Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > S laminátkami i v roku 2020

S laminátkami i v roku 2020

 
V predchádzajúcom dovolenkovom článku som sľuboval, že pripravím ešte jeden článok rekapitulujúci rok 2020. Prvé sériové laminátky oslavovali v tomto roku svoje 54. výročie v prevádzke a mne podarilo s nimi urobiť zopár fotografií, s ktorými by som sa rád podelil.

 










Začať môžme rovno s prvou, 230.001 alebo S489.0001, ak chcete.





17.1. na ňu v rozpadajúcej sa hmle zasvietilo slnko v čele pravidelného relačného Nexáku 44725 z Českej Třebovej do Bratislavy na Východné na zastávke Brodské.



21.1. hlásili slnko a ja som šiel fotiť na Hrbatú. Od Kútov po Jablonicu bolo všade iba blato a tráva, no od Jablonice ďalej smerom k tunelu vládla krásna zimná atmosféra.





Námraza na troleji, na poli (síce tenká) snehová pokrývka a do toho relatívne čistá 240.089 s osobákom Trnava - Kúty.





O polhoďku na to šiel osobák aj opačným smerom, so žltou 240.142 a "retro" súpravou v podobe dvoch zelených Bymákov. Zachytený je kúsok pred výhybňou Dúbrava. Kto čakal, že laminátkam na Hrbatej bude čoskoro koniec?



18.2. prišla na rad 230.009.





S nákladom koksu prechádza známym miestom medzi Brodským a Kútmi. Krátko na to bola odstavená z prevádzky.



Laminátky začalo v poslednej dobe používať viacero súkromníkov.





RTI má dve, 240.141 vezie súpravu innofreightov z Kútov do Štúrova kúsok za Devínskym Jazerom, 15.3.2020.



V apríli sa začína príroda zobúdzať, viacej dní je pekne, človek toho aj viacej nafotí.





240.126 v čele bez mála 4 hodiny náskokového "Žiaru" prešla 22.4. ako Nex 46605 cez Sekule.





Doslova rovnaká súprava (nielen typom vozňa, ale aj číselne) po vyložení ako vlak 46600 smeruje do Lanžhotu, kde prebehne odovzdávka dopravcovi Arriva, ktorý vlak zoberie naprieč Českou republikou. Stalo sa tak o 5 dní neskôr a v čele bola 240.003.



V apríli začali aj dodávky slovenských Panterov do trnavskej ŽOS, kde prebiehala ich kompletizácia.





Prvý takýto vlak išiel 28.4. a v jeho čele bola 240.120. Okrem hláv Pantera 661.001 sa v súprave viezlo aj eso 363.098.





2.5.2020 som pri Malackách stretol 230.087 idúcu ako Rv 2. nsl. 78880 z Devínskej Novej Vsi do Veľkých Levár po odstavený vlak z predchádzajúceho dňa. Keďže táto laminátka patrí pod SOKV České Budějovice, tak sa na Slovensku často nevyskytuje.



Deň "L" nastal 18.5.2020. Pred objektív sa mi dostalo zvýšené množstvo laminátok v pôvodných farbách.





Ráno som začal s 240.068 v Devínskej Novej Vsi s osobákom z Malaciek do Bratislavy.



Ďalej som sa dočítal vo FB skupine o postrehoch, že na už spomínanom pravidle 44725 na Východné ide 230.001. Tak som sa ju teda rozhodol počkať v Sekuliach.





Kvôli výluke 2. TK na Leváre to chvíľku trvalo, ale nakoniec som sa jej dočkal.



Vo fotení som pokračoval poobede.





230.001 sa vracala podľa obehu na Nex 44730 z Východného do Brna. Počkal som si na ňu medzi Kútmi a Brodským.



Okolo obeda vo vyššie spomínanej postrehovej skupine som sa dočítal, že slovenská retro laminátka, 240.001, berie klaničáky zo Zvolena na Kúty. Zo srandy som to tam komentoval štýlom, že poprosím ten vlak podvečer cez Bratislavu, ale nečakal som, že sa to naozaj podarí.





Je 18:53 a 1. nsl. 51766 na moje prekvapenie práve prešiel stanicou Veľké Leváre.





O 10 minút na rovnakom mieste nasledovala aj 240.068, ktorá celý deň jazdila v push-pullovom obehu. Akurát teda bez push-pulla.



