Domovská stránka Obrazom a slovom Aktuálne - stručne Fotogaléria
 
Pokročilé vyhľadávanie
 
RSS
Prihlásenie
Prihlasovacie meno: Heslo:
Obrazom aj slovom
Obrazom aj slovom > História a spomienky > Úzkorozchodné rušne radu T 47.0 / 705.9 (dokončenie)

Úzkorozchodné rušne radu T 47.0 / 705.9 (dokončenie)

 
Pred týždňom sme začali malé rozprávanie o malých rušňoch na malom rozchode...aj tak by sa dalo definovať naše tematické zameranie na úzkorozchodné rušne T 47.0, ktoré nájdete v prevádzke úzkorozchodných železničiek s rozchodom 760 mm v Českej republike. Zachované boli do súčasnosti trate len zo stanice Jindřichův Hradec a v Osoblahe...

 










V časoch dodávok motorových rušňov T 47.0 z podniku ČKD Praha, teda v rokoch 1954 – 1958, boli v prevádzke železníc ČSD celkom štyri štátne úzkorozchodné železnice, na ktorých sa začala ich motorizácia. Na týchto tratiach, na rozdiel od lesných železníc, bola, ako to tak môžeme nazvať, hlavná priorita osobná doprava. Aj tu sa začala čoraz viac, hlavne u úsekoch súbežných s hlavnými cestami, preukazovať konkurencia zhodne neustále modernizovanej a rýchlejšej autobusovej dopravy, ktorá mala negatívny dopad na vyťaženosť niektorých vlakových spojov, ich následné obmedzovanie, či rušenie...



705.913 – Velmi neobvyklé setkání osoblažských „té-úček“ v depu Krnov, kde se prováděly náročnější opravy. Na přepravních vozech pózují dne 20. 1. 1993 stroje 705.913 (vpravo) a 705.916 (vlevo vzadu). Atmosféru dokresluje odstavený „sergej“ T 679.1446.



705.914 – Návěstní mechanika normálního rozchodu v popředí, a v pozadí úzkorozchodný vlak s lokomotivou 705.914, vjíždějící do přípojné stanice Třemešná ve Slezsku dne 25. 1. 2000.



705.914 – Lokomotiva 705.914 vyčkává odjezd osobního vlaku z Osoblahy do Třemešné ve Slezsku, 28. 6. 1992.



Ako prvá bola zrušená malebná železničná trať v Košickej dráhe, trať Ružomberok – Korytnica kúpele, familiárne prezývaná aj ako „Korýtko“ či „Korytnička“. Za zmienku stojí fakt, že pôvodný stavebný zámysel bolo prepojenie Košicko-bohumínskej železnice z Ružomberka s Banskou Bystricou, no stavebne bolo realizovaných len 23,5 km po kúpele v Korytnici. Určite je to škoda, že stavba nepokračovala ďalej, trať by to bola isto veľmi zaujímavá...Dodané sem boli stroje T 47.018 – T 47.021, ktorých domovským depom bolo RD Vrútky, rušňová stanica Ružomberok. K zmene došlo v piaty májový deň roku 1965, kedy bola „devätnástka“ vymenená za „sedmičku“, inak tu prevádzka prebiehala bez podstatnejších mimoriadnosti takmer celý čas. Tesne pred ukončením prevádzky bolo zaznamenané v tretí júlový deň 1974 vážne stretnutie osobného vlaku s nákladným autom, po ktorom bol ťažko poškodený stroj T 47.020, ktorý SVD Bratislava navrhovala zrušiť, no FMD Praha so zrušením nesúhlasilo a nariadilo opravu vykonať v ŽOS Šumperk. Nuž a nastalo zastavenie pravidelnej prevádzky, ktoré bolo na trati v cestovnom poriadku označenej číslom 40c plánované k zmene GVD 1974/75, no z dôvodu osláv 30 rokov SNP sa termín presunul na 28.septembra 1974, oficiálne definované ako pre nerentabilnosť, pričom druhá v poradí zrušená trať mala iný dôvod zrušenia a to „nevyhovujúci technický stav trate“. Jednalo sa o 10,7 kilometra dlhú úzkorozchodnú trať s rozchodom 750 mm, patriacej pod Pražskú dráhu, Frýdlant v Čechách – Heřmanice, kam boli z výroby dodané štyri stroje T 47.007 – T 47.010 patriace pod depo Liberec, prevádzkované strojovou stanicou Frýdlant v Čechách. Pre už uvedený zlý technický stav trate, označenej v cestovnom poriadku ČSD číslom 3e, tu bola doprava zastavená 13.1.1976 s poznámkou „osobná doprava toho času zastavená“ a nahradená náhradnou autobusovou dopravou. Trať bola zaujímavá nielen traťovým rozchodom, ale aj úvraťou, ktorá bola v staničke Dětřichov u Frýdlantu. K samotnej oprave trate sa nepristúpilo a v tichosti, k zahájeniu grafikonu 1984/1985 bola trať zrušená...




