3083, ktoré som si znovu po čase zdokumentoval a pomaly sa vracal späť.

Vedel som, že v nákladnej stanici pracovali dávnejšie dve zálohy. Nevedel som, ale či náhodou jednu nezrušili. - A nezrušili! Zrazu sa objavila aj druhá záloha v podobe ČME3T-7388. Tiež tento stroj ma potešil, lebo, keď som tu bol naposledy, tak sa nedal fotiť.

Potom, ako sa záloha schovala na niektorú staničnú koľaj, po pár minútach vybehol nákladný vlak v čele s ČME3-4437. Ten, iba prefrčal a viac ho nebolo. Ja som už potom, iba pomaly kráčal do depa východ.

Po príchode do druhého depa ma hneď zaujal stroj TEM2U-9257, ktorý tam stál trochu pokrčený. Ne webe som nedávno videl fotku, ako v stanici Maximovka, neďaleko od Ternopolu ležal po nehode na boku. Tu je pre záujem odkaz na foto z nehody: >>odkaz (http)<<

Opäť nič nové som nenašiel ani v druhom depe. Vo vnútri sa nachádzali stroje ČME3T-7411 a 5334 v štádiu opráv a vonku tiež stroj ČME3T-7350. Potom ešte množstvo motor. jednotiek a ku nim pripoj. vozňov. Čas mi ukrajoval z môjho harmonogramu, preto som ukončil návštevu aj v tomto depe a pomaly odchádzal na ubytovňu.

Po ceste na stanicu som mal ešte raz možnosť vyfotografovať stroj ČME3-4502, ktorý okolo mňa pomaly prešiel práve do depa. Asi zabezpečiť posun.

Medzitým som zatelefonoval kamarátovi Alexovi do Kyjeva. Alex je super kamarát a spolu veľmi dobre vychádzame. Spýtal som sa, či môžem večer prísť a navštíviť jeho rodinu. V podstate to už bolo predbežne dohodnuté. Ale mal som prísť trochu skôr, ako sme sa dohodli. Ja som teda, iba potvrdil môj plán. Alex mi prezradil, že jeho babinec sa ma už nevie dočkať. Vraj Kristína a Kaťuša ani spať nepôjdu pokiaľ neprídem. Táto správa ma veľmi potešila, lebo jeho dcéry sú úžasne a samozrejme aj jeho manželka! Preto som si ihneď kúpil lístok 2. triedu na vlak IC 748 Ternopol - Kyjev. Cena lístka bola 218 UAH, na vzdialenosť 486 km. Konečne bolo príjemnejšie cestovať v takomto vlaku, ako v maršrutke.

Lokomotíva ČS8-074 pri obiehaní súpravy môjho vlaku. Napadlo mi, že mám veľké šťastie na tento stroj. Už som ho fotil na rôznych miestach UK.

Môj vlak IC 748 zostavený z vlakovej ČS8-074 a štyroch klimatizovaných vozňov. Z toho jeden prvej triedy. V každom vozni sa v strednej časti nachádza slušný bar s možnosťou objednať si tu aj jedlá a rôzne nápoje za normálnu cenu.

Vlak č. 748 odchádza z Ternopolu o 15.14 hod. a na vzdialenosti 486 km má do Kyjeva iba dve zastávky. V žst. Chmelnickij a Vinicja. Počas tejto cesty som začal písať tento článok, aby som využil čas vo vlaku. Na Kyjev Pass. som prišiel o 20.51, kde ma už očakával priateľ Alexej. Ochotne mi pomohol s batožinou a po ceste k nemu domov sme stihli prebrať mnoho vecí. Najsrdečnejšie ma však privítali jeho malé dievky. Skutočne sa nevedeli dočkať. Bolo to na nich vidieť. Očká im žiarili, ako iskričky. Vždy im totiž prinesiem niečo na maškrtku. Proste detská radosť sa nedá oklamať! Po večeri sme spolu s Alexom kuli spoločný plán na ďalšie dni. Naša debata sa predĺžila až do hlbokej noci. Únava urobila svoje a my sme sa rozhodli ísť spať s myšlienkou, že to hlavné nás ešte len čaká. Zaželali sme si dobrú noc a pobrali sme sa do postelí. " Ešte raz dobrú noc!"