Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotoprofil > Súčasná prevádzka radu 746

Súčasná prevádzka radu 746

 
Minule sme sa pozreli na prevádzku „somárov“ r.736, dnes sa budeme venovať ich trochu menším, no trochu ťažším, spoľahlivejším, výkonnejším a obľúbenejším súrodencom taktiež z produkcie ŽOS Zvolen - „muličkám“ radu 746.

 










V rokoch 2009 - 2011 ich ZSSKC dostalo 17 kusov. Stroje 746.001 až 015 boli pridelené z výroby Stredisku riadenia trakcie (SRT) Zvolen, posledné (016 a 017) putovali po vyrobení (na prelome rokov 2011 a 2012) rovno do SRT Košice - do depa Haniska pri Košiciach. Zakrátko, v prvej polovici roku 2012 ich tam nasledovali aj rušne 746.014 a 746.015. V novembri 2015 boli presunuté rušne 746.003 a 004 zo Zvolena do Spišskej Novej Vsi, teda tiež do SRT Košice.


SRT Zvolen

Zvolenské depo má teda v stave jedenásť „sedemštyrišestiek“ a ani ony tu svoje turnusy nedodržujú, no ich nasadzovanie na výkony je pravidelnejšie ako v prípade „somárov“. „Mulice“ tu obvykle tvoria jednu až dve dvojičky, pričom vždy existuje aspoň tá jedna. Tá je v pracovné dni nasadzovaná na vozbu Mn Lučenec - Plešivec a Jesenské - Hnúšťa. V pondelok, stredu a piatok je dvojica skoro ráno (po príchode z Lučenca, resp. Jesenského) rozpojená v Rimavskej Sobote. Jeden rušeň je tu ponechaný a odvezie Mn do Hnúšte a späť do Rimavskej Soboty a Jesenského, druhý rušeň sa vráti strojne do Jesenského a opäť zapriahne Mn do Plešivca. Poobede vyrazí opačným smerom a v Jesenskom je spojený s rušňom prichodiacim od Rimavskej Soboty. V utorky a štvrtky manipulačný vlak do Hnúšte nejazdí a na Mn 83101/81300 Lučenec - Plešivec a späť je dvojička nasadená v celej trase. V piatok v noci je dvojica sťahovaná do Zvolena a cez víkend je opäť do Lučenca vhodne dopravená, aby sa v pondelok krátko po polnoci mohla opäť postaviť do čela Mn smer Plešivec. Takto sa to robí od prelomu rokov 2015/2016 - predtým jazdila dvojica „mulíc“ na celom úseku Lučenec - Jesenské - Rimavská Sobota - Plešivec - Lučenec a Mn Rimavská Sobota - Hnúšťa - Jesenské vozil rušeň radu 742.



746.011 sa 2. mája 2016 blíži s tradične veľmi pekne vyťaženým Mn 81300 k Rimavskej Seči. Vozne s drevom smerujú z gemerských lokálok buď do Liskovej, alebo na vývoz, najmä do Rakúska. Cisterny k vlaku pripojili v PPS Lenartovce. (foto: Paweł Niemiec)




Opäť 746.011, tentokrát však 29.4.2016 v službe na štreke do Tisovca pri poobednej pauze v Rimavskej Sobote po príchode od Hnúšte. (foto: Ivan Kamenský)




Druhého mája nebola od z trate 174 žiadna záťaž a 746.009 zišla teda do Jesenského bez vozov. Tu sa privesila do čela „osem-jedna-tristovky“ a vznikla nám preto „sexi dvojica“ (rozumej dvojica kapotových rušňov spojená dlhými predstavkami k sebe), na ktorú si Paweł Niemiec počkal za Hodejovom.




Dvojice „mulíc“ inak nie sú pravidelne nasadzované, môžu sa tak objaviť na prakticky ľubovoľnom výkone zvolenského depa. Možno spomenúť napríklad Pn vlaky do Banskej Bystrice a Lučenca. Na trati do Lučenca sa môžu objaviť aj v postrkovej službe.



