Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Prehľad nového grafikonu vlakovej dopravy 2015/2016

Prehľad nového grafikonu vlakovej dopravy 2015/2016

 
Milí čitatelia, ako každý rok v decembri sa náš ''železničiarsky'' rok končí a začína druhý. Tento rok to je v noci na prelome dňov 12. a 13. decembra. Nový grafikon vlakovej dopravy nám prinesie viac zmien, na ktoré sme si za ten uplynulý rok zvykli. Aktualizované 19.12.2015 o 14:45. Doplnené o situáciu ohľadne vlakov RegioJet

 













Tohtoročné zmeny v grafikone nám prinesú ako aj pozitívne, tak aj negatívne zmeny v niektorých regiónoch. Preto sme sa rozhodli, ako minulý rok, že vytvoríme článok o týchto zmenách. Článok zostane pár dní otvorený a máte možnosť posielať Vaše fotky týkajúce sa spomínaných (ale aj nespomínaných) zmien.

Najprv treba spomenúť, že nasadenie maďarských rušňov r. 431 na vlakoch (obratoch) R 721/722 a R 725/726 zanikne. Na obrate REx (regionálny expres) 725/726 ju nahradí rušeň rady 350. Vlaky 72x sú po novom vedené ako REx s rušňom (v úseku Leopoldov - Prievidza) rady 757 a s pravidelným zastavením už aj vo Veľkých Uherciach, Šenkviciach a Pezinku.

Ďalšia zmena sa týka vlakov EuroCity a EuroNight. Doteraz vozili rušne r. 350 tri páry (zvyšné vlaky boli v réžii r. 380 ČD), no tento GVD im zostali len dva páry, a to konkrétne EN 477 / EC 276 a EC 273272.

Ďalej treba spomenúť rýchliky na vozebnom ramene Bratislava - Banská Bystrica (bude 8 párov rýchlikov denne a plus jeden pár vedený len cez týždeň). Takže do B. Bystrice sa pôjde bez prestupu, ale zanikne priame spojenie do Žiliny/Prahy a Košíc južným ťahom. Kategória Zr (zrýchlený vlak) na trati od Zvolena/B. Bystrice do Vrútok/Žiliny zanikne a nahradia ju vlaky REx (regionálny expres). Priame spojenie z Bratislavy do Košíc cez Zvolen bude len nočným párom vlakov R 800 a R 801 Poľana.

Za spomenutie stojí aj to, že v tomto GVD nastane významná zmena v radeniach. Jedná sa o to, že súpravy budú jazdiť v opačnom radení ako doteraz z toho dôvodu, že sa to chcelo zosúladiť s ostatnými krajinami (napríklad v Nemecku a okolitých krajinách). Preto sa bude jazdiť prvou triedou smerom na Západ. Týka sa to všetkých rýchlikov na trati Bratislava - Žilina - Košice, rýchlikov Bratislava - Banská Bystrica, ale aj medzinárodných vlakov na ramene Praha - Bratislava - Budapešť a vlakov kategórie Ex Praha - Žilina.

ZSSK zaviedlo v tomto grafikone aj dôležitú vec pre krátenie meškania, a to ''operatívne vlaky''. Jedná sa o to, že za dodržania podmienok bude možné u vlakov R 600 - R 615 v úseku Bratislava Rača - Zlatovce a Trenčianska Teplá - Púchov krátiť meškanie jazdou pri rýchlosti 160 km/h. Táto jazda bude možná až po spustení ETCS (v priebehu roka 2016). Podmienky pre tú jazdu sú napríklad to, že musia byť vo vlaku radené len vozne, ktoré môžu ísť rýchlosťou 160 km/h, vo vlaku musí byť hnacie dráhové vozidlo, ktoré má funkčné ETCS a môže ísť rýchlosťou 160 km/h. V súčasnosti je v súprave aj vozeň Bdteer s maximálnou rýchlosťou len 120 km/h, ktorý je radený v súprave kvôli splneniu štandardov na počet miest pre bicykle. Ministerstvo to chce vyriešiť výnimkou, aby ten vozeň bol nahradený iným vozňom druhej triedy pre rýchlosť 160 km/h. Vozeň Bdteer by bol však radený len v hlavnej cyklistickej sezóne. Vlaky pôjdu v danom úseku ako R 116xx, výpravcovia (v danom úseku, ktorého sa to týka) budú vyrozumení od dispečerského aparátu a vlaková čata (vlakvedúci (všetci) a rušňovodič) bude vyrozumený písomným rozkazom v poslednej stanici (kde pravidelne zastavuje) pred daným úsekom.

