Obrazom aj slovom > Fotoprofil > NAVŽDY NÁS OPUSTIL KAMARÁT, VETERÁNISTA A FOTOGRAF JAROSLAV MATÚŠEK
NAVŽDY NÁS OPUSTIL KAMARÁT, VETERÁNISTA A FOTOGRAF JAROSLAV MATÚŠEK

Prinášame Vám zopár fotografií, ako spomienku na človeka, ktorý síce publikovaním nevynikal, ale zato mal železnicu veľmi rád a strávil pri nej mnoho voľného času.
Ďalší čas venoval starým autobusom - veteránom, ktorým sa kedysi venoval aktívne, keď ako spoluzakladateľ bratislavského Klubu Historických Autobusov (kha.sk) sám niekoľko z nich vlastnil, udržiaval a robil nimi radosť širokej verejnosti na rôznych zrazoch historických vozidiel, aj na verejných, či neverejných jazdách.

Jaro Matúšek ako elév medzi "zájazdármi" bratislavského závodu ČSAD 801 pri jednej z prvých jázd do Prahy. V tom čase bol najmladším vodičom zájazdovej skupiny ČSAD v Bratislave.

Už ako podnikový vodič autobusu v závode Montostroj Bratislava.

Jaro sa nechal zvečniť pred svojím, vtedy prideleným autobusom Karosa LC 735 ČSAD na niektorom z nespočítateľných zájazdov.

V roku 2002 Jaro predal jeden zo svojich autobusov Š 706 RTO a viezol ho novému majiteľovi do Brna. Cestou po diaľnici si takto symbolicky pripomenul časy, keď tadiaľto jazdil do Prahy, či už linku, alebo zájazd - ale to už s novšími autobusmi Karosa ŠD 11 a LC 736.
Jaroslav Matúšek sa narodil v roku 1954 v Hodoníne. Detstvo a dospievanie prežil striedavo v Bratislave, kde dochádzal do škôl a na Južnej Morave, kam chodieval za starými rodičmi.
Po zmaturovaní na Strednej priemyselnej škole strojníckej a krátkemu "hľadaniu novej životnej cesty", napokon zakotvil v Dopravnom Podniku Mesta Bratislavy, ako vodič autobusu. Život mu priniesol rodinu a tak sa bolo treba postarať o bývanie. Kto z Vás zažil éru 70. rokov, vie dobre, že to vtedy nebolo jednoduché (ostatne, tak je to dodnes), aj keď sa byty prideľovali takpovediac "zadarmo" - teda podnikové, ale zamestnanec sa musel podniku upísať na 10 - 15 rokov, no pri vtedajšej personálnej politike v Československu to nepredstavovalo veľký problém. Háčik bol v tom, že Dopravný Podnik v tom čase byty nemal, čakalo sa na dostavbu nových bytových komplexov a vzhľadom k poradovníku aj tak nebola veľká šanca, v dohľadnej dobe uspieť, aj keď rodiny s deťmi pri prideľovaní bytov boli uprednostňované. Skrátka, Jaro sa musel poobzerať po inom pracovisku. Možnosť pridelenia podnikového bytu mu ponúkli v bratislavskom závode Montostroj, kde Jarovi zároveň ponúkli prácu vodiča podnikového autobusu. Jaro tým získal dve veci naraz, vlastné bývanie a prácu, ktorú chcel robiť.

Odovzdávanie autobusu novému majiteľovi v Brne na parkovisku pred OC Olympia. Vľavo nový majiteľ Er-té-očky s čiernym volantom, vpravo jej bývalý majiteľ Jaro Matúšek.

V roku 2005 sme boli pozvaní do Nymburku, kde v tom čase v tamojšom závode ČSAP vznikala nová cenná zbierka historických autobusov. Inžinier Alois Koutek nám predstavil zatiaľ tri zrenovované vozidlá: Praga RND, Škoda 706 RTO-CAR + osobný príves a výletný otvorený autobus Š 706 RTO, repliku pôvodnej výletnej Er-té-očky, ktorá vozila návštevníkov Prahy v 60. a 70. rokoch. Pri tejto príležitosti si Jaro výletný autobus (miestnymi zamestnancami priliehavo prezývaný "vana") vyskúšal na cestách v Nymburku a okolí.