Na vozbe Šiah sa v roku 2015 podieľali motorové rušne všetkých radov, ktoré sú v súčasnosti v stave SRT Zvolen. Kus práce na trati 153 vykonali aj „mulice“. Dňa 31.8.2015 si do Šiah po „štrúdľu“ prišla ako rušňovlak pätica 736.019, 746.012+013 a 746.004+011. Posledné menované som pri návrate do Zvolena zachytil na súbehu „Route 66“ a trate 153 medzi Podzámčokom a Brezinami. Možno vám do očí udrú prehodené kapoty na čele jedenástky - máte pravdepodobne výnimočne dobrý zrak, v dielni si to nevšimli.


Jedným z nepravidelných, ale pomerne často jazdiacich vlakov na trati 160 sú „štiepkovozy“ z Rakúska do Tomášoviec. S prázdnou súpravou boli 4.mája 2016 zachytené 746.003+007 pri odchode z výhybne Slatinka. Áno, 746.003 (tiež s kapotami „a lá Pat a Mat“) by po správnosti mala byť pod Tatrami, ale na jar (po oprave v depe Zvolen) behala na tamojších výkonoch až niekoľko mesiacov. Doma v Spišskej Novej Vsi ju zastupovali tradičné „favority“. (foto: Paweł Niemiec)




„Americky na Bystricu otočená dvojica“ (rozumej dvojica kapotových rušňov spojená nie moc obvyklým spôsobom dlhý predstavok-krátky predstavok) 746.003+004 oddychovala 31.8.2015 na ôsmej koľaji žst. Stožok pred postrkom vlaku Pn 53101. O presune oboch rušňov do Spišskej Novej Vsi sa zatiaľ nevie. Je trochu paradoxom, že za účelom vozby manipulačných vlakov tam boli presunuté práve tie dva rušne, ktoré boli v rokoch 2014-2015 vyčlenené iba na vozbu priebežných nákladných vlakov a postrkovú službu.




Veľkou mimoriadnosťou bolo nasadenie dvojičky 746.007+013 na obrat 63510/65311 do Žiliny v sobotu 7.mája 2016. Rudynko ich vyfotil na spiatočnej ceste na turčianskej dvojkoľajke, ako sa s ľahkosťou pohrávali so štyrmi šrotom loženými vozňami.




Väčšina zvolenských „muličiek“ beháva „sólo“. Doslova kraľujú nákladnej doprave na Horehroní, kde 4 stroje zabezpečujú všetky výkony od Banskej Bystrice až po Červenú Skalu. Dva rušne sú umiestnené v Banskej Bystrici. druhé dva priamo v centre tohto krásneho kraja - v Brezne.

Prvým bystrickým rušňom je „postrkársky“ rušeň, ktorého hlavnou úlohou je postrk vlaku Pn 63510 na Čremošné. Veľmi mimoriadne (maximálne pár krát do roka) na ňom rušeň pokračuje až do Žiliny a pomáha sa na kopec dostať aj obratovému Pn 65311. Okrem služby na postrkoch má rušeň voziť aj doobedné „péenko“ do Podbrezovej a späť, ktoré však chodí dosť sporadicky. V poslednej dobe sú aj postrky na Čremošné relatívne nepravidelné, a tak rušeň najčastejšie postáva na 19. koľaji žst. Banská Bystrica.



Pri hľadaní vhodnej fotky „postrkárky“ som si na jednu spomenul a prinútil som augustusa načrieť do jeho archívu poriadne hlboko, aby mi z neho vylovil už zaprášenú fotku zánovnej 746.007, ktorá dňa 11.8.2011 usilovne tlačila večerný Pn 65313 na Čremošné. Hoci som sa snažil vyberať čo najaktuálnejšie fotografie, túto som tu proste musel mať. Letný večer na Hornej Štubni, neobvyklý pohľad cez dlhé sklo, pestrá súprava nákladného vlaku a novotou žiariaca a k tomu aj pekne otočená „sedemštyrišestka“. Zaujímavosťou je tiež radenie mašiny na postrku, na Pn vlakoch od Žiliny bývali (bývajú) bystrické rušne skoro vždy ako príprahové.