Cestou domov som sa zastavil ešte raz v Brodskom. Vedel som, že máme v Kútoch firemný vlak do ČR, ktorý tam zapriaha 230.029. Dúfal som, že by sa mi snáď mohla v poslednom slnku podariť aj táto lokomotíva.





Nakoniec to klaplo a Nex 44796 sa odlepil z Kútov včas.



Za zvyšok mája a ani celý jún som nespravil žiadnu schopnejšiu fotku laminátky. Začiatkom júla som zamieril k južnej hranici.





Laminátka, konkrétne 240.005, opäť supluje niektorú z princezien. Len pár sto metrov jej chýba kým ukončí svoju jazdu s osobným vlakom 4831 v stanici Komárno, 3.7.2020.



V tom čase prebiehala aj odklonová vozba cez Komárno do Maďarska, keďže trať zo Štúrova cez Szob do maďarského vnútrozemia bola nezjazdná. V komárňanskej zriaďovačke neraz stáli 3-4 nachystané vlaky do Komáromu, ale to nie vždy znamenalo, že v dohľadnej dobe aj pôjdu.





V môj posledný deň pobytu, dá sa povedať, že už po ceste domov sa na mňa usmialo šťastie v podobe 240.141. Tá dostala voľno na vstup do Maďarska a s odklonovým Cargo vlakom 47905 prechádza okolo stavadla 4 v Komárne.



Na Hrbatej osobnú dopravu ovládli 36x, ale v prípade ich nedostatku ich bolo treba nahradiť niektorým iným lokomotívnym radom. Či už 350 z vlastných zásob ZSSK alebo 240 od Carga.





14.7. nastali oba prípady v jeden deň, keď na Os 2624 išiel Hugo 350.004 a o hodinu neskôr na obrázku zobrazená Cargo laminátka 240.031 na Os 2626, zachytená v úseku Šajdíkove Humence - Borský Mikuláš.



Na Hrbatej ešte zostaneme. Na západe veľa elektrických manipulačných vlakov nejazdí. Snáď jediný je ten z Kútov do Senice a aj to iba v prípade, že ide zvýšená záťaž do Arceloru alebo v prípade, že treba odviezť ložené piesky zo Šajdíkových Humeniec do Kútov.





240.125 doviezla nečinnú 742.338 a zvyšok Mn 87831 do Senice, 22.07.2020.





O tri dni neskôr, vyšlo slnko po búrke v zastávke Závod, kde zastavuje 240.054 s osobákom do Kútov. Boli časy, kedy by človek blonski laminátku s osobákom ani nefotil.



Ďalej som sa k laminátkam dostal až v polovici augusta. 19.8. bola nasadená laminátka na príprah manipuláku z Kútov do Senice, hoci záťaž tomu nezodpovedala. Znamenalo to, že cestou späť teda pôjde spomínaný piesok zo Šajdíkových Humeniec do Kútov a ďalej do Slovinska.





Súprava s vlakovou lokomotívou 240.001 a nečinnou lokomotívou 742.351 je zachytená kúsok pred zastávkou Kuklov.



26.8. som včas dostal info, že vo vlaku 44725 bude od Brna radený aj "Rudý ďábel" 754.066, prepravovaný do zvolenskej ŽOSky. Do Bratislavy ho mala odtiahnúť stále vcelku fešná 230.082. Rozhodol som sa tejto preprave trošku povenovať.





Začal som v Zaječí...





...pokračoval Brodským...





...a "naháňačku" som ukončil v Sekuliach.



"Nákladné" laminátky sú stále pristavované do opráv vyšších stupňov. To sa týka ako českého, tak aj slovenského Carga, nehovoriac o súkromníkoch.





Týkalo sa to aj takej 240.066, ktorá 3.9. viezla patráky do Devínskej Novej Vsi cez klasické fotomiesto v Plaveckom Štvrtku.



Niekde na začiatku článku, som spomenul, že 230.009 bola vo februári odstavená z prevádzky. To sa koncom augusta zmenilo, čiastočne možno aj kvôli rozširovaniu aktivít ČD Cargo na Slovensku a v Maďarsku.





5.9. sa konala výluka 1. traťovej koľaje medzi Lamačom a hlavným a tak sa dali nafotiť obrázky, ktoré by bežne nevyzerali až tak dobre. Medzi osobkou sa tu ukázala práve oživená 230.009, ktorá viezla kontajnerák z Poľska do budapeštianskeho terminálu BILK práve pod hlavičkou dopravcu ČD Cargo Slovakia.



