Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Po stopách Košicko-bohumínskej železnice

Po stopách Košicko-bohumínskej železnice

 
Železničný klub Tatran organizoval uplynulú nedeľu v spolupráci s Považským múzeum v Žiline akciu "Po stopách Košicko-bohumínskej železnice". Na prvej ceste z Liptovského Mikuláša do Spišskej Novej Vsi bol vlak vedený ako cyklovak. Využilo ho niekoľko turistov a cyklistov, ktorým členovia bezpečne naložili a vyložili bicykle, vlakom sa zviezli aj pani učiteľky zo základnej školy z Liptovského Mikuláša so svojou triedou na výlet do Slovenského raja, ktorím vlak na požiadanie zastavil v Spišských Tomášovciach. Podstatným bodom akcie bol ale historický náučný vlak zo Spišskej Novej Vsi do Žiliny. Členovia si pre cestujúcich pripravili rozsiahly bedeker (sprievodcu do vlaku), ktorý však neostal len pri písanom slove. Tím Železničného klubu Tatran až do cieľovej stanice cestujúcim poskytoval jedinečný živý výklad o historických, technických, kultúrnych a geografických zaujímavostiach trate a jej okolia stým, že na jednotlivých opisovaných miestach vlak spomalil a cestujúci tak vďaka sťahovacím oknám mohli opisované miesta aj vidieť. Okrem toho dali členovia dokopy aj súbor dobových fotografií z dôb budovania trate od Spišskej Novej Vsi až do Žiliny a cestujúci si tak mohli porovnať prechádzané miesta s fotografiami zpred 150. rokov.

 











Vo vlaku sa taktiež nachádzali zamestnanci Považského múzea v retro kostýmoch, ktorí potešili mladších cestujúcich sladkosťami a v Žiline sprevádzali ľudí na návštevu Budatínskeho hradu, kde je inštalovaná aj expozícia venovaná Košicko-bohumínskej železnici. Odvoz zo železničnej stanice na hrad a späť bol zabezpečený historickým autobusom Karosa ŠD11.

Súpravu vlaky tvorila Bobina E499.062 + 4 vozne ZSSK radu Bdt. Výročné nostalgické jazdy boli zároveň rozlúčkou s prvogeneračnými vozňami pôvodného radu Btme (neskôr Bte) na "štrbskej rampe" vyrábaných v podniku Tatra Studénka v rokoch 1986 a 1987.
V najbližších mesiacoch sa tieto vozne budú podrobovať rozsiahlej modernizácii.






Príprava vlaku započala už skoro ráno za svitania





Vykúrená súprava po nakládke potrebných propagačných materiálov a občerstvenia pripravená na posun k nástupištu v ŽST Liptovský Mikuláš






Mimoriadne zastavenie v zastávke Spišské Tomášovce pre základnú školu z Liptovského Mikuláša a asistencia školákom pri výstupe z vlaku, ktorí majú namierené na turistiku do Slovenského Raja





Po príchode do Spišskej Novej Vsi nechýbala fotografia s personálom z Považského múzea v retro kostýmoch pred nablýskanou Bobinou





O 9:04h bol odpískaný odchod zo Spišskej Novej Vsi a jazda náučného vlaku mohla začať. Členovia počas jazdy opísali celkovo 67 bodov z bedekra





Prechod vlaku po moste ponad rieku Poprad vznikajúcu vo Vysokých Tatrách sútokom Hincovho potoka a potoka Krupá, nesúcu štatút najprudšej rieky na Slovensku. Rieka charakteru horskej perejnatej rieky vyteká z Mengusovskej doliny na juh do Popradskej kotliny, kde sa postupne tok spomaľuje a stáča na severovýchod. V úseku dlhom 31 kilometrov tvorí hranicu s Poľskom, pri Mníšku nad Popradom opúšťa slovenské územie. Pri meste Nowy Sącz po viac ako 170 kilometroch ústí do Dunajca. Poprad je jedinou slovenskou riekou odvodňujúcou územie do úmoria Baltu. V miestach za mostom sa dnes nachádza kúpalisko Aquacity Poprad





Cestujúcim boli postupne prezentované prechádzané miesta na historických fotografiách z čias budovania trate





Počasie vyšlo na jednotku, cestujúcich až po Važec sprevádzal pohľad na naše krásne veľhory, ktoré boli zvečnené na nejeden fotoaparát







Pohľad z okna v medzistaničnom úseku Štrba - Východná pri bývalom hradle Čierne





Zamestnanci Považského múzea potešili najmladších cestujúcich cukrovinkami a zároveň cestujúcim poskytovali informácie o prestupe na historický autobus a návšteve expozície Budatínskeho hradu





Pohľad na prácu rušňovodiča





Stanovište rušňovodiča





Úspešný príchod náučného vlaku do cieľovej stanice - Žilina. Kvôli rekonštrukčným prácam vlak pokračoval na obehnutie súpravy a odstavenie do Kysuckého Nového Mesta





Pred ŽST Žilina čakal cestujúcich historický autobus Karosa ŠD11, ktorý ich odviezol na Budatínsky hrad. Autor: Dominik Ľach





Bobinka si po obehnutí vlaku v Kysuckom Novom Meste nachvíľu oddýchla





Pohľad na Liptovskú Maru v rýchlosti 120 km/h





Posledný vlak zo Spišskej Novej Vsi do Liptovského Mikuláša počas pobytu v stanici Poprad-Tatry v lúčoch zapadajúceho slnka




Autor: Timotej Gruchalák / Železničný klub Tatran


Aktivity Železničného klubu Tatran môžete sledovať na ich Facebooku a Instagrame.

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Luko3105
Zaslaný: 01.10.2021 13:04  
Spolupracovník
Založený: 23.04.2012
Miesto: Podhájska
Príspevkov: 17899
 Re: Po stopách Košicko-bohumínskej železnice
veľmi pekná reportáž :emo37:
Nostalgik
Zaslaný: 03.10.2021 11:04  
Založený: 02.01.2021
Miesto:
Príspevkov: 8
 Re: Po stopách Košicko-bohumínskej železnice
a kríza s adekvátnymi vozňami... :emo38:
Marosina
Zaslaný: 05.10.2021 13:26  
Založený: 18.08.2012
Miesto:
Príspevkov: 1
 Re: Po stopách Košicko-bohumínskej železnice
Myslím si, že adekvátnejšie vozne už ani byť nemohli :emo30:
cas


Uršuľa
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 108 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 3

Registrovaných: 0
Anonymných: 108

Viac ...