Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria

Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotoprofil > Leto 2020 mojim objektívom

Leto 2020 mojim objektívom

S ukončením školského roka 2019/2020 v júni sa začali aj moje potulky po Slovensku a v blízkom zahraničí. Samozrejme pri nich nemohol chýbať ani môj verný spoločník - fotoaparát, s ktorým rád zachytávam najmä zaujímavé momenty. Veľmi som sa potešil správe, že v júni niektoré nostalgické akcie dostali „zelenú“, po tak náročnej situácií, ktorá nastala s Koronou na jar tohto roku.

Hneď prvé akcie po uvoľnení opatrení, ktoré som navštívil, boli akcie Rožnovské parní léto a Hanácké léto na kolejích a to dňa 27.6.2020. Nasledujúcou akciou, ktorú som absolvoval, bol Retro víkend na Balatone a to 4.7.2020. Neboli to však všetky akcie, o ďalších sa dozviete nižšie v texte...

Začneme prvým záberom, na ktorom je zachytený "Veľký Býček" 423.041 ako prechádza cez Zubří a má namierené do Rožnova pod Radhoštem. 27.6.2020

V ten deň sa konala aj akcia Hanácké léto na kolejích s motorovým vozňom 851.005-9 prezývanm "Krokodíl", ktorý mal na tejto akcii premiéru. "Krokodíl" premával na trase Kroměříž – Kojetín - Tovačov a späť . Na fotografií je "Krokodíl" 851.005-9 zachytený v stanici Tovačov, v pozadí sa vyníma rovnomenný zámok

851.005-9 zachytená so staničnou budovou Tovačov...

Na zábere je zachytený "Krokodíl" 851.005-9 za stanicou Tovačov ako smeruje do Kojetína

Kedže sa opatrenia uvoľnili aj v Maďarsku, nenechal som si ujsť akciu Retro víkend na Balatone, kde sa opäť predviedli rôzne zaujímavé historické lokomotívy. Hlavným lákadlom bola maďarská "Mazutka" 424.247, na ktorú bol boj o voľný flek, nakoľko bol o túto akciu veľmi veľký záujem aj preto, že táto trať prechádza veľkou rekonštrukciou - trať sa elektrifikuje.

Prvá fotka z tejto akcie pochádza z miesta Szepezfürdo, kadiaľ mala prechádzať "Mazutka" 424.247. Na fotografii je zachytená ako smeruje do Tapolcy. 4.7.2020

"Mazutku" sa nám podarilo dohnať a tak vznikla táto fotka ako vyráža z Badacsonytomaj

Po príchode do Tapolcy sa táto súprava vybrala späť do Szekesfehérváru. Ujal sa jej však "Sergej" 628.165. Na fotke je zachytený v Ábrahámhegy

V Abrahámhegy ešte zostávame a čakáme na Púpos M40.219 + 408.224. Z dôvodu plnej obsadenosti môjho zamýšľaného fleku som bol nútený presunúť sa ďalej. Tam aj vznikol tento záber ako vlak smeruje do Tapolcy

Po prejazde tohto vlaku sa presúvame na miesto do Badacsonytomaj, kde čakáme na Retro Sergeja M62.194 s vlakom do Tapolcy.
Po odfotení tohto vlaku sme sa sa zhodli, že dáme niečo pod zub...

Po jedle sme sa rozhodli, že si pozrieme aj stanicu v Tapolce a tu počkáme do času odchodu Nohabky. Tesne pred odchodom tohto vlaku vyrážame do Kisapáti-Nemesgulács, kde fotíme očakávanú Nohabku M61.020

M41.2103 sa blíži k zastávke Badacsonylabdihegy a zároveň som týmto záberom ukončil fotenie na tejto akcii

24.7.2020 som sa vybral zachytiť presun Legiovlaku z Rimavskej Soboty do Kremnice. Tohto vlaku sa ujal tradične "Okuliarnik" 753.109 KHT Zvolen. Fotka pochádza z miesta Trnavá Hora

1.8.2020 som si nechcel nechať ujsť Túlavú 850.018-3, ktorá sa zatúlala do Slovenského raja na Horehronskom exprese. Prvá fotka z tejto akcie pochádza z veľmi známeho fleku - súpravu som sa rozhodol zachytiť na Chmarošskom viadukte

Po prejazde 850.018 sa presúvame na ďalšie miesto a to do Stratenej. Tu je Túlava zachytená ako sa blíži k zastávke Stratená a v pozadí je vidieť aj rovnomennú dedinku

850.018-3 zachytená za zastávkou Stratená ako mieri do Červenej skaly

Pohľad na Túlavú s vodnou nádržou Palcmanská Maša

Slnko nám po zvyšok cesty prialo a tak sme mohli túto krásavicu ponaháňať. Záber je kúsok za stanicou Červená Skala

Túlavá v Heľpe, v pozadí vidieť Kráľovu Hoľu

Túlavú sme opäť dohonili v Beňuši

Predposledný záber Túlavej pochádza z Bujakova

Posledná fotka z tohto dňa je zo stanice Brezno po príchode Horehronského expresu do cieľa