705.915 – Vodní jeřáb dokresluje romantickou atmosféru dopravny Střížovice, kde 20. 6. 1990 lokomotiva 705.915 dobírá nákladní vozy smíšeného vlaku MnO 88111.



705.915 – Už modrá, ale ještě původním motorem vybavená lokomotiva T 47.015 (705.915) JHMD vyjíždí v krásný zimní den 22. 2. 2003 z Kamenice nad Lipou.



705.912 vchádza s Os 20807 povedľa T 47.011 do koncovej stanice Jindřichův Hradec dňa 24.10.1992



V staničke Kunžak – Lomy zastavil Os 88113 z Novej Bystřice. Na jeho čele je bývalá korytnická 705.921… (24.10.1992)



Osobný vlak 20807 z Obratane vezený 705.907 sa blíži k Odb.Dolní Skrýchov (28.10.1993)



T 47.020 při posune v stanici Jindřichův Hradec. (28.10.1993)



705.905 + 705.919 v úzkorozchodnom depe Jindřichův Hradec. (28.10.1993)



Takto ostali v len dve lokality v Českej republike, na ktorých sú dodnes prevádzkované motorové rušne T 47.0. Ide o 20,2 kilometra dlhú „lokálku“ Třemešná ve Slezsku – Osoblaha v cestovnom poriadku ČD vedenú pod číslom 298, ktorá má maximálny sklon 27 promile a maximálnu traťovú rýchlosť 40 km/h. Sem boli pôvodne z výroby dodané stroje T 47.013,014,016,017, pričom už ako jediná je v súčasnosti prevádzkovaná železnicami ČD. V čase dodávok sa jednalo o Ostravskú dráhu a rušne patrili do strojovej stanice Osoblaha. Druhé, mediálne známejšie miesto, kde sa pravidelne stretnete s radom T 47.0 je Jindřichův Hradec. Sem boli do miestnej rušňovej stanice dodané zostávajúce vyrobené rušne, ktoré patrili pod Plzeňskú dráhu, evidenčne v pobočnom rušňovom depe Veselí nad Lužnicí, ktoré pre zmenu patrilo pod depo České Budějovice. V súčasnosti je táto železnica majetkom JHMD a. s., kam sa vozidlový park i železničné trate dostali v rokoch 1997 – 1998. Vlaky sú odtiaľ vypravované do 46 kilometrov vzdialenej Obratane a 33 kilometrov vzdialenej Novej Bystřice. Zaujímavosťou je tu určite výjazd z „Hradca“, kde jazda úzkorozchodného vlaku prebieha po trati s normálnym rozchodom (jedna koľaj je spoločná, druhá je umiestnená v strede trate) po Odbočku Dolní Skrýchov, kde úzky rozchod odbočuje vľavo na Obrataň a Odbočku Kanclov, kde trať vchádza do Českej Kanady smerom na Novú Bystřicu .




A ešte raz depo Jindřichův Hradec, tento krát s rušňami 705.919 a 912 (24.10.1992)




TU 47.0006 stojí na čele Os 20806 v stanici Jindřichův Hradec, pripravený na odchod do Obrataně…



… a pri jazde ešte „pod trolejom“ v úseku Jindřichův Hradec – Odb.Dolní Skrýchov.



Nuž a máme tu aj nákladný vlak, který vezie úzka „sedmička“…



Pohľad na 705.916 v depe Krnov dňa 20.1.1993



705.919 a 917 v Osoblahe 20.1.1993


V J. Hradci tak dnes môžeme stretnúť ešte pôvodne riešené rušne čísiel T 47.006, 07, 11, 20 a 21, ako aj modernizované rušne T 47.005, 15, 18 a 19. Všetky a to je pre fanúšika podstatné, dnes opäť jazdia pod historizujúcim prevádzkovým označením T 47.006 apod. Predmetom ich modernizácie bol nový motor LIAZ (TEDOM) M 1.2 C – M 640 SE, spojený s trakčným alternátorom a nová regulačná sústava. V tejto podobe jazdí aj osoblažská 705.913, prestavaná v roku 2010. V Osoblahe sú naopak ešte pôvodne dodané a aj originálne riešené rušne 705.914, 705.916 a 705.917. Čo uviesť na záver ? Návšteva popisovaných tratí stojí určite za to, nostalgia a romantika tu totiž dýcha na každom kroku !



Text a foto : Palo, Lajos, TheoKojak
Sprc:

Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Komentáre
Zobrazenie:
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
cas


Zina
prispejteFotkaStručneČlánok
spolupracujeme
KHT Zvolen

LTE Slovakia

Železniční magazín

SPDŽ Žilina

TRAINFOTO.eu

IHO.hu

klubmodryhorizont.sk
 
Spomienka na Pala
uzivateliaPoužívateľov online: 35 Používateľov v sekcii
Obrazom aj slovom: 15

Registrovaných: 0
Anonymných: 35

Viac ...