Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Ťažký život trate Piešťany - Vrbové

Ťažký život trate Piešťany - Vrbové

 
Téma - zrušenie železničnej trate Piešťany - Vrbové kvôli výstavbe cyklotrasy na jej telese je často omieľaná téma v miestnych médiách. K tejto alternatíve sa prikláňa aj veľká časť miestneho obyvateľstva, starostovia obcí Trebatice, Krakovany a mesta Vrbové. Málokto sa však bol pozrieť priamo v teréne...

 










Na úvod len veľmi stručne - na ukážku, ako sa dá prejsť na bicykli z Vrbového do Piešťan teraz: z Vrbového do obce Krakovany popri železničnej trati po prírodnom chodníku, ďalej v Krakovanoch po Veternej ulici, odbočíme vpravo na miestnu cyklotrasu okolo firiem do Trebatíc. V Trebaticiach pokračujeme po Hornej a Hlavnej ulici až ku hlavnej ceste č. 499. Teraz nasleduje úsek dlhý cca 1 km, kde by bolo vhodné vybudovať samostatnú cyklotrasu po rázcestie obce Kocurice, aby cyklisti nešli po nebezpečnej frekventovanej ceste č. 499. Ďalej pokračujeme cez obec Kocurice, za obcou po poľnohospodárskej ceste, ktorá samostatným nadjazdom luxusne premosťuje diaľnicu D1 a cez areál bývalého poľnohospodárskeho družstva (s potrebným súhlasom miestnych firiem) až do Piešťan k obchodnému domu Tesco.
Zhrnutie: Vybudovanie 1 km novej cyklotrasy namiesto plánovanej 8 km dlhej cyklotrasy dlhoročne podmieňovanej zrušením železničnej trate.



Mapa s vyznačením alternatívnej cyklotrasy




Starostovia obcí Trebatice, Krakovany a mesta Vrbové považujú vybudovanie cyklotrasy na mieste terajšej železnice za jediné možné riešenie. Paradoxne však vlastník trate Ministerstvo dopravy (MDVRR SR) v súčasnosti neeviduje žiadne snahy spomínaných obcí o odkúpenie trate. ŽSR plní funkciu prevádzkovateľa dráhy a napriek silnejúcemu tlaku trať zrušiť, udržuje trať v prevádzkyschopnom stave, o čom svedčí aj nedávna výmena koľajových pásov pred a za mostom cez diaľnicu D1.




Dôkaz, že trať ešte nie je na odpis



Trať zohrala v minulosti dôležitú úlohu aj v rámci civilnej ochrany, kedy pri povodniach v roku 1997 boli pri evakuácii starej časti mesta Piešťany obyvatelia odvážaní do Vrbového aj mimoriadnym vlakom v zložení: HDV radu 742 + 3 vozne 2. triedy + HDV radu 742. Do roku 2003 sa na pravidelných manipulačných vlakoch do Vrbového objavoval výlučne stroj 742.227 - dlhoročná piešťanská záloha z depa Leopoldov.




Záloha odstavená na 5. koľaji žst. Piešťany dňa 13.6.2000




Po roku 2003 sa už len sporadicky zachádzalo do Vrbového rušňami radu 742 od Mn vlakov, obsluhujúcich rameno Trenčianska Teplá - Leopoldov. Oživenie trate prišlo v roku 2005 vďaka modernizácii koridoru, kedy dochádzalo prvý krát k odvozu starých koľajových polí do Vrbového taktovo rušňami 710.680 Železničné stavebníctvo Bratislava a 742.388 ZSSKC. Rok 2006 bol zrejme posledným rokom pre tradičné Cargo manipuláky, obsluha žst. Vrbové spočívala v návoze a odvoze vozňov: Eas - pre podvaly, Ws - pre koľajové pásy.




Teplanský stroj 742.387 s Mn vlakom sa vracia z Vrbového dňa 1.7.2006




Na jeseň však vo veľkom pokračujú návozy starých koľajových polí z koridoru, tentokrát v réžii rušňov 742.246 a 742.005 ZSSKC. Október prináša skromné oslavy stého výročia tejto trate.




742.246 a na postrku 742.005 vyrážajú do Vrbového dňa 15.9.2006




742.246 pri už neexistujúcom sklade v Trebaticiach dňa 15.9.2006




Dôležitým rokom pre túto trať je rok 2007, kedy je zrealizovaný projekt na prepravu verejnosti „Spanilá jazda drezín“. Vzniká občianske združenie ČANGO, ktoré dodnes drží nad Vrbovskou štrekou ochrannú ruku. Postupne organizuje akcie, ako Medzinárodné majstrovstvá SR v jazde na pákových drezinách, alebo v spolupráci so SPDŽ Žilina jazdy motorovým vozňom M131.1 „Hurvínek“.