Druhá Bystričanka obsadzuje post tunajšej staničnej zálohy. V rámci nej má tiež na starosť v pondelky, stredy a piatky vozbu manipulačných vlakov do Slovenskej Ľupče a Uľanky, podľa potreby tiež obsluhuje Šalkovú, mimoriadne sa tiež môže objaviť na Čremošnom ako druhý postrk vlaku 63510 a na spomínanom Pn do Podbrezovej.



Jedna opäť staršia fotka (4.2.2012), ale v podstate je stále možné urobiť rovnakú. „Živelne svietiaca“ 746.013, vtedy v prevádzke zhruba ešte len pol roka, sa spúšťa cez Jakub v čele Mn z Uľanky dolu do Bystrice. Súpravu vlaku tvoria tradične iba vozne typu Hbis z Harmaneckých papierní. (foto: Somatko)




Pridelenie rušňov do Brezna je trochu špecifické. Okrem zbrojenia v „žopkárskom“ depe je tiež priam unikátna v podstate turnusovosť sem pridelených „muličiek“ - svoj domov tu už v r.2014 našli stroje 746.001 a 746.002, ktoré si tunajší rušňovodiči veľmi obľúbili a Brezno opúšťajú iba pri opravách.



Turnusové 001 a 002 odpočívajú v „domovskom“ depe - je víkend a mimoriadne nemajú čo na práci. Nie je bez zaujímavosti, že práve tieto mašinky boli vybrané na vozbu Mn a na staničné zálohy v rokoch 2014-2015. Práve v tom čase začali jazdiť na Horehroní.




Jeden rušeň je nasadzovaný na staničnú zálohu v Podbrezovej, v noci zachádza s Mn vlakom až do Banskej Bystrice a cez pracovné dni obsluhuje vlečkovým vlakom nákladisko Hronec. V Brezne počas ranného a večerného striedanie rušňovodičov (kam si rušeň zachádza z Podbrezovej obvykle bez vozňov ako rušňový vlak) sa tiež vykonáva prípadný staničný posun.



746.009 pri posune v Podbrezovej 22.4.2014. Vtedy ešte denná zmena vozila aj Mn vlak do Banskej Bystrice.




Druhý rušeň má na starosť vozbu Mn vlaku do Červenej Skaly, jazdiaceho v utorky, štvrtky a soboty. Treba povedať, že Mn do „Red Rocku“ nezachádza vždy - častejšie končí už v Heľpe, niekedy je odrieknutý úplne. Zlaté časy boli v rokoch 2014 a 2015, kedy sa zvážalo kalamitné drevo a vlak chodieval denne okrem nedele. Dnes je už situácia v starých koľajach, i keď v možno o niečo lepších ako pred kalamitou.



Tradičná 746.001, od našej návštevy nami prezývaná „Melánia“ (snáď sa ujme), prichádza do nákladiska Závadka nad Hronom v slnečný štvrtok 30.6.2016, kde odvesí voz Sps. Mn 84371 ten deň manipuloval v Gašparove, Závadke, Heľpe aj na Červenej Skale.




Zvolenské „sólovky“ sa môžu objaviť na rôznych výkonoch v Mn i Pn vozbe, no ich nasadenie ani na jeden typ výkonov nie je príliš časté, čo je dané asi hlavne celkovo nízkym počtom rušňov tohto radu v SRT Zvolen.



Sestričky 746.005 a 746.011 sa v slnečné februárové ráno roku 2015 vyhrievali na paprskoch točne v domovskom depe Zvolen.




SRT Košice

Hoci má pracovisko v Haniske pri Košiciach iba 4 rušne tohto radu, ich prevádzkové nasadenie je pomerne pestré a do prevádzky sú nasadzované ako sólo, tak aj vo dvojiciach.