Od dnes zostávajú na vozebnom ramene vlakov EC a EN Maďarsko - Slovensko - Česko - Nemecko cez Prahu len dva páry vlakov (EN 476/477 Metropol a EC 172/173 Hungaria) namiesto doterajších piatich párov.

Jazdná doba vlakov na trati Košice - Humenné sa skráti približne o 11 minút (v druhom smere o 12 minút). Je to kvôli tomu, že sa preprah rušňov elektrickej a nezávislej trakcie nebude konať na trati (doteraz v žst. Trebišov, predtým v Bánovciach nad Ondavou). Vlak bude vedený rušňom nezávislej trakcie v celej trase vlaku, čiže už z Košíc.

K zoznamu tratiam so zrušenou osobnou dopravou sa pridá aj úsek Moldava nad Bodvou - Turňa nad Bodvou. Vlaky vedené tým úsekom budú presmerované (a pridané) na nový terminál Moldava nad Bodvou mesto.

Štátna firma ZSSK od 18. januára roku 2016 zruší svoje vlaky kategórie InterCity z dôvodu zvýhodnenia súkromného ''žltého'' prepravcu RegioJet na trati z Bratislavy cez Žilinu do Košíc.

K názvom komerčných názvov rýchlikov pribudnú ďalšie. Tu je prehľad názvov vybraných vlakov:
IC 502 - RWE (pôjde do 18.1.2016)
R 600 - MILA SEDITA
R 601 - HORALKY SEDITA
R 607 - FIXINELA
R 610 - NOVOFRUCT
R 611 - INTERSPORT
R 612 - OKAY ELEKTRO

Treba spomenúť aj zastavovanie vlaku SC Pendolíno Košičan v žst. Štrba.



Jednou z menších noviniek je aj nová kategória vlakov: Regionálny Rýchlik (RR). Jedná sa o rýchlik ktorý je vedený na trase maximálne do 240 km, na ktorom je možné použiť vozne ktoré boli zakúpené s dotáciami Európskej Únie pre Regionálne použitie. Neplatí na ňom však cestovné "Regional" a zastavuje ako Rýchlik.
ZSSK bude prevádzkovať tieto RR:

RR 700/711 Beckov – spoj z Trenčína do Bratislavy a späť
RR 702/703 Inovec – spoj zo Žiliny do Bratislavy a späť
RR 704/701 Polom – spoj zo Žiliny do Bratislavy a späť
RR 706/705 Strážov – spoj zo Žiliny do Bratislavy a späť
RR 707 Javorina – spoj z Bratislavy do Žiliny
RR 708/709 Dubeň – spoj zo Žiliny do Bratislavy a späť
RR 760/761 Poprad – spoj na trase Košice – Poprad a späť
RR 762/767 Cassovia – spoj z Košíc do Trenčína a späť
RR 763 Lomnica – spoj na trase Poprad – Košice
RR 765 Poráč – spoj na trase Poprad – Košice




Presné cestovné poriadky a čísla vlakov nájdete na oficiálnych stránkach vlakových prepravcov:
ZSSK - Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.
ČD - České Dráhy, a.s.
RegioJet
LeoExpres


