Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Z tratí ŽSR a SŽDC > Zmenou trakcie cez zmenu GVD

Zmenou trakcie cez zmenu GVD

 
Možno znie názov zavádzajúco, avšak v mojej skromnej rušňovodičskej kariére nastala zmena pri veľkej decembrovej zmene grafikonu. Po roku, čo som sledoval ''len'' objem nafty v nádrži, som sa vrátil naspäť pod pavučinu, ktorá mi je srdcom bližšia. Bol to síce len rok, ale som rád, že to skončilo. Prevádzka na trati z Bratislavy do Komárna (cez Dunajskú Stredu) je šialenstvo, ale dala mi veľa skúseností a priateľstiev, za ktoré som vďačný... Na tratiach s 25kV nad hlavou to jazdí lepšie a je to o mnoho zaujímavejšie - tak sa poďme na to pozrieť.

 










Začal by som v novembri, keď ešte len začínala zima. Jeseň ja veľmi v obľube nemám, avšak konečne nastalo obdobie po nej - chladné rána s viac unavenými ľuďmi. Asi tak sa dajú opísať posledné mesiace roka... každého roka.






Jedno chladné ráno, kde teplomer ukazoval, ešte príjemných 7 stupňov Celzia, si fotím pripravený osobný vlak č. 4311 z Bratislavy hlavnej stanice do Kvetoslavova. Tam sa dve motorové jednotky (na fotke konkrétne 840.002 a 840.001) rozdelia a jedna sa vráti naspäť do Bratislavy, zatiaľ čo sa druhá (resp. prvá v poradí v smere jazdy) presunie ako súpravový vlak č. 4393 do Dunajskej Stredy. Presne tak tomu bolo dňa 15.11.2021.




Keď som na začiatku písal, že na tej trati to bolo šialenstvo, tak som to myslel doslovne. Dopravca dokázal vymyslieť rôzne psie kúsky, aby vôbec nejak prepravil cestujúcich a nemusel odriekať ďalšie vlaky. Bolo to jednak kvôli absencii rôznych ''záloh'' medzi mašinkami, ale aj chýbajúcimi rušňovodičmi - druhá vlna Covidu-19. Ľudia boli zhrození, keď uvideli pri peróne rušeň 736.102 s vozňom OBB, ktorý patrí do rakúskej ucelenej súpravy s Herkulesmi. Našťastie to v ten deň (16.11.2021) bolo len vyraďovanie jedného nekúriaceho vozňa z nejakého vlaku so staničnou 1. zálohou.




V tú noc (zo 16. na 17.11.2021) bolo už chladno a bolo treba aj kúriť súpravy na ranné vlaky, ktoré zostali v Dunajskej Strede. V danej stanici boli 4 kusy motorových jednotiek r. 840, dve súpravy s rušňom radu 754 a dve ucelené jednotky OBB. Na fotke sú osobné vlaky 4301 (s 2016.003) a 4300 (s 2016.001).




Sem tam sa mi podarilo dostať aj na niečo iné, ako len rušeň smrdiaci od nafty. Bolo tomu tak aj dňa 19. novembra 2021, kde som po nočnej jazde z BA do Nových Zámkov a späť odviezol aj súpravový vlak č. 9613 z Bratislavy hlavnej stanice cez Raču na Nové Mesto s rušňom 362.013. Po menších problémoch hneď z večera sa mi podarilo úspešne ukončiť službu a mohol som mašinku odovzdať plne schopnú kolegovi. Fotka zachytáva večné vyčkávanie na voľnú koľaj pred žst. Bratislava-Nové Mesto, kde má prednosť snáď aj krtko pred nejakým vlakom.




Pár dní na to, konkrétne 24.11.2021 som zastavil s osobným vlakom 4308 a rušňom 754.052 v stanici Podunajské Biskupice. Počas výstupu cestujúcich rýchlo dokumentujem vlak tesne pred východom Slnka.




25. novembra roku 2021 sa v depe objavil aj rušeň 362.024 (ex. 363.137) po EH, ktorý sa chystal v ten deň na nejaký vlak.




Rušeň 381.002 jazdil nejaký čas aj na vlakoch mimo Push-Pullov. Bolo tomu tak aj dňa 30.11.2021, kde sa chystá v žst. BA-Nové Mesto na osobnom vlaku č. 3817 cez Trnavu do Galanty. V pozadí vidno 362.018, ktorý je v čele súpravového vlaku č. 9670 (a následne ako Rex 1860 do Kútov).




754.053 je síce olejnička, na ktorej je oleju viac vedľa motora ako v ňom, ale čo sa týka jazdných vlastnostní, ide super. Na fotke je zachytená tesne pred odletom s osobným vlakom č. 4333 z BA do Dunajskej Stredy.




