Obrazom aj slovom > Zaujímavosti > Jeden neobyčajný víkend v Trebišove
Jeden neobyčajný víkend v Trebišove

Mnohí z nás veľmi dobre poznajú, aký je to pocit, ak sa vám niekde nechce ísť a nakoniec to naberie úplne iný smer, ako ste očakávali a tak ani neľutujete, že ste sa na to dali. Priznám sa, že keď som v sobotu ráno nastupoval do auta, ani by ma nenapadlo, ako taký zdanlivo obyčajný víkend môže dopadnúť.
Prvá pre mňa veľmi pozitívna udalosť nastáva, keď pri prechádzaní obcou Čeľovce registrujem vo výhybni ucelenku cisterien na čele s lokorailáckou rakaňou 182.072-9. Keďže som túto mašinku vždy videl len odstavenú v šturci v Košiciach, aj to len z idúceho vlaku, oznamujem zvyšku posádky, že si urobíme jedno medzipristátie na Trebišovskej stanici. A tak za intenzívneho dažďa vybieham na perón a o cca. 3 minúty sa do stanice gúľa spomínaný nákladný vlak. Keďže svetelné podmienky za veľa nestáli, ani som sa pohybujúci sa vlak neunúval fotiť. Namiesto toho rýchlo utekám dopredu a fotím rakaňu ešte na vlaku.
Prvá pre mňa veľmi pozitívna udalosť nastáva, keď pri prechádzaní obcou Čeľovce registrujem vo výhybni ucelenku cisterien na čele s lokorailáckou rakaňou 182.072-9. Keďže som túto mašinku vždy videl len odstavenú v šturci v Košiciach, aj to len z idúceho vlaku, oznamujem zvyšku posádky, že si urobíme jedno medzipristátie na Trebišovskej stanici. A tak za intenzívneho dažďa vybieham na perón a o cca. 3 minúty sa do stanice gúľa spomínaný nákladný vlak. Keďže svetelné podmienky za veľa nestáli, ani som sa pohybujúci sa vlak neunúval fotiť. Namiesto toho rýchlo utekám dopredu a fotím rakaňu ešte na vlaku.

Rakaňa 182.072-9 spoločnosti Lokorail tesne po príchode do Trebišova...