Týmto článkom sme sa snažili zhrnúť tie hlavné zmeny v železničnej doprave na tratiach ŽSR od dnešnej zmeny grafikonu vlakovej dopravy. Ako bolo spomínané na začiatku, do článku môžte prispieť aj vy Vašimi fotkami, ktoré buď pridáte na náš web a označíte ju ako aktualitu (fotka bude použitá z článku a bude zmazaná, t.j. nebude preradená do časti GALÉRIA), alebo ju pošlete na náš redakčný e-mail (redakcia @ railtrains.sk). K fotkám nezabudnite napísať svoj nick/meno (pri posielaní na e-mail) a hlavne nezabudnite napísať miesto vyfotenia a vlak, respektíve že o čo sa jedná. Týmto by sme Vás chceli požiadať o spoluprácu a pomoc s týmito zmenami, máte možnosť podeliť sa s ostatnými fanúšikmi železníc a čitateľmi Railtrains.sk.

Fotky budú priebežne dopĺňané a jednotlivé aktuality (bez fotiek) budú dopísané. Nech sa páči ...







Na fotke je R 606 zachytený v Štrbe v posledný deň (12.12.2015) v rukách rušňovodiča zaradeného v turnusovej skupine 147 Strediska prevádzky depa v Žiline (SPD Žilina), nástupného miesta v Liptovskom Mikuláši (NS L. Mikuláš). TS 147 mala tradíciu voziť predpoludňajšie rýchliky z Košíc, no od dnes bude voziť len jeden pár osobných vlakov a zároveň je to jediný výkon celej SPD Žilina na východ Slovenska, do Košíc. Ostatné žilinské turnusové skupiny budú do Košíc jazdiť len s ''posilovými'' vlakmi, aby rušňovodičom zostalo poznanie. Od nového GVD bude tento vlak viezť len jeden rušňovodič (z SPD Košice) od Košíc do Žiliny (druhý zo Žiliny do Bratislavy) a nebude to ako doteraz (jeden z Košíc do L. Mikuláša, druhý od L. Mikuláša a tretí do Bratislavy). Preto bol rušeň 350.001 vyzdobený na čele dvomi logami (logom mesta Žilina a Liptovský Mikuláš) a v oknách mal nálepky "SPD Žilina" a "NS Liptovský Mikuláš". (autor: PeTTo13)




Posledný osobný vlak 7902 (Trstená - Kraľovany) v zložení
813.013-4 + 913.013-3 ''Oravka'' dňa 12.12.2015 počas pobytu v žst. Dolný Kubín. Tento vlak od nového GVD bude jazdiť už len v úseku Dolný Kubín - Kraľovany a to ako osobný vlak 7952, ale len v pracovné dni.. (foto: PeTTo13)



Osobný vlak 7904 (Trstená - Kraľovany) dňa 11.12.2015 počas pobytu v žst. Dolný Kubín. Tento ''školský'' vlak išiel pod týmto číslom posledný krát a zároveň bol na ňom posledný krát nasadený MV 811 (
V tento deň bol vlak v zložení 811.013-6 + 011.426-?). Od nového GVD na ňom budú jazdiť ''Bagety'' 813+913. (foto: PeTTo13)




Ako už bolo spomínané, tohtoročná zmena GVD priniesla so sebou aj radenie rýchlikov. Miestenkové vozne a prvá trieda bude radená smerom na Západ (v smere z Košíc do Bratislavy bude hneď za rušňom). Hneď za ním bude reštauračný vozeň a vozeň pre deti do 10 rokov, so zdvíhacou plošinou pre imobilných cestujúcich a so službou pojazdná úschovňa a potom budú miestenkové vozne druhej triedy.Naposledy sme sa s takýmto radením mohli stretnúť pred dvanástimi rokmi. Fotka zobrazuje včerajší rýchlik 606 s rušňom 350.001 už bez nálepiek (nálepky len z Košíc po Liptovský Mikuláš). (foto: Jurro754)




Porta Bohemica mala včera poslednú jazdu, na fotke je zachytená v Prahe - Klánoviciach. (foto: MiloM)