Hotovo. Autobus je umytý, môže ísť na výstavu - mimochodom, vtedy získal na stretnutí historických vozidiel "Zlatý bažant 2009" v Kolíně Zlatú medailu za historickú vernosť. Boli sme hrdí. A Jaro z nás asi najviac.

Dňa 1.5.2012 sme sa zúčastnili Prvomájovej veterán Tatra-rallye. Jaro riadi Karosu ŠL 11 na ceste z Bratislavy na Zochovu chatu.
Ale jazdenie s autobusom v Montostroji nebolo ono. Jaro chcel spoznať svet. Preto sa po čase s Montostrojom rozlúčil a prešiel ako vodič autobusu do závodu 801 ČSAD Bratislava. Spočiatku jazdil prímestské linky v okolí Bratislavy, ale neskôr sa uvoľnilo miesto v zájazdovej skupine. Starší vodiči, ktorí v tejto skupine pracovali, vzali mladého Jara medzi seba. A tak sa Jaro Matúšek stal (v tom čase) najmladším vodičom zájazdovej skupiny v bratislavskom závode ČSAD.

Jazda naplno...

Pri veteránskych zrazoch bolo vždy dosť času, porozprávať sa so súkmeňovcami z iných závodov ČSAD. Na fotografii Jaro Matúšek spomína na staré časy spolu s "rezortným kolegom" - dlhoročným vodičom Václavom Sedláčkom z ČSAD České Budějovice (neskôr Jihotrans).

Predposledný májový deň v roku 2009 bol plný dažďa. Uháňame po diaľničnom obchvate do Rače, odkiaľ budeme viezť dôchodcov do termálnych kúpeľov vo Veľkom Mederi.

Po príchode na "Dolnú zem" sa počasie upokojilo, ale podvečer, tesne pred odchodom sa od juhu prihnala frontálna porucha, ktorá na nás spustila ďalšie hektolitre vody. Jaro už má naštartované, čakáme na príchod "kúpeľníkov". To čierne v pozadí, je obloha...
Čas plynul a prinášal do Jarovho života rôzne zmeny. Starý autobus Škoda 706 RTO-LUX vymenil za ŠD 11, časom dostal Karosu LC 735, neskôr luxusnejšiu verziu LC 736, až napokon v roku 1992 dostal jeden zo štyroch veľkých Mercedesov O 330, ktoré vtedy ČSAD Bratislava zakúpili. Než Jaro opustil toto pracovisko (po roku 1993 už ako SAD Bratislava), okrem zájazdov pracoval aj na rôznych diaľkových linkách - do Prahy, do Českých Budějovic, do Hradce Králové, do Banskej Bystrice, či do Tatranskej Lomnice, ale aj do Viedne, alebo do švajčiarskeho Zürichu.

Začiatkom augusta sme uháňali naprieč Maďarskom do historicky známeho mestečka Mohács pre bratislavských vodákov, ktorí sa týždeň plavili po Dunaji. Jaro bezpečne poznal cestu, aj všetky predpisy, týkajúce sa jazdy autobusu s prívesom pre loďky na území Maďarska. Vodáci patrili medzi jeho dlhoročných "stálych zákazníkov", preto všetky jeho autobusy mali ťažné zariadenie.

Na malej výstave veteránov v mestečku Mosonmagyarovár sa objavil aj starý Ikarus 66. Jaro bol vo svojom živle.

Momentka zo stretnutia s kamarátmi: Paľo Kukučík, Jano Lajtoš a Jaro Matúšek pri muzeálnom motorovom rušni T 679.1168. Na takéto chvíle sa nezabúda...

