Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Zaujímavosti > Prehľad grafikonu vlakovej dopravy 2019/2020

Prehľad grafikonu vlakovej dopravy 2019/2020

 
Ako každý rok, tak aj tento rok Vám prinášame prehľad nového grafikonu vlakovej dopravy. Čo s príchodom nového grafikonu pribudlo, ubudlo alebo sa zmenilo zistíte v tomto článku. Článok bude priebežne aktualizovaný aj o Vaše fotografie.
Naposledy aktualizované: 18.12 o 23:40

 










Nový grafikon vlakovej dopravy (GVD) 2019/2020 vstúpil do platnosti dnes 15. decembra 2019 o 0.00 h a jeho platnosť skončí dňa 12. decembra 2020 o 24.00 h. Ako každý rok, zmena grafikonu prináša okrem rôznych noviniek a vylepšení aj rušenie spojov, popr. aj komplené zastavenie prevádzkovania dopravy. GVD 2019/2020 taktiež nie je výnimkou. Ku akým zmenám došlo si môžete prečítať v nasledujúcich riadkoch.

Ako každý rok, report je tvorený taktiež obrazovou formou, ktorej obsah tvoríte Vy, naši prispievatelia a čitatelia. Redakcia Railtrains.sk by preto bola veľmi rada, ak by ste prispeli do tohto reportu aj Vy. Stačí zaslať fotografiu buď priamo na náš web, alebo na redakčný e-mail (redakcia(zavináč)railtrains.sk) a my sa o zvyšok postaráme. V prípade zaslania na redakčný e-mail nezabudnite, prosím, uviesť aj Váš „nick“ (alebo meno). Taktiež, prosím, nezabudnite napísať číslo vlaku, dátum a miesto fotografovania a stručnú informáciu, o čo (prípadne o akú zmenu) sa jedná. Fotografie budú do článku pridávané priebežne. Ďakujeme.



Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK)

V medzištátnej diaľkovej doprave dochádza k zavedeniu nového spojenia Žilina – Gdynia Główna. Pôjde o jeden pár vlakov R 420 Rozewie (Žilina 16:27 – Kysucké Nové Mesto 16:35 | 16:36 – Čadca 16:53 | 16:55 – Gdynia Główna 06:33) a R 421 Rozewie (Gdynia Główna 21:17 – Čadca 11:14 | 11:17 – Kysucké Nové Mesto 11:34 | 11:35 – Žilina 11.44). Vo vlakoch, ktoré budú prevádzkované v komerčnom režime aj na základe silného dopytu z poľskej strany, budú radené vozne 2. triedy, vozeň s oddielom pre cestujúcich s deťmi i ležadlový vozeň. Zároveň bude cestujúcim k dispozícii možnosť prepravy bicyklov.

U vlakov EC 130 a 131 Bathory dochádza ku zmenám časových polôh a okrem priamej skupiny vozňov do Krakova a Varšavy bude vo vlakoch radená aj skupina vozňov až do/z pohraničnej stanice Terespol (hranica Poľska s Bieloruskom), kde budú mať vlaky výhodné prípojné nadväznosti do/z Minska a do/z Moskvy.

Posilový vlak SC 242 Pendolino Košičan bude z Košíc odchádzať o cca 2 hodiny skôr (Košice 05:00 – Praha hl. n. 12:19). U ostatných vlakov medzištátnej diaľkovej dopravy dochádza len ku menším úpravám.

V Žilinskom kraji by malo tento rok dôjsť k nasadeniu nových elektrických jednotiek rady 660 v regionálnej doprave, čím sa skvalitní úroveň cestovania. S touto modernizáciou dôjde taktiež k redislokácií a vyraďovaniu nielen v Žilinskom kraji.