RegioJet v tento GVD predĺžil svoju trasu z Prahy cez Martin až do Zvolena. Do Zvolena príde v neskorých večerných hodinách a naspäť zo Zvolena pôjde skoro ráno. Ťahať ho bude zapožičaný rušeň od KDS 750.096. Na fotke vidieť súpravu, ktorá je pripravená v Martine na odchod do Zvolena vo večerných hodinách. (foto: Marek Ličina)


Od dnes budú na regionálnych expresoch 72x rušne radu 757 namiesto rušňov 754 (a niekedy aj 750). Na fotke je 750.131 pri Leopoldove zastávka, ktorá suplovala rušeň r. 754, na rýchliku R 721 Bojnice. (autor: Jurro754)





Dnes sa nové dve el. jednotky vydali na trať. Prvá dnes jazdí z Hausfeldstrasse do Hütteldorfu, a druhá ide na prezentačné jazdy po Hornom Rakúsku, no večer príde naspäť do Viedne. Sedačky sú pohodlné, jazdné vlastnosti sú dobré, maximálnu rýchlosť má 160 km/h, no chýba tam WiFi pripojenie na internet. Na fotke je prvý krát na vlaku REx do St. Pöltenu vo Wien Westbahnhof. Dnes ešte pôjde do Amstettenu a potom ako súpravový vlak do Linzu. (foto: trainspotter)





Staro-nový rýchlik EC 130 ''Varsovia'' opäť jazdí ako vlak z Budapešti do Warszawy. (foto: MERIDIAN270)




Počas tohto grafikonu je priame spojenie Bratislavy s Banskou Bystricou. Postará sa o to 8 párov rýchlikov. V čele vlakov by mali byť rušne 362 a 363 štátnej firmy ZSSK. Na fotke je R 836 v čele s 240.122 počas odchodu z Podhájskej. (foto: Luko3105)







Po pár rokoch sa na ''prievidzkých'' rýchlikoch znovu objavili rušne radu 757. Preto boli niektoré prediskolované zo Zvolena do Prievidze, konkrétne 757.015, 757.016, 757.017, 757.019 a 757.020. Naopak, z Prievidze sa do Zvolena vrátia 757.014, 754.070 a 754.084. Do Nových Zámkov pôjdu ''nulky'' 750.131, 750.182 a 750.183. Rušeň 750.164 pôjde naspäť na Východ, ale do Košíc. Na prvej fotke vidno REx 722 so 757.017, na druhej obratový vlak taktiež so ''sedemnástkou'' na REx 723 (foto: kovko)


Rušeň 757.017 medzi výkonmi v žst. Leopoldov (foto: Kruppo362)




Trasa Žilina - Púchov - Praha zostala takmer bez zmien, jediné k čomu prišlo je k skráteniu dvoch párov EC vlakov, ktoré pôvodne zachádzali až do Zvolena. Od včerajšieho dňa jazdia všetky EC vlaky v relácii Praha - Púchov - Žilina a späť.


350 014 ''Ondro'' EC 128 Všacan (pôvodné označenie EC 126/127) Zmena času odchodu zo Žiliny z 7:38 posunutý do časovej polohy z odchodom zo Žiliny o 09:31. Táto zmena platí len do 27.2.2016, potom (od 28.2.)sa čas odchodu zo Žiliny presunie na 09:12
(foto: kaoz)




350 001 (S499 0001) "Aristokratka" v čele EC 126 Bečva (pôvodné označenie 124/125) zmena časovej polohy odchodu vlaku zo Žiliny: 11:31 (pôvodne o 09:38) zmena platí len do 27.2.2016, t.j ako u EC 128/129 (foto: kaoz)




EC 124 Fatra (pôvodné číslo 220/221, konečná/východzia stanica Zvolen) od 13.12.2015 konečná a východzia stanica Žilina !. Časová poloha 11:42 odchod z Púchova - príchod do Žiliny o 12:29 platí len do 27.2.2016, potom sa časová poloha upraví odchod z Púchova 12:01 - príchod Žilina 12:48. (foto: kaoz)

Pozn. k časovým posunom dôjde na základe výlukových prác medzi Dolným Hričovom a Žilinou. Touto časovou zmenou budú ovplyvnené všetky vlaky idúce v relácii Žilina - Púchov - Praha a späť.




