Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Ručne - stručne > Poznáme 77.železničný tunel na Slovensku. Z Púchova do Pov. Bystrice už po novom

Poznáme 77.železničný tunel na Slovensku. Z Púchova do Pov. Bystrice už po novom

 
Za účasti štátneho tajomníka Ministerstva dopravy a výstavby SR, Jaroslava Kmeťa, generálneho riaditeľa ŽSR, Miloslava Havrilu a predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa ZSSK, Filipa Hlubockého, sa dnes uskutočnilo poznanie nového traťového úseku medzi stanicami Púchov a Považská Bystrica cez viadukt a tunel Diel. Poznanie trate je dôležitým krokom pred spustením prevádzky. Pracovníci ŽSR, ZSSK a ostatných dopravcov musia byť schopní predvídať možné problémy na železničnej trati a vhodne na ne reagovať v záujme bezpečnosti vlaku.
 













„Som rád, že sa podaril prvý krok, a to sprevádzkovanie koľaje na novej trase v najnáročnejšom projekte v samostatnej histórii ŽSR. Cestovanie sa už od dnes skráti o 4 minúty, čo na prvý pohľad nie je veľa, ale postupnou rekonštrukciou od Bratislavy po Košice robíme dopravu po koľajach rýchlejšou a ekologickejšou“
, uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť.)

Nová trasa traťového úseku vedie cez tunel Diel pomenovanom po blízkom vrchu, ktorý sa práve prostredníctvom tunelového riešenia podarí preklenúť cez novú železničnú trať. Je jedným z dvoch tunelov, ktoré sa realizujú v rámci modernizácie železničnej trate v úseku Púchov – Považská Teplá. Trasa železničnej trate je situovaná do údolnej nivy rieky Váh, pričom prekážka úbočia vrchu Diel (asi 525 m. n. m.) sa prekonáva tunelom Diel. Výška nadložia dosahuje hodnoty od 4 m do 161 m.

„Unikátnym je premostenie Váhu v mieste Nosickej priehrady. Je jedným z najdlhších železničných mostov v krajine. Má dĺžku 653 metrov, šírku 16 metrov a bol navrhnutý ako dvojkoľajný s obojstrannými chodníkmi na pravej strane pre chodcov a cyklistov. Raritou je aj použitá technológia letmej betonáže a výsuvnej skruže, ktorou sa most budoval“, uviedol generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila.


Prezentačná jazda po novom úseku trate medzi Púchovom a Pov. Bystricou. Autor fotografie: Rado



Filip Hlubocký: „Som nadšený! Tento úsek už dnes skrátil cestu z Bratislavy do Považskej Bystrice o dva kilometre tak, že v Považskej budeme o štyri minúty skôr ako doteraz. Od januára 2022 bude časová úspora dokonca ešte väčšia. Držím kolegom zo ŽSR palce, aby sa im i naďalej darilo presviedčať verejných činiteľov i všetkých voličov o tom, že investície do tak dlho zanedbávanej infraštruktúry sú absolútne nevyhnutné. Treba povedať, že toto dielo konečne nie je len obyčajná modernizácia existujúcej infraštruktúry, ale úplne nová trať, s vyrovnanými oblúkmi, ktorá umožní našim vlakom jazdiť tu rýchlo a bez nebezpečných križovaní s cestnou dopravou. Takýchto projektov potrebuje koľajová doprava čo najviac. Tam, kde sú spoľahlivé trate, tam dokážeme naše služby garantovať nad rámec našich zákonných povinností. Aj preto na všetkých rýchlikoch medzi Žilinou a Bratislavou (a IC vlakoch v celej trase) platí naša Supergarancia vrátenia peňazí pri veľkých meškaniach bez ohľadu na ich príčinu.“

Cestujúca verejnosť si jazdu po novom telese vychutná od dnes, 17. septembra. Celý úsek modernizácie Púchov – Považská Teplá bude dokončený 15. decembra 2021.
Vzhľadom na dĺžku tunela a podmienky horninového prostredia je výstavba razenej časti tunela realizovaná použitím novej rakúskej tunelovacej metódy (NRTM). Bezpečnosť tunela sa dosiahla radom konštrukčných a technologických opatrení. Na základe požiadavky predpisu TSI-INS, TSI-SRT (2008/163/ES) bude tunel Diel vybavený únikovou štôlňou tvaru s dĺžkou zhruba 325,150 m. Smerové vedenie štôlne sa navrhlo súbežne s tunelovou rúrou a vyúsťuje na východnom portáli tunela Diel.

Razenie tunelovej rúry sa realizuje dovrchným spôsobom. Obidva tunely sa razili pomocou skalných bagrov a trhacie práce pomocou skalných trhavín. Pre schválenie daných prác bolo vydané povolenie od Obvodného banského úradu.






Nový tunel Diel. Autor fotografie: Rado







Pohľad zo stanovišťa DMU 861.101 pri spiatočnej jazde z Považskej Bystrice



Základným prvkom primárneho ostenia je striekaný betón v kombinácii so zváranou sieťou, oceľovými priehradovými oblúkmi a doplnkovými prvkami vystrojenia. Počas razenia tunela Diel boli rozpojené a vyťažené horniny o objeme 132 630 m3, čo predstavuje cca 9500 naložených nákladných aut. Vhodná vyťažená hornina sa drvila, triedila a spätne využívala pre potreby celej stavby. Vetranie tunela počas razenia bolo nútené, pomocou vzduchotechniky a po dokončení a pri stálej prevádzke tunela Diel bude prirodzené a podporované pôsobením piestového efektu predchádzajúcich vlakových súprav. Napájanie a ovládanie tunela zabezpečujú technologické centrály situované v portálových oblastiach. Najvyššiu možnú úroveň zabezpečenia z technologického a požiarneho hľadiska poskytujú moderné zariadenia a systémy. V oblasti západného portálu tunela sa nachádza vyhradená plocha pre zložky integrovaného záchranného systému a tiež pre potreby budúcej prevádzky tunela.


Zdroj: tlačová správa ŽSR

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
cas


Dobromila
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 99 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 5

Registrovaných: 0
Anonymných: 99

Viac ...