...a po odstavení
Po odvesení rušňa a prestavení na inú koľaj, dvojica postrkových kocúrov spoločnosti PSŽ a CRV odtlačila súpravu cca. 25 cisterien kamsi mimo stanicu. Rýchlo fotím ešte odstavenú rakaňu a utekám do auta, keďže prehánky začínajú naberať na intenzite. V tento deň som sa na stanicu už nevybral, no namiesto toho som kul plány na zajtra.
Po ceste do Trebišova som v areáli Vagónky totiž zazrel akýsi modro-biely rušeň, no v tej rýchlosti som nedokázal rozpoznať, čo to je. Keďže fotku akéhokoľvek vlečkového rušňa, ktorý pracuje mimo zrak verejnosti kdesi v závode, si cením ďaleko viac ako tie, ktoré vieme bežne cvaknúť na trati, rozhodol som sa, že sa tam vrátim a aspoň z tej diaľky si urobím dokumentačný záber. V nedeľu teda sadám do auta a po ceste ma napadlo, že sa skúsim ísť opýtať na vrátnicu Vagónky. Čo keď motyka vystrelí a pustia ma dnu...
O pár minút som na mieste. Vystúpil som z auta a namieril som si to rovno za pánom vrátnikom. Vysvetľujem mu stručne, prečo som prišiel a čo by som od neho chcel. Žiaľ strieľanie motýk sa nekoná a pán mi vysvetľuje, že by ma rád pustil, ale tieto veci treba riešiť s vedením. Tak trochu sklamaný sa s ním lúčim a kráčam naspäť k autu a už premýšľam, odkiaľ mi bude najlepšie, si tú mašinku odfotiť. Z mojich myšlienok ma vytrháva známy hlas vrátnika, ktorý za mnou kričí, že jedno riešenie by tu ešte bolo. Na tvári sa mi objavuje úsmev a kráčam teda naspäť. Pán mi hovorí, že mňa síce dnu pustiť nemôže, ale o chvíľu príde kolega, ktorý mi lokomotívu odfotí, ak mu dám foťák. Samozrejme súhlasím a sadám si do vestibulu. Čas si krátime príjemným rozhovorom o aktuálnom výrobnom programe spoločnosti. Netrvalo dlho a očakávaný kolega dorazil. Vysvetľujem mu, čo by som chcel a ukazujem, čo a ako s fotoaparátom. Nuž pobral sa do areálu a ja sledujem sekundovú ručičku ako pomaly ukrajuje čas.
Asi po 15 minútach sa pán vrátil so slovami, že mi nafotil tri rušne a že dúfa, že to bude dobré. Pekne obom poďakujem a s prianím všetkého dobrého sa lúčime. Už v aute som si netrpezlivo prezrel fotky a veru, dopadlo to vysoko nad moje očakávania. Samozrejme u týchto fotiek nebudeme riešiť svetelné podmienky ani kompozíciu, pretože tieto drobné nedostatky kompenzuje to, čo je na fotografiách zachytené. Poďme teda pekne poporiadku. Ako prvá sa mi na pamäťovú kartu dostala rosnička T334.0886, ktorá sa zrejme kedysi používala na posun po normálnom rozchode v areáli závodu. Teraz však pomaly podlieha poveternostným vplyvom a roky strávené na slnku, daždi, snehu a vlhku sa na nej pomaly ale isto prejavujú.
Po ceste do Trebišova som v areáli Vagónky totiž zazrel akýsi modro-biely rušeň, no v tej rýchlosti som nedokázal rozpoznať, čo to je. Keďže fotku akéhokoľvek vlečkového rušňa, ktorý pracuje mimo zrak verejnosti kdesi v závode, si cením ďaleko viac ako tie, ktoré vieme bežne cvaknúť na trati, rozhodol som sa, že sa tam vrátim a aspoň z tej diaľky si urobím dokumentačný záber. V nedeľu teda sadám do auta a po ceste ma napadlo, že sa skúsim ísť opýtať na vrátnicu Vagónky. Čo keď motyka vystrelí a pustia ma dnu...
O pár minút som na mieste. Vystúpil som z auta a namieril som si to rovno za pánom vrátnikom. Vysvetľujem mu stručne, prečo som prišiel a čo by som od neho chcel. Žiaľ strieľanie motýk sa nekoná a pán mi vysvetľuje, že by ma rád pustil, ale tieto veci treba riešiť s vedením. Tak trochu sklamaný sa s ním lúčim a kráčam naspäť k autu a už premýšľam, odkiaľ mi bude najlepšie, si tú mašinku odfotiť. Z mojich myšlienok ma vytrháva známy hlas vrátnika, ktorý za mnou kričí, že jedno riešenie by tu ešte bolo. Na tvári sa mi objavuje úsmev a kráčam teda naspäť. Pán mi hovorí, že mňa síce dnu pustiť nemôže, ale o chvíľu príde kolega, ktorý mi lokomotívu odfotí, ak mu dám foťák. Samozrejme súhlasím a sadám si do vestibulu. Čas si krátime príjemným rozhovorom o aktuálnom výrobnom programe spoločnosti. Netrvalo dlho a očakávaný kolega dorazil. Vysvetľujem mu, čo by som chcel a ukazujem, čo a ako s fotoaparátom. Nuž pobral sa do areálu a ja sledujem sekundovú ručičku ako pomaly ukrajuje čas.
Asi po 15 minútach sa pán vrátil so slovami, že mi nafotil tri rušne a že dúfa, že to bude dobré. Pekne obom poďakujem a s prianím všetkého dobrého sa lúčime. Už v aute som si netrpezlivo prezrel fotky a veru, dopadlo to vysoko nad moje očakávania. Samozrejme u týchto fotiek nebudeme riešiť svetelné podmienky ani kompozíciu, pretože tieto drobné nedostatky kompenzuje to, čo je na fotografiách zachytené. Poďme teda pekne poporiadku. Ako prvá sa mi na pamäťovú kartu dostala rosnička T334.0886, ktorá sa zrejme kedysi používala na posun po normálnom rozchode v areáli závodu. Teraz však pomaly podlieha poveternostným vplyvom a roky strávené na slnku, daždi, snehu a vlhku sa na nej pomaly ale isto prejavujú.

Prírodné živly sú žiaľ silnejšie ako čokoľvek, vyrobené ľudskou rukou. Táto rosnička je toho jasným dôkazom

A ešte pohľad z druhej strany
Ďalší zaujímavý stroj, ktorý v tento deň zapózoval pre môj objektív, bol širokorozchodný čmeliak 770.813-4 v netradičnom modro-bielom laku. Tak túto mašinu som z diaľky videl...