Dva sólo rušne majú obsadzovať druhú a tretiu staničnú zálohu v Košiciach nákladnej stanici. Druhá záloha sa vykonáva iba cez deň a mašinka z nej vezie aj Mn do Krásnej nad Hornádom, v noci vozí „manipulák“ do Veľkej Idy, resp. trikrát týždenne až do Turne nad Bodvou. Tretia záloha má na starosť iba staničný posun v domovskej stanici. Ďalšia „mulica“ (práve tu v Haniske tak začali prezývať rad 746) má voziť denný Mn vlak z Košíc do Veľkej Idy (v pondelky, stredy a piatky) a v utorky a štvrtky Mn do Medzeva z Moldavy nad Bodvou, kam si zachádza ako rušňovlak. Mimoriadne sa „sedemštyrišestka“ môže objaviť aj na staničnom posune v Kostoľanoch nad Hornádom alebo na prieťahu do Čane.

Dvojička „muľkov“ sa páruje podľa potreby a pomáha bratislavským „esám“ r.363 zvládať vozbu vlakov do PPS Hidasnémeti. Zhruba „raz za uhorský rok“ sa dvojička objaví s Pn vlakom aj v Plešivci.

Jednoduchou matematikou prídeme na to, že všetky výkony „746ky“ jednoducho nemôžu stíhať robiť. Na staničnom posune a vozbe Mn vlakov ich preto často nahrádzajú rušne radu 742, na staničnom posune aj nedávno presunuté „favority“ r.731, v čelách Mn pre zmenu aj „ceckane“ (najčastejšie 751.024), v Pn vozbe ich dopĺňa najmä stabilná dvojica 752.043+051. Celkovo sa dá povedať, že ich nasadzovanie do prevádzky je skôr náhodné, ako pravidelné.



Niekedy je nutné rozpojiť dvojicu „ceckaní“ na samostatné výkony, na „čerpačke“ tak stojí 752.051 (bez 752.043) a trio „muľov“ v "rovnom". (foto: UIC-ORE)




Prvé stretnutie „muľa“ a „favoritov“ po ich presune zo Spišskej Novej Vsi do Hanisky pri Košiciach. Za zmienku stojí, že toto je asi po dlhej dobe najvzdialenejšie pôsobisko popradských „favoritov“. No kto kedy sníval, že „favorit“ pôjde do Medzeva ? ;) (foto: UIC-ORE)




A ide sa na výkon 3. košickej staničnej posunovacej zálohy (foto: UIC-ORE)




746.017 v „Kongu“ v Košiciach, odpočinok po službe na 3.zálohe (foto: UIC-ORE)




Zimná idylka v „Kongu“ so štrnástkou (foto: UIC-ORE)




SRT Košice, pracovisko Haniska pri Košiciach má po odčlenení depa na starosti dopravovať HKV na určené vlaky, takže Rv vlaky rôznych kombinácií sú na dennom poriadku. (foto: UIC-ORE)




Pozdrav z Hidasnémeti v pozadí s „laminátkou“ - ide o stroj ZSSKC prenajatý súkromnému dopravcovi, ktorý sem s týmto radom zachádza(l) z maďarského vnútrozemia. (foto: UIC-ORE)




Hanisčanky sa niekedy objavia aj v svojom rodisku, aby sa tu podrobili oprave. Po nej obvykle nasleduje krátky zábeh na miestnych výkonoch. Tak tomu bolo aj v 20.2.2016, kedy bola 746.016 po oprave nasadená na Mn do Hornej Štubne. Rudynko ju zachytil v čele Mn 83500 tesne pred Hornou Štubňou na peknom, „pocukrovanom“ mieste.




Rušne 746.003 a 746.004 prišli do Spišskej Novej Vsi dňa 3.11.2015 celkom zaujímavým spôsobom - šli ako príprahové rušne na Mn zo Zvolena do Hornej Štubne a ďalej pokračovali ako rušňovlak cez Vrútky na Spiš. Po nutnom zaškolení personálu sú (odchýlne od turnusu, ktorý predpokladá nasadenie jedného rušňa na Mn Spišská Nová Ves - Poprad a späť so staničným posunom v Poprade a druhého na obrat Mn z Margecian do Košíc) nasadzované výhradne do vozby Mn Spišská Nová Ves - Poprad a späť, pričom sa v tu využíva režim dvojčlenného riadenia. V Poprade je medzi vlakmi prestávka cez 15 hodín, v ktorej sú rušne rozpojené a vykonávajú miestne obsluhy. Jeden rušeň ma na starosti staničný posun v Poprade, v rámci ktorého vozí „manipuláky“ do Svitu a Matejoviec pri Poprade. Druhá „muľa“ odvezie Mn do Plavča a späť. Večer sú rušne opäť spojené a vracajú sa domov. Mn do Plavča jazdí iba v pondelky, stredy a piatky (ostatné popisované vlaky jazdia každý pracovný deň) a tak je v utorky a štvrtky na výkon väčšinou vystavovaná iba jedna „sedemštyrišestka“.