Na trati ŽSR 113 Zohor - Záhorská Ves dochádza k zastaveniu pravidelnej vlakovej osobnej dopravy. Osobná doprava bola na tejto trati po prvýkrát spustená 15.11.1911, v roku 2003 (po dobu 5 mesiacov) a v roku 2005/2006 nebola prevádzkovaná. Posledný pravidelný spoj nateraz bol vykonaný 14.12.2019. Či sa dočkáme obnoveniu pravidelnej alebo sezónnej dopravy je nateraz otázne.
Na tejto trati si výkony objednávali a financovali spoločne Ministerstvo dopravy a Bratislavský samosprávny kraj. Ušetrené financie následne použije BSK na financovanie náhradných autobusových spojov linky 225. Ministerstvo dopravy sa zároveň s BSK dohodlo, že svoju časť objednávaných kilometrov presunie na iné trate, ale tieto kilometre ostanú na území BSK. Na základe tejto dohody bol pridaný cez víkendy a voľné dni jeden pár vlakov na relácií Bratislava - Leopoldov. Redakcia ďakuje Poireemu za doplnenie.

Všetky zmeny u vlakov dopravcu ZSSK si môžete pozrieť na webe ZSSK.


Regiojet, a.s.

Na linke Bratislava - Komárno došlo medziročne k významnému navýšeniu kapacity viacerých vlakov. Dopravca začal od polovice septembra 2019 nasadzovať na svoje spoje poschodové vozne DABz a DBz odkúpené od nemeckého štátneho dopravcu Deutsche Bahn, ktoré pred ich nasadením prešli rekonštrukciou interiéru. Tým zároveň došlo k uvoľneniu viacero motorových jednotiek, ktoré dopravca využil na prevádzku na iných tratiach v Českej republike, kde oddnes začína. K novému grafikonu však dochádza len k miernej úprave časových polôh niekoľkých vlakov, nové spoje ani navýšenie kapacity tentokrát neprišlo.

Vďaka príchodu poschodových vozňov sa však uvolnila aj jedna "klasická" súprava. Dopravca na vlaky REX 1770/1771 využíval súpravu, ktorá večer prišla z Prahy ako RJ 1045 a ďalší deň ráno sa do nej opäť vrátila ako RJ 1046. Dopravca sa rozhodol využiť čas medzi vlakmi RJ na predĺženie týchto dvoch spojov až do Žiliny. Po novom teda pribúda jeden pár vlakov na trati Bratislava - Žilina v réžií Regiojetu: RJ 1045 (Praha -) Bratislava 19:15 - Žilina 21:25 a RJ 1046 Žilina 05:57 - Bratislava 8:47 (Praha). Spoje budú premávať denne a budú zastavovať v Trnave, Piešťanoch, Novom Meste nad Váhom, Trenčíne, Trenčianskej Teplej, Púchove a Považskej Bystrici.

Regiojet zároveň počas roka očakáva dodávku prvých rušňov Bombardier TRAXX MS3 z 15-kusovej objednávky, ktorú podpísal len tento september. Rušne budú nasadzované aj na spoje na Slovensko.

Všetky zmeny u vlakov dopravcu Regiojet si môžete pozrieť na webe Regiojetu.


Leo Express

Regiojet už nebude jediným súkromným dopravcom medzi Bratislavou a Břeclavou a dokonca ani medzi Bratislavou a Žilinou. Leo Express bude od 14. júna 2020 vyrážať z Prahy cez Olomouc do Bratislavy denne o 7:09, 9:09, 11:09, 13:09, 15:09 a 19:09, na spiatočnú cestu sa vydá o 6:01, 8:01, 10:01, 14:01, 16:01 a 18:01. Zároveň sa dopravca rozhodol prepojiť Bratislavu, Žilinu a ďalšie mestá s Ostravou jedným párom vlakov denne a to o 4:02 z Ostravy s príchodom do Bratislavy o 7:52, naspäť o 19:53 z Bratislavy s príchodom do Ostravy o 23:42. Na tieto vlaky chce dopravca využívať nové čínske elektrické jednotky Sirius rady 665 od CRRC. Všetky zmeny u vlakov dopravcu Leo Express si môžete pozrieť na webe Leo Expressu.


Arriva

U Arrivy dochádza s novým grafikonom ku zredukovaniu spojov medzi Nitrou a Prahou. Po novom nebudú vypravené dva páry vlakov denne, ale iba jeden. V smere do prahy vlak AEx 1060 (Nitra 6:36 - Praha hl.n. 13:19) bude premávať v pondelok až sobotu, AEx 1062 (Nitra 12:45 - Praha hl.n. 19:35) iba v nedele, z Prahy bude premávať iba AEx 1063 (Praha hl.n. 14:14 - Nitra 20:42) denne, AEx 1061 bol zrušený. Všetky zmeny u vlakov dopravcu Arriva si môžete pozrieť na webe Arrivy.