Po roku, keď býval v čele maďarský rušeň 431 (po starom V43) sa situácia opäť vrátila do ''normálu'' a v čele prievidzkých rýchlikov bude opäť ''len'' 362, 361, 350 alebo 240.



362 003 v čele REX-722 za zastávkou Báhoň (foto: eminem)





Ďalšou novinkou na orave je osobný vlak 7913. Jedná sa o predĺženie spoja 7953 až do Trstenej (pôvodne bol vlak vedený len do Dolného Kubína). Premáva len v pracovné dni mimo 24.XII - 6.I. Dnes sa na ňom objavila 913+813.019 "Matej Karol". (foto: PeTTo13)







Zmena radenia v rýchlikoch. Slovensko ide po vzore iných európskych krajín, že prvú triedu radí smerom na západ, takže v smere z Bratislavy do Košíc bude prvá trieda na konci súpravy, a naopak, z Košíc do Bratislavy bude prvá trieda radená hneď za rušňom. Na druhej fotke vidno rušeň prevážaný na konci vlaku R 605 (v čele 363.101) do Košíc. Jedná sa o rušeň, ktorý včera potiahol IC 1502. (foto: pendolino)




Ilustračná fotka zo včera ohľadom vlaku SC Pendolíno Košičan. Jedná sa o nový názov pre spomínaný vlak, a o to, že na jeho trase z Košíc cez Žilinu a Ostravu do Prahy pribudla nová zastávka, v železničnej stanici Štrba. Odtiaľ budú prípoje aj do ''hornej'' Štrby. (foto: pendolino)




U vlaku EC 242 Roháče sa zmenil názov vlaku, konečná stanica, a tak isto aj radenie (prvou triedou na Západ). ďalej nastala aj zmena v nasadení rušňa, namiesto rušňov 151 bude na tých vlakoch jazdiť rušeň 162/3 ČD. Takže včera nastala posledná možnosť si odfotiť rušeň rady 151 na trati ŽSR 180. jednalo sa konkrétne o rušeň 151.019 (foto: pendolino)




U súkromného ''žltého'' dopravcu sa tiež udialo niekoľko zmien. Hlavnou zmenou je však nasadzovanie nového vozňa ASTRA na vlaky. Časom plánuje RegioJet aj zmeniť dĺžku súpravy zo šesť pravidelných vozňov na väčší počet. (foto: pendolino)




Ďalšou zmenou je aj nasadzovanie rušňov rady 193 ''Vectron'' na vlaky idúce z Prahy do Košíc. Na fotke je 193.226 na vlaku EC 1003. RegioJet taktiež zmenil aj časy odchodov z východzej stanice, u vlaku EC 1003 je to o 20 minút skôr. (foto: pendolino)





Rýchliky v relácii Košice - Lučenec - Zvolen - Bratislava a späť boli skrátené na trasu Košice - Zvolen a späť, dostali nové číslovanie: R 810/811 Gemeran má nové číslo R 932/933, R 814/815 Domica je po prečíslovaní R 934/935 a pribudol R 936/937 Kras, namiesto R 812/813 Sitno. Prívesné vozne rady 012 boli nahradené starými 011 a pridelené nasledovne: Stredisko prevádzky depo Zvolen, Stredisko prevádzky Fiľakovo – pracovisko Lučenec, Stredisko prevádzky Fiľakovo – pracovisko Fiľakovo.