Vlečkový širokorozchodný čmeliak 770.813-4 čaká na svoju ďalšiu príležitosť, zasiahnuť do života podnikovej vlečky
Nakoniec vo foťáku nachádzam niečo, v čo som ani nedúfal. Sú to detailné fotografie niekdajšieho prototypu 772.001-4, ktorý v roku 1998 postavila v priestoroch trebišovskej vagónky na ráme vrútockého čmeliaka 771.057-7 spoločnosť Martinská mechatronická a.s. Vývoj a realizácia rekonštrukčných prác na prototype 772.001-4 a 755.001-5 bola našťastie po nástupe novej vlády zastavená, keďže sa jednalo o mimoriadne drahé projekty, ktoré už pri svojom vzniku sprevádzala celá rada prinajmenšom podivných okolností, o ktorých sa tu radšej nebudem rozpisovať. Ťažko len uveriť, že všetko mohlo byť ináč, keby to opäť nemalo tak typicky slovenské politické pozadie. Poďme však radšej k samotným fotkám, pretože aj tak - čo bolo to bolo, resp. tu by možno viac pasovalo: čo bolo a čo mohlo byť.

Celkový pohľad na túto, bez pochyby zaujímavú lokomotívu

Pohľad na čelo kratšej kapoty

Detail kabíny. Na prvý pohľad hneď zaujmú čelné sklá s mimoriadne pozitívnym sklonom, kvôli odstráneniu nežiadúcich odleskov. Prístup do kabíny je možný z oboch strán cez odklopné schodíky a posuvné dvere. Stanovište je vybavené klimatizáciou, vyhrievaným sedadlom rušňovodiča a priemyselnými kamerami

Pohľad na kratšiu kapotu, pod ktorou sa nachádza blok vodného chladenia spaľovacieho motora s dvoma, elektricky poháňanými ventilátormi, ďalej trakčný usmerňovač a elektrický rozvádzač

Pohľad na dlhšiu kapotu, ktorá ukrýva komôrkový spaľovací motor Pielstick 8 PA 4 - 185 M4 a trakčný alternátor Danubius Elektrik s výkonom 932 kW

Pohľad na čelo dlhšej kapoty, v ktorej je umiestnený skrutkový kompresor SE 180 Lok od spoločnosti Atmos, za ktorým nasledujú dva odporníky elektrodynamickej brzdy, chladené ventilačnými jednotkami z produkcie ČKD

Pohľad na kabínu rušňa z ochozu

Ešte celkový pohľad na rušeň z druhej strany
Záverom by som chcel ešte raz vysloviť veľké poďakovanie ochotným zamestnancom Vagónky Trebišov, ktorí mi pomohli k týmto cenným fotografiám. Srdečne ich pozdravujem.
text a foto: Bc. Tomáš Rusňák (pegas) a zamestnanci Vagónky Trebišov
Komentáre
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
lajos | Zaslaný: 16.11.2015 8:49
|
Administrátor ![]() ![]() Založený: 01.07.2009 Miesto: Príspevkov: 14282 |
![]() A motyka přece jen vystřelila a zasáhla víc, než střed terče !
Už ta fotka v dolní galerii mě velmi zaujala, ale průběh "fotovačky" je neskutečný ![]() Nejdůležitější je ověření skutečnosti, že stroj 772.001 ještě stále existuje. Možná asi nikdy vlastní silou nevyjel, a na dokončení už nebyly prostředky a politická vůle. Premiérová prezentace byla v září 1998 v Brně a ještě v tom měsíci padla poslední Mečiarova vláda. A s ní i takové projekty s neprůhledným pozadím... Díky za tento jedinečný příspěvek ![]() |
771_068 | Zaslaný: 16.11.2015 13:28
|
![]() ![]() Založený: 18.01.2011 Miesto: Príspevkov: 66 |
![]() No vitaj ve vinohradě
![]() ![]() |
Jarda | Zaslaný: 16.11.2015 15:41
|
![]() ![]() Založený: 09.06.2014 Miesto: Most Príspevkov: 597 |
![]() Ano. Člověku se kolikrát ani nikam nechce, ale potom je rád, že se na patřičná místa vydal.
![]() V tomto případě to bylo o to parádnější díky zachycení lokomotivy o které jsem jednak již dlouho nic neslyšel a jednak nic dlouho nečetl. ![]() Takový úlovek se vysoce cení. ![]() |
PeTTo13 | Zaslaný: 16.11.2015 18:19
|
![]() ![]() Založený: 22.02.2015 Miesto: Príspevkov: 4591 |
![]() paráda
![]() ![]() ja sa do trebišova už dlhšie chystám ale je to ďaleko a akosi sa mi tam nechce... ale 772.001 si musím ísť odfotiť ![]() |