Obrazové aktuality od Vás:.
.
.


Od zmeny grafikonu dochádza na trati ŽSR 113 Zohor - Záhorská Ves k zastaveniu pravidelnej vlakovej osobnej dopravy z dôvodu jej nerentabilnosti. Prevádzkovanie osobnej dopravy na tejto trati doteraz zabezpečovala Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) na objednávku ministerstva dopravy. Trať sa tak stala nevyužívanou, nakoľko nákladná doprava taktiež nie je prevádzkovaná. Snáď sa na túto trať niekedy opät vypraví aj iný, ako nostalgický vlak alebo MUV-ka. Autor: Luko3105





S príchodom nového grafikonu došlo k zmene trasovania všetkých EC vlakov smerujúcich z a do Poľska. Kým do 14. Decembra niektoré jazdili cez PPS Petrovice u Karviné, tak od 15. Decembra budú všetky jazdiť cez Chalupki. Na snímke je zachytený EC104 Sobieski 19. Apríla 2019 pri odchode z Petrovicíc u Karviné. Autor: Semir





Nový GVD prináša aj zmeny, ktoré nijak neovplyvňujú cestujúcich, znamenajú len zmeny pre zamestnancov na železnici. Jednou z nich je aj zmena obehov rušňov na medzinárodných vlakoch EuroCity z Nemecka/Česka do Maďarska. Pôvodné obehy rušňov na vlakoch 870/282/279 a 278/283/873, na ktorých boli turnusované rušne radu 350, boli zmenené na 870/282/173 a 172/283/873. Ako dlho sa však budeme môcť stretávať s rušňami radu 350 na vozbe medzinárodných EC vlakov je otázne. Autor foto: Bocco





Zmena v obehoch sa dotkla aj medzinárodných expresov na trase Žilina - Púchov - Praha hl.n. Po rokoch sa končí pôsobenie rušňov Českých dráh v čele týchto vlakov. Za roky prevádzkovania týchto expresov sa tu vystriedalo viacero rušňových radov. Medzi nimi boli aj slovenskými fotografmi vyhľadávané rušne radov 150.2/151, príp. 162, ich pôsobenie sa však skončilo v roku 2015 prepnutím ŽST Púchov na striedavý napájací systém. Ostatné roky sme sa mohli stretávať so slovenskými rušňami radov 361/362 a s českými "Messerschmittmi" r.380, popr. s rušňami r. 362, ktoré ich neraz pre ich vysoký správkový stav museli nahrádzať. S príchodom nového grafikonu sa však stáva nasadzovanie rušňov Českých dráh na tieto expresy minulosťou, všetky vlaky budú vedené rušnami ZSSK. Autor: Hauwardek





Dnes (15.12.) o 16:27 bol po prvýkrát vypravený povinne miestenkový rýchlik 420 Rozewie zo Stanice Žilina cez Zwardoň do stanice Gdynia Glowna, kam dorazí zajtra (16.12.) o 06:45 ráno. Vlaky sa budú na spiatočnú cestu vydávať až večer o 21:11 s príchodom do Žiliny o 11:45 nasledujúci deň. Vlak je zložený z vozňov ZSSK druhej triedy. Na snímke je zachytený v stanici Kysucké Nové Mesto. Autor: Semir





S novým GVD 2019/2020 sa po 4 rokoch skončilo zachádzanie Push-Pullov do Břeclavi, ktoré sem boli nasadzované v pracovné dni na 3 poobedné páry spojov. Namiesto nich by mali na všetkých spojoch medzi Břeclavou a Kútami jazdiť motorové vozne radu 809/810. Na snímke je zachytený vlak Sp 4284 Záhorie pri príchode do Břeclavi dňa 27.6.2019. Autor: KORA2





