Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Mimoriadne parné vlaky medzi Šalou a Vlčanmi
Mimoriadne parné vlaky medzi Šalou a Vlčanmi

Najmä vďaka finančnej podpore obcí Tešedíkovo, Žihárec a Vlčany sa po deviatich rokoch opäť dostal na krátku, len devätnásť kilometrovú trať ŽSR č. 134 zo Šale do Nededu aj vlak osobnej dopravy určený pre verejnosť. Záujem o tieto jazdy bol naozaj veľký.
Cestujúci sa na tejto trati mohli previezť v štyroch historických vozňoch typu Ci vyrobených v rokoch 1914 až 1923. V súprave bol zaradený tiež služobný vozeň typu DF. V čele súpravy bol "Kafemlejnek" 310.433, ktorý bol vyrobený v roku 1896 Strojárňami štátnych dráh v Budapešti. Rušeň má úctyhodný vek 123 rokov.
Jazdy pre cestujúcich sa konali len v úseku Tešedíkovo - Vlčany, avšak z dôvodu nemožnosti obehu súpravy v Tešedíkove musel vlak pokračovať až do Šale. V Tešedíkove taktiež prebiehalo dozbrojovanie rušňa z hasičskej cisterny a tiež sprievodný program.
Cestujúci sa na tejto trati mohli previezť v štyroch historických vozňoch typu Ci vyrobených v rokoch 1914 až 1923. V súprave bol zaradený tiež služobný vozeň typu DF. V čele súpravy bol "Kafemlejnek" 310.433, ktorý bol vyrobený v roku 1896 Strojárňami štátnych dráh v Budapešti. Rušeň má úctyhodný vek 123 rokov.
Jazdy pre cestujúcich sa konali len v úseku Tešedíkovo - Vlčany, avšak z dôvodu nemožnosti obehu súpravy v Tešedíkove musel vlak pokračovať až do Šale. V Tešedíkove taktiež prebiehalo dozbrojovanie rušňa z hasičskej cisterny a tiež sprievodný program.

Prvý vlak vyrazil zo Šale už ráno o 8:00. Na fotografií sa vlak postupne blíži k prvej stanici, ktorou bolo Tešedíkovo. Foto: Luko3105

“Kafemlejnek“ 310.433 prechádza obou Tešedíkovo. Foto: Eminem

“Kafemlejnek“ sa blíži do svojej druhej stanice, ktorou bol Žihárec. Foto: Kubo57

Po trojminútovom pobyte v Žihárci sa parný vlak vydal do poslednej stanice prvej jazdy, ktorou boli Vlčany. Foto: Luko3104

Jazdy sa nemohli obísť ani bez požiarneho vlaku. Ten tvorila dvojica rušňov T 211.0823 a 703.040-6 s cisternou R a so služobným vozňom Ds. Foto: Papagaj477

Parný vlak prechádza Žihárcom-zastávkou. Vlak vyvolal záujem aj u miestnych, aj u okoloidúcich na priecestí. Foto: Eminem

Požiarny vlak sa na ceste späť z Vlčian za hlasného opakovaného húkania blíži k Žihárcu-zastávke. Foto: Luko3105

Parný a požiarny vlak na jednej koľaji počas pobytu v Žihárci. Foto: Kubo57
Po návrate parného vlaku z Vlčian do Tešedíkova sa mohol zahájiť sprievodný program. Počas dňa sa v priestoroch železničnej stanice konali remeselnícke aktivity pre deti, airsoft, kultúrne vystúpenie, ale nesmela chýbať ani výstava veteránov.

