Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotoprofil > Rozlúčka s rokom 2010 alebo... ...keď je 15 pod nulou ! (I.časť)

Rozlúčka s rokom 2010 alebo... ...keď je 15 pod nulou ! (I.časť)

 
Prichádzali sviatky pokoja a mieru, sviatky, počas ktorých sa vždy naberie nejaké to kilo naviac a sviatky, počas ktorých si doprajeme vždy viac odpočinku či leňošenia. V práci vládla predvianočná atmosféra, všade boli cítiť Vianoce. Popri tom všetkom padla medzi nami otázka, kam a kedy by sme len tak pohodovo vyšli k trati a urobili niekoľko obrázkov na záver roka. Definitívny návrh padol až cez Vianoce s tým, že sa pôjde Trabantom do Rakúska na zasnežený „Westbahn“, kde predsa len jazdí dosť vlakov...

 









Človek mieni, počasie mení...večer pred akciou pozerám na okenný teplomer, ktorého ortuť nebola veru dlho nad nulou a v duchu si hovorím, či by nebolo rozumnejšie napríklad zbierať známky a v takejto sibiriáde sedieť len pekne doma v teplúčku, keď ma z myšlienok prebral telefón ! „Ty Paľo, na Westbahne nieje sneh, čo budeme robiť ?“ dostal jedným dychom zo seba Lukáš. Po krátkom uvažovaní sme sa teda zhodli, že trošku snehu i tých vlakov by mohlo byť niekde napríklad pri Ústí nad Orlicí, kde sme si teda určili definitívny cieľ našej koncoročnej výpravy. Náhradný plán sa pozdával aj Boccovi a tak sme našli vhodný vlak do Kútov, ktorým by sme ešte za tmy pricestovali k Lukášovi a spoločne s ním pokračovali autom za koncoročným dobrodružstvom. Takže posledný údaj – odchod z Kútov o 6.45h vo štvrtok 30.decembra 2010 !





Je 6.43 h a v stanici Kúty zastavil osobný vlak Os 2002 z Nových Zámkov s laminátkou 240.075 na čele, tisíce kilometrov vzdialený jasný mesiac nám veštil slnečný, jasný deň, čo nebola v našom prípade vôbec pravda...


Všetko ráno dopadlo dobre a tak vyrážame smer Ústí nad Orlici. Prvý bod programu bol jasný, niekde si cestou počkať na nový magnet fanúšikov železníc, rušeň 380, ktorý išiel na vlaku IC 572 „Brněnský drak“ z Brna do Prahy. Naše kilometre ubiehali neúmerne s časom popisovaného vlaku, ktorý nás nútil sa čoraz viac zamyslieť nad miestom, kde by sme ho fotografovali. Jasné nám jedine bolo, že to bude niekde v údolí Svitavy...





















Pozreli sme si zastávky Rozhraní a Moravská Chrastová, kde sme sa stretli s R 865 „Petrov“ s 362.163 na jeho čele, či pantografom 560.007 + 008. Brněnský drak sme však čakali na tichom, odľahlom mieste pri Muzlovskom tuneli. Je 9.27 h a údolím sa začína blížiť hukot prichádzajúceho vlaku. Napäto pozeráme na druhú stranu tunela, čo povezie „Drak“, áno je to tu, ide predsa len 380.007 !


Vlak prešiel a spokojne pokračujeme v ceste ďalej. Ranné obavy, že nám bude trošku vadiť slnko, s pribúdajúcimi kilometrami a nenápadne klesajúcou vonkajšou teplotou, sa plne rozplynuli. Vonku bolo pochmúrne, občas hmlisté počasie, kde tu padla snehová vločka. Nevadilo nám to, aspoň sme mohli fotografovať naozaj z každej strany a ISO 400 nieje až tak zlé. Je krátko pred pol desiatou a zastavujeme v cieli našej cesty, v železničnej stanici Ústí nad Orlicí. Takže s dobrou náladou vystupujeme z auta a hurá, ideme trošku zahriať fotoaparáty ! Zahriať ? Po chvíľke sme zistili, že to veru nepôjde ! Onedlho nám vo fotoaparátoch začínajú výstražne blikať „baterky“, tuhnú objektívy a čo sa dialo s našimi rukami, ušami, nohami či nosom, ani bližšie popisovať nebudeme... Naše nohy čoraz viac vo vŕzgajúcom snehu pochodovali a dlane čoraz častejšie zohrievali v rukách batérie. Nuž, aj takéto bývajú chvíle pri trati... Pre zaujímavosť uvádzame, že staničná budova, postavená v roku 1874, bola 5.mája 2010 vyhlásená kultúrnou pamiatkou . Zaujímavosťou je, že sa z jej oboch strán nachádzajú nástupištia a všetky prístupové cesty k nej vedú jedine cez železničné koľaje. Pohľadom z prístupovej cesty (Nádražní ulice) je po pravej strane staničnej budovy Letohradské a na strane ľavej Pražské nástupište, pričom je možná jazda vlakov v smere Praha a Česká Třebová oboma nástupišťami, resp. stranami stanice.