Rušeň 350.016 sa chystal dňa 14.12.2021 na skúšobnú jazdu z BA do Leopoldova a späť. Zachytiť sa mi ho podarilo ešte v rušňovom depe BA hlavné pred odchodom.




19.12.2021 som strávil v spoločnosti rušňa 736.103 na 1. ''poštovej'' zálohe v žst. BA-Nové Mesto. V nedeľu chodili so súpravovým vlakom č. 9610 do susednej stanice BA hlavné, a späť sťahovali tiež súpravu (Sv 9613). Na fotke je v čele prvého spomínaného súpravového vlaku, ktorý mal v ten deň až 752 ton (vrátane dvoch mašiniek, medzi ktorými bolo 14 vozňov). Na hlavné sme síce prišli, avšak s problémami ...




... pre to som bol mašinku v depe vymeniť a súpravový vlak č. 9613 som už na Nové Mesto stiahol s rušňom 754.014, ktorý tam pobudol na posune do večera. Poviem vám, je to zážitok posunovať s takou mašinkou na staničnom posune.




Konečne nastal ten čas, kedy po zácviku na elektrickú ucelenú jednotku 671 som sa dostal aj na prvý samostatný výkon na tom, a to konkrétne do Nových Zámkov. Na fotke je Jánošík 971.007 nachystaný na osobnom vlaku č. 4660 do Bratislavy a vedľa stojí súprava vlaku č. 4600 s rušňom 361.101 na súprave Push-Pullu. Neváhali sme a s kolegom sme si zvečnili naše potulky stanicou v noci zo dňa 27. na 28.12.2021.




Dňa 3.1.2022 som mal premiéru aj na ucelenej jednotke Railjet ÖBB... Síce nie tak celkom ako píšem, ale aspoň kategóriu ''rjx'' to malo... Kvôli neschopnosti Railjetu ísť samostatne od BA-Petržalky po BA hlavnú stanicu sa vlak nahradil v danom úseku niečím iným, konkrétne motorovou jednotkou 813.040 a tak si v to ráno ľudia mohli vyskúšať jazdu v kostitrase namiesto modernej súpravy.




Párkrát som si už rušeň 754.084 odfotil aj na rýchliku, ale 4.1.2022 som neodolal a spravil som si aj miestnopisnú fotku s vlakom R 841 do Banskej Bystrice.




Sem tam sa podarí prísť do stanice/zastávky aj s náskokom. Mne sa to podarilo aj dňa 5. januára, kde som do zastávky Okoličná na Ostrove prišiel skôr kvôli fotke - áno, treba si spraviť fotku na pamiatku ak by sa mi nááááhodou za tou traťou cnelo.




Siedmeho januára som bol pozrieť nočnú Trnavu, avšak pracovne. Na pomoc som si vzal Jánošíka č. 007, s ktorým som povozil pár vlakov v priľahlom okolí.




361.109 si dňa 17.1.2022 odviezla súpravový vlak č. 9613 z BA hlavnej stanice na Mesto, odkiaľ sa vrátila naspäť na hlavné ako Rv 79812. Bol to taký doobedný kšeft pre rušňovodiča, čo práve nastupoval do služby na poobedné vlaky v špičke medzi Malackami a Pezinkom.




V noci sa predsa nespí, ale pracuje! Vlastne, ja som v tú noc z 21. na 22.1.2022 výletoval Záhorím a po príchode s predposledným vlakom (Os 2036) do Kútov som otočil ešte raz Bratislavu kvôli vyčisteniu/vyfekovaniu súpravy. V tú noc som sa ako Sv 1. násled 476 ''tackal'' za nejakým pomalým nákladným vlakom, ktorý som dobiehal skoro pri každom návestidle. Z dopravných dôvodov som bol nútený zataviť pred oddielovým návestidlom aj za Moravským Sv. Jánom skrz veľmi ''vhodne'' umiestneného neutrálneho poľa, ktoré má presne v strede dané návestidlo a je to aj do mierneho kopca. Za to som postál už na zastávke a tam počkal na nejakú inú návesť, ktorá dovoľuje moju ďalšiu jazdu.




Rušeň 362.019 bol parádnym spoločníkom na nočnej, tak som mu spravil fotku na súpravovom vlaku č. 9608 z Ba-Nového Mesto na hlavnú stanicu. Bolo to dňa 30.1.2022.




Dvojica motorových rušňov 754 (konkrétne 754.084 a 754.070), v čele súpravového vlaku č. 4391 dňa 7.2.2022 z BA-Nového Mesta do Dunajskej Stredy ako návoz na ranné pondelňajšie vlaky, si s jemným burácajúcimi motormi užívajú nočné hodiny.




Čerstvo po EH nachystaná na skúšobnú jazdu opica č. 12, ktoré v tom ráno (13.2.2022) prišla do Bratislavy, sa vyhrieva na prvom teplejšom Slnku v depe BA hlavné vedľa WCtrona 383.105.