Ako už bolo spomínané vyššie, v čele EuroCity vlakov 172 a 173 sa odteraz môžeme stretnúť s rušňami radu 350. "Gorily" boli naposledy turnusované na vlaky s týmito číslami ešte za Československých štátnych dráh, kedy vlak premával ako Expres medzi Bratislavou a Prahou s názvom Slovenská strela. Naposledy tak bolo v GVD 1992/1993. Na fotografií sa nachádza EC 172 Hungaria pred ŽST Praha-Libeň. Autor: BranoD400





Něco z Česka: Dopravce Arriva převzal od 15. prosince 2019 vozbu rychlíků na lince R21 mezi Prahou, Turnovem a Tanvaldem. Na snímku z železniční stanice Praha hlavní nádraží se připravuje na odjezd vlak R 1152. O novinkách u dopravce Arriva je psáno v dnešní aktualitě. Autor: RohacPraha





Něco z Česka: Lokomotivy dopravce Regiojet je na ostravském hlavním nádražím možné vidět běžně. Nové je však jejich nasazení na linku R8 z Brna do Bohumína. Na snímku z 16. prosince 2019 je zachycen rychlík R 1110 v čele s lokomotivou 193.758 z poolu ELL při odjezdu z Ostravy. Autor: RohacPraha





V novom železničiarskom roku - GVD 2018/2019 - prichádza zmena aj k expresným vlakom medzi Prahou a Žilinou a končí tak turnusové zachádzanie českých rušňov na týchto vlakoch (okrem mimoriadností).
Vtedy ešte nové rušne r. 380 začali do Žiliny prvý krát zachádzať v roku 2013, kedy gro prevádzky tvorili elegantné pražské dvojky r. 150.2/151, prípadne 162. Skúšobná prevádzka bola úspešná a tak sa v ďalšom grafikone tento stroj udomácnil na Považí pravidelne. Keďže sa však objavili aj prvé závady a nie príliš veľká spoľahlivosť, 380tky začali nesmelo náhradzať opäť staré dobré pražské dvojky a po čase sa to stalo viac menej pravidelnosťou.
V polovici roku 2015 však prišiel od ŽSR úder pre dopravcov a stanica Púchov sa prepla na napájanie striedavým napätím 25kV 50Hz. Nenápadné náhrady pražskými dvojkami sa skončili a 380tky sa začali zjavovať pravidelne na striedačku so slovenskými rušňami. V súčasnom grafikon 2018/2019 im však patril už iba jeden obrat vlakov do Žiliny - Ex121/124 Valašský expres.
Od nového GVD však všetky "Lidečské" expresy prevzali rušne ZSSK (turnusovo r. 361.1) a šesťročné pôsobenie r. 380 na Považí sa tak stáva minulosťou. Hoci som si ich nikdy nejak extra neobľúbil, pár fotografií som v archíve našiel a práve odtiaľ pochádza táto snímka, na ktorej Ex121 Hradčany prechádza v mrazivé ráno okolo centra mesta Považská Bystrica popod známu estakádu diaľnice D1. V čele sa objavila 380 010, ktorá symbolicky ladila s desiatym januárom. Paradoxne, v posledný deň ich prevádzky sa prišla rozlúčiť jedna z najkrajších brnenských tyristoriek - 362 172.... autor: Martin99



Autor: redakcia Railtrains.sk
Zdroje: tlačové správy dopravcov, ŽSR
Autori fotografií: Luko3105, Semir, Bocco, Hauwardek, KORA2, BranoD400, RohacPraha

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
poiree
Zaslaný: 15.12.2019 11:12  
Založený: 09.06.2013
Miesto:
Príspevkov: 211
 Re: Prehľad grafikonu vlakovej dopravy 2019/2020
Len malý detail k popisu fotografie zo Záhorskej Vsi. Na tejto trati si výkony objednávali a financovali spoločne Ministerstvo dopravy a Bratislavský samosprávny kraj. Ušetrené financie následne použije BSK na financovanie náhradných autobusových spojov linky 225. Ministerstvo dopravy sa zároveň s BSK dohodlo, že svoju časť objednávaných kilometrov presunie na iné trate, ale tieto kilometre ostanú na území BSK. Na základe tejto dohody bol pridaný cez víkendy a voľné dni jeden pár vlakov na relácií Bratislava - Leopoldov.
cas


Žaneta
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
ČD Cargo a.s.

KHT Zvolen

Železniční magazín

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 156 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 156

Viac ...