Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Zo zahraničných tratí > V zemi širokého rozchodu

V zemi širokého rozchodu

 
Vážení čitatelia, milí priatelia... V tejto reportáži by som sa s vami veľmi rád podelil o moje zážitky z Ľvovskej Ukrajiny. O návšteve tohto mesta a fotografovaní striedavých škodoviek ČS4 a ČS8, ktoré tam jazdia som sníval už dlhší čas, preto som sa rozhodol tento výlet zrealizovať. Napísal som môjmu ukrajinskému kamarátovi Nazarovi o tom, že by som spolu so spolužiakom Samom chcel navštíviť Ľvov, a že či by nám ukázal mesto, depá a iné zaujímavosti. Nazar bol rád za našu návštevu, ešte som mu napísal základné informácie - čiže akým vlakom ideme, kde sa stretneme apod.

 













Ako prebiehala cesta...

So Samom sme sa dohodli, že príde prvého januára o 19tej hodine, zatiaľ sme boli u mňa, pretože do odchodu polnočného Zemplína bolo ešte dosť dlho. Samozrejme, že v Zemplíne sme si kúpili lehátka. Pôvodný plán cesty bol taký, že pôjdeme vlakom č.615 do Michaloviec a odtiaľ na autobus do Užhorodu, kde si po výstupe z autobusu pôjdeme kúpiť lístky na vlak č.235 do Ľvova a spiatočný vlak č.107 do Čopu, a následne čas do príchodu vlaku stráviť "kochaním" sa po Užhorode. Nebolo by to prvý krát čo som toto mesto navštívil. No taký bol plán, ale skutočnosť úplne iná... Skutočnosť bola taká, že rýchlik č.615 ešte predtým ako odišiel z Košíc postupne navyšoval svoje meškanie, najskôr 30 potom 50 minút... až na pragotrone vyskočilo 80 minút, tak sme si povedali DOSŤ ! Vystúpili sme zo Zemplína, a išli sa najesť, resp. naraňajkovať sa hore do reštaurácie na železničnej stanici v Košiciach. Takže je logické, že cesta sa pretrasovala cez Čiernu nad Tisou a Čop. Po "raňajkách" sme vyčkali na "desiaty" osobný vlak do Čiernej nad Tisou. Po príchode do Čiernej nad Tisou sme sa "usalašili" v súprave "Čopského osobáku" tvoreným rušňom 163 + jedným vozňom typu B. Po príchode na Ukrajinskú stranu do Čopu, po odbavení pasovej/colnej kontroly sme bezodkladne išli kúpiť cestovné doklady na vyššie spomínané rýchliky, po kúpení cestovných lístkov sme nemali veľa možností, akurát to, že sme išli do blízkych potravín a nakúpili si niečo na cestu do rýchlika. Náš rýchlik č.235 obchádzal Čop, takže do Užhorodu sme sa mohli dostať tzv. "električkou", t.j. prímestský vlak. Ale nám sa čakať moc nechcelo a tak sme si išli pred železničnú stanicu pozrieť rozpis "maršrútok", v tom za nami prišiel chlapík so slovami: "Taxi Užhorod?" Hneď sme sa ho spýtali na cenu, ktorá bola ozaj ako zadarmo, len 250 Hrivien za 30 kilometrov vzdialený Užhorod. Povedzme si na rovinu... Koľko by slovenskí taxikári vypýtali za 30 kilometrov? Taxikár bol priateľský a srdečný, cestou sme sa s ním rozprávali, v Užhorode nás vysadil pred železničnou stanicou ako sme mu povedali, a tak sme mu zaplatili a rozlúčili sa. Predstavil sa nám a dokonca nám nechal na seba kontakt. Náš vlak odišiel z Užhorodu o 18tej hodine, pochopiteľne bola už tma a nebolo možnosť sledovať krajinu. A tak cestu sme si spríjemnili sledovaním filmov a počúvaním hudby. Náš vlak prišiel do Ľvova o 23:39. Kamarát Nazar nás čakal pri rušni nášho vlaku ako sme sa dohodli, aby nás odviedol na hotel. Dohodli sme sa, že sa stretneme nasledujúceho dňa o 8 hodine rannej pred hotelom.