Aj v Bratislave sa konala aspoň jedna historická jazda a to 7.8.2020 s Albatrosom 498.104. Akcia mala názov VIP jazda s Albatrosom 498.104 po bratislavských spojkách. Tento vlak som sa vybral zachytiť na známy bratislavský flek na Mladú Gardu

Deň po tejto akcii t.j 8.8.2020 som išiel k našim českým susedom odchytiť si "Ventilovku" 431.032 na Králickom snežníku. Vlak mal trasu z Českej Třebovej do Hanušovic a späť. Na fotografii je zachytená 431.032 v Prostrednej Lipke

Nakoľko bolo stále priaznivé obdobie s Koronou a boli tak uvoľnené opatrenia, mohli sa konať aj ďalšie akcie, čo som samozrejme využil. Zúčastnil som sa teda aj akcie Deň detí s dymom a parou, kde okrem parnej mašinky 310.433 prekvapila svojou účasťou aj maďarská parná lokomotíva 424.009 prezývaná aj "Bivaly". Mašina k nám zavítala po takmer čerstvej oprave do prevádzkyschopného stavu

Na fotografii je zachytený "parný pushpull" tvorený rušňami 310.433 + 424.009 v Diakovciach

310.433 + 424.009 prechádzajú zastávkou Žihárec zastávka

Tradíciou pri takmer každej parnej jazde je aj požiarny vlak. Na tejto akcii boli v čele súpravy "Prasiatka"

Pozornosť sme venovali aj maďarskej pare 424.009, ktorú sme sa rozhodli odfotiť v stanici Žihárec

310.433 + 424.009 smeruje zo Šale do Vlčian

T201.0823 + 703.040-6 mieria s požiarnym vlakom tiež do Vlčian

16.8.2020 som sa vybral na Turiec a to presnejšie na Hornú Štubňu, kde som mal v pláne zachytiť "Okuliarnika" T478.3300 s mimoriadnym vlakom s názvom Po stopách Horehronca. "Okuliarnik" sa vracal do domovského depa - do Popradu. Akciu organizoval Klub železničných historických vozidiel Poprad a konala sa v dňoch 14.8 - 16.8.2020. Počasie mi žiaľ neprialo...

23.8.2020 Slovenským rajom burácal známy zvuk mojej oblúbenej lokomotívy 749.254-9 prezývanej "Cecaňa". Išlo o výletný vlak s českými turistami, ktorý vychádzal zo stanice Horní Lideč dňa 18.8.2020 a išiel cez Kremnicu, ďalej pokračoval cez Slovenský raj až na východ do Stakčína, kam prišiel 23.8.2020 po dlhej 6-dňovej jazde malebnými časťami Stredného a Východného Slovenska

Aj pre fanúšikov MHD mám niečo. Totižto 27.8.2020 sa v Bratislave uskutočnili oslavy pod názvom 125 rokov mestskej hromadnej dopravy v Bratislave. Okrem tradičných historických vozidiel MHD bolo na tejto akcii aj niekoľko prekvapení. Medzi najväčšie prekvapenia patrila jazda pre verejenosť s novozrekonštruovaným trolejbusom Škoda Sanos S200. Ďalším lákadlom bola električka Ganz 104, ktorá vyráža na jazdu pre verejnosť zvyčajne len raz ročne. Táto električka premávala tiež na linke A medzi zastávkami SND a Hlavná stanica. Tretím prekvapením bola prezentácia nových autobusov typu Solaris New Urbino 18.

Električka BMEŽ 31 aj s vlečným vozňom SGP 135 stúpa z Obchodnej ulice na Kapucínsku ako linka A

T3 tiež na linke A odbáča z Nám. SNP na Obchodnú. V pozadí zastavuje na zastávke Nám. SNP autobus Karosa ŠM 11, ktorý premával v tento deň na linke M medzi zastávkami SND a Hlavná stanica

Ganz 104 prezývaný aj ako "Fúkač" smeruje na Obchodnú z Námestia SNP

Škoda Sanos S200 zastavuje na zastávke Zámocká, v pozadí je vidieť Bratislavský hrad

Pár dní pred koncom letných prázdnin sa uskutočnila na myjavskej štreke jazda s "Veľkým Hektorom" T458.1079, ktorý patrí klubu železničnej nostalgie Bratislava Východ. O akciu bol značný záujem zo strany cestujúcich. Súprava bola tvorená už zmieneným "Hektorom" a jedným historickým 109 rokov starým osobným vozňom. Vlak smeroval do pohraničnej stanice Vrbovce, kde mal prestávku a odtiaľ späť do Nového Mesta nad Váhom so zastávkou v Starej Turej, kde prebehla komentovaná prehliadka miestneho železničného múzea

"Veľký Hektor" T458.1079 uháňa cez obec Višnové

T458.1079 prechádza stanicou Vaďovce na svojej spiatočnej ceste do Nového Mesta nad Váhom

