Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > Fotoprofil > Úzkorozchodné rušne radu T 47.0 / 705.9 (časť prvá)

Úzkorozchodné rušne radu T 47.0 / 705.9 (časť prvá)

 
V rokoch 1954 – 1959 boli do prevádzky úzkorozchodných neelektrifikovaných železničných tratí ČSD, dodané nové motorové rušne pôvodného označenia T 47.0, neskôr preznačené ako rad TU 47.0, vyrobené pre traťový rozchod 750 a 760 mm. Ich výrobu vykonal podnik ČKD Praha, ktorý ich pre bývalú železničnú správu ČSD dodal celkom 21 kusov. V nasledujúcich riadkoch sa teda prenesme na úzky rozchod a tieto zaujímavé stroje si trošku priblížime.

 










Výroba bola vykoná v dvoch sériách, prvá, objednaná 30.6.1948, bola dodaná s meškaním až od augusta 1954 a ukončená lete 1955, obsahovala stroje T 47.001 – T 47.006. Tieto niesli výrobné čísla 2944 - 2949, mali maximálnu rýchlosť 40 km/h a hmotnosť 30,5 t. Prvý stroj T 47.001 bol po prvý krát skúšobne nasadený na trať 31.8.1954, kedy zahájil povinný zábeh, po ktorom nasledovali záťažové skúšky a skúšobné jazdy slúžiace na odstránenie zistených závad a nedostatkov a nakoniec aj zácvik rušňovodičov. Pravidelná prevádzka bola povolená v jedenásty septembrový deň roku 1954 s obmedzením len na obrataňskú trať a to len stanicu Černovice u Tábora.




Před cílovou stanicí Osoblaha je zachycen Os 20606 dne 10.10.1998 v čele se strojem 705.916



705.913 před depem v Osoblaze 10.10.1998



705.916 nedaleko Koberna s vlakem Os 20610 dne 10.10.1998



Mimořádný vlak odvezla dne 10.10.1998 lokomotiva 705.913, na snímku nedaleko Amalína



705.916 zastavuje v Horních Povelicích v čele Os 20613 dne 10.10.1998



Druhá séria, objednaná 17.7.1957, bola dodaná do prevádzky v rokoch 1958/59, obsahovala čísla T 47.007 – T 47.021, ktoré mali oproti sérií prvej, maximálnu rýchlosť vyššiu o desať kilometrov za hodinu a boli aj ťažšie, ich hmotnosť bola rovných 32 t. Pridelené im boli výrobné čísla nasledovne : T 47.007 – T 47.016 obdržali ČKD 4087 – 4096, zostávajúce stroje T 47.017 – T 47.021 dostali čísla ČKD 4145 – 4149. Posledný vyrobený stroj T 47.021 bol do prevádzky uvedený 30.1.1959 v rušňovej stanici Ružomberok. Ako vyplýva zo samotného označenia, jednalo sa o štvornápravové rušne s elektrickým prenosom výkonu a usporiadania náprav Bo´ Bo´ v ktorých tvoril hnací agregát naftový motor 12 V 170 DR so zníženým výkonom na 350 konských síl , aký bol používaný u motorových vozňov M 262.0. Rozdiel bol však aj tu, u prvej výrobnej série T 47.0 to boli motory z M 262.0 používaných do 1. a 2.série, ostatné T 47.0 mali odlišnú reguláciu otáčok motora, ako aj elektrického prenosu výkonu a motor použitý ako u tretej série spomenutých motorových vozňov. Spriahadlové ústrojenstvo bolo použité typu Compact, ktoré slúžilo na spriahanie s prípojnými osobnými vozňami Balm/ú a normálne spriahadlá, ktoré familiárne voláme „šroubovka“, ktoré boli využívané na spriahanie s nákladnými vozňami. Za zmienku stojí aj údaj o traťovom rozchode, ktorý mali okrem strojov T 47.007 – 010 stanovený na 760 mm. „Sedmička“ až „desiatka“ boli dodané pre „saský“ rozchod 750 mm, ktorý bol použitý na trati Frýdlant v Čechách – Heřmanice. Dodávky nových rušňov, ktoré sú dokonca definované aj ako motorové vozne bez oddielu pre cestujúcich – majú totiž služobný a zavazadlový oddiel – paradoxne zhoršili kvalitu cestovania na tejto trati, pretože nahradili motoráky radu M 21.0 a osobná preprava sa odohrávala v starých „dreveniakoch“. Dodávky nových štvornápravových osobných vozňov radu Balm/ú z Tatry Smíchov prebehli až v roku 1966 !




