Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Ručne - stručne > Prvá nová švajčiarska ''električkozubačka'' dorazila na Slovensko

Prvá nová švajčiarska ''električkozubačka'' dorazila na Slovensko

 
• ZSSK médiám predstavila nový vlak pre tatranský región Prešovského kraja
• Obyvatelia tatranských obcí získajú nové a ekologické spojenie s okresným mestom
• prvá jednotka sa bude sa volať Bradavica

 










Tri kamióny dnes doručili prvý z piatich vlakov, ktorými bude Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od júna (po dokončení rekonštrukcie trate manažérom infraštruktúry – Železnicami Slovenskej republiky) zabezpečovať obyvateľom tatranských obcí i turistom prepojenie v rámci siete Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) a ozubnicovej železnice (OŽ).

Novú ozubnicovo elektrickú jednotku (OEJ) s kapacitou 91 miest na sedenie a 88 miest na státie privítal Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

OEJ s maximálnou adhéznou rýchlosťou 80 km/h svojimi parametrami spĺňa požiadavky TSI a predstavuje tak účelné vozidlo na úrovni 21. storočia. V nových „električkozubačkách“ je:
• viacúčelový priestor pre prepravu detských kočíkov a sezónnych športových náčiní (bicykle, kolobežky, lyže, sánky, snowboardy, boby);
• klimatizovaný priestor;
• použité materiály sú „vandalizmuvzdorné“;
• podlaha je protišmyková;
• zabudovaný moderný vizuálny a akustický informačný systém pre cestujúcich;
• systém počítania cestujúcich;
• wi-fi pripojenie na internet.






Do prevádzky bude do konca roka 2021 postupne nasadených 5 OEJ. Zdroj ZSSK





Nová ozubnicová elektrická jednotka a elektrická jednotka premávajúca na TEŽ. Zdroj ZSSK




Do prevádzky bude do konca roka 2021 postupne nasadených 5 OEJ pre trate Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.

Historická, stará „zubačka“ bude upravená pre možnosť prevádzky na tratiach OŽ prioritne kvôli mimoriadnym a historickým jazdám, prípadne pre posilové použitie v čase špičky. ZSSK plánuje ponechať dve súpravy týchto jednotiek.

„V roku 2020 sme vypísali v ZSSK len štyri nové verejné obstarávania na modernizáciu starších či kúpu nových vozňov či vlakov,“ hovorí Filip Hlubocký a pokračuje: „Všetky tieto nákupy smerujú do Prešovského a Košického kraja a všetky vysúťažené vozy budú dodané do konca roka 2023.“






Novú jednotku s kapacitou 91 miest na sedenie privítal Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. Zdroj ZSSK




Modernizácia vozidlového parku ZSSK pre východné Slovensko:

Projekt v realizácii:
5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň – projekt EÚ + vlastné zdroje
• celkový objem: 38,8 milióna eur
• predpokladané dodanie: 2021 – 2022
• nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica – Prešovský kraj)


Aktuálne pripravované projekty ZSSK pre východné Slovensko:

9 ks elektrických jednotiek – vypísaná verejná súťaž
• predpokladaná hodnota zákazky: 76 284 000 eur
• predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj (trate: Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov, resp. po elektrifikácii až po Humenné, Košice – Michaľany – Čierna n/Tisou)
• predpokladaný podpis zmluvy: 05/2021
• predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023

35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt – ukončená verejná súťaž, čaká sa na podpis zmluvy

• predpokladaná hodnota zákazky: 32 200 000 eur
• predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj (trate: Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč)
• predpokladaný podpis zmluvy: 1/2021
• prvý dodaný vozeň: február 2022
• predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

17 ks nových osobných vozňov – ukončená verejná súťaž, čaká sa na podpis zmluvy

• predpokladaná hodnota zákazky: 33 093 333 eur
• predpokladaná oblasť nasadenia: Košický a Prešovský samosprávny kraj (trate: Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč)
• predpokladaný podpis zmluvy: 1/2021
• prvý dodaný vozeň: august 2022
• predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