Začiatkom septembra sa konal Regionální den železnice v Olomouci. V tento deň sa ukázalo na viacerých tratiach hneď niekoľko rôznych mašín. Lákadlom pre fotografov bola prototypová "Gorila" 350.002-2 so súpravou Retro Ostravanu. Tento vlak bol vypravený z Brna hl. n. cez Vyškov na Moravě a Prostějov až do spomínaného Olomouca. Zvláštnosťou bolo, že po tejto trati nikdy nejazdila Gorila a ani nebol prevádzkovaný žiadny medzištátny expres. Po príchode do Olomouca sa prototypová "Gorila" presunula do areálu depa v Olomouci, kde sa predviedla na točni. Poobede vyrazila do Českej Třebovej. Ďalšími reprezentantmi dňa boli 314.303, "Veľký Býček" 423.041, "Pilštyk" T466.007, "Žabák" EM 475.1045/1046, "Cecaňa" T478.1004, "Hurvínek" M131.101 a "Věžák" M120.417.

314.303 + 423.041 vezú mimoriadny vlak z Olomouca-Řepčín do Olomouca hl. n.

423.041 smeroval do Prostějova, zachytil som ho v lokalite Nové Sady

Elektrická jednotka EM 475.1045/1046 prezývaná ako "Žabotlam" smerovala tiež do Prostějova. Na fotke prechádza lokalitou Nové Sady

Počas čakania na "Bobinu" E499.042 do Prostějova som sa dozvedel, že došlo k zmene nasadenia rušňa. "Bobina" nakoniec nešla a nahradila ju Valašská "Cecaňa" T478.1004. Tento medzičas som využil na prehliadku olomouckého depa, kde sa konala výstava rušnov vrátane prehliadky na točni. Stihol som aj predvádzanie "Kocúra" 314.303 na točni. V pozadí je vidieť "Gorilku" 350.002-2 a dve posunovacie mašinky. 706.606-1 prezývaná ako "Kyaska" a posunovacia mašinka prezývaná ako "Prasiatko".

"Pilštyk" T466.007 so súpravou "Rybákov" prechádza ulicou Svatopluková

Motoráky M131.101 + M120.417 smerujú do stanice Olomouc–Řepčín. Na tejto fotke je vlak zachytený s motorovým vozňom M120.417 prezývaným ako "Vežák" v čele

Po prestávke v stanici Olomouc-Řepčín a obehnutí "Věžáka" "Hurvínkom" sa zas dostal do čela vlaku práve "Hurvínek" M131.101. Na zábere tento vlak smeruje späť do stanice Olomouc hl.n.

Po prehliadke na točni a po skončení výstavy v Olomouckom depe sa "Gorila 350.002-2" dostala zas do čela vlaku. Tento vlak mal namierené do Českej Třebovej, kde svoju jazdu ukončil. Na zábere je zachytený ako prechádza cez Štěpánov

V polovici septembra sa konali oslavy trate Liberec - Česká Lípa. Pri tejto príležitosti sa bolo možné previezť súpravou tvorenou "Rybákmi" ťahanú "Kafemlejnkom" 310.0134 alebo Bixami ťahanými "Rosničkou" T334.0866. Ja som sa tejto akcie zučastnil len v sobotu 13.9.2020.

Prvá fotka zachytáva "Kafemlejnka" 310.0134 ako prechádza okolo rybníka v Lvovej a smeruje do Českej Lípy

V Lvovej sme si ešte chvíľu počkali a to na "Rosňu" T334.0866 ako smeruje s Bixami do Liberca

Detailný pohľad na "Rosňu" T334.0866

Po pauze v stanici Jablonné v Podještědí sa vydal "Kafáč" ďalej do Českej Lípy. Tento záber zachytáva 310.0134 ako prechádza okolo mechanických závor vo Velkom Valtinove.

"Kafáča" sme ešte raz dohnali a to vo Velkom Grunove

Rosnička na Viadukte Novina mieri do Českej Lípy

Na záver tohto dňa som ešte zachytil historickú električku 6MT na zastávke Viadukt v Liberci. Táto električka premávala počas týchto osláv zo zástávky Viadukt do zastávky Lidové sady.

Moje potulky pokračovali nasledujúci deň 14.9.2020 do Zubrníc. Premávala tu čerstvo zrenovovaná "Karkulka" T444.0255 so súpravou M131.109 + Bdlm

Na prvú jazdu "Karkulky" sme si vybrali flek v Malom Březne. V pozadí je vidieť mestečko Velké Březno a v popredí v plnej kráse zrenovovaná "Karkulka"

"Karkula" zachytená ako stúpa krajinou Českého Stredohoria chvíľu pred Zubrnicami

Posledný záber tohto dňa vznikol za zastávkou Malé Březno zastávka a na zábere je "Karkula" ako smeruje do Ústí nad Labem západ

Moje potulky za vlakmi som ukončil návštevou Milochova, nakoľko traťový úsek vedúci Milochovom aj so zastávkou sa o pár dní na to stal minulosťou, takže som si poslednú príležitosť nemohol nechať ujsť. Totiž 17.9.2020 touto traťou prešiel posledný vlak a tento traťový úsek následne zanikol. Ja som to stihol 15.9, kedy som zachytil aj "Gorilu" 350.007 s reklamným polepom Macejko