3.1.2017 - Železničné depá

Prvý deň výletu sme mali na pláne prehliadku rušňových dep, S Nazarom sme sa pred hotelom stretli o rannej 8-mej hodine. Vedľa nášho hotelu bola čajovňa, kde sme si zašli na ranný čajík. Tam sme dohadovali presnejšie podrobnosti, najskôr sme sa rozhodli že si pôjdeme odfotiť Sergeja s rýchlikom na trať. A tak sme sa mestskou hromadnou dopravou odviezli na jedno sídlisko, pri ktorom sa nachádzala neelektrifikovaná trať Sichiv - Davidiv



Spomínaný "Dvojčátko Sergej" 2M62.1250, po jeho odfotografovaní sa presúvame trolejbusom na Ľvovskú stanicu a máme to namierené do prvého rušňového depa, kde sú elektrické rušne. Popri ceste trolejbusom sme mali výhľad na trať, avšak samozrejme zákon schválnosti nás neobišiel, keby sme o 15 minút dlhšie zostali tak si z opačného smeru vyfotíme EX-Litovského červenobieleho "Sergeja" 2M62K.1163...




Na fotografií je historická prekrásna budova železničnej stanice Ľvov




Aha! Popri našej ceste do rušňového depa s elektrickými rušňami sa na nás "usmiala" ČS4.195. Tieto mašinky sú tu síce samozrejmosťou, ale mňa to veľmi potešilo, pretože prvý krát som si mohol odfotiť ČS4ku




Po niekoľko minútovej chôdzi sme prišli ku depu, kde boli odstavené aj ČS4 a ČS8. Kamarát Nazar nám vybavil "exkurziu", čiže som si mohol ČS lokomotívy pozrieť aj zvnútra. Na tejto fotografií vidíte dve "striedavky", t.j. VL80T-1869 a VL40u.1391-2




Ďalej dávam do pozornosti rušeň ČS4-156, za ktorým stojí dvojica rušňov VL40u, ktorých podrobnejšie čísla si už nepamätám




Po obhliadke elektrických rušňov smerujeme do ďalšieho depa, a to do depa kde sú diskolované dieselové rušne, cestou stretávame VL80T-714




Taktiež na moje potešenie stretávame aj ČS8.029, pravdepodobne s rýchlikom do Charkova




Po príchode do rušňového depa s dieselovými rušňami ako prvé fotím flotilu "Sergejov" a jedného čmeliaka, v čele tejto "flotily" je 2M62.1112




Ďalej dávam do pozoru "Sergeja" 2M62u.0230




Tak predsa šťastie hralo na našej strane, vyššie spomínaného "Ex-Litovského Sergeja", ktorého sme prepásli, sme si teraz v kľude mohli v depe vyfotiť, a ako bonus nám dal majster netradičný pozdrav, ktorý samozrejme potešil




Rušňová čata bola priateľská, tak bolo možné aj nahliadnuť do stanovišťa 2M62K.1163. Neskôr nám Nazar navrhol, že ak chceme tak môžeme ísť tohto "Sergeja" odfotiť aj na stanicu, tento návrh sme prijali a tak sme sa "peškom" vybrali na stanicu, kde sme ho počkali




Ešte pred "Sergejom" fotím stojacu VL40u.1457-1




A tu je spomínaný "ostro sledovaný rušeň", majster opäť neváhal a zmohol sa ku spolupráci aby vznikol unikátny záber




Po odfotení "Sergeja" sme ešte pobudli na stanici a pofotili nejaké "perónovky", ku trati sme nešli pretože za necelú hodinu by sa tak či tak zotmelo, a než by sme tam prišli by bola dávno tma. Táto fotografia zachytáva VL40u.1378-2, neskôr sme sa pobrali na obed a na prechádzku do centra, kde sme boli až do večera


4.1.2017 - Prehliadka pamiatok a zaujímavostí mesta

Druhý deň výletu sme mali naplánovanú obhliadku mesta a nákup suvenírov, pôvodný plán stretávky bol o desiatej hodine, ale posunulo sa to na pol dvanástu. Tak so Samom sme zatiaľ zbehli do blízkeho obchodného centra, "Lviv Forum".