Vitajte v železničnej stanici Ústí nad Orlicí. Prvý vlak, ktorý sme tu stretli, bol poľský pantograf EN 57-1952, ktorý tvoril osobný vlak Os 15121 do poľskej stanice Klodzko Glowne. Pre pobavenie cestujúcich boli zo šiestich vstupných dverí do súpravy funkčné len dve...








Za pantografom stála „dispečerka“ 363.007 a ako sa ukázalo, čakala na nákladný vlak zo smeru Letohrad, ktorý priviezla 130.004. Dispečerka naposunovala na jeho koniec a úvraťou cez spojku lehohradskej strany stanice s traťou Praha – Česká Třebová sním pokračovala za pomoci 130.004, ktorá mu robila postrk, ďalej do Českej Třebovej.













Presunuli sme sa na „pražskú“ stranu stanice a sledovali prejazdy vlakov SC Pendolino so súpravami číslo 3 a 7, no pre nás bolo veľkým potešením stretnutie s našimi gorilami. V prvom prípade prišla 350.017 s vlakom EC 273 „Jaroslav Hašek“, o štvrť hodinu sme sledovali prejazd vlaku EC 174 „Jan Jesenius“ s gorilou o číslo vyššou, teda 350.018.



Po hodine padol návrh zmeniť miesto. No ale kam ísť ? Na neďaleké Bezpráví sa autom nedostaneme a tak sme si povedali, čo sa tak pozrieť do staničky Brandýs nad Orlici ? Slovo dalo slovo a tak sa vyštípaní mrazom presúvame opatrne o niekoľko kilometrov ďalej. Cestou dávame batérie v aute na prednú palubovku k ohrevu, aby sme ich prebrali trošku k životu. Je presné poludnie a sme na mieste. Rozhliadame sa okolo seba s napätím čakáme, aké vlaky nás tu stretnú. Mráz nepoľavuje ani na chvíľku a skúša našu odolnosť a trpezlivosť. V staničke bolo výhodou, že približujúci vlak bolo už z diaľky počuť a tak nás prakticky neprekvapil.




Vlak EC 78 „Gustav Klimt“ prichádza s Taurusom 1216.234 po nesprávnej koľaji do Brandýsa nad Orlicí






Rv vlak zložený s rušňov spoločnosti Unipetrol Doprava bolo počuť už z diaľky, konvoj mal zloženie 740.784 + 672 + 410 a išiel v smere Česká Třebová.



Ex 146 „Hukvaldy“ Žilina – Praha prechádza plnou rýchlosťou so 151.007 cez Brandýs nad Orlicí.









A máme tu aj jeden osobný vlak, a to Os 5022 Česká Třebová – Pardubice. V predposledný deň roku 2010 ho viezla 163.035.



A ešte jeden Taurus, tento krát 1216.238, ktorý do Prahy viezol vlak EC 172 Vindobona.






Pýtate sa, kde sú nákladné vlaky ? Počas hodiny strávenej v miestnej stanici, sme zachytili dva, prvý so 123.024 v smere na Prahu, druhý so 130.021 v smere na Českú Třebovú...




Pozeráme na hodinky, ktoré ukazujú krátko po trinástej hodine. Je najvyšší čas sa vybrať niekde vyhľadať miesto na odfotografovanie vracajúcej sa 380 na vlaku IC 571 Zdeněk Fibich do Břeclavi. O tom, ako to všetko s nami dopadlo, sa dozviete o týždeň v druhej, záverečnej časti našej reportáže, zatiaľ sa s Vami lúčime, priatelia !


Text a foto : Palo, TheoKojak, Bocco

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
cas


Karolína
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 42 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 3

Registrovaných: 0
Anonymných: 42

Viac ...