Obrazom aj slovom > Na voľné chvíle ... > Oslavy 110 rokov trolejbusov v Bratislave
Oslavy 110 rokov trolejbusov v Bratislave

VZNIK TROLEJBUSOVEJ DOPRAVY V BRATISLAVE
Bratislava (tehdajší Prešporok) sa k prvým trolejbusom dostala vďaka snahe viacerých podnikateľov, ktorí sa usilovali o prepojenie dnešnej Pražskej ulice s Patrónkou a Železnou studničkou verejnou dopravou. Pôvodne však nemalo ísť o trolejbusy, ale o električky. Od tohto variantu sa ale pre vysoké náklady súvisiace s vybudovaním trate upustilo. Jednoduché to však nebolo ani s trolejbusmi. Hoci náklady na výstavbu trolejbusovej trate systému Mercédes-Électrique-Stoll boli oproti nákladom na výstavbu električkovej trate len tretinové, mesto aj tak nebolo naklonené k povoleniu výstavby tejto trate. Predstaviteľov mesta presvedčila až exkurzia do Viedne, kde už v tom čase premávali trolejbusy. Mesto poskytlo do konca roka 1908 potrebný kapitál a na jar roku 1909 sa začala výstavba prvej trolejbusovej trate v Bratislave. Po zakúpení trolejbusov a vykonaní potrebných skúšok sa mohla prevádzka 19. júla 1909 začať.
Pre linku boli zakúpené štyri letné otvorené trolejbusy a dva zimné uzatvorené. Zakúpený bol tiež jeden nákladný trolejbus, ten bol však zakrátko prestavaný na zatvorený osobný trolejbus. Vozovňa pre tieto trolejbusy stála približne pri dnešnej zastávke Patrónka.
Účel vybudovania trate však nebol len vytvoriť verejnú dopravu pre rekreantov z mesta do rekreačnej oblasti Železná studnička. V oblasti trolejbusovej trate bola tiež plánovaná výstavba vilovej štvrti vo Vydrickej doline, ktorá však nebola uskutočnená a linka bola odkázaná najmä na rekreantov a robotníkov z tovární na Patrónke. Ani finančná podpora mesta nepomohla túto nehospodárnu linku udržať a po ukončení letnej sezóny v roku 1914 bola prevádzka linky zastavená. Vďaka podpore tovární na Patrónke boli ešte do konca roku 1914 zavedené robotnícke spoje do tejto oblasti.
Bratislava sa opäť vrátila k trolejbusom až po 26 rokoch vďaka nedostatku pohonných hmôt, ktoré ešte viac zvýšili prevádzkové náklady autobusovej dopravy, ktoré boli samy o sebe vysoké. V roku 1939 sa na základe štúdie rozhodlo o nahradení troch autobusových liniek trolejbusmi. Pre tieto linky bolo zakúpených 14 trolejbusov MAN MPE - Sodomka - Siemens. Príchod trolejbusov umožnil vyradenie starších autobusov a zároveň uvolnil miesto v pôvodne autobusovej garáži v bývalej vozovni Martanovičova, ktorá bola pre trolejbusy následne upravená.
Prvou traťou druhej éry trolejbusov v Bratislave bola trať z Hlavnej stanice cez Šancovú, Legionársku, Karadžičovu, Grösslingovu a Medenú ulicu k Redute. Trať bola vybudovaná v trase najvyužívanejšej autobusovej linky M, ktorú mali nahradiť trolejbusy. Tak sa aj stalo 31. júla 1941, kedy bola slávnostne spustená prevádzka trolejbusov v Bratislave. Tým sa začala ich nová éra.