A musím povedať, že aj to počasie bolo naozaj ako z "perinbabky", na tejto fotografií môžete vidieť tzv."maršrútku"




Vyššie spomínané obchodné centrum "Lviv Forum"




Interiér budovy, kde sme si poprezerali obchody a šli sa najesť na horné poschodie, kde boli reštaurácie. Potom, ako sme sa najedli sme išli na miesto stretnutia a už v trojici sme vykonali spomínanú obhliadku pamiatok a zaujímavostí mesta




Dávam do pozornosti nádhernú, historickú budovu Ľvovskej opery




V centre Ľvova sa v tom čase konali aj vianočné pravoslávne trhy




Pomník významného Ukrajinského básnika Tarasa Ševčenka, ktorý je považovaný za zakladateľa Ukrajinskej modernej literatúry




Ako môžete vidieť, v uliciach Ľvova slúžia aj "naše" električky




O tejto soche síce neviem nič zvláštne povedať, ale aj tak je to pekné




Celý Ľvov ako na dlani... Turistom je tu sprístupnená vyhliadková mestská veža, na ktorú vstup stojí 20 hrivien (čo je necelé euro, v Trnave chcú za mestskú vežu 3 eurá)




Milujem pohľady z takejto perspektívy :)




Jedna z mnoho ďalších zaujímavostí ma tento "kostolík" zaujal svojou architektúrou a historickosťou




V uliciach, okrem "našich" električiek T6, sa dá vyfotiť aj zaujímavá cestná technika. Mňa tento KRAZ zaujal tak, že som si ho prosto musel vyfotiť




Na tejto fotografií je pomník samotného kráľa Danila Haličského... Kráľ Danilo Haličský bola veľmi dôležitá osobnosť, pretože v podstate založil mesto Ľvov (kedysi aj Lemberg, ako ho nazývali nemeckí mešťania, v latinčine zasa ako Leopolia). Sám som si nechal spraviť pri ňom aj fotografiu na pamiatku




A takéto "vozítka" tu používajú policajné hliadky... Vraj sú tieto autá nezmary




Ukrajinci sa asi rozhodli, že nám na západ pošlú sneh :D :)




Ďalšia z mnoho zaujímavostí, keby ich sem mám dať všetky, tak by som musel reportáž rozdeliť asi na 2 časti. Ale to by som nerád robil, pretože formou "In medias res" ( pre literárne menej zdatných je to priame vpadnutie do deja ) by sa mi zle písalo.




Na záver ako perličku nášho "zoznamovania" sa s mestom pridávam fotografiu samotnej budovy riaditeľstva Ľvovskej železničnej správy. Prešli sme toho dosť, veľa zaujímavostí som spoznal a videl, ďalej sme sa išli najesť a dať si teplý čaj. Následne sme sa dohodli na zajtrajšku a pomaly sme išli na hotel


5.1.2017

Tretí deň výletu sme v podstate nemali nejak moc rozplánovaný. Len sme sa rozhodli vykonať, to čo sme v prvý deň akosi nestihli. A tak sme sa ešte deň vopred večer dohadovali na fotení pri štreke, o desiatej sme sa s našim kamarátom Nazarom stretli pred hotelom. O pár ulíc ďalej sme nastúpili na maršrútku a odviezli sme sa do 10 kilometrov od Ľvova vzdialenej obce Pidbirtsi, kde sú veľmi pekné foto-miesta. Vlak tam jazdí každých 15-20 minút. Apropo je to na hlavnej trati Ľvov - Kijev.



Výbava vždy a všade... Taká zásoba ku trati, pravé nefalšované Ľvovské pivo! Odporúčam niekedy ochutnať




Ako prvý, čo sa týka osobnej dopravy, sa pred našimi objektívmi mihol Hyundai Rotem HRCS2-001 vyrobený v Južnej Kóreií




Po 15 minútovom odstupe si fotíme tento nákladný vlak ťahaný VL80k.393




Nákladných vlakov bolo skutočne mnoho, tu ak nejdú rýchliky a "električky", tak štatistiku trate držia nákladné vlaky. Ďalší vlak na fotke, ktorý vidíte je ťahaný rušňom VL80T.1164




Samozrejme, že sme tu aj experimentovali a skúšali nové miesta a spôsoby fotenia. Táto konkrétna fotografia zachytáva rušeň VL80T.1393




Trochu nečakaný, ale potešujúci úkaz. Ba dokonca prototyp ČS8, ČS8.001




Do môjho foto archívu sa dostal aj tento TARPAN, Ukrzaliznicja má dva kusy týchto súprav




Škodovka vždy poteší, veď predsa jeden z cieľov bolo fotiť tieto rušňe ako som spomínal




ČS4.086 zrejme s Charkovským rýchlikom, po tejto vydarenej a poriadnej zimnej fotovačke sme sa vybrali do centra