O "pár" rokov neskôr pri inej fotovačke, tentokrát v Rakúsku.
V roku 1994 sa Jaro rozhodol pre súkromné podnikanie. Zakúpil svoj prvý autobus - Karosu LC 735 a začal podnikať v zájazdovej doprave, ako súkromný dopravca (Autobusová doprava Albatros). Okrem toho sa začal venovať histórii autobusovej dopravy, stal sa spoluzakladateľom bratislavského Klubu Historických Autobusov a sám sa stal vlastníkom postupne niekoľkých autobusových veteránov - predovšetkým starých známych "Škodoviek" Š 706 RTO. Popri tom všetkom sa začal aktívne venovať fotografovaniu železnice, ktorému sa venoval až pokiaľ vládal prísť k trati.

Nedeľné odpoludnie s foťákom pri trati. Často sme chodili fotiť len tak "na čekanou". Nijaké zisťovanie aktualít, mimoriadností, skrátka, čo prišlo, to sme odfotili. Taký obyčajný relax.

Žiaľ, víkendová doprava na slovenských železniciach poskytovala ďaleko viac časového priestoru a tak sme tento čas trávili rôzne, ako sa kde dalo. Často sme rozprávali o veselých, aj vážnych veciach, často sme spoznávali okolie trate, alebo sa nudili uprostred koľají...

Občas nastalo absolútne ticho a každý z nás sa zahĺbil do vlastných myšlienok. Aké boli, to dnes už nikto nevie.

Nerozlišovali sme trakcie, ani trate, aj keď - najčastejšie sme sa pohybovali v okolí Bratislavy, alebo na Južnej Morave, kde sa Jaro vždy cítil byť doma.
Ako súkromník pracoval až do roku 2006. Za tú dobu vystriedal niekoľko autobusov, s ktorými obehal takmer celú Európu, dokonca sa s Karosou v rámci špecializovaného zájazdu dostal až do Sýrie a Jordánska. Je iba málo československých autobusov, ktoré sa dostali tak ďaleko... V poslednej etape súkromného podnikania vypomáhal Jaro ako vodič v rôznych dopravných agentúrach, ale to už nebola dobrá práca.

Ďalšie nedeľné popoludnie, strávené pri železničnej trati.

Z času na čas, sme sa vybrali na organizovaný výlet niektorým historickým železničným vozidlom. Ale až na drobné výnimky, to bolo vždy "po vlastnej osi", aby sme mohli zaujímavý vlak sprevádzať a patrične zdokumentovať. Vznikali cenné zábery a dnes ešte cennejšie zážitky, na ktoré môžme už len spomínať...

Niekedy sa stalo, že nás pri trati doprevádzal nejaký člen iného živočíšneho druhu.

Súčasťou života na železnici sa postupne stávajú nové moderné vozidlá. Cvak... a čakáme na ďalší vlak.
Situácia v podnikaní na poli autobusovej dopravy sa začala po roku 2000 zhoršovať. Na trh prišli väčší a silnejší dopravcovia s ponukou moderných klimatizovaných autobusov a tak súkromní zájazdári, vlastniaci jednu - dve Karosy, začali prichádzať o prácu. Do roku 2005 v Bratislave zanikli takmer všetci. Aj Jaro bol touto situáciu donútený, riešiť ďalšie živobytie iným spôsobom. Tak sa rozhodol, že sa vráti tam, kde svoju šoférsku kariéru pred mnohými rokmi začínal - do Dopravného podniku Bratislava, kde aj napokon zavŕšil svoju dlhoročnú profesnú dráhu vodiča autobusu.
Zo začiatku jazdil s kĺbovou plynovou Karosou B 741 na tzv. "delených smenách", od roku 2010 prešiel na školské spoje pre Spojenú školu Mokrohájska, kam aj s kolegami vozil na špeciálne upravených oranžových autobusoch Irisbus Citelis 12 zdravotne ťažko postihnuté deti z celej Bratislavy. Na tejto linke pracoval až do roku 2017, kedy sa rozhodol odísť do dôchodku.
V tomto záverečnom profesnom období sa Jaro začal venovať aj kresleniu. Kreslil krásne a jeho hlavnými témami boli autobusy. Často na papieri tvoril scenérie starých autobusov v blízkosti železničnej trate. Občas nakreslil aj nejakú tú lokomotívu. Jarove obrázky sa stali známe a vyhľadávané. Objavili sa v rôznych kalendároch, plagátoch, knižkách a stali sa motívom rôznych blahoželaní a prianí, napríklad Novoročných, Veľkonočných a podobne.