S Jánošíkom 971.002 na osobnom vlaku č. 2010 som si 9. marca 2022 spravil nechcenú 40-minútovú prestávku v žst. BA-Lamač skrz poruchu výhybky na odchodovom zhlaví. Človek si síce najprv ponadával, že sa mu skráti prestávka v Kútoch, avšak nakoniec som bol rád a chvíľu čakania v Lamači som strávil aj dokumentáciou vlaku.




12.3.2022 bolo očarujúce pozerať sa na východ Slnka. Neodolal som a odfotil som si to aj s rušňom 361.130, s ktorým som stál na tzv. ''starej spojke'' medzi odstavným koľajiskom a hlavnou stanicou. Čakal som vtedy na R 614, ktorý som vzal už ako Sv 9605 na Nové Mesto na deponáciu.




V marci som sa učil aj na rušňoch r. 381 s Push-Pull súpravami. Na fotke zo dňa 22.3.2022 som zachytil prísun súpravy z odstavných koľají v Nových Zámkoch k perónu, aby sa z toho mohol stať osobný vlak 4604 do Bratislavy hlavnej stanice, ktorý mal na chvoste rušeň 381.002.




30. marca 2022 sme s kolegom, ktorý bol na zácviku, aby si rozšíril poznanie aj na Jánošíka, zastavili pred oddielovým návestidlom v polohe Stoj pred zastávkou Devínske Jazero. Neváhal som a na pár sekúnd som vybehol von mu spraviť fotku ako sedí na Jánošíku č. 017, ktorý v daný moment predstavoval osobný vlak č. 3017 z Kútov do Trnavy (cez Bratislavu).




Porucha trolejového vedenia pri žst. Senec dňa 31.3.2022 mi naskytla príležitosť odfotiť si rušeň 361.130 na závese RR 871 z BA hlavnej stanice do Nových Zámkov v čele mačkopsovitej súpravy v Bernolákove. V čele rýchliku bol polomŕtvy rušeň 362.006, ktorý to cestou vzdal úplne.




Oprotiidúci zmeškaný rýchlik zo Zvolena ma donútil zastaviť pred vchodovým návestidlom do Šale s osobným vlakom č. 4651, v čele ktorého bol rušeň 381.002 dňa 4.4.2022. Keďže v stanici len zastavil, tak som si išiel môj vláčik odfotiť a tak vznikla táto jarná, už farebnejšia fotka s Push-Pullom.




Taktiež rušeň 381.002, no tentoraz s osobným vlakom 4655 v stanici Senec, kde som čakal na uvoľnenie koľaje do Sládkovičova, keďže sa v ten deň (8.4.2022) konala výluka traťového zab. zariadenia (autobloku) a jazdilo sa len v medzistaničných úsekoch.




Súpravový vlak č. 11291 (z BA hlavnej stanice do Šurian ako návoz pre REx 1850) nachystaný v skoré ráno dňa 13.4.2022 v čele s rušňom 362.010 je pristavený k druhému perónu na 4.-tej koľaji našej najhlavnejšej stanice v Bratislave.




Po dovezení vlaku č. 4600 dňa 16.4.2022 som si bol odfotiť aj Jánošíka č. 017 na koľaji 1c pri šiestom peróne v BA hlavnej stanici. Po uvoľnení koľaje predo mnou sa to následne odviezlo na odstavné koľajisko, kde som to odstavil aby sa to umylo a nachystalo na ďalšie vlaky (v ten deň konkrétne na vlak Os 2036 do Kútov).



Som rád, že ste to dočítali až sem a dúfam, že sa vám to aspoň trochu páčilo aj napriek tomu, že sú to len mobilovky. Budem rád za každú odozvu. Dovidenia pri trati - priatelia !



autor: Lukáš Tinák (Luko3105)

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
eminem
Zaslaný: 19.04.2022 9:50  
Spolupracovník
Založený: 02.07.2009
Miesto: Trnava
Príspevkov: 14278
 Re: Zmenou trakcie cez zmenu GVD
A fakt som sa zľakol, že nám to po troch mesiacoch fotenia dízlov pod trolejom vzhľadom na cenu nafty opäť zakážu. Tak sa mi uľavilo že ešte nie. Tak veľa šťastných kilometrov prajem.
lajos
Zaslaný: 19.04.2022 19:03  
Administrátor
Založený: 01.07.2009
Miesto:
Príspevkov: 14057
 Re: Zmenou trakcie cez zmenu GVD
Luko, hezky a zlehka napsané a docela netypicky nafocené. Příjemná změna :emo03:
cas


Zuzana
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
ČD Cargo a.s.

KHT Zvolen

Železniční magazín

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 92 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 4

Registrovaných: 0
Anonymných: 92

Viac ...