Každoročné jazdy s Hurvínkom sú veľmi obľúbené




Návozy koľajových polí pokračujú vo februári 2007 s rušňami 742.005 a 742.125 ZSSKC, potom až v roku 2010, kedy sa na Vrbovskej štreke dokonca objavuje český rušeň 740.608 „Jožin“ firmy Traťová strojní společnost, a.s.




Rušeň 742.125 sa vracia z Vrbového, Trebatice, 18.2.2007




„Jožin“ 740.608 pri vykládke v žst. Vrbové, 31.5.2010




Ten istý vlak sa blíži k predzvesti, Piešťany-predmestie




Prichádza rok 2015, začína sa celkom obyčajná výluka na trati Trnava - Kúty, konkrétne komplexná rekonštrukcia úseku Jablonica - Senica. V Rozkaze o výluke je uvedené, že na rekonštrukciu koľajového zvršku sa použijú koľajové polia typu UIC 60, uskladnené v dopravniach Trebatice a Vrbové. Na vrbovskej štreke začína malý sviatok, kedy vlaky spoločnosti TSS Grade a.s. postupne odvážajú koľajové polia na výluku. Dňa 23.9.2015 je možné na trati vidieť až dvojicu rušňov radu 742 v čele vlaku s poriadnym nákladom - 21 vozňov radu Smmp ložených koľajovými poliami. Oživená „nákladná“ doprava pokračuje v réžii rušňov 742.644, 742.605, 740.604 a 740.821 aj v ďalších dňoch: 25.9., 28.9., 5.10., 6.10., 8.10., 12.10., 17.10. Preto označovanie tejto trate médiami ako „nevyužívaná“ len poukazuje na neznalosť situácie a miestnych pomerov...




Rušne 742.644 + 742.605 prekonávajú jediné stúpanie na vrbovskej štreke




Rušne 742.644 + 742.605 na moste ponad diaľnicu D1




Vlak s poliami v žst. Piešťany, pripravený na odchod smer Trnava




Dňa 28.9. sa rušeň 742.644 po obehnutí prázdnych vozňov v žst. Vrbové vydáva do žst. Trebatice na nakládku koľajových polí




Ten istý vlak vchádza na priecestie v Krakovanoch




Ten istý vlak pri nakládke koľajových polí v žst. Trebatice





Dňa 6.10. odchádza zo žst. Piešťany vlak s poliami s rušňom 740.604




Príjemná zmena dňa 8.10. Kedysi modrá lokomotíva 740.821 čaká v žst. Vrbové na dokončenie nakládky




740.821 vezie 12 ložených vozňov Smmp cez obec Krakovany




Ten istý vlak sa blíži k priecestiu neďaleko obce Kocurice




Ten istý vlak pred vchodovým návestidlom do žst. Piešťany




text a foto: Jano Čúzy (ceece)

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
lajos
Zaslaný: 09.11.2015 8:17  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13875
 Re: Ťažký život trate Piešťany - Vrbové
Hezky zpracované, dobře podchycené a poctivo nafocené :number one:
Obvykle je tomu opačně - státní správa chce zrušit a místní samospráva ponechat. Ovšem pokud existuje alternativa, proč udržovaná a (občasně) využívaná trať by měla zmizet...
PeTTo13
Zaslaný: 09.11.2015 20:59  
Založený: 22.02.2015
Miesto:
Príspevkov: 4590
 Re: Ťažký život trate Piešťany - Vrbové
pekne zdokumentované po rokoch :number one:
ja som tam bol len raz a to v tomto roku na tradičnej ČANGO jazde. Velmi pekná trať (veď - ktorá na slovensku nie je pekná?! :-D ) len škoda tej nízkej rýchlosti.
Inak fotky a report :number one: :super2: :klanacka:
mathew
Zaslaný: 11.11.2015 13:36  
Založený: 10.07.2012
Miesto:
Príspevkov: 5146
 Re: Ťažký život trate Piešťany - Vrbové
Poctivá práca bola odvedená na tomto príspevku.. :super2: :number one: Pekné, výstižné fotky a text odhaľujúci nie celkom tradčnú situáciu okolo lokálky "na zrušenie".. Verím, že táto vrbovská, nám tu ešte nejaký čas ustojí.. :emo03: :ejha:
cas


Vincent
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
ČD Cargo a.s.

KHT Zvolen

Železniční magazín

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 94 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 1

Registrovaných: 0
Anonymných: 94

Viac ...