Ako prvý z veteránov prišiel tento Mercedes-Benz. Foto: Papagaj477

Stretnutie Škody Favorit 135 LS s “Chrobákom“. Foto: Papagaj477

Po chvíli prišla aj Lada 1500. Foto: Papagaj477

Následne sme sa dočkali aj tejto nádhernej Škodovky. Foto: Papagaj477

Spoločná fotka veteránov. Foto: Papagaj477

Spoločná fotografia VAZ-u 2101 a Škody 110. Foto: Papagaj477

Okrem áut nesmeli chýbať ani motorky a trojkolky. Azda najkrajšou z nich bola táto Jawa. Foto: Papagaj477.
Ďalším lákadlom bol, samozrejme, aj parný rušeň, ktorý tu mal pobyt viac ako hodinu. Parný rušeň 310.433 bol vyrobený v roku 1896 a bol určený na službu na miestnych železniciach bývalého Uhorska. Jeho maximálna rýchlosť je 45km/h (pri strojnej jazde len 30km/h), čo však bolo v daných rokoch postačujúce. Rušeň sa vyznačoval nízkou obstarávacou cenou i prevádzkovými nákladmi, primeranými nápravovými zaťaženiami a vysokou priechodnosťou oblúkmi. Vďaka vysokej potrebe týchto rušňov ich bolo vyrobených až 534 počas rokov 1885 – 1927, z toho v službách ČSD ich bolo 53 + 13 s označením 310.5.
Rušeň bol v službách ČSD do 5.10.1935 evidovaný vo výhrevni Zvolen, od tohto dátumu prešiel do správy výhrevne Košice. V rokoch 1949 - 1950 bol evidovaný v depách Leopoldov a Prievidza. Od októbra 1952 bol používaný v cukrovare Pohronský Ruskov, kde bol prevádzkovaný do konca repnej kampane v roku 1970/1971, po ktorej bol odstavený. Rušeň bol neskôr venovaný Fakultnému výboru SZM SF SVŠT a Veterán Car Clubu v Bratislave, ktorý sponzoroval opravu kotla a uvedenie rušňa do prevádzky. To sa podarilo v roku 1981. Rušeň bol v roku 1984 prevedený späť do majetku ČSD a od roku 1993 bol opäť odstavený. Ujal sa ho však Spolok Výhrevne Vrútky, ktorý ho zrekonštruoval do stavu, v akom opustil továreň v Budapešti. Od roku 2008 bol pre nutnú opravu kotla vo väčšom rozsahu opäť odstavený, preto bol presunutý do depozitu MDC na bratislavskom Rendezi, kde bol v roku 2014 opätovne sprevádzkovaný.
Rušeň bol v službách ČSD do 5.10.1935 evidovaný vo výhrevni Zvolen, od tohto dátumu prešiel do správy výhrevne Košice. V rokoch 1949 - 1950 bol evidovaný v depách Leopoldov a Prievidza. Od októbra 1952 bol používaný v cukrovare Pohronský Ruskov, kde bol prevádzkovaný do konca repnej kampane v roku 1970/1971, po ktorej bol odstavený. Rušeň bol neskôr venovaný Fakultnému výboru SZM SF SVŠT a Veterán Car Clubu v Bratislave, ktorý sponzoroval opravu kotla a uvedenie rušňa do prevádzky. To sa podarilo v roku 1981. Rušeň bol v roku 1984 prevedený späť do majetku ČSD a od roku 1993 bol opäť odstavený. Ujal sa ho však Spolok Výhrevne Vrútky, ktorý ho zrekonštruoval do stavu, v akom opustil továreň v Budapešti. Od roku 2008 bol pre nutnú opravu kotla vo väčšom rozsahu opäť odstavený, preto bol presunutý do depozitu MDC na bratislavskom Rendezi, kde bol v roku 2014 opätovne sprevádzkovaný.

Záujem nevyvolávajú len veľké parné rušne. Dôkazom bol aj veľký záujem návštevníkov na železničnej stanici v Tešedíkove, kde sa odohrával aj sprievodný program. Bolo naozaj šťastie odfotiť si rušeň bez ľudí v zábere. Veľa ľudí určite ani netušilo s akým kusom histórie majú dočinenia. Foto: Kubo57

O 11:10 parný vlak odišiel do Šale, keďže v Tešedíkove nebol možný obeh súpravy. Foto: Luko3105

Parný vlak mieri do Šale. Foto: Luko3105

Požiarny vlak išiel približne 5 minút po parnom vlaku. Foto: Luko3105.

Po obehu súpravy a následnej prestávke v Šali sa parný vlak opäť vydal na cestu. Na snímke vlak prechádza Diakovcami. Foto: Kubo57

Parný vlak mieri opäť do Žihárca. Foto: Kubo57

Neodmysliteľnou súčasťou parných jázd sú aj požiarne vlaky. Foto: Kubo57

Parný vlak odchádza z Tešedíkova do Vlčian. Foto: B.Junior

T 211.0823 sa rozbieha so súpravou požiarneho vlaku z Tešedíkova. Foto: B.Junior

Parný vlak vchádza do Žihárca. Foto: Eminem

Požiarny vlak čakajúci v ŽST Žihárec. Foto: Volod

“Kafemlejnek“ sa s päťvozovou súpravou rozbieha zo Žihárca. Foto: Luko3105

Tentokrát je v čele požiarneho vlaku 703.040-6 LTE. Foto: Luko3105

Parný vlak prechádza cez Diakovce. Foto: Papagaj477

Požiarny vlak prechádza okolo skrine bývalého železničného vozňa a tiež okolo veľmi fotogenického diakovského stromu. Foto: Eminem

Požiarny vlak po poslednom príchode do Vlčian. Nasleduje posun a obeh súpravy parného vlaku. Foto: Kubo57

“Kafemlejnek“ 310.433 s “Prasiatkom“ T 211.0823 vo Vlčanoch. Vekový rozdiel medzi rušňami je 65 rokov. Foto: Volod

Cisterny, pomocou ktorých prebiehalo dozbrojovanie rušňa. Foto: Volod

Pohľad na nádhernú odstavenú “Škodovku“. Foto: Papagaj477

“Kafemlejnek“ počas obehu súpravy. Foto: Volod

Požiarny vlak čaká na uvoľnenie zhlavia parným rušňom. Foto: Volod

Parný vlak mieri poslednýkrát do Šale. Na fotografií sa nachádza medzi Vlčanmi a Žihárcom. Foto: Kubo57