8.9. viezol dopravca Retrack súpravu obilňákov z Kútov do Chotína. Keďže ale vlak mal nejakú manipuláciu aj v Trnave, trasovaný bol cez Jablonicu a Sereď. Navyše v úseku Trnava - Nemčanka bola v ten deň doobeda výluka, tak si vlak odstál pár hodín v Smoleniciach, kým výluka skončí.





Keďže som mal zrovna cestu okolo, tak som na koniec výluky pri Smoleniciach počkal aj ja. A 13:50 som sa nakoniec dočkal, keď mi odmenou bola čierna 230.109.



A keďže vlak-nevlak, ja som smeroval tiež do Trnavy, tak mi čierna laminátka nemohla ujsť "na boku" v Nemčanke, kde čakala na križovanie s osobákom.





Tak som si to teda nasmeroval na jedno z viacerých priecestí v Trnave a čiernu laminátku som počkal ešte raz.



Koniec septembra priniesol veľkú nehodu vlaku dopravcu Unipetrol pri Veľkých Levároch. Trať bola poničená už od Moravského Svätého Jánu, kde vlak vykoľajil najskôr, až práve do stanice Veľké Leváre, kde bola takpovediac skaza dokonaná. Nehoda dopravu ovplyvňovala celý október a november, keď bola zjazdná len druhá koľaj do Sekúl. Povedal som si, že zdokumentovať aj tieto jazdy by nemuselo byť na škodu.





To, čo vyzerá ako ucelenka kotlov do nováckeho Fortischemu, je v skutočnosti "starý známy" vlak 44725, ktorého prednú časť tvorila práve skupina vozňov do Novák. V jeho čele vidieť 230.001 v úseku Moravský Svätý Ján - Závod, dňa 6.11.2020.





V rovnaký deň, avšak mierne na severovýchod, 240.099 a 742.338 sa ocitli v čele manipuláku zo Senice do Kútov. Okrem dvoch Easov tvorí jeho záťaž opäť piesok zo Šajdíkov. Vlak je zachytený kúsok pred Šaštínom-Strážami.



O deň neskôr som bol realizovať svoje fotografické chúťky na "Podhorke" (trati Zohor - Rohožník). Cestou domov som sa však zastavil aj na zastávke Závod.





Ako vidieť, práce na 1. traťovej koľaji stále prebiehali. Proti správnemu smeru s ucelenkou kôrovcového dreva do Maďarska prechádza 240.053 ako Pn vlak slovenského Carga 1. nsl. 58881.



1.12. sa môj rok 2020 s laminátkami blížil do finále. Medzi zastávkou Brodské a stanicou Kúty som číhal na niekoľko vlakov, medzi nimi bola aj 230.096, opäť s denným nexákom do Bratislavy na Východné.







Týmto vlakom zakončujem aj celú laminátkovú rekapituláciu. Tentokrát to bolo o deň neskôr, teda 2.12., v úseku Kúty - Sekule.





V čele vlaku sa objavila jedna z troch českých laminátok, nesúca na sebe pozostatky náteru zvaného aj "čiara ponoru" alebo inak povedané vzor 88. Z trojice 230.058, 103 a 108 je to tá prvá menovaná. Mimochodom, z 34 fotiek v článku je vlak 44725 na ôsmich z nich.



Na záver jeden bonus. Nie je to klasická fotka laminátky tam, kde sa bežne objavujú, preto také vypichnutie na záver. 13.2. bolo potrebné prepraviť 240.116 z Brna do Vrútok na záručnú opravu. Bola zvolená netradičná trasa po Vláre cez Veselí nad Moravou, Bylnicu a Trenčiansku Teplú.





Laminátku medzi Véskami a Popovicemi u Uherského Hradiště má zachytenú asi len málokto. Ako vlakové HKV na odvoz poslúžila zamračená KPKV, 749.254.



Čo prinesie rok 2021 môžme zatiaľ iba odhadovať. Dá sa predpokladať postupne znižovanie stavu týchto rušňov u ZSSK. Už so zmenou grafikonu v decembri bolo všetkých 20 jazdiacich kusov administratívne prevelených pod Nové Zámky, pričom ich turnusová potreba je len 9 kusov. K tomu treba prirátať 8 ďalších laminátiek, ktoré sú tiež v Zámkoch, ale momentálne sa s ich nasadzovaním už nepočíta. Ich odpredaj súkromníkom, či už na Slovensko, Česko alebo aj inam smerom na juh by ma teda vôbec neprekvapil. V nákladnej doprave sa s ich nasadzovaním zatiaľ počíta stále. V Českej republike sa to môže zmeniť v súvislosti so zavádzaním ETCS, ale tam bude zlomový zrejme až rok 2023, takže nejaké fotky ešte porobiť stihneme. Stretneme sa pri trati, priatelia.