15 ks modernizovaných elektrických jednotiek 425 (Modernizácia HKV radu 425)

• predpokladaná hodnota zákazky: 31 500 000 eur
• predpokladaná oblasť nasadenia: Vysoké Tatry
• predpokladaný podpis zmluvy: 04/2021
• predpokladané ukončenie realizácie projektu: 10/2023


Nová OEJ od renomovaného švajčiarskeho výrobcu teraz v depe čaká na oživenie a polep víťaznou grafikou tatranských štítov, ktorá vzišla z verejnej súťaže. Na jej základe budú nové vlaky pomenované názvami menej známych tatranských štítov ako sú Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká. Práve obrysy štítu s netradičným názvom Bradavica budú okrášľovať prvý z piatich švajčiarskych vlakov.

Prvú OEJ čaká ešte pred uvedením do prevádzky schvaľovací proces, ktorý pozostáva z množstva statických skúšok a jazdných skúšok na tratiach TEŽ a OŽ. Predpoklad jazdy OEJ s prvými platiacimi cestujúcimi je august 2021. Na konci zimnej sezóny 2021/2022 by malo byť v Tatrách nasadených 5 nových švajčiarskych vlakov. Národný dopravca tiež plánuje formou modernizácie vykonať obnovu všetkých 15 dnešných elektrických jednotiek radu 425, ktoré sú prevádzkované na tratiach TEŽ – domontuje sa klimatizácia, vymenia sa sedadlá, dodá sa nový riadiaci systém a tiež nový informačný systém s LCD displejmi.





Tri kamióny dnes doručili prvý z piatich vlakov, ktoré budú obsluhovať trate TEŽ a OŽ. Zdroj ZSSK




Nová OEJ teraz v depe čaká na oživenie a polep víťaznou grafikou tatranských štítov. Zdroj ZSSK




„Doprava vlakom je v Tatrách mimoriadne populárna,“ uviedol Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby SR. „V roku 2019 prepravili vlaky ZSSK na tratiach TEŽ a OŽ spolu viac ako 3 milióny cestujúcich, ktorí sa ku koncu roka 2019 často oprávnene sťažovali na nedostatočnú kapacitu ponúkaných vlakových spojení. Po pandémii bude toto ekologické a komfortné spojenie pre domácich každodenných pendlerov za prácou do Popradu či tatranských hotelov, ale aj turistov, ešte atraktívnejšie a pohodlnejšie ako pred dvomi rokmi,“ dodal.


Zrealizované a plánované, už podpísané, investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku:

25 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) → projekt EÚ

• celkový objem: 160 miliónov eur
• predpokladané dodanie: 2020 – 2022 (10 ks EJ je už v prevádzke)
• nasadzovanie: regionálna doprava (Žilinský a Trenčiansky kraj)

21 ks dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak) → projekt EÚ

• celkový objem: 77 miliónov eur
• predpokladané dodanie: 2019 – 2021 (16 ks DMJ je už v prevádzke)
• nasadzovanie: regionálna doprava (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj)

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň → projekt EÚ

• celkový objem: 38,8 milióna eur
• predpokladané dodanie: január 2021 – december 2021
• nasadzovanie: regionálna doprava (tatranské elektrické železnice a ozubnicová železnica)

35 ks nových osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks) → vlastné zdroje

• celkový objem: 66,8 milióna eur
• predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (33 ks nových vozňov je už v prevádzke)
• nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

51 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz → vlastné zdroje

• celkový objem: 37,8 milióna eur
• predpokladané dodanie: 2018 – 2021 (40 ks modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
• nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

37 ks renovovaných diaľkových vozňov série Apeer (11 ks) a série Bpeer (26 ks) → vlastné zdroje

• celkový objem: 3,9 milióna eur
• predpokladané dodanie: 2016 – 2020 (37 ks renovovaných vozňov je už v prevádzke)
• nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)


Zdroj: tlačová správa ZSSK, a.s.

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
cas


Oldrich
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
ČD Cargo a.s.

KHT Zvolen

Železniční magazín

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 78 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 78

Viac ...