U osoblažského nástupiště žst. Třemešná ve Slezsku vyčkává dne 26.02.2001 lokomotiva 705.917



Os 20607 v čele s 705.917 vyrazil z Třemešné ve Slezsku, 26.02.2001



705.905 – Nejstarší dochovaná lokomotiva 705.905 ČSD posunuje odpoledne 19. 6. 1990 v Jindřichově Hradci. Odlišnost od novějších lokomotiv je zřejmá na první pohled.



705.906 – Velmi oblíbenou bývala lokomotiva TU 47.0006 (705.906), která dlouho nosila starý typ jednotného nátěru. V barevném schématu „Vzor 1982“ postává 21. 9. 1992 před hradeckou remízou.



705.908 – I z černobílého snímku je patrná višňově červená barva na poškozené 705.908 a rumělka světlá na 705.918. Jindřichův Hradec, 19. 6. 1990.



705.909 – Lokomotiva 705.909 vjíždí 15. 9. 1993 ze splítky na úzkorozchodné nádraží v Jindřichově Hradci.



Prevádzkovo boli nasadené na úzkorozchodné železničné trate Jindřichův Hradec – Obrataň / Nová Bystřice, Třemešná ve Slezsku – Osoblaha, Ružomberok – Korytnica kúpele a Frýdlant v Čechách – Heřmanice. Ešte raz pripomíname, že práve posledná uvedená mala oproti ostatným tratiam rozchod „užší“ a to 750 mm. Keď sme uviedli tento rozchod, musíme poznamenať ešte jeden údaj a to exportné dodávky zhodných rušňov pre ZSSR, kam boli expedované v rokoch 1957-1958 v počte 45 kusov pod označením TU 3. V roku 1957 sa jednalo o stroje TU 3-001 až 010 výrobných čísiel ČKD 3909-3918, následne to boli TU 3-011 až 045, ktoré niesli výrobné čísla ČKD 4110 – 4144.




705.911 – Smíšený vlak MnO 88110 dorazil v kalné ráno 24. 9. 1992 na konečnou v Nové Bystřici.



705.911 – Manipulace se „zetkami“ na podvalnících ve Střížovicích dne 24. 9. 1992 a v té době nejsledovanější stroj svojí řady, 705.911 alias T 47.011.



705.911 – Většinová podoba lokomotiv řady 705.9 na přelomu 80. a 90. let. V červnu 1990 byla 705.911 ještě šedivým průměrem svojí řady. Jindřichův Hradec, 20. 6. 1990.



705.912 – Přes ocelový příhradový most u Odbočky Dolní Skrýchov projížděla odpoledne 24. 10. 1992 lokomotiva 705.912 cestou z Obrataně.



705.913 – Stroj 705.913 vjíždí v horké dopoledne 28. 6. 1992 do staničky Bohušov, poslední dopravny před konečnou Osoblahou.



(dokončenie o týždeň)


Text a foto : Palo, Lajos, TheoKojak
Sprc :

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
477.013
Zaslaný: 21.03.2011 19:14  
Založený: 21.11.2009
Miesto: Poprad
Príspevkov: 247
 Re: Úzkorozchodné rušne radu T 47.0 / 705.9 (časť prvá)
Veľmi pekné mašinky.ČKD vedelo robiť mašiny.Už sa teším na ďalší diel.Jedna by potešila aj na ČHŽ. :kvetinka:
cas


Zina
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 38 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 14

Registrovaných: 0
Anonymných: 38

Viac ...