V polovici júna 2013 sme strávili celý jeden deň na trati medzi Šuranmi a Levicami. Teplo bolo na zbláznenie, ale dobrá nálada a živá prevádzka na tejto jednokoľajke, nám pomohli prežiť tento tropický deň. Domov sme niesli značné množstvo zaujímavých fotografií. Prečo? Len tak. Pre potešenie. Pre radosť z hobby.

V istú októbrovú sobotu roku 2014, sme sa vybrali do Brna, navštíviť známych a pozrieť sa po modelárskych obchodoch. Na spiatočnej ceste sme sa (tradične) zastavili na zastávke Ladná, kde sme chvíľu relaxovali pri našej obľúbenej železnici.

Zasnežené Rušňové depo Zvolen nám poskytlo príjemné dopoludnie, strávené prehliadkou tamojších lokomotív.

V reštauračnom vozni, keď bolo treba sa zase pohnúť k hľadaniu ďalších fotoflekov. Bolo vtedy dosť teplo. Moc sa nám na slnko nechcelo...
Aj napriek zaslúženému odpočinku bol Jaro stále aktívny, nie len vo svojom obore. Naďalej sa venoval autobusom, jazdil zájazdovú dopravu u súkromného dopravcu a pravdaže, ostal verný aj veteránom. Okrem toho stále kreslil nové a nové krásne obrázky. Na železnicu už ostávalo menej času, ale bolo to dané aj tým, že súčasná železnica v našej krajine už nie je príliš zaujímavá. Kto zažil lepšie časy minulé, iste zaspomína, ako boli kedysi trate vyťažené. Vtedy nebol problém, vyfotiť 36-obrázkový film za jednu jedinú hodinu. Dnes takú frekvenciu vlakov nájdete iba v zahraničí.

Vlak sa blíži...

Slnko páli, štreka je pustá, čakáme na ďalší vlak.

Jaro bol známy aj tým, že vedel krásne kresliť. Tento dar získal po svojom otcovi. Jarove kresby sa stali vyhľadávané a často sa objavovali na rôznych výstavách, v kalendároch, v knižkách, alebo vo forme Veľkonočných, či Novoročných želaní.

Jedna z Jarovych kresieb predstavuje diaľkový autobus Škoda 706 RO, uháňajúci zimnou krajinou popri železnici. Jaro vo svojich kresbách rád spájal cestnú a železničnú dopravu. Bol to symbol toho, že má oboje veľmi rád...
Svoju poslednú jazdu s autobusom vôbec, absolvoval Jaro iba tri týždne pred osudným dňom, kedy nás navždy opustil. Bol to autobusár telom aj dušou. Mnohí ľudia ho tak poznali a mnohí na Jara budú spomínať predovšetkým, ako na šoféra autobusu.

Autobus Tatra 500 HB niekde pred Kolínom.

Praga RND so železnicou v pozadí.

Karosa ŠL 11 prechádza cestou vedľa železničnej trate.

Poslednou fotografiou sa s tebou, Jarko, lúčime. Bol si dobrý kamarát, parťák do nepohody, budeme na teba spomínať...
Jaro, Jarko, Jarino, mali sme ťa radi a vážili sme si ťa. Budeš nám veľmi chýbať. Nikdy na teba nezabudneme...
Komentáre
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
lajos | Zaslaný: 29.06.2023 20:05
|
Administrátor ![]() ![]() Založený: 01.07.2009 Miesto: Príspevkov: 14282 |
![]() Krásně, výstižně a citem napsané
![]() To dokáže jen ten, kdo Jara poznal dlouho a dobře ![]() |
johny_pal | Zaslaný: 05.07.2023 20:58
|
![]() ![]() Založený: 07.07.2009 Miesto: Turzovka, Skalica Príspevkov: 215 |
![]() Sice som pana nepoznal ani nepocul o nom, kresby mal naozaj pekne. Nenarobime nic, kazdy raz skoncime zivotnu put tu na Zemi. Aspon uprimnu sustrast rodine.
|