R 933 Gemeran v čele 757.008. (foto: kaoz)

Reštauračný vozeň rady ARmeer 85 30 003 radený v R 933 Gemeran /Zvolen - Košice/, fotka vznikla v úseku Fiľakovo - výhybňa Urbánka. (foto: kaoz)





Os 6248 (Rimavská Sobota - Fiľakovo) v zložení 812.052 + 011.613 odfotené v úseku Fiľakovo - výhybňa Urbánka. (foto: kaoz)



Na základe telegramu, ktorý je opravou k služobným pomôckam ŽSR Vám prinášame informáciu, ktorá oficiálne potvrdila to o čom ‚‘‘ všetci aj tak vedeli‘‘ a to, že od 17.12.2015 nariaďuje opraviť služobné pomôcky a to konkrétne zošitové cestovné poriadky číslo 105,106 a 125 a tak isto aj listy GVD číslo 105,106 a 125. Telegram hovorí :


ZCP 105:
-strana 11, Tabuľka 2, zrušte vlaky: 402/31, 403/32, 406/35, 407/36, 410/39 a 411/40
-strana 31,32,35,36,39,40 zrušte bez náhrady vlaky: 402, 403, 406, 407, 410 a 411


ZCP 106:
-strana 11, Tabuľka 2, zrušte vlaky: 402/52, 403/53, 406/56, 407/57, 410/60 a 411/61
-strana 52, 53, 56, 57, 60 a 61 zrušte bez náhrady vlaky: 402, 403, 406, 407, 410 a 411

a samozrejme to isté platí aj pri ZCP číslo 125 a tak isto aj pri listoch GVD týchto ZCP.

KCP trať 120:
-strana 18/19 - vlak 403, 24/25 – vlak
407, 30/31 – vlak 411, 32/33 – vlak 410, 38/39 – vlak 402,
42/43 – vlak 406 zrušte bez náhrady a zároveň aj k nim prislúchajúce poznámky

KCP trať 180:
-strana 142/143
– vlak 411,146/147-vlak 403, 154/155 – vlak 407,162/163 – vlak 402,
166/167 – vlak 406,172/173 – vlak 410 zrušte bez náhrady a zároveň
aj k nim prislúchajúce poznámky


Je na každom z Vás nech si o tejto situácii pomyslí svoje.

Ďalej tu máme novinku od našich susedov, a to zachádzanie súprav Push-Pull až do Břeclavi.


Od nového GVD zachádzajú slovenské súpravy Push-Pull až do Břeclavi. Idú na troch pároch osobných (spěšných) vlakov z Leopoldova, Trnavy a Bratislavy. Naspäť idú s vlakom do Kútov, a niektoré až do Bratislavy. (foto: tominek2)





Od nového grafikonu je po šiestich rokoch obnovená osobná vlaková doprava medzi stanicami Český Těšín – Cieszyn. Keďže vlaky začínaju a končia v stanici Frýdek – Místek, vlaky sú vedené motorovými jednotkami Regionova . Celkovo bude na trase 6 párov vlakov. Na fotke sa osobný vlak 12813 s Regionovou
914.188 blíži do stanice Cieszyn. (foto: semir350)






zdroje: Facebook (Knihajázd); oficiálna stránka ZSSK, a.s.; ŽSR

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
750.203
Zaslaný: 14.12.2015 7:24   Upravený: 14.12.2015 7:25  
Založený: 28.02.2012
Miesto:
Príspevkov: 308
 Re: Prehľad nového grafikonu vlakovej dopravy 2015/2016
no ešte nedávno bolo na pretrase vyjadrenie zo ŽSR že obyčrýchliky ZSSK po koridore nemôžu jazdiť 160 pretože by nestíhali pracovníci žsr včas varovať traťových robotníkov a ZÁVORÁROV (!). nesmierne ma teší že srandisti z najflexibilnejšej firmy galaxie dokázali tento nesmierny problém vyriešiť radost2
erikmir
Zaslaný: 15.12.2015 9:57  
Založený: 08.11.2011
Miesto: Kúty
Príspevkov: 57
 Re: Prehľad nového grafikonu vlakovej dopravy 2015/2016
No jasné, vyriešili, lenže ako? :D
A ešte k tomu je takmer na každom 600-vkovom rýchliku radený Bdteer.
cas


Jolana
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 37 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 7

Registrovaných: 0
Anonymných: 37

Viac ...