Najstarším dochovaným trolejbusom dnešného Dopravného podniku Bratislava, a.s. je FBW Tr51 - Tüscher - Oerlikon, ktorý bol vyrobený v roku 1945 a pre povojnové problémy aj s ďalšími piatimi vozidlami sprevádzkovaný až v roku 1947. Foto: Kubo57
Dlhodobému prerušeniu trolejbusovej prevádzky sa však Bratislava nevyhla naposledy. Po prechode nemeckého frontu v marci 1945 si trolejbusy museli dať ročnú prestávku pre obrovské poškodenie infraštruktúry a tiež trolejbusov. S pomocou tankov bolo strhnutých 90% električkového a trolejbusového trolejového vedenia, došlo však aj k ničeniu stĺpov a vykrádaniu a rozstrieľaniu trolejbusov. Premávka bola obnovená až v marci 1946.
Nahrádzanie autobusových liniek trolejbusovými pokračovalo aj po druhej svetovej vojne. Za týmto účelom bolo potrebné dokúpiť ďalšie trolejbusy, ktorými sa ako prvými stali Škody 7 Tr 2. Pre nástup socializmu bolo možné nakupovať trolejbusy jedine od domácich výrobcov.
História trolejbusov bola aj v ďalších rokoch bohatá. Pribúdali nové trate, vozidlá, ale dochádzalo aj k rušeniu tratí, čo sa neskôr vypomstilo. Keďže je tento článok uverejnený na prevažne železničnom webe, nemá zmysel ďalej rozoberať priebeh rozvoja trolejbusovej dopravy v Bratislave. Koho by však zaujímalo viac, odporúčam navštívíť webový portál imhd.sk, ktorý je na to zameraný.
OSLAVY 110. VÝROČIA TROLEJBUSOVEJ DOPRAVY V BRATISLAVE
Dopravný podnik Bratislava, a.s. sa rozhodol toto výročie osláviť symbolicky na Železnej Studničke, kde končila prvá trolejbusová trať. Pri tejto príležitosti sa na Železnej studničke konala výstava troch typov trolejbusov, ktoré premávali alebo v súčasnosti premávajú v Bratislave. Súčasťou osláv bolo aj nasadenie 5 rôznych typov trolejbusov na linku č. 207 vedúcej od Zimného štadióna ku ŽST Železná studienka, na ktorej bola v tento deň taktiež zavedená bezplatná preprava.
Nahrádzanie autobusových liniek trolejbusovými pokračovalo aj po druhej svetovej vojne. Za týmto účelom bolo potrebné dokúpiť ďalšie trolejbusy, ktorými sa ako prvými stali Škody 7 Tr 2. Pre nástup socializmu bolo možné nakupovať trolejbusy jedine od domácich výrobcov.
História trolejbusov bola aj v ďalších rokoch bohatá. Pribúdali nové trate, vozidlá, ale dochádzalo aj k rušeniu tratí, čo sa neskôr vypomstilo. Keďže je tento článok uverejnený na prevažne železničnom webe, nemá zmysel ďalej rozoberať priebeh rozvoja trolejbusovej dopravy v Bratislave. Koho by však zaujímalo viac, odporúčam navštívíť webový portál imhd.sk, ktorý je na to zameraný.
OSLAVY 110. VÝROČIA TROLEJBUSOVEJ DOPRAVY V BRATISLAVE
Dopravný podnik Bratislava, a.s. sa rozhodol toto výročie osláviť symbolicky na Železnej Studničke, kde končila prvá trolejbusová trať. Pri tejto príležitosti sa na Železnej studničke konala výstava troch typov trolejbusov, ktoré premávali alebo v súčasnosti premávajú v Bratislave. Súčasťou osláv bolo aj nasadenie 5 rôznych typov trolejbusov na linku č. 207 vedúcej od Zimného štadióna ku ŽST Železná studienka, na ktorej bola v tento deň taktiež zavedená bezplatná preprava.

Tri generácie trolejbusov: (zľava) FBW Tr51 - Tüscher - Oerlikon (r.v. 1945), Škoda 25 Tr Irisbus (r.v. 2006) a Škoda 21 Tr (r.v. 2003), ktorá je v Bratislave jediným trolejbusom svojho druhu. Foto: Kubo57

Škoda 25 Tr Irisbus inv.č. 6703 dostala pri príležitosti 110. výročia trolejbusovej dopravy v Bratislave polep, ktorý pripomína túto udalosť. Foto: Kubo57

Detail bočného polepu na Škode 25 Tr Irisbus. Foto: Kubo57

Po desiatich rokoch sa verejnosti ukázala aj Škoda 21 Tr, ktorá bola odstavená pre jej vysokú poruchovosť. V minulosti boli pokusy o jej odpredaj, tie však zlyhali na vysokej cene zo strany dopravného podniku. V súčasnosti by však mal byť trolejbus v prevádzkyschopnom stave. Foto: Kubo57

Na linku č. 43, ktorá premáva z mesta na Železnú studničku, bol nasadený aj historický kĺbový autobus TAM 272 A 180 M inv.č. 1414. Foto: Volod

Odťah Oerlikonu zo Železnej studienky do vozovne po skončení akcie. Premávka historických vozidiel na linke č. 207 však pokračovala aj naďalej. Foto: Volod

Do "akcie" bol povolaný aj trolejbus Škoda 14 Tr 10/6 inv.č. 6278 z vozovne Trnávka, ktorý dojazdil v bežnej premávke v auguste 2016. Počas zimy v rokoch 2017 a 2019 bol využívaný na námrazovú službu. Jeho nepravidelné využívanie sa prejavilo aj počas tohto dňa, kedy musel byť večer pre poruchu vozidla nahradený iným vozidlom. Na fotografií odchádza zo zastávky Hrad smerom do centra mesta. Foto: Kubo57