746.003 sa vracia 25.11.2015 z Matejoviec do Popradu ako Mn 82170. (foto: Ivan Kamenský)




Pod nádhernou panorámou vysokých Tatier odchádzal 4. decembra 2015 z Popradu Mn 82161 do Plavča. V jeho čele bola 746.004 (foto: Ivan Kamenský)




Manipulačný vlak z Plavča do Popradu v Kežmarku, v čele 746.003 (foto: UIC-ORE)




Výpomoc „muľa“ 746.004 služby neschopnému „favoritu“ 731.037 v Kežmarku. Ako fotka napovedá, ak na výkon nemôže nastúpiť „mulica“, supluje „favorit“. (foto: UIC-ORE)




Novoveská dvojička v čele dlhočizného Mn 82111 do Spišskej Novej Vsi čakala dňa 15.12.2015 na súhlas k odchodu z Popradu. Väčšinu záťaže tvorili plošinové vozne s kontajnermi vyrobené v tunajšej vagónke. (foto: Ivan Kamenský)




To je z prevádzky radu 746, ktorý je asi môj vôbec najobľúbenejší, asi všetko. Prajem vám teda dobré svetlo pri fotografovaní týchto „pekáčikov“.

Text a neoznačené foto: Adam Gajdoš (742.286)
Autori fotografií: 742.286, UIC-ORE, Rudynko, Paweł Niemiec, Ivan Kamenský, Somatko, augustus

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Kubrt
Zaslaný: 01.08.2016 9:00  
Založený: 29.07.2015
Miesto:
Príspevkov: 46
 Re: Súčasná prevádzka radu 746
Moc pěkné, díky.
Ten druhý favorit v Hanisce je který, prosím? Děkuji.
742.286
Zaslaný: 01.08.2016 20:47  
Založený: 31.12.2011
Miesto: Zvolen
Príspevkov: 2086
 Re: Súčasná prevádzka radu 746
Je to 731.052. Dorazila už aj 034 a šepká sa aj o príchode ďalšej, zrejme 55.
kaoz
Zaslaný: 01.08.2016 12:08  
Založený: 12.10.2010
Miesto: ned'aleko štreky
Príspevkov: 13340
 Re: Súčasná prevádzka radu 746
Veľmi pekne spracované informácie o "muliciach", ktoré su pre mňa oveľa viac fotogenickejšie (asi pre svoj mohutnejší vzhľad) ako "malé somáre".
Nikis182
Zaslaný: 01.08.2016 20:38  
Založený: 03.11.2011
Miesto: Holíč
Príspevkov: 4478
 Re: Súčasná prevádzka radu 746
Páči sa mi tento formát článku, len tak ďalej. :number one:
Luko3105
Zaslaný: 02.08.2016 17:39  
Spolupracovník
Založený: 23.04.2012
Miesto: Podhájska
Príspevkov: 16250
 Re: Súčasná prevádzka radu 746
ďalší parádny prehľad s kopou informácií :emo37:
lajos
Zaslaný: 04.08.2016 12:41  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 12653
 Re: Súčasná prevádzka radu 746
Adame, hezky sestavené a zpracované. Ačkoliv tyto stroje nejsou zrovna můj příslovečný šálek kávy, velmi rád si o jejich provozu počtu a pokochám se obrázky :number one:
cas


Móric
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 22 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 3

Registrovaných: 0
Anonymných: 22

Viac ...