Rovnakým miestom prechádza o 6 minút neskôr aj požiarny vlak. Foto: Kubo57

Posledný flek úspešného dňa. Parný vlak prechádza Diakovce. Do poslednej stanice, ktorou bola Šaľa, mu ostávalo už len zopár minút. Foto: Kubo57

Záverečná fotka dňa, samozrejme, patrila požiarnemu vlaku. Po ňom nasledovalo už len balenie rebríkov a fotoaparátov. Foto: Luko3105
VIDEO od Papagaja477

Myslím, že všetci účastníci "zájazdu" hodnotíme túto akciu ako vydarenú. Som rád, že som mal opäť možnosť stretnúť viacerých kamarátov, známych z prostredia železnice a touto cestou ich ešte raz pozdravujem. Špeciálne poďakovanie patrí Boccovi za výber a prípravu väčšiny flekov a taktiež za dopravu počas akcie.
Dúfam, že sa Vám článok páčil a že som možno pár ľudí presvedčil, že stojí za to fotiť aj malé pary, nie len tie veľké, majestátne. S touto súpravou sa budete môcť najbližšie stretnúť už v nedeľu 16. júna počas akcie RENDEZ 2019, kedy sa za asistencie rušňa 213.901 ujme 2. parného vlaku z Devínskej Novej Vsi do areálu Železničného múzea SR (Rendezu). V čele požiarneho vlaku však bude T 478.1131.
Dúfam, že sa Vám článok páčil a že som možno pár ľudí presvedčil, že stojí za to fotiť aj malé pary, nie len tie veľké, majestátne. S touto súpravou sa budete môcť najbližšie stretnúť už v nedeľu 16. júna počas akcie RENDEZ 2019, kedy sa za asistencie rušňa 213.901 ujme 2. parného vlaku z Devínskej Novej Vsi do areálu Železničného múzea SR (Rendezu). V čele požiarneho vlaku však bude T 478.1131.
Autor textu: Kubo57
Autori fotografií: Kubo57, Luko3105, Eminem, B.Junior, Volod, Papagaj477
Komentáre
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
ceece | Zaslaný: 13.06.2019 7:43
|
![]() ![]() Založený: 24.10.2012 Miesto: Pieščany Príspevkov: 3248 |
![]() Vďaka za parádny report!
![]() ![]() |
Marschall | Zaslaný: 13.06.2019 8:54
|
![]() ![]() Založený: 06.08.2014 Miesto: České Budějovice Príspevkov: 3527 |
![]() Krásná akce. Škoda, že se nejezdilo až do Nededu.
![]() ![]() |
lajos | Zaslaný: 13.06.2019 16:05
|
Administrátor ![]() ![]() Založený: 01.07.2009 Miesto: Príspevkov: 14013 |
![]() Hezky jste si s tím, chlapci, pohráli
![]() ![]() Ta parní mašinka jezdila v první etapě muzejního života ještě s vypouklými dýmničními dveřmi a centrálním uzávěrem. Tak se prezentovala ještě v září 1993 při oslavách 145 let příjezdu prvního parního vlaku na území Slovenska, konané v Bratislavě. Během následující opravy se provedly doslova zpětné úpravy, během nichž mašinka získala svůj "c&k" vzhled s dvojitými plochými dvířky a třeba pérovými pojišťovacími ventily. Takto vyjela roku 1996. Přiznám se, že její opětovné uvedení do provozu mi uniklo a jsem překvapen, že se tak stalo už v roce 2014... P.S. naprosto souhlasím s dovětkem, že stojí za to fotit i malé parní lokomotivy. Vždyť co stylovějšího na lokálky ? A zatopená, pískající supící, olejem i dýmem vonící parní mašinka přitáhne davy bez rozdílu hmotnosti a délky. Jinými slovy - i s malým kašpárkem se dá zahrát velké divadlo ![]() |
|
vadasz74 | Zaslaný: 14.06.2019 11:57
|
![]() ![]() Založený: 26.10.2011 Miesto: Tešedíkovo Príspevkov: 1 |
![]() Dobrý deň. Ako organizátor akcie: Deň detí s dymom a parou, dovoľte mi, aby som vám poďakoval za krásne fotky a článok.
|
|
cermip | Zaslaný: 18.06.2019 22:58
|
![]() ![]() Založený: 14.12.2011 Miesto: Príspevkov: 368 |
![]() Dik za super reportaz
![]() |
Kubo57 | Zaslaný: 20.06.2019 9:58
|
![]() ![]() Založený: 01.01.2018 Miesto: Bratislava Príspevkov: 3492 |
![]() Ďakujeme za pozitívne ohlasy
![]() ![]() |