Škoda 14 Tr 10/6 inv.č. 6278 na spiatočnej ceste na ŽST Železná studienka počas státia na Americkon námestí. Na čelnom transparente je pre neaktuálnosť databázy v palubnom počítači možné vidieť ešte starý názov konečnej zastávky. Foto: Kubo57

Škoda 9 Tr HT 28 inv.č. 53 zastavuje na Kollárovom námestí smerom na Zimný štadión. Foto: Volod

Na linke č. 207 premávala aj Škoda 15 Tr 13/6M inv.č. 6621, s ktorou sa je stále možné stretnúť aj v bežnej premávke a to na večerných poradiach linky 203 a nočných spojoch N44, N47 a N72. Foto: Volod

Škoda 14 Tr 10/6 inv.č. 6278 prechádza okolo Alžbetky. Foto: Volod

Stretnutie generácií. "Štrnásťtéerka" 6278 prechádza okolo svojho mladšieho kolegu z radov autobusov. Foto: Volod

Druhý najstarší prevádzkyschopný trolejbus v zbierke Dopravného podniku Bratislava, a.s. Škoda 9 Tr inv.č. 53 stúpa Mudroňovou ulicou okolo Bratislavského hradu smerom na Búdkovú a ďalej na Železnú studienku. Foto: Kubo57

Rovnakým miestom prechádza aj Škoda 15 Tr 13/6M inv.č. 6621. Tej sa však fotografia s hradom neušla pre veľký počet prichádzajúcich autobusov so zahraničnými turistami. Foto: Kubo57

Ďalším nevšedným vozidlom na linke č. 207 bola Škoda 25 Tr Irisbus, s ktorou sa je obyčajne možné stretnúť len na linke 33 z Molecovej na Dlhé Diely. Na fotografií prechádza Palisádmi. Foto: Kubo57

Škoda 25 Tr Irisbus inv. č. 6706 prechádza na zastávke ŽST Železná studnička okolo odstaveného trolejbusu Škoda 31 Tr SOR. Foto: Volod

Ďalšie stretnutie generácií. Škoda 9 Tr inv.č. 53 prechádza okolo svojich mladšich kolegov z radov Škoda 30/31 Tr SOR. Foto: Volod

Záverečnú fotku som venoval opäť Škode 9 Tr, ktorú som zachytil po odchode zo zastávky Zimný štadión na Jégeho ulici. Foto: Kubo57
Aj keď tento článok nebol venovaný železnici, dúfam, že sa Vám páčil. Pokiaľ by ste chceli vedieť o histórií trolejbusovej dopravy v Bratislave viac, odporúčam navštívíť webový portál imhd.sk, ktorý je na to zameraný.
Autor textu: Kubo57
Autori fotografií: Kubo57 a Volod
Zdroje informácií: imhd.sk, brožúra DPB
Komentáre
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
suflo | Zaslaný: 22.07.2019 0:24
|
![]() ![]() Založený: 09.03.2011 Miesto: Bratislava-Vrakuňa Príspevkov: 16216 |
![]() Chalani skvelá práca fotky text
![]() ![]() ![]() |
|
Luko3105 | Zaslaný: 22.07.2019 6:32
Upravený: 22.07.2019 10:47
|
Spolupracovník ![]() ![]() Založený: 23.04.2012 Miesto: Podhájska Príspevkov: 18482 |
![]() naozaj skvelá práca
![]() ![]() |
|
lajos | Zaslaný: 24.07.2019 11:14
|
Administrátor ![]() ![]() Založený: 01.07.2009 Miesto: Príspevkov: 14057 |
![]() Chlapci, paráda !
Nejvíce se mi líbí ten "švýcar", to je skvost. Hned jsem si vzpomenul na jeho zlínské bratříčky, kteří měli podobný původ a základ - i když se jejich skříně stavěly v Mělníce. Hezky podané, radost číst. P.S. Luko - i trolejbus je z pohledu zákona č. 266/1994 o drahách také drážní doprava, takže pořád zůstáváme v oboru, velmi příbuzném. A kdo má rád dopravní techniku, tak to neřeší ![]() |
|
MAVINFORM | Zaslaný: 26.07.2019 15:00
|
![]() ![]() Založený: 26.12.2010 Miesto: Nagyszombat Príspevkov: 179 |
![]() Jednoznačne palec hore za tento report! Lepšie podané ako na konkurenčných weboch zaoberajúcimi sa výlučne MHD. Prosím, pokračuj(te) v tom aj naďalej! Veľké ĎAKUJEM autorskému kolektívu
![]() |
|