Autor: Nikis182 (Peter Nikmon)

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
cermip
Zaslaný: 08.02.2021 12:07  
Založený: 14.12.2011
Miesto:
Príspevkov: 341
 Re: S laminátkami i v roku 2020
Diky za pekny clanok a foto Laminatiek. Odkedy prestali "Laminy" jazdit na Hrbatej? Chodievam okolo spominanej trat obcasne. Vsimol som si, ze osobaky vozia uz iba 361. Nejako mi to nedoslo, ze Laminatky uz skoncili s jazdenim na tejto trati.
Foto teda :number one:
augustus
Zaslaný: 08.02.2021 15:54  
Založený: 22.05.2011
Miesto:
Príspevkov: 7603
 Re: S laminátkami i v roku 2020
Veľmi kvalitná laminátová všehochuť. Pestrý výber :emo37:
lajos
Zaslaný: 08.02.2021 16:18  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 13662
 Re: S laminátkami i v roku 2020
Peťo, pastva pro oči.
Krásná kompozice, dobrý výběr míst, hezky nafocené a hezky popsané. A ještě k tomu moje srdcové záležitosti :flower:
:klanacka:
Papagaj477
Zaslaný: 08.02.2021 20:03  
Založený: 05.01.2018
Miesto:
Príspevkov: 3027
 Re: S laminátkami i v roku 2020
Krása :number one: :super1:

Mňa len mrzí že 240.001 sa dostala ku súkromnikovi že ju prenajali a že jej zmizla hviezda :cry:
Trakia
Zaslaný: 08.02.2021 22:53  
Založený: 24.11.2015
Miesto:
Príspevkov: 128
 Re: S laminátkami i v roku 2020
Pěkná fotoreportáž. Laminy taky patří mezi mé nejoblíbenější stoje.
:number one: :emo30:
cermip
Zaslaný: 10.02.2021 13:20  
Založený: 14.12.2011
Miesto:
Príspevkov: 341
 Re: S laminátkami i v roku 2020
Naozaj,odkedy prestali "Laminy" jazdit na Hrbatej?
Nikis182
Zaslaný: 10.02.2021 16:45  
Založený: 03.11.2011
Miesto: Holíč
Príspevkov: 5166
 Re: S laminátkami i v roku 2020
Ďakujem všetkým za ohlasy. :papa:

cermip: Myslím, že marec-apríl 2020 na hrbatej ešte jazdili, ale potom už nie alebo vo veľmi obmedzenej miere.
Jurro754
Zaslaný: 10.02.2021 20:01  
Založený: 15.10.2009
Miesto:
Príspevkov: 1101
 Re: S laminátkami i v roku 2020
Radosť pozrieť. Táto laminátová smršť parádnych a neopozeraných fotiek ma potešila :papa: :kvetinka:
DanielCobej
Zaslaný: 11.02.2021 20:14  
Založený: 13.03.2019
Miesto:
Príspevkov: 20
 Re: S laminátkami i v roku 2020
Veľmi pekne spracovaný výber a parádne fotky týchto legiend :emo30:
Luko3105
Zaslaný: 12.02.2021 9:01  
Spolupracovník
Založený: 23.04.2012
Miesto: Podhájska
Príspevkov: 17563
 Re: S laminátkami i v roku 2020
veľmi pekný súhrn týchto legiend na našich koľajách :emo37: parádne spracované z rôznych kútov západu :super1:
Maros21
Zaslaný: 12.02.2021 9:07  
Založený: 29.08.2009
Miesto:
Príspevkov: 1323
 Re: S laminátkami i v roku 2020
Neskutočná chuťovka k raňajkám, prečítal a vyobzeral som z každej strany. Perfektné fotky, Peťo :klanacka: :bingo:
Nikis182
Zaslaný: 15.02.2021 19:54  
Založený: 03.11.2011
Miesto: Holíč
Príspevkov: 5166
 Re: S laminátkami i v roku 2020
Ďakujem ešte raz, som rád, že sa článok páčil. :flower:
cas


Bonifác
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 150 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 2

Registrovaných: 0
Anonymných: 150

Viac ...