6.1.2017 bol deň, kedy sme odchádzali domov, a tak ešte pred pristavením nášho rýchliku fotíme ČS4.102. Po pristavení nášho rýchliku nastúpime do vozňa, ktorý sme mali na lístku napísaný, rozlúčime sa a poďakujeme Nazarovi


Na záver by som dodal len toľko, že to boli ozaj krásne 3 dni. Ukrajina je veľmi pekná a zaujímavá zem. Myslím, že tu je aj mnoho iných zaujímavých vecí ako len železnica. Netreba veriť nafúknutým mediálnym rečiam a propagande, kvôli ktorej sa mnoho ľudí bojí chodiť na Ukrajinu. Takto vám poviem: ja a moji Ukrajinskí priatelia sa z tej propagandy akurát tak smejeme. Taktiež moje veľké poďakovanie patrí aj Nazarovi, ktorý sa nám po celé 3 dni venoval, ukázal nám mesto, železničné depá, fotofleky. Je to skutočne dobrý človek, ktorého si ja a aj spolužiak Samo vážime. Určite sa sem budem chcieť niekedy ešte vrátiť.


Autor: Kruppo362 (Dominik Krupan)

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
tominek2
Zaslaný: 27.02.2017 8:15  
Založený: 23.06.2011
Miesto: Moravská Nová Ves, Břeclav
Príspevkov: 653
 Re: V zemi širokého rozchodu
Hezký článek, v létě se taky chystáme na Ukrajinu, a to konkrétně i do Lvovu. Mám dotaz, zda jste neměli problém s focením na nádraží? Minule, když jsme byli v Užhorodu, tak sice nikdo nic neříkal, ale snažil jsem se fotit "opatrně".
Kruppo362
Zaslaný: 27.02.2017 23:06  
Založený: 11.08.2013
Miesto: Trnava
Príspevkov: 9618
 Re: V zemi širokého rozchodu
S fotením na nádraží, sme nemali absolútne žiaden problém :) ale hej, opatrnosti nikdy nieje dosť. :emo03: ono na Ukrajine neexistuje zákon, ktorý vyslovene zakazuje fotografovanie železnice, tieto zákazy sú iba výmyslom zaspatých KGB agentov :-D :-D
tominek2
Zaslaný: 28.02.2017 8:57  
Založený: 23.06.2011
Miesto: Moravská Nová Ves, Břeclav
Príspevkov: 653
 Re: V zemi širokého rozchodu
To jsem rád, děkuji za odpověď :number one:
Luko3105
Zaslaný: 27.02.2017 19:04  
Spolupracovník
Založený: 23.04.2012
Miesto: Podhájska
Príspevkov: 18865
 Re: V zemi širokého rozchodu
Parádne čítanie a dobré fotky. Ja si také, s najväčšou pravdepodobnosťou, neodfotím. Ale tebe ďakujem za nahliadnutie na ''východ'' sveta :emo37: :super1:
kaoz
Zaslaný: 27.02.2017 20:26  
Založený: 12.10.2010
Miesto: ned'aleko štreky
Príspevkov: 13367
 Re: V zemi širokého rozchodu
Dobrá práca Dominik, som rád, že si do článku dal aj pohľady na mesto. Je to spestrenie pre čitateľov :number one:
Inak tých dvojdielnych Sergejov ti závidím :angel:
pegas
Zaslaný: 27.02.2017 20:49  
Založený: 28.08.2011
Miesto: Košice
Príspevkov: 2988
 Re: V zemi širokého rozchodu
Parádny článok. Tieto mašinky ja môžem. :D
Kruppo362
Zaslaný: 27.02.2017 23:08  
Založený: 11.08.2013
Miesto: Trnava
Príspevkov: 9618
 Re: V zemi širokého rozchodu
Díky moc, všetkým za Vaše pozitívne ohlasy :emo03: veľmi som nimi potešený, a istotne vám pripravím mnoho podobných reportáží, nielen z Ukrajiny :kvetinka:
MAVINFORM
Zaslaný: 28.02.2017 18:16  
Založený: 26.12.2010
Miesto: Nagyszombat
Príspevkov: 179
 Re: V zemi širokého rozchodu
Pripájam sa k ďakovačke :klanacka:

Som rád aj za KRAZ-a a ostatné neželezničné :number one:

Ešte raz, parádny report!!!
cas


Petronela
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
ČD Cargo a.s.

KHT Zvolen

Železniční magazín

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 137 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 5

Registrovaných: 0
Anonymných: 137

Viac ...